Vaikuttavan markkinoinnin ainekset

Vaikuttavan markkinoinnin ainekset 060319 header

Vaikuttavan markkinoinnin ainekset

Sanomatalon Mediatorilla 6.3.2019.

Vaikuttavan markkinoinnin tekemiseen ei ole yhtä ainoaa toimivaa reseptiä, joka sopisi kaikille yrityksille tai toimialoille. Riippuen markkinasta, tavoitteista ja kohderyhmästä, tarvitaan erilaiset määrät luovuutta, dataa ja muita ainesosia. Osa aineksista on tuttuja, osa uusia. Myös työkalut ja mittarit kehittyvät koko ajan. Mitä pitää tällä hetkellä ottaa huomioon, jotta lopputulos maistuu asiakkaille?

Näitä asioita pohdittiin Sanoma Media B2B Solutionsin johtajan Karri Ahosen vetämässä seminaarissa. Tilaisuuden aluksi Sanoma Media B2B:n tammikuussa aloittanut liiketoimintajohtaja Tuomas Airisto kertoi oman näkemyksensä siitä, miten vaikuttavalla markkinoinnilla päästään pitkän ja lyhyen tähtäimen menestykseen. Viime vuosina monet yritykset ovat laittaneet painoarvoa ostosuppilon loppupäähän lyhyen tähtäimen toimenpiteisiin.  Tällä tavoin kuitenkin helposti unohtuu kuluttajan ostopäätöspolun alkupää: pidemmän tähtäimen brändin rakentamisen tärkeys.

Tilaisuuden pääpuhuja oli Tukholman kauppakorkeakoulun tutkija ja apulaisprofessori Erik Modig. Omassa puheenvuorossaan – The New Era of Marketing Effectiveness – hän kertoi, että yrityksillä on enemmän työkaluja ja kanavia vaikuttaa kuluttajiin kuin koskaan ennen. Modig esitteli mallinsa, miten arvioida markkinointi-investointeja niin, että tasapaino pitkän ja lyhyen välin vaikuttavuuden välillä saa aikaa tuloksia. Katso sivun lopusta Erik Modigin haastattelu ja taltiointi hänen puheenvuorostaan.

Aamupäivän lopuksi Sanoma Media B2B:n Head of Marketing Elina Bono kertoi, miten itse markkinoimme palveluitamme. B2B-markkinoinnissa hyödynnetään talon omia oppeja ja haetaan tasapainoa lyhyen ja pitkän aikavälin tekemiseen. Brändimarkkinoinnilla vahvistamme Sanoman asemaa markkinoinnin luottokumppanina ja performance-markkinoinnilla tuemme myyntiä. Lopuksi Elina esitteli uuden brändikonseptimme ”Aina tulee sanomista.” 

Vaikuttavan markkinoinnin ainekset on ensimmäinen osa Sanoma Media B2B:n yhteistyökumppaneille tarkoitettua seminaarisarjaa, jossa pureudutaan vaikuttavan markkinoinnin osa-alueisiin. 

Seuraavana vuorossa: Luovuus vaikuttavuuden tekijänä.

Tilaisuuden materiaalit ja videotaltioinnit

Erik Modigin haastattelu