Effien shortlistalla 24 tasokasta markkinointityötä
Effie oli tänä vuonna kerrassaan vakuuttava kavalkadi. Menestyskeissejä oli tehty ilahduttavan laajasti eri toimialoilla. Entryjen laadukkuus ei tehnyt tuomareiden työstä helppoa ja shortlista onkin erinomaisen kovatasoinen, sanoo kilpailun päätuomari
Bob The Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.
Kisaan osallistui ennätysmäärä töitä ja shortlistalle pääsy on jo voitto sinänsä. Suomalaisen mainonnan taso on selvästi todella korkealla tasolla. Kampanjoiden tavoitteellisuus, selkeät liiketoiminnalliset mittarit ja niihin pääsy teki vaikutuksen. Erityisesti ilahdutti, että kilpailutöissä on pystytty yhdistämään brändimarkkinoinnin ja lyhyen tähtäimen taktisen markkinoinnin parhaat puolet. Onnea kaikille shortlistalle päässeille mainostajille ja toimistoille
sanoo johtaja Karri Ahonen, Sanoma Media Finland.
Effie Awards -kilpailussa etsitään tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.
Päätuomari Miska Rajasuon lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on yli 20 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.
Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan 7.2.2019.
Effie Awards -kilpailusta
Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki.
Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liito MTL ry järjestää kilpailun nyt 17. kerran. Vuonna 2018 kilpailun pääyhteistyökumppanina on tuttuun tapaan Sanoma Media Finland. Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta mtl.fi/effie.
Vuoden 2018 Effie Awards Finland shortlist:
Media-sarja
The Land of Free Press; TBWA\Helsinki, JCDecvaux Finland, ClearChannel Finland, Helsingin Sanomat
Hihna247; SOK, Carat Finland, Insano, Sanoma Creatives, Source Creative, Craft Finland, TBWA\Helsinki
Kuinka Genelec tavoitti kymmeniä miljoonia uusia korvapareja? Superson Oy, Boiler Room, Genelec Oy
Tuotteet ja palvelut -sarja
Kinkkutemppu; Miltton, Kemianteollisuus, Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima ry KIVO ja kuntien jätelaitokset, Suomen Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristö
Finlandia by Forest Machines; Kurio, No-Office, Neste ja Ponsse
Roosa nauha – rohkeudelle; dynamo & son, Rabbit Films, Syöpäsäätiö
#LIFEINHEL; TBWA\Helsinki, KLOK, Dagmar, Finavia
Korttikampanja; Folk, Virta Helsinki, Miracle Sound, Valve Media, Lidl Suomi
Säästöpankki - Tahdon asialla; Folk, Dagmar, Otto Tuotanto, Säästöpankki
Elements of AI; Reaktor, Wolfcom, Helsingin Yliopisto
Fazer Sirkkaleipä – vastaleivotusta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi; SEK, Dagmar, Digipeople Studio, Fazer Leipomot
BRÜCKE - työkalubrändi johon suomalaiset rakastuivat; Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Bob the Robot Engaged, Tokmanni
Tupla - Kuinka hyvä sisältö nosti klassikon rakettimaiseen nousuun; hasan & partners Oy, Reality Tv Expert, Pablo Films, Toinen PHD, Cloetta
Hartwall Original Long Drink maitokauppaan; Bob the Robot, Dagmar, Cocoa Mediaproductions, Lataamo, Oy Hartwall Ab
KOFF Crisp - Miten 0% käännettiin useiden prosenttien kasvuksi; hasan & partners Oy, Toinen PHD, IUM, Roof Productions, Koski Syväri, Sinebrychoff
Kermaa, kermaa, kermaa ja enemmän myyntiä; Carat Finland, TBWA\Helsinki, Arla
Bisneshaasteet-sarja
The Land of Free Press; TBWA\Helsinki, JCDecaux Finland, ClearChannel Finland, Helsingin Sanomat
Kinkkutemppu; Miltton, Kemianteollisuus, Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima ry KIVO ja kuntien jätelaitokset, Suomen Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristö
Koiran vuosi; TBWA\Helsinki, Musti ja Mirri
Finlandia by Forest Machines; Kurio, No-Office, Neste ja Ponsse
#LIFEINHEL; TBWA\Helsinki, KLOK, Dagmar, Finavia
Lidl Stingy - Elä kuin viimeistä kesäpäivää; Folk, Virta Helsinki, Directors Guild, La Boca, Lidl Suomi
Elements of AI; Reaktor, Wolfcom, Helsingin Yliopisto
Fazer Sirkkaleipä – vastaleivotusta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi; SEK, Dagmar, Digipeople Studio, Fazer Leipomot
Hihna247; Carat Finland, Insano, Source Creative, Craft Finland, TBWA\Helsinki, SOK
BRÜCKE - työkalubrändi johon suomalaiset rakastuivat; Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Bob the Robot Engaged, Tokmanni
Tupla - Kuinka hyvä sisältö nosti klassikon rakettimaiseen nousuun; hasan & partners Oy, Reality Tv Expert, Pablo Films, Toinen PHD, Cloetta
Hartwall Original Long Drink maitokauppaan; Bob the Robot, Dagmar, Cocoa Mediaproductions, Lataamo, Oy Hartwall Ab
Alepa Korttelitoive Chatbot; Carat Finland, Accenture, Works, TBWA\Helsinki, Boutique, Avidly, HOK-Elanto
Pizzaperjantain paluu; Make it Simple, Also starring, Dagmar, Hotspot, Orkla Suomi
Domino - Klassikot eivät vanhene; Folk, Dagmar, Otto Tuotanto, Fazer Makeiset
Aikaa Yhteisellä Matkalla; Republic Of Communications, Toinen PHD, Cocoa Mediaproductions
VR-Yhtymä Oy
Stockmann sisältömarkkinointi; John Brown Media, Stockmann Oyj Ab
KONE VR ESCALATOR the most uneventful VR experience ever made; hasan & partners Oy, Make Films, Into-Digital, Spoon, Trickle, KONE Oyj
MARKKINOINNIN, TEKNOLOGIAN JA LUOVUUDEN LIITTO MTL RY
Lisätietoja:
Miska Rajasuo, 050 371 0267
Tarja Virmala, MTL:n toimitusjohtaja, puh. 040 048 4693
MTL ry on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten järjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien toimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.