Valtakunnallinen TV-mainonta 2017

Sanoma Media Finland myy valtakunnallista TV-mainontaa Neloselle, Liville, Jimille ja Herolle sekä Nelonen Pro -maksukanaville.

Ostotavat ja hinnat

Yleistä kampanjoihin ja ostamiseen liittyen

Kontaktitakuu

Pituuskertoimet

Viikkoindeksit

 

Kausien avausaikataulut: Nelonen, Jim, Liv ja Hero

AVATTAVA KAUSI

AVATAAN MYYNTIIN

tammi–helmikuu 

02.01.-05.03. 18.11.2016

maalis–huhtikuu

06.03.-30.04. 16.01.2017

touko–kesäkuu

01.05.-25.06. 13.03.2017

heinä–elokuu

26.06.-27.08. 02.05.2017

syys–lokakuu

28.08.-29.10.  12.06.2017

marras–joulukuu

30.10.-31.12.  11.09.2017

 

Ostotavat ja hinnat 

Neloselta, Liviltä, Jimiltä ja Herolta voi ostaa tv-mainontaa paketti- tai kanavaostamisena:

 

 

Pakettiostaminen / TV Total

Edullisin ja nopein tapa ostaa tv-kampanja, on ostaa se TV Total -pakettina. TV Total -paketissa on myytävänä kaikki aikuisten kohderyhmät *). Total paketti on kelluvaa mainosaikaa, mutta pakettiin on nettopeiton maksimoimiseksi mahdollisuus ostaa ohjelmia kiinteällä kohderyhmäkaupalla tai ohjelmaostamisella. TV Total -pakettikampanjaan voi määritellä haluamansa painotukset prime/off prime timen, viikkojen, viikonpäivien sekä spottipituuksien mukaan.

Edullisin tapa on ostaa neljän kanavan paketti, jossa on etukäteen määritellyt, luonnollisen katsomisen mukaiset kanavapainotukset. Neljän kanavan pakettikampanjassa viikon minimi TRP-määrä on 21, keskimäärin 3 TRP:tä per päivä. Alle viikon kampanjoissa minimimäärä on 10 TRP:tä per kampanja.

TV Total pakettia voi myös ostaa räätälöitynä, jolloin valittavissa on 2-4 kanavaa, ja voit säätää myös kanavapainoituksia. Räätälöidyn TV Totalin vähimmäisostomäärät lasketaan kampanjaan mukaan otettujen kanavien TRP-määrien perusteella.

*)Datalla rikastettu TV-mainonta

Perinteisten ikään ja sukupuoleen perustuvien ostokohderyhmien lisäksi myynnissä on yhdeksän  uutta kiinnostukseen perustuvaa kohderyhmää. Uusia kohderyhmiä on mahdollisuus käyttää sekä spottimainonnassa että luovissa ratkaisuissa. Kiinnostuksen kohderyhmät ovat ostettavissa TV Totalin kautta. Lisätietoja uusista kohderyhmistä saat parhaiten Sanoman mediamyynnistä.

 

Pakettiostaminen / TV Total hinnat

TV Total / 30” bruttohinnat valmiiksi määritellyillä kanavapainotuksilla:

TV Total 2017

KR koko

(000)

CPT-hinta

prime

CPT-hinta

off

CPP-hinta

prime

 

CPP-hinta

off

 

15–34 v.

1 333

58,58

32,32

780,87

430,83

25–44 v.

1 356

48,49

25,64

657,52

347,68

N25–44 v.

660

92,53

53,60

610,70

353,76

M25–44 v.

696

93,52

48,79

650,90

339,58

POP < 50 v.

1 255

52,27

28,11

655,99

352,78

25-44 v. klo 21 (K16)

1 356

51,14

 

693,46

 

25-44 v. klo 22 (alkoholi)

1 356

50,67

 

687,09

 

 

TV Total / 30” bruttohinnat räätälöidyillä kanavapainotuksilla:

CPT-hinta

 KR-koko

Nelonen

 

Jim

 

 

Liv

 

Hero

prime

off

prime

off

prime

off

24 h

15-34

1333

67,56

38,21

53,95

26,96

55,88

27,95

35,90

25-44

1356

55,11

28,80

40,76

20,38

52,94

26,47

32,26

N25-44

660

101,87

59,03

92,21

54,56

89,19

44,61

72,50

M25-44

696

103,72

52,58

91,17

45,59

 

 

68,76

Pop < 50

1255

58,24

31,60

51,34

25,67

50,18

25,09

38,13

25-44 klo 21 jälkeen

1356

61,15

 

43,48

 

48,98

 

35,96

25-44 klo 22 jälkeen (alkoholi)

1356

55,11

 

45,47

 

52,94

 

38,01

                 

CPP-hinta

KR-koko

 

Nelonen

 

 

Jim

 

 

Liv

 

Hero

prime

off

prime

off

prime

off

24 h

15-34

1333

900,57

509,34

719,15

359,38

744,88

372,57

478,55

25-44

1356

747,29

390,53

552,71

276,35

717,87

358,93

437,45

N25-44

660

672,34

389,60

608,59

360,10

588,65

294,43

478,50

M25-44

696

721,89

365,96

634,54

317,31

 

