Valtakunnallinen TV hinnat

Sanoma myy valtakunnallista TV-mainontaa Neloselle, Liville, Jimille ja Herolle sekä Fox Networks Groupin kanssa solmitun myyntikumppanuussopimuksen myötä FOXille ja National Geographicille.

TV-mainontaa voi ostaa paketti- tai kanavaostamisena:

TV Total Staattinen

25–44
25–54
N25–54, M25–54
25–64
45–64
POP < 50
POP < 60

Valmiit kanavapainotukset

5–6 kanavaa & Video

Kelluvaa mainosaikaa

TV Total Dynaaminen

25–44
25–54
N25–54, M25–54
25–64
45–64
POP<50
POP<60

Muokattavat kanavapainotukset

2–6 kanavaa & Video

Kelluvaa mainosaikaa

TV Total Kanavaostaminen

4–9
25–44
25–54
N25–54, M25–54
25–64
45–64
POP<50
POP<60

Kanavaostaminen

1 kanava

Kelluvaa mainosaikaa

Kanavaostaminen

4–9
25–44
25–54
N25–54. M25–54
25–64
45–64
POP<50
POP<60

Valtaukunnalliset ostotavat:
Kelluva kohderyhmäkauppa
Kiinteä kohderyhmäkauppa
Ohjelmaostaminen

Alueelliset ostotavat:
Kelluva kohderyhmäkauppa
Ohjelmaostaminen

Pakettiostaminen

Pakettiostaminen

  • Total-paketeissa ostetaan kontakteja valitussa kohderyhmässä. Mainos on täysin kelluvaa. 
    Lisäksi kiinteällä kohderyhmäkaupalla tai ohjelmaostamisella voi ostaa haluttuja ohjelmayhteyksiä tai painottaa tiettyjä viioknpäiviä.
  • TV Total staattisessa on etukäteen määritellyt, luonnolliseen katseluun perustuvat kanavapainotukset. Kampanjassa tulee olla keskimäärin vähintään 3 TRP:tä per päivä, kun kampanjan kesto on neljä päivää tai enemmän. Lyhyemmissä, 1–3 päivän kampanjoissa tulee olla vähintään 10 TRP:tä.
  • TV Total Dynaamisessa on valittavissa 2-6 kanavaa ja kanavapainotukset ovat räätälöitävissä. TV Total Dynaamisen vähimmäisostomäärät per kanava ja per päivä ovat:
    • Nelonen 1,5 TRP
    • Jim 1,0 TRP
    • Liv 1,0 TRP
    • Hero 0,5 TRP
    • Fox 1,0 TRP
    • National Geographic 1,0 TRP.
  • TV Total Kanavaostamisessa valitaan haluttu kanava. Tällä ostotavalla voi ostaa myös kohderyhmää 4–9-vuotiaat, jolloin näkyvyys on lastenohjelmissa. Vähimmäisostomäärä 10 TRP:tä. 
  • TV Total Kanavaostaminen CPT- ja CPP-hinnat ovat samat kuin kanavaostamisen kelluvan kohderyhmäkaupan hinnat.
  • Videomainonnan ostaminen TV Total -kampanjan yhteydessä:
    Mikäli TV Total Staattisella tai TV Total Dynaamisella varattuun kampanjaan ostaa samassa yhteydessä videomainontaa ja sen osuus on vähintään 15 % TV-kampanjan nettohinnasta, myöntää Sanoma sekä TV- että videokampanjalle kahden (2) prosentin lisäalennuksen. 
TV Total Staattisen 30" bruttohinnat
Kohderyhmä Koko
(000)
CPP-hinta CPT-hinta
prime off prime prime off prime
25-44 1 413 766,50 403,50 54,25 28,56
45-64 1 382 499,50 399,50 36,14 28,91
25-54 2 074 693,50 375,80 33,44 18,12
N25-54 1 011 668,60 362,00 66,13 35,81
M25-54 1 063 689,00 358,50 64,82 33,73
25-64 2 795 654,00 339,80 23,40 12,16
POP<50 1 309 789,00 426,70 60,28 32,60
POP<60 1 768 710,00 385,00 40,16 21,78
25-54 klo 21 jälkeen 2 074 765,00   36,89  
25-54 klo 22 jälkeen (alkoholi) 2 074 758,00   36,55  

