8 MEDIATRENDIÄ,

jotka vaikuttavat mainontaan juuri nyt

 

 

Sanoma Mediatrendit 2017

Sanoma Mediatrendit 2017 pureutuu siihen minkälaiset trendit, eli ihmisten käyttäytymistä ja mediamaisemaa muovaavat muutosvoimat ja ilmiöt vaikuttavat vuonna 2017 suomalaisten mediakäyttöön ja sisältömakuun.

Annamme myös vinkkejä siihen, miten trendi vaikuttaa mainostajaan tai miten mainostaja voi niitä parhaiten hyödyntää.

Mediatrendit koostevideo

8 mediatrendiä, jotka vaikuttavat mainontaan juuri nyt

.

Ihminen ihmiselle

Ihminen ihmiselle

Vuorovaikutuksen lumo

Ihmisten väliset kontaktit tuottavat vaikuttavampia elämyksiä, joiden pariin hakeudutaan entistä enemmän. Myös brändi voi olla kuin ihminen ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa.

Lue lisää >>

Aitous

Aitous

Kohti elämänmakuisempaa

Sisältömaku hakeutuu kohti aitoutta ja rehellisyyttä - elämänmakuisia, suodattamattomia ja samaistuttavia sisältöjä - jopa kohti epätäydellisyyttä.

Lue lisää >>

 

Laadun nousu

Laadun nousu

Luotettavat brändit ja laatuviihde

Uusi laadun arvostaminen nousee kaikessa kuluttamisessa – myös mediasisällöissä. Samalla laatu on eri ihmisille osittain eri asioita.

Lue lisää >>

Liikkeessä

Liikkeessä

Ihmiset, kanavat, sisällöt liikkeessä

Mediakäyttö tapahtuu yhä enemmän liikkeessä, sisältöjä hetkittäisesti pitkin päivää kuluttaen. Mobiili valtaa osuutta sisältöjen käyttökanavana, desktop jää enemmän työkäyttöön.

Lue lisää >>

Media 360+

Media 360

Media kaikkialla läsnä

Median tavoittavuus on suurempaa kuin koskaan, mutta entistä monimuotoisempana. Brändit tavoittavat ennätysyleisöitä monikanavaisesti, useampiin kohtaamispisteisiin jakautuneena.

Lue lisää >>

Helpompaa elämää

Avuliaat ja palvelevat sisällöt

Kärsimättömyyden kasvaessa, hälyn lisääntyessä ja kiireen voimistuessa medialta ja mainostajilta kaivataan entistä enemmän auttamista.

Merkityksellisyys

Merkityksellisyys

Minulle tärkeät sisällöt

Ihmiset tavoittaa yhä enemmän vain juuri heitä koskettavien sisältöjen kautta. Suhde sisältöihin on entistä henkilökohtaisempi. Laatumediat tavoittavat massat tehokkaasti ammattitaidollaan.

 

Tunnelma

Tunnelma

Koskettavuuden uusi valuutta

Sisällön ei pidä herättää vain tunteita - vaan rakentaa ympärilleen tunnelma. Yksittäisistä sisältöjen herättämistä tunteista liikutaan nyt yhä mietitympiin tunnemaailmoihin

Sanoma Mediatrendit suhteessa muutosvoimiin

Mediakäytön muutos on vahvasti digitalisaation ja uuden teknologian ajamaa. Mobiili on nyt yhä useammalle mediakäytön päälaite, medioita käytetään rinnakkain ja liikkeessä ja niiden pariin hakeudutaan ennätysmäärin.  Toisaalta mediakäyttöä ja sisältömakua muuttavaksi voimaksi nousee myös yksilöllistyminen ja ihmistyminen, kun vaativaa yleisöä on entistä vaikeampaa saada kiinni -  ja sitoutumaan sisältöihin ja brändeihin sirpaleisessa sisältöviidakossa.  Muutoksen eturintamassa ovat ne toimijat, jotka hallitsevat kummatkin, sekä digitalisuuteen että ihmiseen liittyvät uudet muutosvoimat.

Sanoman Mediatrendit-raportti havainnoi kahdeksaa ihmisten käyttäytymistä ja mediamaisemaa muovaavaa trendiä digitaalisuuden ja ihmisyyden muutosvoimien ristipaineessa.

Mediatrendit suhteessa muutosvoimiin

Tiedätkö mikä on nousussa ja mikä ei? Tee testi ja selvitä, kuinka kartalla olet tämän hetken mediatrendeistä.