Dynaamisen mainonnan aineisto-ohjeet
DCO-mainosta varten tarvitsemme seuraavat materiaalit:
- feedi,
- DCO-käsikirjoitus
- mainospohjaan tarvittava aineisto (esim. mahdolliset taustakuvat, logot, fonttitiedostot)
CDO-käsikirjoitus
Dynaamisen mainonnan aineiston mukana pyydämme lähettämään täytetyn DCO-käsikirjoituksen, josta löytyy kootusti tiedot, kuinka mainoksen tulisi toimia, mitä feedistä näytetään, mitä mainospohjaa käytetään ja mitä elementtejä mainoksessa käytetään.
Huomioithan, että voit valita maksimissaan 40 tuotekategoriaa tai tuotetta käytettäväksi mainoksessa. Tämän yli menevistä tuotteista tai tuotekategorioista veloitamme
Dynaaminen retargeting
DCO retargeting -kampanjaa varten asiakkaan tulee asentaa sivustolleen seurantagit, jotka ”leimaavat" sivustolla vierailevat kävijät mahdollistaen retargetoidun mainonnan näyttämisen Sanomien sivuilla leimatuille kävijöille.
Ennen retargeting tagien asennusta asiakkaan tulee toimittaa muun kampanjamateriaalin mukana retargeting-skenaario, eli mitä sisältöä ja millä tavalla kävijälle näytetään sisältöä DCO-mainoksessa sivustolla vierailun perusteella. Esimerkiksi jos kävijä on käynyt katsomassa verkkokaupassa tiettyjä lenkkikenkiä, näytetään kävijälle Sanoman verkostossa nämä kengät ja sen lisäksi saman kategorian tai saman brändin tuotteita.
Sanoma toimittaa retargeting tagit ja tarkemman ohjeistuksen asiakkaalle. Kun tagit on asennettu paikoilleen, tarkistamme, että kävijätilastot alkavat kertymään ja kampanja voidaan startata.
Feediohjeet
Voit luoda tuoteluettelo monesta eri tietolähteestä. Feediä varten tarvitaan eri sarakkeita inventaarion tyypistä ja siitä riippuen, mitä varten luetteloa halutaan käyttää. Esimerkiksi tuotefeedi sisältää eri tietoja kuin hotellifeedi. Tämä ohje käsittelee perusmuotoisen tuotefeedin luomista ja kuinka sitä käytetään dynaamisessa mainoksessa.
Hyväksymme Facebook ja Google tuotefeedit, mutta bannerimainontaa varten on hyvä huomioida tekstille varatun tilan rajallisuus ja merkkimäärä.
Tuetut tiedostomuodot
Tuotefeedi voi olla CSV, ATOM XML and RSS 2.0 XML muotoisena. Tiedosto tulee olla UTF-8 enkoodattu.
Tuotefeedi voidaan toimittaa meille URL:na, josta se haetaan järjestelmäämme kerran kampanjan alkaessa, tai se voidaan päivittää urlista järjestelmäämme kerran tunnissa tai kerran päivässä. Feedi voidaan toimittaa meille myös tiedostona, jolloin sitä ei voi päivittää.
CSV
UTF-8 enkoodattu, pilkkueroteltu.
- Tämä on yhteensopiva lähes kaikkien taulukkolaskentaohjelmien kanssa. Voit luoda esimerkiksi Microsoft Excelin tai Google Sheets laskentataulukosta CSV:n.
- Ensimmäinen rivi on otsikkorivi, johon syötetään pakolliset ja valinnaiset sarakeotsikot. Alla oleville riveille syötetään tuotetiedot.
- Huomioi, että CSV:ssa kentät, joissa käytetään välilyöntejä tai pilkkuja tulee sisällyttää lainausmerkkehin, esimerkki: "Puuvillainen T-paita"
Jos taas lainausmerkkien sisällä olevassa kentässä käytetään lainausmerkkejä tulee käyttää peräkkäisiä lainausmerkkejä. Esimerkiksi: "T-paitaan on painettu ""ABC"" logo."
Useimmat taulukkolaskentaohjelmat tekevät nämä automaattisesti, mutta vaatimukset on hyvä huomioida.
CSV esimerkki:
id,title,image_link,link,price,sale_price,description,product_type,brand,availability
ABC_001,"Merinovillainen neule",https://sanoma.com/neule001.jpg,https://sanoma.com/neule001/,"109.00 EUR","80.00 EUR","Ihana lämmin merinovillainen neule, 100% mulesingvapaata merinovillaa.","Vaatteet > Yläosat > Neuleet","Villapaitatehdas","in stock"
Google Sheets taulukko
CSV Google Sheets taulukosta
XML (RSS/ATOM)
Tätä tiedostomuotoa käytetään koodausohjelmissa (esimerkiksi ATOM) ja perustekstieditoreissa. Tämän muodon tyypillisesti luovat automatisoidut syötepalvelujärjestelmät tai verkkopalvelimet. Se käyttää erilaisia merkintöjä kunkin tuotteen sisällyttämiseksi inventaarioosi. Tietosyötetiedoston alussa täytyy olla <?xml-määritystunniste sekä sen pitää olla UTF-8 enkoodattu. Tuemme vain XML-tiedostoja, joissa on g: -etuliitettä, esim "g:id","g:title", "g:price","g:link", "g:image_link".
