Miksi kesällä kannattaa mainostaa?

Miksi kesällä kannattaa mainostaa?

Miksi kesällä kannattaa mainostaa?

+ 5 vinkkiä kesämarkkinointiin

Kesällä suomalaisten mieli avartuu ja lompakko aukeaa. Kesä on myös mainostajan kulta-aikaa.

Kesällä kuluttajat käyttävät enemmän rahaa kuin muulloin ja kulutus on spontaanimpaa. Mutta mitä suomalaiset tekevät kesällä ja mihin he rahansa käyttävät?

Kesällä lomaillaan, matkaillaan ja ollaan myös töissä.

Suomalaiset käyttävät kesällä rahaa matkailuun, juhlintaan, mökkeilyyn, veneilyyn ja kulttuuriin. Rahaa kuluu myös heräteostoksiin. Kaikki suomalaiset eivät kuitenkaan lomaile kesä-elokuussa eikä mainostajan kannata uinahtaa lepotuoliin aurinkovarjon alle.

Etelän aurinkoon vai Suomen suveen?

Suomalaiset tekivät vuoden 2017 touko-elokuussa 3,4 miljoonaa vapaa-ajanmatkaa ulkomaille. Matkojen määrä on pysynyt ennallaan, mutta erityisesti Etelä-Euroopan suosio on ollut kasvussa. Nousussa ovat ainakin Espanja, Italia ja Kreikka.

Suomen majoitusliikkeiden yöpymismäärät ovat olleet kasvussa, ja ulkomaalaisten yöpymisten määrä on lisääntynyt jopa 14,3 prosenttia.

Hotellielämän lisäksi suomalaiset nauttivat veneilystä ja mökkeilystä. Sisävesien matkustajamäärä on ollut viimeiset kymmenen vuotta alle puoli miljoonaa. Sisävesillä suomalaiset seilaavat erityisesti Saimaalla ja Tampereen seudulla.

Kesämökkejä Suomessa on yli 500 000. Nordean kesäkyselyn mukaan joka neljäs kesämökin omistava aikoi kesällä 2018 viettää koko lomansa mökillään. 18−25-vuotiaista vastaajista jopa yli puolet haaveilee mökin omistamisesta.

Kesällä harrastetaan kulttuuria ja käydään kesäjuhlilla

Kesän juhlat alkavat heti koulun valmistujaisjuhlista ja päivänsankareiden muistaminen jatkuu läpi kesän mm. häiden ja rippijuhlien merkeissä. Kesä-syyskuussa solmittiin 14 593 avioliittoa, joista 5 241 solmittiin heinäkuussa. Seuraavaksi suosituimmat kuukaudet järjestyksessä ovat elokuu, syyskuu ja kesäkuu.

Kesän kulttuurifestivaaleilla nautitaan musiikista ja merestä. Kävijöitä kesän festareilla on yli 2 miljoonaa. Eniten yleisöä vetävät Porin Jazz, Kotkan meripäivät ja Helsingin juhlaviikot.

Grillaus on kesäisin aina trendikästä

Kesä on kotimaisen ruuan juhlaa, kun mm. uudet perunat, omenat ja mansikat tuottavat satoa ja iloa kansalle. Juhannuksena rikotaan myyntiennätyksiä.

Arviolta 85 prosenttia suomalaisista grillaa makkaraa. Noin kolmannes koko vuoden makkaroista grillattiin touko-kesäkuun aikana.

Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että kesäedut kannattaa hyödyntää.

Sanoman mediat ovat vahvoja kesälläkin. Tarjoamme sinulle perinteiset kesäedut kesäkampanjasi lisäboostiksi. Katso kaikki kesäetumme >

Lähteet:

Tilastokeskus: Suomen kesä tilastojen valossa 2018

Nordea, lehdistötiedote 1.6.2018, Nordean kesäkysely: Suomalaisten kesälomabudjetti on 1300 euroa – nuoretkin haaveilevat lomasta kesämökillä.

