Suoliston hyvinvointi kiinnosti lukijoita – natiiviartikkelit kasvattivat merkittävästi Colonic Plus® -tuotteen ostoaikomusta
Ravintolisien merkittävimpiin suomalaisiin valmistajiin kuuluva Hankintatukku Oy halusi lisätä Colonic Plus® suoliston rauhoittaja -tuotteensa tunnettuutta.
”Tiesimme, että vatsan ja suoliston hyvinvointi on aiheena kiinnostava. Ensimmäisessä artikkelissa pyysimme lukijoilta vinkkejä vatsan ja suoliston hyvinvoinnin edistämiseen. Toisessa artikkelissa avattiin kyselyn tuloksia ja tarjottiin konkreettisia keinoja vatsavaivojen helpottamiseen. Artikkelien lähes 3 minuutin lukuajat olivat todella pitkiä, joten artikkelien pariin päätyneet myös todella perehtyivät sisältöön”, Sanoma Creativesin tuotantotiimin vetäjä Kati Heikinheimo kertoo.
Kampanjalla on ollut selkeästi vaikutusta tuotteen myyntiin.
”Toiminnalliset vatsavaivat ovat yleisiä, ja Sanoma tavoitti aiheesta kiinnostuneet tehokkaasti. Kampanjan toteutus sujui vaivattomasti, ja materiaali oli hyvän näköistä ja toimivaa. Yllätyin positiivisesti, kuinka kattava tuotanto oli. Voimme hyödyntää jatkossakin näitä valmiita aineistoja”, Hankintatukun markkinointipäällikkö Sari Tuukki kertoo.
Avaimet käteen -toteutus sopii erityisen hyvin asiakkaalle, jolla ei ole itsellä käytössään mainostoimistoa tai muita tuotantokontakteja.
”Sanoman oma laadukas sisällöntuotanto takaa sen, että kampanjamateriaalit ovat äänensävyltään kyseisen median oloista”, Client Manager Katja Himanen toteaa.
Tavoite
Kampanjan tavoitteena oli saada Colonic Plus® suoliston rauhoittaja -tuotteelle mahdollisimman paljon kokeiluja sekä lisätä tietoisuutta perillauutteesta.
Kampanjalla haluttiin tavoittaa vatsan hyvinvoinnista kiinnostuneet yli 30-vuotiaat naiset ja tarjota tietoa ja vinkkejä suoliston ongelmista ja niiden helpottamisesta.
Toteutus
Natiiviartikkeli vatsavaivojen helpottamisesta julkaistiin HS:n kokosivuna digissä ja printissä sekä Hyvä Terveys -lehdessä, ET-lehdessä ja Sport-lehdessä.
Hyväterveys.fi:ssä julkaistiin kaksi artikkelia. Toinen artikkeli nostettiin myös IS.fi:n natiivimainospaikalle. Lisäksi artikkeleihin ohjattiin digimainonnalla Sanoman onlineverkostossa. Kampanjaan liittyvää kyselyä promottiin Hyvän Terveyden Facebook- ja Instragram-sivuilla. Kokonaisuuteen kuului myös katkotunnisteita Ruudussa ja Radio Aallossa.
Tulokset
Natiiviartikkelit tavoittivat yhteensä lähes 13 000 lukijaa. Ensimmäinen artikkeli keräsi huikeat 12 798 sivunäyttöä, johon vaikutti kiinnostavan aiheen ohella monipuoliset ohjaukset ja arvonta. Lukijat jakoivat innokkaasti omia vinkkejään ja kyselyyn saatiin runsas määrä vastauksia – lähes 3 000.
Kyselyn tuloksista tehty artikkeli keräsi maltillisemmat luvut, mutta sen lukuaika oli paljon keskimääräistä pidempi eli sisältö on aidosti kiinnostanut lukijoita. Artikkelien lukijoista valtaosa oli naisia. Aihealue kiinnosti melko tasaisesti kaikkia ikäryhmiä 25-vuotiaista ylöspäin.
Facebookissa tehdyt nostot ja mainostukset artikkeleista tavoittivat yhteensä yli 31 500 silmäparia. Sisältöjen pariin Facebookin kautta saatiin ohjattua lähes 2 500 lukijaa. Hyvä Terveys -tilillä julkaistu Instagram-tarina tavoitti 558 henkilöä. Artikkeleihin ohjannut display-osuus toi sisältöihin reilut 4 000 kävijää.
Ruudun katkopromootiot keräsivät 1 200 näyttöä ja Radio Aallon katkopromootioiden TRP oli 78.
Mainonnan muistaminen kasvoi 57 %
Tuotteen tunnettuus kasvoi 157 %
Harkinta kasvoi 720 %
Ostoaikomus kasvoi 2000 %
Monipuolisen mediakampanjan ansiosta saimme myönteisiä valikoimapäätöksiä Colonic Plus® suoliston rauhoittaja -uutuustuotteen osalta ja saimme sitoutettua jälleenmyyjät. Mainonta tavoitti tehokkaasti kohderyhmän kuluttajia, ja erityisesti natiiviartikkelit keräsivät lukijoita. Lisätietoa tuotteesta haettiin aktiivisesti verkkosivuiltamme. Koko Colonic Plus® -tuotesarjan tunnettuus lisääntyi merkittävästi.
Hankintatukku Oy on ravintolisien merkittävimpiä suomalaisia valmistajia. Hankintatukku on valmistanut ravintolisiä eri muodoissa – tabletteja, kapseleita, uutteita ja muita nestemäisiä valmisteita jo 35 vuoden ajan. Hankintatukun toiminnan perustana on ravitsemustieteellinen ja biokemiallinen luonnonaineisiin erikoistunut asiantuntemus.