XML-esimerkki
Dynaamisen feedin sarakkeet
Pakolliset ja suositellut sarakkeet dynaamisen feedin luomiseen. Feediä varten sarakkeiden otsikot tulee olla kirjoitusasultaan täysin samassa muodossa, kuin alla olevassa taulukossa:
Sarakkeen otsikko |
Kuvaus |
Esimerkki |
Sarakkeen pakollisuus |
---|---|---|---|
id |
Tuotteen uniikki ID, esim. SKU koodi. Jos luettelossa on useampi tuote samalla ID:lla niitä ei huomioida. |
ABC_001 |
Pakollinen |
title |
Tuotteen nimi. Pidä lyhyenä, jotta teksti mahtuu mainokseen. |
Merinovillainen neule |
Pakollinen |
description |
Lyhyt tuotekuvaus. Pidä kuvausteksti lyhyenä (maks 100 merkkiä) jos sitä käytetään mainoksessa. Jos teksti ei mahdu sille varattuun tilaan mainoksessa se katkaistaan kolmella pisteellä … |
Ihana lämmin merinovillainen neule, 100% mulesingvapaata merinovillaa. |
Valinnainen |
image_link |
Tuotekuvan URL, jota käytetään mainoksessa. Huomioi, että kuvien tulee käyttää https:// protokollaa (SSL). |
Pakollinen |
|
link |
Tuotesivun URL, johon kävijä ohjataan. |
Pakollinen |
|
price |
Tuotteen hinta ja valuutta. Hinta merkitään numeerisena valuuttaa koodilla (ISO 4217 standardi). Hinnan desimaalierottimena tulee käyttää pistettä. |
109.00 EUR |
Pakollinen |
sale_price |
Tuotteen alennettu hinta ja valuutta. Alennettu hinta merkitään numeerisena valuuttaa koodilla (ISO 4217 standardi). Hinnan desimaalierottimena tulee käyttää pistettä. |
80.00 EUR |
Valinnainen |
product_type |
Kategoria, johon tuote kuuluu. Kategoriapuu voi olla monitasoinen. Käytä alakategorioiden erottimena > |
Vaatteet > Yläosat > Neuleet |
Valinnainen, suositeltu |
brand |
Tuotteen brändi |
Villapaitatehdas |
Valinnainen |
availability |
Tuotteen saatavuus, esimerkiksi onko tuote saatavilla, loppu, ennakkotilattavissa (in stock, out of stock, preorder) |
in stock |
Valinnainen, suositeltu |
HUOM: Facebookin ja Googlen tuotefeedit sisältävät lukuisia muitakin sarakkeita, mutta ne eivät ole pakollisia Sanoman feedibannereissa. Kaikki feedin sarakkeet kuitenkin tuodaan ACM:n sellaisenaan ja niitä on mahdollista käyttää kustomoiduissa mainosmuodoissa. |
Tuotefeedin tarkistuslista ja suositukset tuotekuville
Käy läpi vielä tämä tarkistuslista, ennen kuin toimitat meille aineiston ja tuoteluettelon.
- Varmista, että tuoteluettelossa on tiedot vähintään pakollisten sarakkeiden osalta id, title, price, link, image_link
- Varmista, että kaikki feedin URL:t (link ja image_link) käyttävät https:// protokollaa (SSL).
- Varmista, että tuotteen nimi (title) on kuvaava ja riittävän lyhyt, jotta se mahtuu kokonaisuudessaan mainokseen.
- Varmista, että hintasarakkeet ovat oikeassa muodossa. Esimerkki: 15.00 EUR
- Kategorioiden (product_type) käyttö on suositeltavaa, se helpottaa tuotteiden hallinnointia ja valintaa mainosta luodessa. Varmista, että kategoriapuu on riittävällä tasolla ja alakategoriat on eroteltu > -merkillä
Esimerkki: Vaatteet > Yläosat > Neuleet
Kategoriatieto on tärkeää myös re-taregting-kampanjoissa, jos kävijälle halutaan näyttää esimerkiksi muita samaan kategoriaan liittyviä tuotteita. - Jos tuotteella on tuotekuvaus (description) ja tarkoituksena on käyttää sitä mainoksessa, varmista, että tuotekuvaus on lyhyt ja kuvaava.
Suositukset tuotekuville
- Tuotekuvan URL (image_link) tulee käyttää https:// protokollaa (SSL).
- Kuvien resoluutio ja tiedostokoko tulee olla optimoitu bannerimainoksia varten, ne eivät saa olla liian suuria ja raskaita. Maksimikoko on 600x600px. Kuvien ei tarvitse olla neliön muotoisia, kuvat skaalataan mainosalueelle.
- Tuetut tiedostoformaatit: jpg ja png
- Huomioi myös, että kuvat tulee olla lokaatiossa, joka kestää bannereista tulevan liikenteen.
- Kuvien taustan tulee olla valkoinen tai läpinäkyvä
- Käytä tuotekuvia, jotka näyttävät koko tuotteen läheltä kokonaisena. Kuva tulee olla tuotteesta ja sen tulee vastata tuotenimeä ja kuvausta.
- Älä käytä tuotekuvissa tekstiä! Ei esim. CTA, promokoodeja, vesileimaa tai aikakriittistä informaatiota (kuten tietyn ajan kestävä tarjous)
-
Kuvien maksimikoko on 100kt
Jos valmista feediratkaisua ei ole saatavilla tuoteluettelo voidaan luoda myös esimerkiksi Google Sheets taulukkolaskentasovelluksessa, josta voidaan julkaista CVS-feedi. Tällöin feedi lähetetään meille Google Sheetsin CSV URL:na. Tarkemman ohjeen löydät alta.
Alla tiedot tuoteluettelossa tarvittavista sarakkeista, niiden kuvaus ja esimerkki sisällöstä.
Tuoteluettelon sarakkeiden otsikot tulee olla kirjoitusasultaan täysin samassa muodossa kuin alla.
