”Meillä kampanjat ovat aina viraaleja”
IAB:n ja Kantarin alkuvuoden markkinalukujen perusteella kotimainen markkina on kasvussa ottanut kiinni kansainväliset pelurit, Googlen ja Facebookin. Esimerkiksi somemainonta kasvoi vuoden toisella kvartaalilla 30 % ja kotimainen markkina yli 40 %. Mikä tämän muutoksen selittää?
Mainostajien luottamus kotimaiseen mediaan on vahva. Samalla kun pandemia kiihdytti kuluttajien ostopolun ja vapaa-ajan vieton siirtymistä yhä enemmän digitaaliseen maailmaan, muuttuvat myös digimarkkinoinnin pelisäännöt. Kohdentamisen keinojen muuttuessa tulevina vuosina merkittävästi oman datan rooli korostuu. Tässä muutoksessa kotimainen, luotettava media on yhä merkityksellisempi sekä markkinoijille että kuluttajille, on kyse sitten brändin rakentamisesta, liikenteenohjauksesta tai lisämyynnistä.
Somemainonta ja vai Sanoman digi? Mitä vastaisit kysymystä pohtiville?
Molempien käyttäminen on perusteltua, nämä ratkaisut eivät ole toisiaan poissulkevia vaan pikemminkin tukevat asiakaspolun kokonaisvaltaista huomioimista. Display-verkostomme tavoittaa 85 prosenttia kaikista suomalaisista viikoittain. Voidaankin todeta, että meillä kampanjat ovat aina viraaleja. Sanomalta saat nopeasti laajan peiton kampanjallesi, niin valtakunnallisesti kuin alueellisesti. Markkinoija voi valita niin tarkan tai niin laajan kohdennuksen kuin haluaa tai kampanjaa varten räätälöidyn kohderyhmän. Sanoman verkoston (display + video) kautta kertyy joka viikko 270 miljoonaa sivulatausta. Tämän datan ansiosta tunnemme suomalaiset parhaiten, ja asiakkaamme voivat hyödyntää tätä tietoa menestyksekkäästi kampanjoissaan.
Minkä osa-alueen kehityksen nostaisit esiin ensi vuotta ajatellen?
Vielä vahvemman alueellisen tavoittavuuden. Tulemme panostamaan tulevina vuosina merkittävästi alueellisiin medioihin erityisesti digitaalisten ratkaisujen osalta. Samalla kehitämme paikallisesti kiinnostavia sisältöjä ja alueellisia kohdennuskyvykkyyksiämme.