 

TV Total Dynaamisen 30" bruttohinnat
CPP-hinta/   Nelonen Jim Liv Hero Fox NatGeo
Kohderyhmä Koko
(000)
prime off prime prime off prime prime off prime 24 h prime off prime prime off prime
25-44 1 413 932,00 487,00 709,00 355,00 887,00 444,0 545,00 690,00 343,00 666,00 323,00
45-64 1 382 554,00 437,00 532,00 419,00 537,00 423,00 464,00 535,00 414,00 456,00 374,00
25-54 2 074 813,00 427,00 698,00 349,00 780,00 465,00 485,00 695,00 348,00 582,00 291,00
N25-54 1 011 757,00 403,00 707,00 384,00 656,00 301,00 546,00 694,00 376,00 671,00 353,00
M25-54 1 063 792,50 401,80 696,50 348,50     537,50 700,00 350,00 687,50 337,50
25-64 2 795 760,00 402,00 670,00 319,00 730,00 366,00 445,00 670,00 319,00 552,00 265,00
POP<50 1 309 930,00 505,00 820,00 410,00 801,00 401,00 609,00 774,00 387,00 684,00 358,00
POP<60 1 768 845,00 459,00 745,00 373,00 729,00 364,00 553,00 703,00 352,00 622,00 326,00
25-54 klo 21 jälkeen 2 074 902,00   696,00   785,00   576,00 704,00   675,00  
25-54 klo 22 jälkeen (alkoholi) 2 074 821,00   736,00   856,00   615,00 747,00   717,00  

 

CPT-hinta/

 

Nelonen Jim Liv Hero Fox Nat geo
Kohderyhmä Koko 
(000)
prime off prime prime off prime prime off prime 24 h prime off prime prime off prime
25-44 1 413 65,96 34,47 50,18 25,12 62,77 31,42 38,57 48,83 24,27 47,13 22,86
45-64 1 382 40,09 31,62 38,49 30,32 38,86 30,61 33,57 38,71 29,96 33,00 27,06
25-54 2 074 39,20 20,59 33,65 16,83 37,61 22,42 23,38 33,51 16,78 28,06 14,03
N25-54 1 011 74,88 39,86 69,93 37,98 64,89 29,77 54,01 68,64 37,19 66,37 34,92
M25-54 1 063 74,55 37,80 65,52 32,78     50,56 65,85 32,93 64,68 31,75
25-64 2 795 27,19 14,38 23,97 11,41 26,12 13,09 15,92 23,97 11,41 19,75 9,48
POP<50 1 309 71,05 38,58 62,64 31,32 61,19 30,63 46,52 59,13 29,56 52,25 27,35
POP<60 1 768 47,79 25,96 42,14 21,10 41,23 20,59 31,28 39,76 19,91 35,18 18,44
25-54 klo 21 jälkeen 2 074 43,49   33,56   37,85   27,77 33,94   32,55  
25-54 klo 22 jälkeen (alkoholi) 2 074 39,59   35,49   41,27   29,65 36,02   34,57  

Kanavaostaminen

Kanavaostaminen

 

Kelluva kohderyhmäkauppa

Kohderyhmäkaupassa ostetaan haluttu määrä kontakteja kohderyhmässä koko kampanjan aikajaksolle. Kontaktitakuu myönnetään ostokohderyhmässä. Mianokset ovat kelluvia koko kampanja-aikana. Sanoma vastaa niiden lopullisesta sijoittelusta ohjelmayhteyksiin. Kohderyhmäkauppaa ei voi hyödyntää kampanjoissa, joissa on tauko tai rajoituksia esitysaikojen suhteen (esim. klelonajat, päivät, ohjelmat). Kohderyhmäkaupassa on määritelty erikseen kohderyhmäkohtaiset CPT- ja CPP-hinnat prime timelle ja off prime timelle.

Kiinteä kohderyhmäkauppa

Kiinteässä kohderyhmäkaupassa valitaan ohjelma, jonka yhteydessä mainos esitetään eli ohjelmayhteys on kiinteä. Valitun ohjelman hinta perustuu kampanjaan määritellyn kohderyhmän katsojaennusteeseen ja ohjelman esitysaikaan (prime time tai off prime time). Kiinteän kohderyhmäkaupan hinta pohjautuu kohderyhmäkaupan CPT-hintoihin, joihin on lisätty + 15 %.