Sarakkeen otsikko |
Kuvaus |
Esimerkki |
---|---|---|
id |
uniikki ID |
ABC_001 |
title |
Tuotteen nimi. Pidä lyhyenä, maksimissaan 35 merkkiä, jotta teksti mahtuu sille varatulle alueelle. |
Merinovillainen neule |
description |
Lyhyt kuvaus tuotenimen alla, kun tuote näytetään mainoksessa suurena. Maksimissaan 100 merkkiä. |
Ihana lämmin merinovillainen neule, 100% mulesingvapaata merinovillaa. |
image_link |
Kuvan URL, jota käytetään mainoksessa. Huomioi, että kuvien tulee käyttää https:// protokollaa (SSL) |
|
link |
URL, johon kävijä ohjataan klikistä. Käytä https:// protokollaa (SSL). |
|
price |
Tuotteen hinta ja valuutta. |
100 € |
sale_price |
Tuotteen alennettu hinta ja valuutta. Tämä ei ole pakollinen kenttä. Poista sarake kokonaan jos et käytä. |
59,99 € |
Kuvalinkin rakenne Google Drivesta haettaville kuville
Google Drivesta Google Sheetiin haettavien kuvien URL-osoitteita tulee muokata, jotta niitä voi käyttää dynaamisessa mainonnassa. Kuvien jakamisen oletusasetukset sallivat kuvien katselemisen selaimessa, mutta eivät lataamista. Mikäli kuvien linkit ovat oletusmuodossa, ne eivät lataudu eivätkä näy mainoksessa. Ongelma voidaan ratkaista muokkaamalla kuvalinkkien URL-rakennetta seuraavasti:
Muuta URL-osoitteet tällaisesta https://drive.google.com/file/d/FILE_ID/edit?usp=sharing
tällaiseksi https://drive.google.com/uc?export=download&id=FILE_ID
Tämä jälkimmäisessä muodossa oleva kuvalinkki asetetaan sheetin image_link -nimiseen sarakkeeseen. URL-osoitteessa oleva FILE_ID on tiedoston yksilöivä numeroiden ja kirjainten merkkijono. Jos haluat testata muutoksen onnistumisen, klikkaa muokattua URL-osoitetta. Muutos on onnistunut, jos selaimesi alkaa ladata tiedostoa.
Huomioitavaa tuotekuvista
- Tuotekuvan URL (image_link) tulee käyttää https:// protokollaa (SSL).
- Kuvat tulee olla lokaatiossa, joka kestää bannereista tulevan liikenteen. Jos tämä ei onnistu, lisää tuoteluettelon image_link kenttään pelkästään kuvan tiedostonimi ja toimita kuvat meille tiedostoina muun aineiston mukana.
- Tuotekuvien resoluutio ja tiedostokoko tulee olla optimoitu bannerimainoksia varten, ne eivät saa olla liian suuria ja raskaita. Maksimikoko on 600x600px. Kuvien ei tarvitse olla neliön muotoisia, kuvat skaalataan mainosalueelle.
- Tuetut tiedostoformaatit: jpg ja png
- Kuvien taustan tulee olla valkoinen tai läpinäkyvä
- Käytä tuotekuvia, jotka näyttävät koko tuotteen läheltä kokonaisena. Kuva tulee olla tuotteesta ja sen tulee vastata tuotenimeä ja kuvausta.
- Älä käytä tuotekuvissa tekstiä! Ei esim. CTA, promokoodeja, vesileimaa tai aikakriittistä informaatiota (kuten tietyn ajan kestävä tarjous)
CSV-urlin luominen Google Sheets laskentataulukosta
Luo Google Sheetsissa uusi laskentataulukko, jossa yllä olevan ohjeen mukaiset sarakkeet ja kuuden tuotteen tuotetiedot.

Lisää kaikki tarvitsemasi tuotteet ja tuotetiedot taulukkoon. Muista käyttää vähintään kaikki pakolliset sarakkeet: id, title, image_link, link, price. Kun tuoteluettelo on valmis, julkaise luettelo:

Valitse taulukko ja julkaisutyypiksi csv. Suositeltavaa: Jos haluat päivittää tuoteluetteloa ja pitää sen ajantasalla, aktivoi automaattinen uudelleenjulkaisu (onnistuu vain jos myös kuvatiedostot tulevat URL:sta). Klikkaa julkaise (Publish) ja kopioi URL. Toimita tämä URL muun aineistosi mukana.

Tuotefeedistä poikkeavat feedit kuten hotellien, lentojen, matkakohteiden, asuntoilmoitusten ja ajoneuvojen feedit ovat lähtökohtaisesti aina integroitavia. Näiden feedien sarakkeet poikkeavat myös tuotefeedistä.
Integroitavat feedit voivat olla räätälöidympiä ja monimutkaisempia kuin perusmuotoiset tuotefeedit ja hyväksymme niihin myös useampia tiedostomuotoja.
Feedin sarakkeita ja feedin tiedostomuotoa lukuunottamatta integroitavia feedejä koskee kuitenkin samat säännöt kuin perusmuotoisia tuotefeedejä:
-
kaikki feedin URL:t käyttävät https:// protokollaa (SSL).
-
kuvat vastaavat suosituksia (ks. tuotefeedin tarkistuslista yllä)
-
tekstiä sisältävät kentät lyhyitä ja kuvaavia
Integroitavan feedin osalta tulee tarkistaa, että syöttöraja ja siirtymäraja ovat kohtuulliset, jotta kohteita voidaan hakea feedistä. Ja jos mahdollista, olisi parasta pystyä hakemaan kaikki tuotteet kerralla, mutta vähintään 5 000 tuotetta pyyntöä kohden.
