Tee brändisi näkyväksi

tee brändisi näkyväksi

Tee brändisi näkyväksi

Tuotetta tai palvelua, jota ei näy, ei kukaan voi tuntea. Se ei erotu, eikä pääse edes harkintajoukkoon potentiaalisten ostajien mielissä.  

Mitä, jos yrityksesi tunnettaisiin, löydettäisiin ja siltä ostettaisiin etsimättä? Mitä,  jos ihmiset tietäisivät hakematta, että sinun yritykseltäsi löytyy apu tiettyyn tarpeiseen? 

Siitä puhutaan, mikä nähdään. Ja se tunnetaan, mistä puhutaan. Paikallinen uutismedia näkyy ja siellä näyt sinäkin. Digitaalisesti. 

Näy ajoissa. Asiakassuhteesi kaikissa vaiheissa. 

Sitä saa, mitä mittaa

Digitaalisessa mainonnassa mutu ei määrää. Mittaamisen helppous mahdollistaa lähes reaaliaikaisen tiedon siitä, miten mainonta toimii. Tärkeää on kuitenkin etukäteen määrittää kampanjan tavoite, jotta tiedetään, mitä mitataan: Mihin näkyvyyttä tarvitaan ja mitä sillä haetaan.  

Videoiden näyttökerrat, blogilinkin klikkaukset tai kuvatykkäykset eivät kerro koko totuutta. Pelkkä näkyvyys ei automaattisesti synnytä haluttua toimintaa ja toisin päin: vaikka mainosta ei klikattaisikaan, se voidaan silti muistaa. Se voi vaikuttaa myönteisesti näkijän muodostamaan brändimielikuvaan ja herättää kiinnostuksen vaikkei siitä jää mitattavaa jälkeä mainostajalle.  

Tutkitusti tehokasta digimainontaa

Kun kohderyhmä on oikea, mainoksen viesti selkeä ja kärki kirkas, näkijä tekee niin kuin tekijä haluaa. Sanoma tutki yli 300 verkostossaan tehtyä digikampanjaa. Tutkimus osoitti, että mitä tuntemattomampi brändi on kyseessä, sitä helpompi digikampanjalla on kasvattaa tunnettuutta nopeastikin. Tunnettuuden kasvattamisen ja brändin tunnistettavuuden tulisi kulkea käsi kädessä.  

- Brändinrakentamisessa on tärkeää muistaa toiston vaikutus. 5–6 toistoa on taso, joka on hyvä pitää mielessä tunnettuuden ja harkintaryhmän kasvattamiseen tähtäävissä kampanjoissa, Sanoman research manager Heli Virola summaa.  

Mainosympäristöllä on väliä

Uutismedia on luotettava ja toimiva ympäristö mainoksille. Nettiversio sanomalehdestä kulkee lukijan mukana koko päivän, kännykän näytöllä, työkoneella ja tabletilla. Digimainonta Sanoman verkossa on mahdollista kohdistaa niille ihmisille, jotka ovat potentiaalisia asiakkaitasi ja niihin aiheisiin, jotka sopivat brändillesi. 

- Tutkimuksen mukaan kohdennetut kampanjat toimivat jopa + 22 % paremmin kuin kohdentamattomat. Tavoitteista riippuen, Virola tietää.  

Tiedä missä mainostat. Markkinointialustalla on tutkimuksen mukaan merkitystä. Luotettavassa mediaympäristössä esitetyn mainonnan teho kasvaa, ja on yli 50 % parempi kuin kuluttajalle vieraassa ympäristössä. Näkijä muistaa mainoksen + 30 % paremmin, pitää siitä + 74 % varmemmin ja sitoutuu siihen + 20 % syvemmin.

Luotettavassa mediaympäristössä esitetyn mainonnan teho kasvaa

Tee-brandisi-nakyvaksi-luvut.png

Lähteet

The Halo Effect. How Advertising on Premium Publishers Drives Higher Ad Effectiveness 2016,​ Comscore; The Halo Effect. Ad environment & receptivity. IA Integral Ad Science.

Sanoma, Digitaalisen mainonnan vaikuttavuustutkimus 2020.

Viisi vinkkiä digimainontaan

Kohdenna älä kutista

Kohdentamalla teet kustannustehokasta markkinointia, joka tavoittaa ihmiset laajasti, mutta paikallisesti. Tai kiinnostuskohteen mukaan sijainnista riippumatta. Kohdentaminen mahdollistaa erilaisen markkinoinnin erilaisille ihmisille juuri heille oikeassa ympäristössä.

Luonnollista kohdentamista on valita markkinointiviestintäänsä sisällöiltään erilaisista medioista ne, joiden lukijakunta osuu oman asiakaskunnan profiiliin. Liiallisessa rajaamisessa on vaara kutistaa kohderyhmä olemattomiin.

Vähemmän on enemmän

Älypuhelimen näyttö on kooltaan pieni, mutta vaikuttavuudeltaan suuri mainospaikka. Kotimainen uutismedia tavoittaa 93 % älypuhelinkäyttäjistä joka päivä. Taskuun mahtuva, mukana kulkeva laite saa omistajaltaan lukuisia katseita pitkin päivää. Nopeita vilkaisuja, pitkiä tuijotuksia ja kevyitä hipaisuja.

Hyödynnä mobiilin vahvuudet: Aktivoi, pelillistä ja käytä liikkuvaa kuvaa. Mobiilissa vallitsevat mobiilin lainalaisuudet, markkinointiviesti tulee suunnitella laitteen käyttötarkoitus edellä. Kokosivun printtimainos ei tiivisty pienelle ruudulle sellaisenaan. Televisiokampanjan video kannattaa leikata uudelleen. 

Herätä huomio

Tosi nopeasti tarkoittaa alle sekunnissa. Mieti, miten vauhdilla selaat uutisia, sosiaalisen median kanavia ja muita sivustoja. Sormesi stoppaa vain, jos jokin sisältövirrassa kiinnittää huomiosi. Panosta kokemukseen, joka pysäyttää. Loppuhuipennuksen sijaan on selailijalle tarjottava alkupläjäys, jolla huomio ansaitaan.

Toimiakseen mainoksen on maksettava takaisin se aika, jonka katsoja mainokselle uhraa. Positiivisuus myy kielteisyyttä paremmin. Satsaa siis positiivisiin tunteisiin. 

Toistaisitko

 Monet asiat arjessa vaativat toistoa saadakseen aikaan toimintaa. Näin myös mainostajien kaupalliset viestit, jotka eivät ihmisiä lähtökohtaisesti edes kiinnosta. Tutkitusti alkavat kuitenkin kiinnostamaan, kun mielekkäitä sisältöjä tarjotaan riittävästi toistaen, asiakassuhteen eri vaiheet huomioiden. Riittävästi tarkoittaa digimainonnassa 5-6 toistoa.

Tarkempaa tietoa sopivista toistomääristä saat lataamalla tutkimuksemme.  

tee vaikutus

Viesti vahvasta brändistä videolla ja isoilla pinnoilla, ne ovat tehokkaita ja ne huomataan. Hyödynnä vuorovaikutteisia ja aktivoivia elementtejä taktisessa mainonnassa, ne sitouttavat ja saavat ihmisen viettämään aikaa brändisi parissa.

Käytä vuorovaikutusta. Tarjoa puheenaiheita. Luo kysyntää. Asiakassuhteen kaikissa vaiheissa. 

Me autamme mielellämme. 

Ajankohtaista