SANOMA MEDIATRENDI 8

TUNNELMA: Koskettavuuden uusi valuutta

Sisällön ei pidä herättää vain tunteita - vaan rakentaa ympärilleen tunnelma.

Yksittäisistä sisältöjen herättämistä tunteista liikutaan nyt yhä mietitympiin tunnemaailmoihin. 
 

Tunteet ja eskapismi ovat olleet vuosia tärkeitä ajureita median sisällöissä. Kehitykselle ei näy loppua, mutta eskapismi saa uusia kokonaisvaltaisia ilmentymiä. Sisällön ei pidä herättää vain tunteita - vaan rakentaa ympärilleen tunnelma.

Yksittäisistä sisältöjen herättämistä tunteista liikutaan nyt yhä konsertoiduimpiin tunnemaailmoihin, kokonaistunnelmaan, jonka ohjelma tai sisältö synnyttää. Tunnelma toimii koskettavuuden tai puhuttelevuuden uutena valuuttana. 

Erilaiset aiempaa mietitymmät tunnelmakonseptit ja -ilmiöt nousevat. Näitä ovat esimerkiksi hyggeily, eli sohvannurkkaan käpertyminen, monenlaiset anti-stress-konseptit ja laadukkaat ilmiösisällöt kuten Vain elämää.

Myös tunteiden ytimeen, jopa kipukohtiin ja tabuihin asti, pääsevät sisällöt erottuvat.

Lataa Sanoma Mediatrendit 2017 -raportti >>

”Joskus ärsyttävyyskin toimii - meille saatetaan antaa paljon palautetta ohjelman ”ärsyttävyydestä” ja silti katsojaluvut kasvavat.” 

Anssi Paloposki, Ilmiöistä vastaava päällikkö, Nelonen Media
 

Tunnelma

Nyt nousussa sisällöissä

TUNNELMA:  Miten hyödynnän trendiä mainonnassa?

Suomalaisten suosikkisarjakuvan tunnerikas tarina aikuistumisesta. Aku Ankka 2016. Ankan ja pojan tarina. 

Tunteita herättämällä viestisi vaikuttavuus on lähes väistämätöntä. 

Mikä on oman brändisi tunnelma? Välitä samaa tunnelmaa johdonmukaisesti kaikkeen tekemiseen eri kanavissa.

Kiinnity brändisi tunne-elementtejä tukeviin ilmiöihin – yhdessä syntyy vahvempi kokonaisfiilis.