Sanoman dynaamisen mainonnan mainosnäyttöjä ja klikkejä on mahdollista seurata mainonnanhallintajärjestelmiin (Adform & Google Campaign Manager). Lisäksi kampanjoiden liikennettä voi seurata web-analytiikkajärjestelmiin käyttämällä utm-parametreja. Halutut seurannat toimitetaan täytettynä DCO-käsikirjoituksen ”Mainoksen käyttäytyminen sekä seurannat” -osioon.
Näyttöjen ja klikkien seuranta 3. osapuolen mainonnanhallintajärjestelmiin
Mainosnäyttöjä on mahdollista seurata 1x1 impressiopikselillä aggregoidusti kampanjatasolla. Jos kampanja sisältää useita formaatteja, voidaan niille asettaa erilliset seurantapikselit, jolloin näyttöjä voi seurata mainosformaattitasolla. Toimita seurantapikseli DCO-käsikirjoitukseen täytettynä kenttään ”Impressioseuranta bannerille” kampanjassa käytettävän formaatin välilehdillä.
Klikkejä voi seurata Adformin ja Googlen mainonnanhallintajärjestelmiin käyttämällä mainonnanhallintajärjestelmässä luotua klikkilaskuria. Laskurit asetetaan formaattitasolla, jolloin klikit rekisteröityvät niille, mutta mainos uudelleenohjaa mainoksessa kulloinkin näkyvän tuotteen osoitteeseen, joka haetaan dynaamisesti feedistä.
Adformia käytettäessä, toimita DCO-käsikirjoituksen kentässä ”Klikkiseuranta feedin tuotteille” normaalimuotoinen click tracker, joka päättyy bn-numeroon. Google Campaign Manageria käytettäessä klikkiseurannan tulee olla muotoa static click tracker. Huomioi, että tracking ad tai dynamic click tracker -muotoiset seurannat eivät toimi.
Tuotekokoelma -mainosformaatissa on mahdollista käyttää bannerin yläosan kuvaa tai videota erillisenä klikkialueena, johon saa kiinteän ohjauksen. Tämä ohjaus pysyy samana alla näkyvästä tuotteesta riippumatta, ja siihen voidaan asettaa oma klikkilaskurinsa. Tähän kenttään käy normaali Adformin tai Googlen klikkilaskuri. Mikäli erillistä klikkialuetta ei käytetä, ohjaa koko banneri kulloinkin näkyvän tuotteen laskeutumissivulle, joka haetaan feedistä. Yläosan klikkilaskuri täytetään DCO-käsikirjoituksessa kohtaan ”Yläosan kuvan tai videon linkki”.
Seuranta web-analytiikkajärjestelmiin
Kampanjoita voi seurata suoraan Google Analyticsiin käyttämällä ohjauslinkeissä utm-parametreja. Samoja parametreja voi käyttää myös muiden web-analytiikkajärjestelmien kanssa, mikäli ne ovat konfiguroitu käyttämään utm-parametrejä. Kampanjasta tulevaa liikennettä on mahdollista seurata aggregoidusti kampanjatasolla. Jos kampanja sisältää useita formaatteja, voidaan niille määrittää eri utm-parametrit, jolloin kampanjaa voi seurata mainosformaattitasolla.
Toimita halutut utm-parametrit DCO-käsikirjoitukseen täytettynä osioon ”Mainoksen käyttäytyminen sekä seurannat” kampanjassa käytettävän formaatin välilehdillä. Tällöin liikenne kertyy kootusti kampanja- tai formaattitasolla web-analytiikkajärjestelmään.
Dynaamisten UTM-makrojen määrittäminen
Jos haluat poimia UTM-parametreiksi feedin tietoja automaattisesti, kuten mitä tuotetta mainoksessa napsautettiin (esim. “<Title>”) tai mainoksessa napsautetun tuotteen tuotetunnuksen (esim. “<id>”), sinun on kirjoitettava asiaankuuluva makro valitsemaasi UTM-kenttään kulmasulkeiden ympäröimänä.
“<Title>” ja “<id>” ovat käytettävän feedin sarakkeiden nimiä, joten UTM-kenttään lisäämäsi arvo on sarakkeen nimi. Alla on yleisimmin käytetyt makrot, mutta voit käyttää myös muita makroja, kuten “<category>”:
[id] - Tämä lisää tuotteen id;n, esim. voit lisätä tämän tyyppisen utm-arvon 'Product_ <id>’
[title] - Tämä lisää tuotteen otsikon / nimen merkkijonoon esim. voit lisätä tällaisen utm-arvon ”product_ <title>”
Toimita haluamasi UTM-makrot DCO-käsikirjoituksessa yhdessä muiden kampanjatietojen kanssa.
DCO-mainosmuotojen ohjeet
Kokosivu videolla, tuoteslider alalaidassa
Koko: 620 x 891 px

Bannerin elementit:
- Tausta: taustaväri tai kuva
Taustana voidaan käyttää taustaväriä (oletus: valkoinen) tai kuvatiedostoa 620x891px, max 100kb (JPG, PNG). Huom: Taustakuvan värin tulisi olla tuotesliderin kohdalla valkoinen, jos tuotekuvissa ei ole läpinäkyvää taustaa.
- Logo
Kuvatiedosto (mieluiten png tai svg) jossa läpinäkyvä tausta.
Logotiedosto ei ole pakollinen jos logo on näkyvissä taustakuvassa.
- Otsikkoteksti
Bannerissa on oikeassa ylälaidassa alue lyhyelle tekstille (25 merkkiä), ei pakollinen.