 

478,57

Pop < 50

1255

730,91

396,58

644,32

322,16

629,76

314,88

478,53

25-44 klo 21 jälkeen

1356

829,19

 

589,59

 

664,17

 

487,62

25-44 klo 22 jälkeen (alkoholi)

1356

747,29

 

616,57

 

717,87

 

515,42

 

Kanavaostaminen / Kelluva kohderyhmäkauppa

Kohderyhmäkaupassa ostetaan haluttu määrä kelluvia kohderyhmäkontakteja koko kampanjan aikajaksolle, ja kontaktitakuu myönnetään ostokohderyhmässä. Mainokset ovat kelluvia koko kampanjan aikajaksolla ja kanava vastaa niiden lopullisesta sijoittelusta ohjelmayhteyksiin. Kohderyhmäkauppaa ei voi hyödyntää kampanjoissa, joissa on tauko, tai rajoituksia esitysaikojen suhteen (esim. kellonajat, päivät, ohjelmat).

Kohderyhmäkaupassa on määritelty erikseen kohderyhmäkohtaiset CPT- ja CPP-hinnat kahdelle päivänosalle, prime timelle sekä off prime timelle.

 

CPT-hinta

 

KR-koko

Nelonen

Jim

Liv

Hero

prime

off

prime

off

prime

off

24 h

15-34

1333

68,87

38,96

55,00

27,49

56,97

28,49

36,60

25-44

1356

56,18

29,36

46,35

23,18

53,97

26,98

32,89

N25-44

660

103,85

60,18

94,00

55,62

90,92

45,47

73,91

M25-44

696

105,74

53,61

92,94

46,47

 

 

70,10

Pop<50

1255

59,37

32,21

52,33

26,17

51,15

25,58

38,87

25-44 klo 21 jälkeen

1356

62,33

 

44,32

 

49,93

 

36,65

25-44 klo 22 jälkeen (alkoholi)

1356

56,18

 

46,35

 

53,97

 

38,75

4-9 v

(1-10 kk)

367

 

36,46

 

 

 

 

 

4-9 v

(11-12 kk*)

367

 

40,51

 

 

 

 

 

 

 

CPP-hinta

 

KR-koko

           Nelonen

              Jim

            Liv

Hero

prime

off

prime

off

prime

off

24 h

15-34

1333

918,04

519,34

733,15

366,44

759,41

379,77

487,88

25-44

1356

761,80

398,12

628,51

314,32

731,83

365,85

445,99

N25-44

660

685,41

397,19

620,40

367,09

600,07

300,10

487,81

M25-44

696

735,95

373,13

646,86

323,43

 

 

487,90

Pop<50

1255

745,09

404,24

656,74

328,43

641,93

321,03

487,82

25-44 klo 21 jälkeen

1356

845,19

 

600,98

 

677,05

 

496,97

25-44 klo 22 jälkeen (alkoholi)

1356

761,80

 

628,51

 

731,83

 

525,45

4-9 v

(1-10 kk)

367

 

133,81

 

 

 

 

 

4-9 v

(11-12 kk*)

367

 

148,67

 

 

 

 

 

 

Kanavaostaminen / Kiinteä kohderyhmäkauppa

Kiinteässä kohderyhmäkaupassa valitaan ohjelma, jonka yhteydessä mainos esitetään eli ohjelmayhteys on kiinteä. Valitun ohjelman hinta perustuu kampanjaan määritellyn kohderyhmän katsojaennusteeseen ja ohjelman esitysaikaan (prime time tai off prime time). Varausjärjestelmässämme hinnat lasketaan CPT-hinnalla ja kiinteän kohderyhmäkaupan hinta pohjautuu kohderyhmäkaupan CPT-hintoihin, joihin on lisätty +15 %.

Kanavaostaminen / Ohjelmaostaminen

Ohjelmaostamisessa valitaan ohjelma, jonka yhteydessä mainos esitetään eli ohjelmayhteys on kiinteä. Ohjelmakohtainen hinta perustuu katsojaennusteeseen, ohjelmaympäristön sekä ohjelman haluttavuuteen. Mikäli kampanjassa on käytetty ainoastaan ohjelmaostamista, myönnetään takuu kohderyhmässä 10+. Kokonaan ohjelmaostamisella ostettuun kampanjaan saa 6 %:n lisämaksulla Premium takuun yhdessä niistä kohderyhmistä, joita myydään kohderyhmäkaupalla.

 

Yleistä tv-kampanjoihin ja ostamiseen liittyen

 

Prime Time ja Off Prime Time, ohjeelliset määritelmät

Prime Time (18.00–23.59) ja Off Prime Time (24.00–17.59) päivänosa määräytyy ohjelman alkamisajan mukaan.

Mainosajan ostaminen esitysaikarajoitteisissa kampanjoissa

K16 -esitysaikarajoitteisille kampanjoille on mahdollista ostaa:
      * klo 21 jälkeen ohjelmaostamista ja kohderyhmäkauppaa kohderyhmässä 25–44 v.

