Valtakunnallinen TV-mainonta

Sanoma  myy valtakunnallista TV-mainontaa Neloselle, Liville, Jimille ja Herolle sekä  Fox Networks Groupin kanssa solmitun myyntikumppanuussopimuksen myötä FOXille ja National Geographicille.

TV-mainontaa voi ostaa paketti- tai kanavaostamisena:

Pakettiostaminen  
TV Total Staattinen TV Total Dynaaminen TV Total Kanavaostaminen

25–44
N25–44, M25–44
25–54
N25–54, M25–54
25–64
POP<50

Kiinnostuksen kohderyhmät

Valmiit kanavapainotukset

5–6 kanavaa & Video

Kelluvaa mainosaikaa

25–44
N25–44, M25–44
25–54
N25–54, M25–54
25–64
POP<50

Kiinnostuksen kohderyhmät

Muokattavat kanavapainotukset

2–6 kanavaa & Video

Kelluvaa mainosaikaa

4–9
25–44
N25–44, M25–44
25–54
N25–54, M25–54
25–64
POP<50 
  

Kanavaostaminen

1 kanava

Kelluvaa mainosaikaa

Ostaminen 24/7, tarjouksen toimitus 10 minuutissa

 

Kanavaostaminen

4–9
25–44
N25–44, M25–44
25–54
N25–54, M25–54
25–64
POP<50

Valtakunnalliset ostotavat:
Kelluva kohderyhmäkauppa
Kiinteä kohderyhmäkauppa
Ohjelmaostaminen

Alueelliset ostotavat:
Kelluva kohderyhmäkauppa
Ohjelmaostaminen

 

Pakettiostaminen TV 

Pakettiostaminen TV 

TV Total
Total -paketeissa ostetaan kontakteja tietyssä kohderyhmässä. Mainosaika on täysin kelluvaa. Lisäksi kiinteällä kohderyhmäkaupalla tai ohjelmaostamisella voi ostaa haluttuja ohjelmayhteyksiä tai painottaa tiettyjä viikonpäiviä.

TV Total Staattisessa on etukäteen määritellyt, luonnolliseen katseluun perustuvat kanavapainotukset. Kampanjassa tulee olla keskimäärin vähintään 3 TRP:tä per päivä, kun kampanjan kesto on neljä päivää tai enemmän. Lyhyemmissä, 1–3 päivän kampanjoissa tulee olla vähintään 10 TRP:tä.

TV Total Dynaamisessa on valittavissa 2–6 kanavaa ja kanavapainotukset ovat räätälöitävissä. TV Total Dynaamisen vähimmäisostomäärät per kanava ja per päivä ovat: Nelonen 1,5 TRP, Jim 1,0 TRP, Liv 1,0 TRP, Hero 0,5 TRP, FOX 1,0 TRP ja National Geographic 1,0 TRP.

TV Total Kanavaostamisessa valitaan haluttu kanava. Tällä ostotavalla voi ostaa myös kohderyhmää 4–9- vuotiaat, jolloin näkyvyys on lastenohjelmissa. Vähimmäisostomäärä on 10 TRP:tä. 

TV Total Kanavaostamisen CPT- ja CPP-hinnat ovat samat kuin kanavaostamisen kelluvan kohderyhmäkaupan hinnat.

Videomainonnan ostaminen TV Total -kampanjan yhteydessä
Mikäli TV Total Staattisella tai TV Total Dynaamisella varattuun kampanjaan ostaa samassa yhteydessä videomainontaa ja sen nettohinta on 20 % TV-kampanjan nettohinnasta, myöntää Sanoma sekä TV- että videokampanjalle kahden (2) prosentin lisäalennuksen.

TV Total Staattisen 30” bruttohinnat:

Kohderyhmä Koko (000) CPT-hinta Cpp-hinta
    prime off prime prime off prime
25–44 1383 48,30 25,42 667,99 351,56
N25–44 671 96,03 56,94 644,36 382,07
M25–44 712 93,00 48,84 662,16 347,74
25–54 2076 30,73 16,64 637,95 345,45
N25–54 1014 60,36 32,71 612,05 331,68
M25–54 1062 60,10 31,27 638,26 332,09
25–64 2805 22,44 11,66 629,44 327,06
POP<50 1268 53,14 28,73 673,82 364,30
25–44 klo 21 jälkeen 1383 50,85   703,26  
25–44 klo 22 jälkeen (alkoholi) 1393 50,38   696,76  

 

TV Total Dynaamisen 30” bruttohinnat:

CPT-hinta Nelonen Jim Liv Hero Fox NatGeo
Kohderyhmä Koko (000) prime off prime prime off prime prime off prime 24h prime off prime prime off prime
25–44 1383 58,72 30,68 44,69 22,34 55,68 27,93 34,37 43,45 21,61 41,93 20,32
N25–44 671 108,89 63,09 98,55 58,31 93,48 46,75 77,48 101,38 62,35 99,33 61,09
M25–44 712 110,18 55,86 95,90 47,96     73,04 91,44 46,63 85,84 43,78
25–54 2076 35,98 18,89 30,93 15,47 34,56 20,59 21,50 30,80 15,41 25,78 12,89
N25–54 1014 68,37 36,40 63,80 34,67 59,24 27,22 49,35 62,66 33,99 60,54 31,86
M25–54 1062 69,15 35,06 60,79 30,40     46,90 61,08 30,54 59,99 29,45
25–64 2805 26,09 13,67 22,97 10,94 25,06 12,57 15,28 22,97 10,94 18,92 9,08
POP<50 1268 62,64 33,98 55,21 27,61 53,97 26,98 41,01 52,12 26,06 46,04 24,10
25–44 klo 21 jälkeen 1383 65,11   46,30   52,15   38,29 46,75   44,88  
25–44 klo 22 jälkeen (alkoholi) 1393 59,29   48,92   59,92   40,90 49,64   47,65  

 

CPP-hinta Nelonen Jim Liv Hero Fox NatGeo
Kohderyhmä Koko (000) prime off prime prime off prime prime off prime 24h prime off prime prime off prime
25–44 1383 812,10 424,30 618,06 308,96 772,54 386,27 475,34 600,91 298,87 579,89 281,03
N25–44 671 730,65 423,33 661,27 391,26 627,25 313,69 519,89 680,26 418,37 666,50 409.91
M25–44 712 784,48 397,72 682,81 341,48     520,04 651,05 332,01 611,18 311,71
25–54 2076 746,94 392,16 642,11 321,16 717,47 427,45 446,34 639,41 319,91 535,19 267,60
N25–54 1014 693,27 369,27 646,93 351,55 600,69 276,01 500,41 635,37 344,66 613,88 323,06
M25–54 1062 734,37 372,34 645,59 322,85     498,08 648,67 324,33 637,09 312,76
25–64 2805 731,82 383,44 644,31 306,87 702,93 352,59 428,60 644,31 306,87 530,71 254,69
POP<50 1268 794,28 430,87 700,06 350,09 684,34 342,11 520,01 660,88 330,44 583,79 305,59
25–44 klo 21 jälkeen 1383 900,47   640,33   721,23   529,55 646,55   620,69  
25–44 klo 22 jälkeen (alkoholi) 1393 819,98   676,56   787,20   565,65 686,52   659,00  

 

Kanavaostaminen

Kanavaostaminen

Kelluva kohderyhmäkauppa
Kohderyhmäkaupassa ostetaan haluttu määrä kontakteja kohderyhmässä koko kampanjan aikajaksolle. Kontaktitakuu myönnetään ostokohderyhmässä. Mainokset ovat kelluvia koko kampanja-aikana. Sanoma vastaa niiden lopullisesta sijoittelusta ohjelmayhteyksiin. Kohderyhmäkauppaa ei voi hyödyntää kampanjoissa, joissa on tauko tai rajoituksia esitysaikojen suhteen (esim. kellonajat, päivät, ohjelmat). Kohderyhmäkaupassa on määritelty erikseen kohderyhmäkohtaiset CPT- ja CPP-hinnat prime timelle ja off prime timelle.

Kohderyhmäkaupan 30" bruttohinnat:

CPT-hinta Nelonen Jim Liv Hero Fox NatGeo
Kohderyhmä Koko (000) prime off prime prime off prime prime off prime 24h prime off prime prime off prime
4–9 (vkot 1–43) 368   39,33                  
4–9 (vkot 44–52) 368   43,70                  
25–44 1383 59,83 31,26 45,53 22,76 56,91 28,46 35,02 44,27 22,02 42,72 20,70
N25–44 671 110,94 64,28 100,41 59,41 95,24 47,63 78,94 103,29 63,53 101,20 62,24
M25–44 712 112,26 56,91 97,71 48,86     74,42 93,17 47,51 87,46 44,61
25–54 2076 36,66 19,25 31,51 15,76 35,21 20,98 21,91 31,38 15,70 26,27 13,13
N25–54 1014 69,66 37,09 65,00 35,32 60,36 27,73 50,28 63,84 34,63 61,68 32,46
M25–54 1062 70,45 35,72 61,94 30,97     47,78 62,23 31,12 61,12 30,01
25–64 2805 26,58 13,93 23,40 11,15 25,53 12,81 15,57 23,40 11,15 19,28 9,25
POP<50 1268 63,82 34,62 56,25 28,13 54,99 27,49 41,78 53,10 26,55 46,91 24,55
25–44 klo 21 jälkeen 1383 66,34   47,17   53,13   39,01 47,63   45,73  
25–44 klo 22 jälkeen (alkoholi) 1393 60,41   49,84   57,99   41,67 50,58   48,55  