Määrittele käsikirjoitukseen haluttu teksti, fontti ja väri
- Videotiedosto
Tuotesliderin yläpuolella olevan videoalueen koko on 560x316px
Video formaatti: MP4 tai MOV (H.264)- Max 1920 x 1080 pixeliä, 25 fps
- Stereo ääni 44.1 kHz tai 48kHz, Äänen tasot: EBU R128 Standardin -23 LUFS mukaisesti
- Videon bitrate: 8,000 – 16,000 kbps, Äänen bitrate: 384 kbps
- Videon koko max 3,5Mt
Videolle voidaan asettaa oma linkki, johon se ohjaa riippumatta tuotesliderissa näkyvästä tuotteesta. Mikäli videolle ei aseteta erillistä ohjausta, se ohjaa tuotesliderissa näkyvän tuotteen osoitteeseen, joka haetaan feedistä.
- Tuoteslider
Tuotesliderin tiedoista tuotekuva, tuotenimi, hinta ja alkuperäinen hinta tulevat feedistä. Sliderissa näytetään vähintään tuotekuva. Silderissa voidaan näyttää/piilottaa seuraavat kentät:
tuotenimi (title), hinta (sale_price), alkuperäinen hinta (price).
Jos feedissä ei ole alennettua hintaa, käytetään Hinta-sarakkeessa automaattisesti alkuperäistä hintaa. Määritä aineistokäsikirjoituksessa tuotenimen, hinnan ja alkuperäisen hinnan fontit ja värit.
Slideriin voidaan määrittää erillinen, vapaavalintainen teksti, joka haetaan feedin brand-kentästä. Teksti näkyy tuotekuvan ja tuotenimen välissä. Lisäksi tuotekuvan vasempaan yläreunaan on mahdollista asettaa vinottain oleva tekstinauha, Nauhan tekstin voi määrittää pysyväksi, tai sen voi hakea feedistä siihen varatusta erillisestä tietokentästä.
- CTA-painike
Tuotesliderin alapuolella on alue CTA-painikkeelle. CTA voidaan lisätä myös taustakuvaan, jolloin erillistä CTA-painiketta ei tarvitse käyttää.
Määritä aineiston käsikirjoituksessa CTA-painikkeelle:- lyhyt CTA-kehoitus (maks 25 merkkiä), tekstin fontti ja väri
- painikkeen väri ja reunojen pyöristys
- Yleistä
Bannerissa on käytössä oletusfontit: Arial, Helvetica, Verdana, Georgia ja Times.
Omia fontteja voi käyttää, aineiston mukana tulee tällöin toimittaa fontit .woff tai .ttf -muodossa.
Kokosivu kuvalla, tuoteslider alalaidassa
Koko: 620x891

Bannerin elementit:
- Tausta: taustaväri tai kuva
Taustana voidaan käyttää taustaväriä (oletus: valkoinen) tai kuvatiedostoa 620x891px, max 100kb (JPG, PNG). Huom: Taustakuvan värin tulisi olla tuotesliderin kohdalla valkoinen, jos tuotekuvissa ei ole läpinäkyvää taustaa.
- Logo
Kuvatiedosto (mieluiten png tai svg) jossa läpinäkyvä tausta.
Logotiedosto ei ole pakollinen jos logo on näkyvissä taustakuvassa.
- Otsikkoteksti
Bannerissa on oikeassa ylälaidassa alue lyhyelle tekstille (25 merkkiä), ei pakollinen.
Määrittele käsikirjoitukseen haluttu teksti, fontti ja väri
- Kuva
Tuotesliderin yläpuolella olevan kuva-alueen koko on 560x316px
Kuvan formaatti: JPG tai PNG, 560x316px, max 100kb
Kuvalle voidaan asettaa oma linkki, johon se ohjaa riippumatta tuotesliderissa näkyvästä tuotteesta. Mikäli kuvalle ei aseteta erillistä ohjausta, se ohjaa tuotesliderissa näkyvän tuotteen osoitteeseen, joka haetaan feedistä.
- Tuoteslider
Tuotesliderin tiedoista tuotekuva, tuotenimi, hinta ja alkuperäinen hinta tulevat feedistä. Sliderissa näytetään vähintään tuotekuva. Silderissa voidaan näyttää/piilottaa seuraavat kentät:
tuotenimi (title), hinta (sale_price), alkuperäinen hinta (price).
Jos feedissä ei ole alennettua hintaa, käytetään Hinta-sarakkeessa automaattisesti alkuperäistä hintaa. Määritä aineistokäsikirjoituksessa tuotenimen, hinnan ja alkuperäisen hinnan fontit ja värit.
Slideriin voidaan määrittää erillinen, vapaavalintainen teksti, joka haetaan feedin brand-kentästä. Teksti näkyy tuotekuvan ja tuotenimen välissä. Lisäksi tuotekuvan vasempaan yläreunaan on mahdollista asettaa vinottain oleva tekstinauha, Nauhan tekstin voi määrittää pysyväksi, tai sen voi hakea feedistä siihen varatusta erillisestä tietokentästä.
- CTA-painike
Tuotesliderin alapuolella on alue CTA-painikkeelle. CTA voidaan lisätä myös taustakuvaan, jolloin erillistä CTA-painiketta ei tarvitse käyttää.
Määritä aineiston käsikirjoituksessa CTA-painikkeelle:- lyhyt CTA-kehoitus (maks 25 merkkiä), tekstin fontti ja väri
- painikkeen väri ja reunojen pyöristys
Yleistä
Bannerissa on käytössä oletusfontit: Arial, Helvetica, Verdana, Georgia ja Times.
Omia fontteja voi käyttää, aineiston mukana tulee tällöin toimittaa fontit .woff tai .ttf -muodossa.
Koko: 620 x 891px

Mainos voi toimia kahdella tavalla:
- Näytetään vain yksi tuote kerrallaan
- Näytetään sliderina, jolloin mainokselle voidaan valita alkuanimaatio ja/tai autorotate
Bannerin elementit:
Mainosalueen taustakuva tai väri:
Mainosalueen taustan oletusväri on valkoinen.