Ohjelmaostaminen

Ohjelmaostamisessa valitaan ohjelma, jonka yhteydessä mainos esitetään eli ohjelmayhteys on kiinteä. Ohjelmakohtainen hinta perustuu 10+ katsojaennusteeseen sekä ohjelmaympäristön ja ohjelman haluttavuuteen. Mikäli kampanjassa on käytetty ainoastaan ohjelmaostamista, myönnetään takuu kohderyhmässä 10+. Kokonaan ohjelmaostamisella ostettuun kampanjaan saa 6 %:n lisämaksulla takuun kohderyhmäkaupalla myynnissä olevassa kohderyhmässä.

Kohderyhmäkaupan 30" bruttohinnat
CPP-hinta   Nelonen Jim Liv Hero Fox NatGeo
Kohderyhmä Koko
(000)
prime off prime prime off prime prime off prime 24 h prime off prime prime off prime
25-44 1 413 949.58 496,19 722,38 361,70 903,74 452,38 555,28 703,02 349,47 678,57 329,09
45-64 1 382 564,45 445,25 542,04 426,91 547,13 430,98 472,75 545,09 421,81 464,60 381,06
25-54 2 074 828,34 435,06 711,17 355,58 794,72 473,77 494,15 708,11 354,57 592,98 296,49
N25-54 1 011 771,28 410,60 720,34 391,25 668,38 306,68 556,30 707,09 383,09 683,66 359,66
M25-54 1 063 807,45 409,38 709,64 355,08     547,64 713,21 356,60 700,47 343,87
25-64 2 795 774,34 409,58 682,64 325,02 743,77 372,91 453,40 682,64 325,02 562,42 270,00
POP<50 1 309 947,55 514,53 835,47 417,74 816,11 408,57 620,49 788,60 394,30 696,91 364,75
POP<60 1 768 860,94 467,66 759,06 380,04 742,75 370,87 563,43 716,26 358,64 633,74 332,15
25-54 klo 21 jälkeen 2 074 919,02   709,13   799,81   586,87 717,28   687,74  
25-54 klo 22 jälkeen (alkoholi) 2 074 836,49   749,89   872,15   626,60 761,09   730,53  
4-9 (vkot 1-43) 353   149                  
4-9 (vkot 44-52) 353   171                  

 

Yleistä kampanjoihin ja ostamiseen liittyen

Yleistä kampanjoihin ja ostamiseen liittyen

 

Kampanjamääritys

TV-kampanjalla tarkoitetaan kokonaisuutta, joka varataan ja vahvistetaan kerralla ja jolla mainostetaan samaa tuotetta tai palvelua. Saman mainostajan erilliset kampanjat katsotaan yhdeksi kampanjakokonaisuudeksi, jos kampanjoiden välinen tauko on seitsemän (7) päivää tai sen alle ja joissa on käytetty samaa mainosta tai mainoksia ja/tai ostokohderyhmää. 

TV-kampanja voi koostua kelluvan kohderyhmäkaupan, kiinteän kohderyhmäkaupan ja ohjelmaostamisen yhdistelmistä. Nelosen valtakunnalliseen kampanjaan voi yhdistää alueellista mainontaa silloin, kun molemmissa on ostokohderyhmä 25–64-vuotiaat. 

 

Prime time ja off prime time

Prime timen ohjeellinen aikaväli on 18.00–23.59 ja off prime timen 24.00–17.59. Päivänosa määräytyy ohjelman alkamisajan mukaan.

Mainosajan ostaminen esitysaikarajoitteisissa kampanjoissa

K-16-esitysaikarajoitteisille kampanjoille on mahdollista ostaa klo 21.00 jälkeen ohjelmaostamista ja kohderyhmäkauppaa kohderyhmässä 25–54-vuotiaat.

K-18-esitysaikarajoitteisille kampanjoille on mahdollista ostaa klo 23.00 jälkeen vain ohjelmaostamista. 

Alkoholimainoskampanjoille on mahdollista ostaa klo 22.00 jälkeen ohjelmaostamista ja kohderyhmäkauppaa kohderyhmässä 25–54-vuotiaat.

