Online aineisto-ohjeet

Mainosmuotojen aineisto-ohjeet

CPM natiivi


Aineisto-ohje:

  • Kuva 600x314, max 80 kt
  • Otsikko max 80 merkkiä
  • Ingressi max 200 merkkiä
  • Mainostaja: (mainostajan nimi kuten se halutaan esittää nostossa)
  • Otsikossa ei käytetä pisteitä. Kysymysmerkki, ajatusviiva tai kaksoispiste ovat ok. Huutomerkkien käyttöä emme suosittele.
    • Esimerkiksi: Tunnetko arkiruokien suolapommit? TAI Moni syö tietämättään liikaa suolaa päivittäin TAI  Ensimmäinen pyörä on kuin ensirakkaus – katso motoristien upeat kuvat
  • Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea
  • Klikin tulee ohjata sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan) Sisällön tulee lunastaa otsikon lupaus.
  • Tekstin laatijan on hyvä perehtyä siihen, miten samantyyppisiä aiheita on otsikoitu ja kuvitettu valitussa mediassa aiemmin. 

CPC natiivi

  • Kuva: 300 x 169px (max. 80 kt)
  • Otsikko: merkkimäärä: 80-100
  • Kohde URL, johon halutaan ohjata.
  • Aineisto-osoite: online.aineisto@sanoma.fi

Aineiston toimitus

Verkkomainonta: display, mobiili ja tabletti

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: GIF, JPG, PNG, HTML5-bannerimainokset, kolmannen osapuolen tagimateriaalit sekä tabletti- ja mobiiliaineistot
  • Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Erikoismainosmuodot
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta.  Aineiston toimitusohje
  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  online.aineisto@sanoma.fi

Sanoma Network Optimizer

Aineiston toimituksen yhteydessä on ilmoitettava seuraavat tiedot:

  • Tilaus-ID
  • Mainostajan ja kampanjan nimi
  • Julkaisupäivä(t)/-aika
  • Kohdemedia (mikä palvelu / mikä mainospaikka)
  • Kampanjan www-osoite, johon mainoksen tulee klikatessa ohjata
  • Mainostajan yhteystiedot
  • Materiaalin toimittajan yhteystiedot / yritys / yhteyshenkilö

Instream videomainonta

  • Aineiston toimitus 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua: kaikki perus instream videomainokset (SG-koodi, mp4, MOV, VAST)
  • Aineiston toimitus 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua: Interaktiivisten spottien tuotantoaineistot
  • Aineisto toimitetaan varauksen jälkeen lähetettävän aineistolinkin kautta. Aineiston toimitusohje
  • Jos aineiston toimituksessa latauslinkin kautta ilmenee ongelmia olethan yhteydessä sähköpostitse:  online.aineisto@sanoma.fi

Yleisimmät mainosmuodot ja kilotavurajat

Mainosmuoto Leveys x Korkeus Kuva-aineiston
kilotavuraja
HTML5-aineiston
ensilatauksen
kilotavuraja
Panoraama 980 x 120 px 40 kt 80 kt
Paraati 980 x 400 px 80 kt 200 kt
Maksiparaati 980 x 552 px 80 kt 200 kt
Jättiboksi 468 x 400 px 40 kt 80 kt
Tuplaboksi 468 x 600 px 80 kt 200 kt
Sponsoriboksi 300 x 250 px 40 kt 80 kt
Moniboksi 165 x 250 px 40 kt 80 kt
Imagopaikka 960 x 420 px 80 kt HTML5 ei sallittu
Suurtaulu 140 x 350 px 40 kt 80 kt
Pidennetty suurtaulu 200 x 600 px 40 kt 80 kt
Mobiiliparaati 600 x 600 px /300 x 300 px 65 kt 80 kt
Mobiiliboksi 600 x 500 px / 300 x 250 px 65 kt 80 kt
Tapetti + paraati 1600x1200 px + 980 x 400 px 100 + 80 kt 100 + 200 kt
Dynaaminen tapetti 250 1600 x 1200 px / 250 300 kt 300 kt
Dynaaminen tapetti 400 1600 x 1200 px / 400 300 kt 300 kt
Videotapetti + paraati 800 x 600 px + 980 x 400 px 80 kt 200 kt

HS Digietusivu 

718 x 841 px (desktop)
600 x 702 px (mobiili)
1436 x 1682 px (tablet) 
200 kt
100 kt
2 MB
HTML5 ei sallittu
HS Digikokosivu

620x891 px (desktop / mobiili)

1536 x 2008 px + 2048 x 1496 px (tablet)

150 kt

2,5 mb

250 kt (620x891)

Tabletissa ei sallittu

IS Digikokosivu 620x891 px 150 kt 250 kt
Lifestyle Digikokokosivu 620x891 px 150 kt 250 kt
Lifestyle Sisääntulosivu

718x841 px (desktop)/ 600x702 px (mobiili)

200 kt / 110 kt

HTML5 ei sallittu

 

Kilotavurajat ovat ehdottomia emmekä valitettavasti voi niissä joustaa.
Kilotavurajoja ei voi kiertää käyttämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kilotavuraja saa ylittyä vain käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus).

HTML5-aineistoista huomioitavaa

Kilotavurajan laskeminen: kaikki mainokseen liittyvät tiedostot lasketaan mukaan.
Mainoksen ensilatauksen requestien maksimimäärä on 15.
Vältä turhia ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. Jos se on mainoksen kannalta välttämätöntä, jälkilataus voi olla kilotavurajoiltaan maksimissaan samansuuruinen kuin ensilataus.
Käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus) tapahtuva jälkilataus voi olla suurempi.

Lue lisää HTML5-aineistojen ohjeista »

Uutiskirjeet

  • Uutiskirjeissä voidaan käyttää joko jpg tai gif tiedostomuodossa toteutettuja mainoksia
  • Aineisto ei saa olla animoitu gif
  • Mainos ei voi latautua tagin takaa

Mainoksen ulkoasu – mieti mitä haluat viestiä

  • Käytä vähän tekstiä – keksi selkeä viesti.
  • Käytä tarpeeksi isoa fonttikokoa ja helposti luettavaa fonttia.
  • Valitse kuvat bannerimallin mukaan (sivuttain kuvattu auto sopii paremmin vaakamalliseen paraatipaikkaan kuin pystymalliseen torniin).
  • Muista kuvan tekijänoikeudet – sinulla on oltava lupa kuvan julkaisuun.
  • Älä sijoita banneriin liikaa elementtejä. Mieti, mikä bannerissa saa katseen kiinnittymään. Tasapaksuus jää usein huomaamatta.
  • Vältä paljon yksityiskohtia ja sävyjä sisältävien kuvien käyttöä. Ne kasvattavat tiedostokokoa tai vastaavasti ovat huonolaatuisia kun tiedostokokoa pienennetään sallittuun kilotavumäärään.
  • Käytä harkiten ohuita kirjasintyyppejä ja linjoja – ne saattavat näkyä huonosti.
  • Bannerista on käytävä selkeästi ilmi, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja.
  • Bannerimainos ei saa näyttää sisältönostolta, eli natiivimainokselta. Natiivimainokselle tunnuksenomaista on, että siinä on seuraavat elementit: otsikko, ingressi, kuva sekä mahdollisesti ”Lue lisää” kehote. Natiivimainoksille on omat aineisto-ohjeet (kts. sivun yllä).
  • Medialla on oikeus pyytää korjauksia toteutukseen, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.