Taustakuvaa voidaan käyttää, koko 620x891px, JPG tai PNG, max 100kt.
Mainosalueen reuna on oletuksena 1px harmaa. Reunaviiva voidaan inaktivoida
Logo
Kuvatiedosto (mieluiten png tai svg) jossa läpinäkyvä tausta.
Logotiedosto ei ole pakollinen jos logo on näkyvissä taustakuvassa tai tuotekuvassa.
Kuva-alue
On suositeltavaa, että feedin tuotekuvat ovat tässä mainosmuodossa riittävän laadukkaita ja riittävän suuria, maksimissaan 620x891px.
Tuotekuvissa voi käyttää valkoista tai läpinäkyvää taustaa. Ja tässä mainosmuodossa on mahdollista käyttää myös kuvia, joissa on tausta, logo ja tekstiä. Tällöin mainostemplatessa voidaan piilottaa ylimääräiset kentät.
Tuotekuvan alue skaalautuu sen mukaan mitä kenttiä mainoksessa on aktiivisena:
A. Kaikki kentät ovat aktiivisia, tuotekuvan alueen maksimikoko on 590x667px
B. Toinen tekstikentistä on piilotettu, tuotekuvan alueen maksimikoko on 590x700px
C. Molemmat tekstikentät on piilotettu, tuotekuvan alueen maksimikoko on 590x748p
D. Logoalue on piilotettu, tuotekuvan alueen maksimikoko on 620x740px
E. Logoalue JA toinen tekstikentistä on piilotettu, tuotekuvan alueen maksimikoko on 620x770px
F. Logoalue JA molemmat tekstikentistä on piilotettu, tuotekuvan alueen maksimikoko on 620x820px
G. Kun kaikki kentät on piilotettu vain tuotekuva näytetään ja se voi viedä maksimissaan koko mainosalueen 620 x 891 px.


Feedistä tulevat tekstikentät
- Templatessa on tila kahdelle tekstiriville:
Tekstikenttä 1: Feedistä voidaan valita tähän kenttään joko Brand tai Title
Tekstikenttään mahtuu maksimissaan 30 merkkiä. Jos enemmän teksti katkaistaan kolmella pisteellä…
Määrittele käsikirjoitukseen tekstikentän fontti, leikkaus, väri ja fontin koko.
Kenttä voidaan piilottaa.
Tekstikenttä 2: Feedistä voidaan valita tähän kenttään joko Title tai Description
Tekstikenttään mahtuu maksimissaan 50 merkkiä. Jos enemmän teksti katkaistaan kolmella pisteellä…
Määrittele käsikirjoitukseen tekstikentän fontti, leikkaus, väri ja fontin koko.
Kenttä voidaan piilottaa. - Hinnat
Jos feedissä ainoastaan price, se näkyy suurena vasemmassa alalaidassa.
Jos feedissä on price ja sale_price erikseen, mainoksessa näytetään alehinta suurella vasemmassa alalaidassa ja sen vieressä voidaan näyttää normaalihinta suluissa.
Määrittele käsikirjoitukseen hintojen fontit, leikkaukset, värit.
Hintakentät voidaan piilottaa.
CTA-painike
Sijaitsee mainoksen oikeassa alalaidassa.
CTA voidaan lisätä myös taustakuvaan, jolloin erillistä CTA-painiketta ei tarvitse käyttää.
Määritä aineiston käsikirjoituksessa CTA-painikkeelle: lyhyt CTA-kehoitus (maks 15 merkkiä), tekstin fontti ja väri sekä
painikkeen väri ja reunojen pyöristys. Voit myös valita napille kevyen animoinnin (Pulsate)
CTA-kenttä voidaan piilottaa.
Fallback image
Fallback kuva (620 x 891 px) ja sille fallback-klikkilinkki ovat pakollisia. Fallback kuva näytetään jos yhteys feediin jostain syystä katkeaisi.
Yleistä
Bannerissa on käytössä oletusfontteina: Monsterrat, Arial, Helvetica, Verdana, Georgia ja Times.
Omia fontteja voi käyttää, aineiston mukana tulee tällöin toimittaa fontit .woff tai .ttf -muodossa.
Koko: 980 x 400 ja 600 x 600 px


Tausta
- Taustaväri tai kuvat 980x400px ja/tai 600x600px, max 100kb, JPG tai PNG
- Taustan väri on oletuksena valkoinen.
Logo
- Logo kuvatiedostona (PNG, SVG) läpinäkyvällä taustalla.
- Jos logo on taustakuvassa, logotiedostoa ei tarvita.
Otsikkoteksti
- Bannerissa on oikeassa ylälaidassa alue lyhyelle tekstille (25 merkkiä), ei pakollinen.
- Määrittele käsikirjoitukseen haluttu teksti, fontti ja väri
Tuoteslider
- Tuoteslider tiedot tulevat feedistä
- Sliderissa näytetään vähintään tuotekuva
- Silderissa voidaan näyttää/piilottaa seuraavat kentät:
- tuotenimi (title), hinta (sale_price), alkuperäinen hinta (price)
- Jos feedissä ei ole alennettua hintaa, käytetään Hinta-sarakkeessa automaattisesti alkuperäistä hintaa.
- Määritä aineiston käsikirjoituksessa tuotenimen, hinnan ja alkuperäisen hinnan fontit ja värit
Tarrat sliderissa
- Sliderin tuotekorteissa on mahdollista käyttää huomiotarraa (ei ole pakollinen), jossa voidaan näyttää lyhyt teksti, esimerkiksi: UUTUUS, TARJOUS, ALE, -50%
- Tuotekortissa on tarralle kolme mahdollista paikkaa ja muotoa: Vasen yläreuna, oikea yläreuna, vasen alalaita (ks. esimerkki).