 

CPP-hinta Nelonen Jim Liv Hero Fox NatGeo
Kohderyhmä Koko (000) prime off prime prime off prime prime off prime 24h prime off prime prime off prime
4–9 (vkot 1–43) 368   144,73                  
4–9 (vkot 44–52) 368   160,82                  
25–44 1383 827,45 432,33 629,68 314,77 787,07 393,60 484,33 612,25 304,54 590,82 286,28
N25–44 671 744,41 431,32 673,75 398,64 639,06 319,60 529,69 693,08 426,29 679,05 417,63
M25–44 712 799,29 405,20 695,70 347,88     529.69 663,37 338,27 622,72 317,62
25–54 2076 761,06 399,63 654,15 327,18 730,96 435,54 454,85 651,45 325,93 545,37 272,58
N25–54 1014 706,35 376,09 659,10 358,14 612,05 281,18 509,84 647,34 351,45 625,44 272,58
M25–54 1062 748,18 379,35 657,80 328,90     507,42 660,88 330,49 649,09 318,71
25–64 2805 745,57 390,74 656,37 312,76 716,12 359,32 436,74 656,37 312,76 540,80 259,46
POP<50 1268 809,24 438,98 713,25 356,69 679,27 348,57 5299,77 673,31 336,65 594,82 311,29
25–44 klo 21 jälkeen 1383 917,48   652,36   734,36   539,51 658,72   632,45  
25–44 klo 22 jälkeen (alkoholi) 1393 835,47   689,29   802,00   576,30 699,52   671,45  

 

Kiinteä kohderyhmäkauppa
Kiinteässä kohderyhmäkaupassa valitaan ohjelma, jonka yhteydessä mainos esitetään eli ohjelmayhteys on kiinteä. Valitun ohjelman hinta perustuu kampanjaan määritellyn kohderyhmän katsojaennusteeseen ja ohjelman esitysaikaan (prime time tai off prime time). Kiinteän kohderyhmäkaupan hinta pohjautuu kohderyhmäkaupan CPT-hintoihin, joihin on lisätty +15 %.

Ohjelmaostaminen
Ohjelmaostamisessa valitaan ohjelma, jonka yhteydessä mainos esitetään eli ohjelmayhteys on kiinteä. Ohjelmakohtainen hinta perustuu 10+ katsojaennusteeseen sekä ohjelmaympäristön ja ohjelman haluttavuuteen. Mikäli kampanjassa on käytetty ainoastaan ohjelmaostamista, myönnetään takuu kohderyhmässä 10+. Kokonaan ohjelmaostamisella ostettuun kampanjaan saa 6 %:n lisämaksulla takuun yhdessä kohderyhmäkaupalla myynnissä olevassa kohderyhmässä.

Yleistä kampanjoihin ja ostamiseen liittyen

Yleistä kampanjoihin ja ostamiseen liittyen

Kampanjamääritys
TV-kampanjalla tarkoitetaan kokonaisuutta, joka varataan ja vahvistetaan kerralla ja jolla mainostetaan samaa tuotetta tai palvelua. Saman mainostajan erilliset kampanjat katsotaan yhdeksi kampanjakokonaisuudeksi, jos kampanjoiden välinen tauko on seitsemän (7) päivää tai sen alle ja joissa on käytetty samaa mainosta tai mainoksia ja/tai ostokohderyhmää. 

TV-kampanja voi koostua kelluvan kohderyhmäkaupan, kiinteän kohderyhmäkaupan ja ohjelmaostamisen yhdistelmistä. Nelosen valtakunnalliseen kampanjaan voi yhdistää alueellista mainontaa silloin, kun molemmissa on ostokohderyhmänä joko 25–54-vuotiaat tai 25–64-vuotiaat.

