Case Valio hero

Case Valio

Brändimielikuvan parantaminen

Valion Jouluksi kotiin -kampanjassa puhuteltiin kohderyhmää tarjoamalla opiskelijoille ja nuorille aikuisille mahdollisuus viettää joulu yhdessä perheen ja ystävien kanssa tarjoamalla kiireetön ja maksuton bussivuoro halki Suomen. Radiota, somea ja natiivimainontaa yhdistävä kampanja onnistui yli odotusten.

Case_6

Kampanjan tavoite

Monikanavaisen kampanjan tavoitteena oli luoda hyvän mielen jouluteko, jolla puhutellaan etenkin nuoria aikuisia. Valio halusi puhutella haasteellista kohderyhmää, nuoria aikuisia, ja tehdä heille Valio merkitykselliseksi.

Lapsuudenkodista muutetaan yhä useammin asumaan yksin, joskus kauaskin lähisuvusta. Jo noin joka viides alle kolmekymppinen asuu yksin, ja heistä suurin osa Etelä-Suomen kaupungeissa. Etenkin juhlapyhinä moni kaipaa perhettä ympärilleen.

Toteutus

Jouluna kaikkien pitäisi päästä kotiin rakkaiden luokse ja yhteiseen pöytään. Kampanjassa puhuteltiin kohderyhmää tarjoamalla opiskelijoille ja nuorille aikuisille mahdollisuus viettää joulu yhdessä perheen ja ystävien kanssa – tarjoamalla kiireetön ja maksuton bussivuoro halki Suomen.

Jouluteko starttasi kahden viikon rekrytointivaiheella Radio Suomipopilla marraskuussa. Radion ja somen avulla rekrytoitiin kuuntelijoita mukaan hyvän mielen joulubussiin, joka vei kuuntelijat perheiden ja ystävien pariin viettämään joulua #yhdessäpöydässä.

Spotit radiossa joulunalusviikolla kertoivat tulevasta matkasta ja kehottivat seuraamaan Jouluksi kotiin -bussin matkaa somesta.

Jouluksi kotiin -bussivuoro starttasi Helsingistä Rovaniemelle 22.12. Radio Suomipopin iltapäivän juontaja Tinni Wikström raportoi tunnelmia matkan varrelta someen ja radioon.

Matkan jälkeen jaettiin matkalta tuotettua sisältöä radiossa, Valion kanavissa, somessa sekä natiivimainontana Sanoman kanavissa. Radiossa kuultiin kiitosspotit, video reissusta näytettiin radioiden somakanavissa sekä natiivimainontana HS.fi/nyt-osiossa. Lisäksi bussimatkasta julkaistiin natiiviartikkeli HS.fi/nyt-osiossa sekä Suomipopin ja Valion somekanavissa.  

 

Kampanjan tulokset

Valio jouluksi kotiin kuvacombo

Kampanjan yhtenä tavoitteena oli puhutella nuoria aikuisia ja tehdä Valio heille merkitykselliseksi. Tässä onnistuttiin yli odotusten aina ideasta toteutukseen.

Valion joulubussiin saatiin rekrytoitua Valion tavoittelemaa kohderyhmää, nuoria aikuisia ja opiskelijoita. Halukkaita oli sadoittain, joiden joukosta kyytiin valikoitui 45 matkustajaa. Kampanjan teema, hyvän tekeminen, oli myös luonteva ja positiivinen aihe, joten Valion ja Suomipopin jouluksi kotiin -kampanja sai paljon kuuluvuutta juontajien spiikeissä radiotaajuudella.

Valion joulubussi tavoitti radion avulla yli 650 000 20−35-vuotiasta nuorta aikuista. Radioiden (Suomipop, Loop, Hitmix) ja Tinnin somekanavat tavoittivat ennakkoon, matkan aikana ja sen jälkeen ennätysmäärän yleisöä. Yhteenlaskettu bruttotavoittavuus oli huikeat 2 900 000. 16 tunnin bussimatkan aikana postatut Instagram-tarinat tavoittivat keskimäärin 22 000 katsojaa / tarina Suomipopin Instagramissa. Matkasta tehtyä videota katsottiin HS.fi/nyt-osion natiiviartikkelissa sekä Sanoman ja Valion somekanavissa yli 35 000 kertaa.

650 000

radion kautta tavoitettua 20−35-vuotiaista suomalaisista 

2 900 000

somepostausten bruttotavoittavuus 

22 000

 katsojaa / Instragram-tarina

35 000

videon katselukertaa eri somekanavissa 

7000

lukijaa natiiviartikkelilla

 

Case asiakkaan kommentti

”Koko kampanjan idean taustalla on isompi totuus siitä, että yhdessä syövät ihmiset voivat paremmin. Joten halusimme tukea nuorten mahdollisuutta päästä kotiin rakkaidensa luokse, yhteiseen pöytään. Idea jalostui siitä eteenpäin yhdessä työstettynä lopputulemaan, että itse matka on ainutlaatuinen kokemus itsessään: Mahdollisuus kohdata uusia ihmisiä, ja virittäytyä samalla joulun tunnelmaan slowness-vuoron hengessä. Joulubussi-kampanja ylitti odotuksemme. Bussiin hakeneiden määrä oli lähes kolmesataa. Mukana olleiden kommentit kertoivat siitä, että yhteinen matka oli kaikin puolin onnistunut.”

Ann-Mari Hämäläinen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Valio

Lue myös: 

Valio ja Radio Suomipop veivät jouluksi kotiin >