- Valittu tarra näkyy kaikissa tuotekorteissa samanlaisena.
- Määritä aineiston käsikirjoituksessa mitä tarraa haluat käyttää, haluttu teksti, fontti ja fontin väri ja tarran väri.
CTA-painike
- lyhyt CTA-kehoitus (maks 25 merkkiä), tekstin fontti ja väri
- painikkeen väri ja reunojen pyöristys
Yleistä
- Bannerissa on käytössä oletusfontit: Arial, Helvetica, Verdana, Georgia ja Times.
- Omia fontteja voi käyttää, aineiston mukana tulee tällöin toimittaa fontit .woff tai .ttf -muodossa.

Videotiedosto:
- Tiedostomuodot: MP4
- videon koko: 1920 x 1080 pikseliä, max 50 MB
- 25 kuvaa sekunnissa
- Stereo audio 44.1 kHz tai 48kHz
- Äänentasot: EBU R128 -standardin mukaisesti -23 LUFS
- Video bitrate: 8,000 – 16,000 kbps, audio bitrate: 384 kbps
Taustakuva: 1920 x 1080px tai taustaväri.
HUOM! Videon alue vie taustakuvasta 1233 x 690px kokoisen alueen oikeasta yläkulmasta
Logo: png, sijoitetaan vasempaan yläkulmaan
*ei pakollinen jos logo näkyy taustakuvassa tai selkeästi videossa
Fallback URL (pakollinen)
Tuoteasetukset:
- minimiaika mainoksessa / tuote (sekunteina): esim. 4
- tuotteiden vaihtumisen välinen aika (sekunteina): esim. 1
- milloin ensimmäinen tuote tulee näkyviin videossa (sekunteina): esim. 0
Tuotteet: Tuotekuvat ja tiedot tulevat feedistä
Määritä aineiston käsikirjoituksessa hinta- ja tekstielementtien fontti, fontin leikkaus ja väri.
- Tuotenimi: pidä lyhyenä, jotta nimi näkyy kokonaan. Jos tuotenimi ei mahdu yhdelle riville se katkaistaan.
Maksimimerkkimäärä on 24-32 merkin väliltä, riippuen tekstistä ja valitun fontin leikkauksesta. *Kenttä voidaan myös piilottaa. - Tuotekuvaus: pidä lyhyenä, jotta kuvaus näkyy kokonaan. Merkkimäärä maks 70.
*Kenttä voidaan myös piilottaa. - Hinta ja normaalihinta *Kentät voidaan piilottaa.
- Kaikkiin tekstikenttiin voi määritellä värin ja valita fontin leikkauksen.
Oletusfontti: Montserrat. Jos asiakas haluaa oman fontin VAST.templateen, fonttitiedostot tulee toimittaa muun materiaalin mukana .tff muodossa
Huom. instream-mainoksessa ei ole mahdollista käyttää tuotefeedin kohdennuksia

Videotiedosto:
- Videotiedoston tulee olla koko spotin mittainen ja siihen tulee suunnitella kohta, jossa feedin tuotteita voidaan näyttää. Tuotteiden näyttäminen (alku ja loppu) määritellään templatessa sekunteina. Videossa voi olla myös kohta johon voidaan templatessa määrittää teksti
- Tiedostomuodot: MP4
- videon koko: 1920 x 1080 pikseliä, max 50 MB
- 25 kuvaa sekunnissa
- Stereo audio 44.1 kHz tai 48kHz
- Äänentasot: EBU R128 -standardin mukaisesti -23 LUFS
- Video bitrate: 8,000 – 16,000 kbps, audio bitrate: 384 kbps
Fallback URL (pakollinen)
Tekstikenttä:
Missä kohtaa teksti tulee videolla näkyviin (sekunteina): esim. 0
Missä kohtaa teksti piilotetaan videolla (sekunteina): esim. 3
Määritä aineiston käsikirjoituksessa haluttu teksti, fontti ja väri. (Kentän maksimimerkkimäärä on 24)
Tuoteasetukset:
- Minimiaika mainoksessa / tuote (sekunteina): esim. 4
- Missä kohtaa videota ensimmäinen tuote tulee näkyviin (sekunteina): esim. 3
- Missä kohtaa videota tuotteiden näyttäminen lopetetaan (sekunteina): esim. 12
Tuotteet: Tuotekuvat ja tiedot tulevat feedistä.
Määritä aineiston käsikirjoituksessa hinta- ja tekstielementtien fontti, fontin leikkaus ja väri.
- Tuotenimi: pidä lyhyenä, jotta nimi näkyy kokonaan. Jos tuotenimi ei mahdu yhdelle riville se katkaistaan. Maksimimerkkimäärä on 24-32 merkin väliltä, riippuen tekstistä ja valitun fontin leikkauksesta *Voidaan piilottaa
- Tuotekuvaus: pidä lyhyenä, jotta kuvaus näkyy kokonaan. Merkkimäärä maks 70. *Voidaan piilottaa
- Hinta ja normaalihinta *Kentät voidaan piilottaa.
- Oletusfontti: Montserrat. Jos asiakas haluaa oman fontin VAST.templateen, fonttitiedostot tulee toimittaa muun materiaalin mukana .tff muodossa
Huom. instream-mainoksessa ei ole mahdollista käyttää tuotefeedin kohdennuksia


Dynaamisessa tuotenostossa voidaan hyödyntää asiakkaan valmista tuotefeediä tai räätälöidä oma feedi esimerkiksi Google Sheetsin avulla.
