Ohjelmallisen ostamisen perusteet

Mitä on ohjelmallinen ostaminen?

Mitä on ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla, jossa ostajana voi olla asiakas itse tai mediatoimisto.

Ohjelmallisesti voi ostaa digitaalista mainontaa tavoitteesta riippumatta. Se soveltuu hyvin taktiseen mainontaan, mutta mahdollistaa myös laajempien brändikampanjoiden rakentamisen. Tärkeää on valita tavoitteisiin soveltuva mittaristo.

Ohjelmallisen mainonnan hyödyt ovat erityisesti datan käytössä, tehokkaassa kampanjaoptimoinnissa sekä mainonnan skaalautuvuudessa.  Lisäksi mainontaa voi kohdentaa kaikkiin päätelaitteisiin, sekä eri kanaviin videosta mobiilisovelluksiin.

Miksi ostaa Sanoman ohjelmallisen ratkaisuja?

Koko Sanoman verkosto on ohjelmallisesti ostettavissa. Ostaessasi mainontaa Sanomalta, voit luottaa siihen, että mainoksesi näkyvät turvallisessa, laadukkaassa ja luotettavassa mediaympäristössä.

1.  Suomen laajin tavoittavuus: mahdollisuus tavoittaa asiakkaasi kohderyhmästä riippumatta.

2.  Bränditurvallisuus: URL-läpinäkyvyytemme ja käyttämiesi työkalujen avulla voit varmistua, että mainontasi näkyy vain niissä ympäristöissä missä haluat.

3.  Laajimmat kotimaiset kohdennustuotteet: Voimme rakentaa oikeita kohderyhmiä entistä räätälöidymmin ja tehokkaammin tarpeidesi mukaan. Ota yhteyttä!

4.  Henkilökohtainen asiakaspalvelu: Ohjelmallisen ammattilaisemme aina käytettävissänne.

5.  Suomen parhaat sisällöt: Suomen tunnetuimmat mediat ja luotettavimmat journalistiset sisällöt.

6.  Laadukas mainosympäristö: Valikoimme mainostajakumppanimme tarkasti, joten voit varmistua siitä, että mainoksesi näkyy muun laadukkaan mainonnan yhteydessä.
 

Miten ostaa Sanoman verkostoa ohjelmallisesti?

Ohjelmallisessa mainonnassa kampanjoita hallinnoi ostaja itse, joten ostamiseen tarvitaan joko oma ostojärjestelmä tai toimisto, joka hoitaa kampanjoinnin.

Ostamisen aloittamiseen tarvitsemme tiedon käytettävästä ostojärjestelmästä (DSP), AppNexus / FreeWheel Seat ID:stä sekä tiedon asiakkuuksista joille ostamista tehdään.

Käyttämämme SSP:t ovat AppNexus (Display), FreeWheel (Instream).

Ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä paras ratkaisu yrityksellenne: programmatic@sanoma.fi
 

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? 

Lue usein kysytyt kysymykset ohjelmallisesta ostamisesta >

Tutustu myös ohjelmallisen termistöön >

Termit ja lyhenteet

Termit ja lyhenteet

Tutustu ohjelmallisessa ostamisessa yleisimmin esiintyviin termeihin ja lyhenteisiin.

DSP

Demand Side Platform (ostojärjestelmä), kuten Adform, DoubleClick Bid Manager tai Mediamath. Julkaisijan inventaaria ostetaan suoraan DSP-järjestelmien kautta, jolloin ostajina toimii yleensä mediatoimisto tai mainostaja itse.

Voit hyödyntää kaikkia yleisimpiä DSP-järjestelmiä mainonnan ostamiseen Sanomalta.

SSP

Supply side platform, myyntijärjestelmä. Julkaisijoilla on käytössään omat myyntijärjestelmät, joiden avulla he tarjoavat inventaarinsa ostettavaksi. Myyntijärjestelmät on integroitu ostajien DSP-järjestelmiin.

Sanoman SSP-järjestelmä on Displayssa AppNexus ja Videossa FreeWheel.

DMP

Data management Platform, datanhallintajärjestelmä on datapankki joka järjestelee ja säilöö dataa käytettäväksi muun muassa mainonnan kohdentamisessa. Datanhallintajärjestelmien avulla voi myös ostaa ja myydä kävijäsegmenttejä mediaympäristöstä riippumatta.

Lue lisää Sanoman datasegmenteistä >

RTB

Real-time Bidding, reaaliaikainen huutokauppa. RTB:ssä mainosnäyttö huutokaupataan reaaliaikaisesti millisekunneissa.

Kaikki Sanoman ohjelmallisen ratkaisut perustuvat reaaliaikaiseen huutokauppaan.

eCPM

Toteutunut hinta tuhatta mainosnäyttöä kohden. Mainosnäytöt kaupataan CPM-hinnoittelun mukaisesti. Laskukaava eCPM:lle on mainonnan kulut / mainosnäytöt * 1000.

Viewability

Mainonnan näkyvyys;  iAB:n määritelmä viewabilitylle on, että mainoksen täytyy näkyä 50% yhden sekunnin ajan käyttäjän näytöllä. Isommille mainosmuodoille standardi on 30% 1 sek.

Sanoma pyrkii tekemään mainonnasta mahdollisimman näkyvää kuluttajalle, kuitenkin pitäen hyvän käyttökokemuksen mielessä.

vCPM

Toteutuneiden tuhannen näkyneen mainosnäytön hinta. vCPM: laskukaava on mainonnan kulut / näkyneet mainokset (Viewable impressions) * 1000

First party data

Omaa dataa, jota voi hyödyntää mainonnan kohdentamisessa. Data voi olla esimerkiksi asiakkaan dataa, jota on kerätty verkkosivustolta tai CRM-järjestelmästä.