Kontaktitakuu

Kampanjoissa on vain yksi kontaktitakuu, joka myönnetään kampanjan ostokohderyhmässä koko aikajaksolle. 
TV Total -kampanjoissa on kokonaiskontaktitakuu, ei kanavakohtaista takuuta. Kanavaostamisella kontaktitakuu on kanavakohtianen.

Kontaktitakuu myönnetään ostokohderyhmässä kampanjoihin seuraavien minimiostomäärien mukaan:

Kanava TRP
Nelonen 30
Jim 15
Liv 15
Hero 10
Fox 15
National Geographic 15

 

TV Total Staattisessa takuun minimiostomäärä on 100 TRP:tä. TV Total Dynaamisessa takuun myöntäminen määräytyy em. kanavakohtaisten rajojen mukaan.

Seitsemän (7) päivää kestäville tai sitä lyhyemmille kampanjoille ei myönnetä takuuta kampanjan aikana, vaan mahdolliset alle jääneet kontaktit korvataan seuraavassa kampanjassa tai asiakkaan suostumuksella kampanjaa jatkamalla. Kampanjan jäädessä alle 0,5 TRP:tä, ei alituksia korvata. Kontaktitakuun alituksia ei hyvitetä rahassa.

Kontaktitakuu todennetaan Finnpanel Oy:n toimittamista TV-mittaritutkimuksen lopullisista katsojaluvuista.

Katkoyhteys

Samaan katkoon voi ostaa enintään kolme esitystä. Katkoyhteyttä on mahdollista hyödyntää valtakunnallisissa ja alueellisissa kampanjoissa sekä niiden yhdistelmissä. Mainosten keskinäinen järjestys katkossa on vapaasti päätettävissä. Kontaktiennuste annetaan kaikille esityksille erikseen.

Määräkatkot ja määräpaikat

Valtakunnallisissa ohjelmaostamisen ja kiinteän kohderyhmäkaupan esityksissä voi määritellä halutun mainoskatkon neljän (4) prosentin lisämaksulla. Halutun katkon ensimmäisen, toisen, toiseksi viimeisen tai viimeisen paikan voi varmistaa kahdeksan (8) prosentin lisämaksulla per esityskerta.

Viikkoindeksit
Viikko Indeksi Päivät
1–4 70 3.1.–30.1.2022
5–13 100 31.1.–3.4.2022
14–16 105 4.4.–24.4.2022
17–21 116 25.4.–29.5.2022
22–25 118 30.5.–26.6.2022
26–28 90 27.6.–17.7.2022
29–31 85 18.7.–7.8.2022
32–35 110 8.8.–4.9.2022
36–39 118 5.9.–2.10.2022
40–44 115 3.10.–6.11.2022
45–51 100 7.11.–25.12.2022
52 70 26.12.–1.1.2023

 

Kausien avausaikataulu
Avattava kausi Päivät Viikot Avataan myyntiin Avaus viikko
Tammi-helmikuu 1.1.–27.2. 01–08 22/11/2021 vk 47
Maalis-huhtikuu 28.2.–1.5. 09–17 24/01/2022 vk 4
Touko-kesäkuu 2.5.–3.7. 18–26 28/03/2022 vk 13
Heinä-elokuu 4.7.–28.8. 27–34 23/05/2022 vk 21
Syys-lokakuu 29.8.–30.10. 35–43 25/07/2022 vk 30
Marras-joulukuu 31.10.–31.12. 44–52 26/09/2022 vk 39

 

Pituuskertoimet

Kaikki ilmoitetut hinnat ovat 30 sekunnin mainokselle. Eripituisille mainoksille saa hinnan kertomalla 30 sekunnin hinnan oheisilla pituuskertoimilla. 

Sek Kerroin Sek Kerroin
5 0,3 76–80 2,7
6–10 0,5 81–85 2,8
11–15 0,7 86–90 3,0
16–20 0,8 91–95 3,2
21–25 0,9 96–100 3,3
26–30 1,0 101–105 3,5
31–35 1,2 106–110 3,7
36–40 1,3 111–115 3,8
41–45 1,5 116–120 4,0
46–50 1,7 121–130 4,3
51–55 1,8 131–140 4,6
56–60 2,0 141–150 5,0
61–65 2,2 151–160 5,3
66–70 2,3 161–170 5,6
71–75 2,5 171–180 6,0

 

Tulosta hinnastot