Tuotenosto näytetään koossa 620x500 (desktop/tablet-näkymä) ja 320x390 (mobiilinäkymä)
Dynaamisen tuotenoston elementit
Tarvitsemme tuotenostoa varten nämä tekstit:
- Mainostaja (mainostajan nimi kuten se halutaan esittää nostossa) max 32 merkkiä
- Call to action, max 20 merkkiä. Esimerkiksi: Osta nyt! Tilaa lehti! Hae nyt*
Tarvitsemme myös tuotefeedin, josta käytämme seuraavat kentät:
- Otsikko (feedistä tuleva tuotteeni nimi, title) max 50 merkkiä
- Tuotekuva (feedistä, image_link)
Huomioitavaa: Jos kuvilla on värillinen tausta, kuvien koko tulee olla feedissä 600 x 314 px, max 80 kt
Suositeltavaa on, että tuotekuvien taustaväri on valkoinen, jolloin kuvien mallilla ja muodolla ei ole merkitystä vaan ne skaalautuvat sille varattuun tilaan. Kuvien maksimikoko suositellaan pitämään 600x600px sisällä. - Kuvausteksti (feedistä tuleva tuotekuvaus, description) max 125 merkkiä
- Klikkilinkki (tulee feedistä, link)
- HUOM. feedissä tulee olla vähintään pakolliset kentät: id,title,image_link,link,price
Price on pakollinen kenttä, vaikka sitä ei mainoksessa käytetä. Hinnaksi voi laittaa esim. 0


300 x 600 px -kokoinen banneri, jossa 6 tuoteruutua
- Tausta
Taustaväri tai kuva 300x600 tai 600x1200 (JPG tai PNG), max 100kb
Taustan väri on oletuksena valkoinen.
Huom. Tuotteiden tausta ruudukossa ja tuotenäkymässä on aina valkoinen. Taustakuva/väri näkyy ruudukon/tuotenäkymän takana.
- Logo
Logo kuvatiedostona (PNG, SVG) läpinäkyvällä taustalla.
Jos logo on taustakuvassa, logotiedostoa ei tarvita.
- Tuotteet
Tuotekuvat ja tiedot tulevat feedistä
Tuotteista näytetään ruudukossa tuotekuva, tuotenimi, hinta, alkuperäinen hinta sekä tuotenäkymässä myös tuotekuvaus
Määritä aineiston käsikirjoituksessa tekstielementtien fontti ja väri
- CTA-painike
Tuoteruudukon sekä tuotenäkymässä tuotekortin alapuolella on alue CTA-painikkeelle. CTA voidaan lisätä myös taustakuvaan, jolloin erillistä CTA-painiketta ei tarvitse käyttää.
Määritä aineiston käsikirjoituksessa CTA-painikkeelle:- lyhyt CTA-kehoitus (maks 25 merkkiä), tekstin fontti ja väri
- painikkeen väri ja reunojen pyöristys
- Yleistä
Bannerissa on käytössä oletusfontit: Arial, Helvetica, Verdana, Georgia ja Times.
Omia fontteja voi käyttää, aineiston mukana tulee tällöin toimittaa fontit .woff tai .ttf -muodossa.

Tarvittava aineisto
Tausta
Taustana voidaan käyttää taustaväriä tai kuvaa.
Kuvatiedosto tulee olla 300x600px tai 600x1200px, JPG tai PNG, max 100kb
Jos taustakuvaa tai väriä ei toimiteta, taustan värinä on oletuksena valkoinen.
Huomioitavaa: Tuotteiden tausta ruudukossa ja tuotenäkymässä on aina valkoinen vaaleanharmaalla rajauksella. Taustakuva/väri näkyy ruudukon/tuotenäkymän takana.
Logo
Logo kuvatiedostona (PNG, SVG) läpinäkyvällä taustalla. Maksimimitat 600x600 px.
Logo skaalataan sille varatulle alueelle. Jos logo on taustakuvassa, logotiedostoa ei tarvitse lähettää.
Tuotteet
Tuotekuvat ja tiedot toimitetaan tuoteluettelona (ohje alempana).
Tuotteista näytetään ruudukossa tuotekuva, tuotenimi, hinta sekä tuotenäkymässä myös tuotekuvaus.
Valitse tekstielementtien fontti ja väri.
CTA-painike
Tuoteruudukon sekä tuotenäkymässä tuotekortin alapuolella on alue CTA-painikkeelle. CTA voidaan lisätä myös taustakuvaan, jolloin erillistä CTA-painiketta ei tarvitse käyttää.
Toimita meille aineiston mukana seuraavat tiedot:
Lyhyt teksti CTA-painikkeeseen (maks 25 merkkiä), mitä tekstin fonttia ja väriä haluat käyttää ja haluatko CTA-napin reunoille pyöristyksen.
HUOM! Banneriin on mahdollista valita joku seuraavista fonteista: Arial, Helvetica, Verdana, Georgia tai Times.
Halutut värit voi toimittaa hexavärikoodina, RGB- tai HSL-koodeilla.
Käsikirjoituspohjan löydät täältä
Esimerkkikäsikirjoitus meille toimitettavasta aineistosta |
||
---|---|---|
Tausta |
Taustaväri |
taustavärin esimerkki: #e4e4e4 |
Logo |
Logo kuvatiedostona (PNG, SVG) läpinäkyvällä taustalla. Maksimimitat 600x600 px. |
Logo.png |
Tuotteet |
Toimita meille tuoteluettelon lisäksi: |
Fontti: Arial |
CTA-painike |
Toimita meille seuraavat tiedot: |
Teksti: OSTA TÄSTÄ |