Prime time ja off prime time
Prime timen ohjeellinen aikaväli on 18.00–23.59 ja off prime timen 24.00–17.59. Päivänosa määräytyy ohjelman alkamisajan mukaan.

Mainosajan ostaminen esitysaikarajoitteisissa kampanjoissa
K-16-esitysaikarajoitteisille kampanjoille on mahdollista ostaa klo 21.00 jälkeen ohjelmaostamista ja kohderyhmäkauppaa kohderyhmässä 25–44-vuotiaat.

K-18-esitysaikarajoitteisille kampanjoille on mahdollista ostaa klo 23.00 jälkeen vain ohjelmaostamista.

Alkoholimainoskampanjoille on mahdollista ostaa klo 22.00 jälkeen ohjelmaostamista ja kohderyhmäkauppaa kohderyhmässä 25–44-vuotiaat.

Kontaktitakuu
Kampanjoissa on vain yksi kontaktitakuu, joka myönnetään kampanjan ostokohderyhmässä koko aikajaksolle. TV Total -kampanjoissa on kokonaiskontaktitakuu, ei kanavakohtaista takuuta. Kanavaostamisella kontaktitakuu on kanavakohtainen.

Kontaktitakuu myönnetään ostokohderyhmässä kampanjoihin seuraavien minimiostomäärien mukaan:

  • Nelonen 35 TRP
  • Jim 20 TRP
  • Liv 20 TRP
  • Hero10 TRP
  • FOX 20 TRP
  • National Geographic 20 TRP

TV Total Staattisessa takuun minimiostomäärä  on 125 TRP:tä. TV Total Dynaamisessa takuun myöntäminen määräytyy em. kanavakohtaisten rajojen mukaan.

Seitsemän (7) päivää kestäville tai sitä lyhyemmille kampanjoille ei myönnetä takuuta kampanjan aikana, vaan mahdolliset alle jääneet kontaktit korvataan seuraavassa kampanjassa tai asiakkaan suostumuksella kampanjaa jatkamalla. Kampanjan jäädessä alle 0,5 TRP:tä, ei alituksia korvata. Kontaktitakuun alituksia ei hyvitetä rahassa.

Kontaktitakuu todennetaan Finnpanel Oy:n toimittamista TV-mittaritutkimuksen lopullisista katsojaluvuista.

Katkoyhteys
Samaan katkoon voi ostaa enintään kolme esitystä. Katkoyhteyttä on mahdollista hyödyntää valtakunnallisissa ja alueellisissa kampanjoissa sekä niiden yhdistelmissä. Mainosten keskinäinen järjestys katkossa on vapaasti päätettävissä. Kontaktiennuste annetaan kaikille esityksille erikseen.

Määräkatkot ja määräpaikat
Valtakunnallisissa ohjelmaostamisen ja kiinteän kohderyhmäkaupan esityksissä voi määritellä halutun mainoskatkon neljän (4 ) prosentin lisämaksulla. Halutun katkon ensimmäisen, toisen, toiseksi viimeisen tai viimeisen paikan voi varmistaa kahdeksan (8) prosentin lisämaksulla per esityskerta.

Pituuskertoimet
Kaikki ilmoitetut hinnat ovat 30 sekunnin mainokselle. Eripituisille mainoksille saa hinnan kertomalla 30 sekunnin hinnan oheisilla pituuskertoimilla.

Sek Kerroin Sek Kerroin
5 0,3 61–70 2,3
6–10 0,5 71–80 2,6
11–15 0,7 81–90 3,0
16–20 0,8 91–100 3,3
21–25 0,9 101–110 3,6
26–30 1,0 111–120 4,0
31–35 1,2 121–130 4,3
36–40 1,3 131–140 4,6
41–45 1,4 141–150 5,0
46–50 1,6 151–160 5,3
51–55 1,8 161–170 5,6
56–60 2,0 171–180 6,0

 

Viikkoindeksit

Viikko Indeksi
1–4 80
5–16 100
17–25 113
26–31 85
32–35 108
36–44 113
45–51 100
52 80

 

Kausien avausaikataulu

Avattava kausi Avataan myyntiin
Tammi–helmikuu 1.1.–3.3.  26.11.2018
Maalis–huhtikuu 4.3.–5.5. 14.1.2019
Touko–kesäkuu 6.5.–30.6. 11.3.2019
Heinä–elokuu 1.7.–1.9. 6.5.2019
Syys–lokakuu 2.9.–3.11. 10.6.2019
Marras–joulukuu 4.11.–31.12. 9.9.2019