Alalla: Marketing Concepts Lead Pekka Kyllönen
Miten päädyit alalle?
Aloitin aikanaan opiskelut kansantaloustieteen ja kauppatieteen opinnoilla. Kaikki mikä oli kiinnostavaa, tuntui kuitenkin liittyvän enemmän ihmisten käyttäytymiseen. Lopulta tutkintoni koostui enemmän käyttäytymistieteistä: kasvatustieteestä, psykologiasta ja sosiologista ja sosiaalipsykologiasta. Ajatuksenani oli silloin suuntautua HR-puolelle. Olinkin niissä tehtävissä aluksi jonkin aikaa, mutta se ei kuitenkaan tuntunut ihan omalta. Talon sisällä avautui mahdollisuuksia markkinoinnin puolelta, joten päätin tarttua niihin. Ala tuntui heti paljon itselleni sopivammalta. Sillä tiellä tässä ollaan.
Mitä työhösi kuuluu?
Työhöni kuuluu monipuolisia asioita copytekstien kirjoittamisesta brändiohjeistuksen tuottamiseen. Isoin osa työstäni liittyy erilaisten kampanjoiden ja konseptien suunnitteluun. Käytännössä tekeminen on tosi monipuolista ja opettavaista yhteistyötä sekä upeiden elisalaisten että ulkoisten kumppanien kanssa, joista tärkeimpiä tässä työssä ovat mainos- ja mediatoimostomme.
Työssäni on keskeistä löytää keinoja siihen, että viesteillemme saadaan tuotettua läpäisykykyä. Eli edistää sitä, miten saamme yleisön huomaamaan markkinointiviestintäämme, jopa pitämään siitä ja parhaassa tapauksessa katsomaan sitä vapaaehtoisesti.
Mikä työssäsi on parasta?
Luovien ihmisten kanssa työskentely. Tällä alalla on todella paljon intohimoisia, asiastaan innostuneita ihmisiä. Perusteet ihmisten käyttäytymiselle ovat pysyneet vuosituhansia samanlaisina. Ymmärrys siitä, mihin ihmisten käyttäytyminen perustuu, lisääntyy kuitenkin koko ajan. Esimerkiksi emootion ensisijaisuuden ymmärtäminen on avautunut tosi paljon ihan viime aikoina. On mukava pysyä ajankohtaisen psykologisen tutkimuksen tasalla ja soveltaa sitä omaan työhön.
Brändin kehittäminen on todella moniulotteinen asia. Brändimielikuvat koostuvat tietysti markkinointiviestinnän lisäksi – ehkä jopa ennen kaikkea – kaikista niistä erilaisista kohtaamisista, joita ihmiset brändin kanssa kokevat: tuotteesta itsessään, sen hankintaan, hintaan ja käyttöön liittyvistä asioista sekä asiakaspalvelusta. Markkinointiviestinnässä kohtaaminen on kuitenkin vapaammin ja konkreettisemmin ”käsikirjoitettavissa” halutunlaiseksi. Se on todella kiehtova ajatus ja haaste.
Mitä markkinointitekoa ihailet?
Tällä hetkellä tosi iso ja ajankohtainen markkinointiteko on Jalmari Helanderin uusi Sisu-elokuva. Vaikka en sitä ole vielä nähnyt, eikä se ehkä edes osu omaan elokuvamakuuni, niin markkinointitekona se varmasti edistää suomalaista elokuva-alaa ja laajemmin Suomi-kuvaa. Ihailen eräänlaisena markkinointitekona myös sitä, miten Jalmari Helander on omalla sisullaan ja osaamisellaan päässyt sellaiseen tilanteeseen, että pystyy tuottamaan elokuviaan isoon kansainväliseen levitykseen.
Mitä toivoisit näkeväsi markkinoinnissa enemmän?
Komppaa edellistä Alalla-sarjan haastateltavaa, Kari Eilolaa. Toivoisin näkeväni enemmän ihmisymmärrystä. On paljon varaa parantaa siinä, että ymmärrämme paremmin mikä ihmisiä liikuttaa. Paljon näkee sellaista markkinointiviestintää, jossa viesti on ihan relevantti, mutta tapa jolla se kerrotaan ei toimi. Oikeanlaisten tarinoiden voimaa ja niiden viihdearvoa ei kannata aliarvioida.
Miten poikkeuksellinen aika on vaikuttanut työhösi?
Korona vaikutti tietenkin etätöiden lisääntymisenä. Luovuus on tässä työssä tärkeää, ja spontaanien, työpaikalla tapahtuvien kohtaamisten puute on varmasti vaikuttanut. Kun Ukrainan sota vuosi sitten alkoi, se tuntui vievän hetkeksi lähes kaiken ilon elämästä, ja siksi se vaikutti varmaan jollain tavalla työhönkin. Ehkä työ toisaalta myös auttoi, kun sen kautta oli muutakin ajateltavaa. Sotaan on ikävä kyllä turtunut, mutta se vaikuttaa taustalla joka päivä.
Kenellä on mielestäsi aina sanomista?
Haluan nostaa esiin mainoselokuvien ohjaaja Markus Virpiön. Liikkuvan kuvan ohjaajilla on tosi iso rooli tarinoiden voiman ja viihdearvon lisäämisessä. Melkein poikkeuksetta heillä on valtava intohimo työtään kohtaan ja luovuutta ideoiden jalostamiseen. Markuksella on mahtavaa lapsenomaista, tarttuvaa innostusta, ja hänen ammattitaitonsa on huippuluokkaa. Muun muassa Elisan Hintasaarnaajat -filmit ovat hänen ohjaamiaan, ja hiljattain hän putsasi palkintopöydän ruotsalaisessa mainoselokuvakilpailussa.
Alalla-sarjan viimeisessä osassa tutustutaan Markus Virpiöön.