Kuluttajan kesä
5 vinkkiä kesämarkkinointiin

5 vinkkiä kesämarkkinointiin

5 vinkkiä kesämarkkinointiin

1. Panosta alueellisuuteen ja kohdentamiseen digimainonnassa

Kesämainonnassa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota alueellisuuteen ja kohdentamiseen, sillä suomalaiset mökkeilevät ja matkustavat paljon kesäisin. He myös kuluttavat paikallisesti. Mainontaa kannattaa kohdentaa esimerkiksi suosituille mökkialueille kuten Kuopioon, Mikkeliin tai Pornaisiin. Sitä voi myös tehostaa kohdentamalla esimerkiksi säätilan mukaan, sillä kesäpäivän viettämiseen vaikuttaa paljon se sataako vai paistaako. Kaikkia Sanoman medioita; uutis- ja aikakausmedioita, tv-sisältöjä sekä radiota voi seurata myös mobiilisti.  Mobiilin osuus Sanoman sisältöjen kulutuksessa korostuu kesäisin.

2. Uutiset kiinnostavat  kesälläkin – mainosta monikanavaisesti uutismedioissa

Uutisten lukeminen ei vähene kesällä. 83 % kaikista Hesarin lukijoista kertoo käyttävänsä kesäisin lukemiseen  vähintään yhtä paljon aikaa kuin muina vuodenaikoina.
Osa lukijoista lukee näköislehteä painetun lehden rinnalla. Helsingin Sanomien tilaajien keskuudessa digipalveluiden käyttö kasvaa lähes 9 % kesäisin.

Kesällä näköislehtien ja mobiilisovellusten lukeminen lisääntyy, joten mainonnassa kannattaa panostaa monikanavaisuuteen.

Myös iltapäivälehtien irtonumeroiden ostaminen lisääntyy kesällä noin +10 %:lla.

3. Laatuohjelmat koukuttavat kesälläkin

Mobiililaitteita suosivat lomailevat TV:n katsojat saat kätevästi kiinni Ruudusta. Kesäisin TV:tä katsellaan hieman normaalia myöhempään, mutta laatusisältöjä katsotaan silloinkin aktiivisesti.

4. Radio on todellinen kesämedia

Kesäisin radion osuus mediankäytöstä kasvaa, joten siihen kannattaa panostaa. Radio on aito kesämedia ja kulkee matkassa mukana joka paikkaan. Radiomainonta on helppo toteuttaa ja se on kustannustehokasta ja nopeaa, joten sinullekin jää aikaa lomailla. Myös radion mobiilikuuntelu lisääntyy kesäisin.

5. Lomalla on aikaa syventyä

Aikakausmedian sisältöjen pariin keskitytään silloin, kun lukijalle itselleen aika ja paikka on sopivin.

Aikakausmediat tarjoavat lukijoille omaa aikaa heille tärkeiden aiheiden äärellä. Mainostaja tavoittaa yleisöt juuri oikeaan mielentilaan viritettynä ja mainonta pääsee osaksi yhteisöä. Aikauslehtien irtonumeromyynti lisääntyy kesäisin. Myös näköislehtien ja verkkosivujen käyttö lisääntyy.

Sanoman kesäedut

Display-mainonnan kesäetu 

Hintaindeksi on 80, kun näytöt ajetaan aikavälillä 25.6.-11.8. Saat lisäksi sopimusalennuksen. 

Alennus koskee CPM-hinnoiteltuja kampanjoita. 

Alennusta ei anneta monikanavaisista tuotteista, ohjelmallisesta ostamisesta tai Sanoma Network Optimizerista.

TV:n ja radion kesäetu

Hintaindeksi 85 viikoilla 26–31. Lisäksi saat sopimusalennuksen.

Uutis- ja aikakausmedioiden kesäetu

Ilmoituksen julkaisu aikavälillä 24.6.–11.8.2019.

Ostaessasi 4 ilmoitusta Sanoma Media Finlandin sanoma- tai aikakauslehtiin saat kaikista ilmoituksista -50%  kesäedun tai asiakkaan sopimusalennuksen.

Ostaessasi pieniä kokoja (2 x 180 mm ja pienemmät) saat kahta ostettua ilmoitusta kohden -50%  kesäedun tai asiakkaan sopimusalennuksen. 

Edut koskevat sekä uutismediaa että aikakauslehtiä ja etuihin voi yhdistellä lehtiä molemmista. Ilmoituskoko ja aineistot voivat vaihdella. Etua ei voi hyödyntää aiemmin tehtyihin varauksiin.