Second party data

Kumppanin data, kuten median dataa. Kampanjoita luotaessa ostaja voi hyödyntää median dataa esimerkiksi ristiinkohdentamalla omaan dataan tai hyödyntämällä dataa prospektoinnissa.

Third party data

Ostajat voivat hyödyntää kampanjan kohdentamisessa myös kolmannen osapuolen datantarjoajien kohdennusmahdollisuuksia, joilla ei ole suoranaisesti yhteyttä asiakkaaseen tai mediaan. Myös media voi toimia kolmannen osapuolen datatarjoajana DMP:n kautta, jolloin media myy pelkkää dataa mediaympäristöstä riippumatta. 

PMP

Private Marketplace, yksityinen markkinapaikka. Useat mediat tarjoavat inventaariaan suljetussa markkinapaikassa, joilloin heillä on parempi kontrolli muun muassa inventaaria hyödyntäviin ostajiin ja mainostajiin. Private marketplacessa Inventaaria myydään diilien avulla.

Suurin osa Sanoman ratkaisuista on myytävissä PMP:n kautta.

Diili

Diilit ovat suljetussa markkinapaikassa hyödynnettäviä paketointeja, jotka julkaisija on luonut omasta inventaaristaan. Diilin avulla ostaja pääsee ostamaan julkaisijan verkostoa. Diiliin määritellään ostettava inventaari ja ostaja jolle diili tehdään. Lisäksi diiliin voidaan lisätä esimerkiksi dataa tai muita kohdennuksia. Jokaisella diilillä on oma uniikki ID-tunnus.

Diiliin voi myös määritellä hinnan, mutta Sanoman diilirakenne on tyypillisesti hieman erilainen. Lue lisää hinnoittelustamme>

Suurin osa Sanoman inventaarista ostetaan diilien kautta.

Deal ID

Numerokoodi, joka yhdistää mediatilan myyjän ja ostajan. Jokaisella diilillä on oma uniikki Deal ID tunnisteensa, ja se on kytketty DSP:n seat id:hen. Diilinumero voi olla esimerkiksi asiakas-, ratkaisu- tai toimistokohtainen.

OpenRTB

Avoin markkinapaikka. Kaikille mainostajille avoin markkinapaikka josta voi ostaa ilman Deal ID -koodia.

Myös Sanoman inventaaria on ostettavissa OpenRTB:n kautta. Verkosto on avoin kuitenkin vain hyväksytyille kumppaneillemme.

Ohjelmallisen ekosysteemi

Ohjelmallisessa mainonnassa on pääsääntöisesti kaksi osapuolta: myynti- ja ostopuoli. Kun kuluttaja navigoi julkaisijan sivustolle, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmälle pyynnön osallistua huutokauppaan. DSP vastaa siihen hintatarjouksella, mikäli ostajan kampanjamääritykset vastaavat tarjottuun näyttöön. Mikäli näytöstä on muitakin tarjouksia, käydään SSP-puolella huutokauppa, jolloin korkeimman tarjouksen antanut voittaa näytön toiseksi korkeimmalla hinnalla.

Ohjelmallinen ostaminen käytännössä

  

Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Etsitkö vielä vastausta kysymykseesi? Täältä löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

1. Miten ohjelmallinen mainonta eroaa perinteisestä mediaostamisesta?

Ohjelmallinen on viimekädessä vain erilainen tapa ostaa ja myydä mainosinventaaria. Siinä esimerkiksi kampanjan hallinnoinnin voi hoitaa median sijaan mediatoimisto. Ohjelmallisen mainonnan hyötyjä ovat muun muassa kohdentamisen hyödyntäminen sekä kampanjoiden tehokkaat optimointimahdollisuudet.

Voit ostaa ohjelmallisesti samaa Sanoman verkostoa kuin suoramyynnin puoleltakin.

2. Voiko ohjelmallisesti varata tietyn määrän mainosnäyttöjä?

Sanoman ratkaisuissa ohjelmallisesti ostetut mainosnäytöt eivät ole taattuja. Jos kampanjalla on esimerkiksi hyvin lyhyt kampanja-aika ja tarkka kohderyhmä, voi olla että kampanja ei välttämättä saavuta sille asetettuja näyttömääriä. Tällöin suosittelemme, että teet perinteisen kampanjavarauksen suoraan meille.

3. Miten ohjelmallisen mainonnan ratkaisut on hinnoiteltu?

Kaikissa Sanoman ohjelmallisen mainonnan ratkaisuissa on käytössä pohjahinnoittelu ja lopullinen hinta määräytyy huutokaupan kilpailutilanteen mukaan. Hintamme ovat viitteellisiä ja pidätämme oikeuden pohjahintojen muuttamiseen. Tutustu hinnoitteluumme >

4. Miten huutokauppamalli toimii?

Kaikki Sanoman ohjelmallisen ratkaisut toimivat second-price-auction –mallilla. Mainosnäyttö annetaan eniten tarjonneelle, joka maksaa näytöstä toiseksi suurimman tarjotun hinnan.

5. Mitä tarkoittaa ATF ja BTF?

ATF tulee sanoista Above the fold ja tarkoittaa sivun ylimpiä paikkoja, ns. ”ennen foldia”. BTF sen sijaan tulee sanoista Below the fold ja tarkoittaa mainospaikkoja jotka sijaitsevat alempana sivustolla, foldin alapuolella. Olemme antaneet jokaiselle mainospaikallemme fold-määrityksen, joten tiedät tarkalleen missä kohtaa ostamasi mainospaikat sijaitsevat.

Lisäksi sivustomme lazy load varmistaa, että mainos latautuu vasta käyttäjän lähestyessä sitä. Tämä johtaa siihen, että myös alimpien mainospaikkojen viewability-luvut ovat hyviä.