K18-esitysaikarajoitteisille kampanjoille on mahdollista ostaa:
      * klo 23 jälkeen vain ohjelmaostamista.

Alkoholimainoskampanjoille on mahdollista ostaa:
      * klo 22 jälkeen ohjelmaostamista ja kohderyhmäkauppaa kohderyhmässä 25–44 v. 

 

Kontaktitakuu

Kontaktitakuu tuo kampanjoihin suoritevarmuuden: kanava takaa kampanjaan ennustetun määrän kontakteja. Kaikissa kampanjoissa on vain yksi takuu, joka on kampanjan kokonaiskontaktitakuu. Monikanavakampanjoissa kontaktitakuu on kanavakohtainen. TV Total -kampanjoilla on kokonaiskontaktitakuu, ei kanavakohtaista takuuta.

Kontaktitakuu myönnetään ostokohderyhmässä kampanjoihin, joissa on:

- Nelosella vähintään 35 grp / trp
- Jimillä ja Livillä vähintään 20 trp
- Herolla vähintään 10 trp.

TV Total -paketissa on koko kampanjalla yksi yhteinen kontaktitakuu, ei kanava- kohtaisia takuita. Neljän kanavan Total–paketissa, jossa on valmiiksi määritellyt kanavaosuudet, minimiostomäärä takuulle on yhteensä 85 trp.  Räätälöidyssä 2-4 kanavan paketissa takuu määräytyy valittujen kanavien kanavatakuiden mukaan

Mikäli näyttää siltä, ettei ennustettua kontaktimäärää saavuteta, saa mainostaja kanavalta maksuttomia lisäaikoja. Seitsemän päivää kestäville tai sitä lyhyemmille kampanjoille ei myönnetä takuuta kampanjan aikana, vaan mahdolliset alle jääneet kontaktit korvataan seuraavassa kampanjassa tai asiakkaan suostumuksella kampanjaa jatkamalla. Kampanjan jäädessä alle 0,5 grp /trp, ei alituksia korvata. Kontaktitakuun alituksia ei hyvitetä rahassa.

 

Kampanjamääritys

Tv-kampanjalla tarkoitetaan kokonaisuutta, joka varataan ja vahvistetaan kerralla ja jossa mainostetaan samaa tuotetta tai palvelua. Saman mainostajan erilliset kampanjat katsotaan yhdeksi kampanjakokonaisuudeksi, jos kampanjoiden välinen tauko on seitsemän päivää tai sen alle ja joissa on käytetty samaa mainosta tai mainoksia ja ostokohderyhmää. Kampanjoilla on tällöin yhteinen kontaktitakuu.

 

Yhdistelmäkampanja

Tv-kampanja voi koostua kelluvan kohderyhmäkaupan, kiinteän kohderyhmäkaupan ja ohjelmaostamisen yhdistelmästä. Yhdistelmäkampanjoiden etuna on kustannustehokkuuden lisäksi myös se, että koko kampanjalle myönnetään takuu ostokohderyhmässä ilman Premium -lisää. Nelosen valtakunnalliseen kampanjaan voi yhdistää alueellista mainontaa silloin, kun molemmissa on ostokohderyhmänä joko 25–44 v. tai 10+. Kun Nelosen kampanjassa on mukana kaikki alueet, on mahdollista hyödyntää aluemainonnassa Nelonen Fokus ja Nelonen Fokus+ -paketteja, jotka ovat myynnissä myös muissa kohderyhmissä.

Katkoyhteys

Samaan katkoon voi määritellä enintään kolme esitystä, katkoyhteys ei ole lisämaksullinen, se ei maksa mitään lisää normaaleihin kelluvan kohderyhmäkaupan, kiinteän kohderyhmäkaupan tai ohjelmaostamisen hintoihin. Katkoyhteys on mahdollista ostaa valtakunnallisiin ja alueellisiin kampanjoihin ja mainosten keskinäinen järjestys katkossa on vapaasti päätettävissä. Kontaktiennuste annetaan kaikille esityksille erikseen.

Valtakunnallisen brändiosan ja alueellisen katkoyhteyden yhdistelmä

Nelosen valtakunnalliseen kampanjaan, jossa on käytetty ohjelmaostamista, voidaan liittää alueellinen, ohjelmaostettu katkoyhteys. Jos ostokohderyhmä on 25–44 v., voidaan kohderyhmäkaupalla ostettuun valtakunnalliseen kampanjaan liittää kohderyhmäkaupalla ostettu alueellinen katkoyhteys. 

Määräkatkot ja määräpaikat

Valtakunnallisissa ohjelmaostamisen esityksissä voi määritellä halutun mainoskatkon 4 %:n lisämaksulla. Halutun katkon ensimmäisen, toisen, toiseksi viimeisen tai viimeisen paikan voi varmistaa 8 %:n lisämaksulla per esityskerta. 

Pituuskertoimet

X4 Extranet -suunnitteluohjelmassa olevat hinnat ovat 30 sekunnin mainokselle. Eripituisille mainoksille saa hinnan kertomalla 30 sekunnin hinnan oheisilla pituuskertoimilla. 

SEK

KERROIN

SEK

KERROIN

5

0,3

61-70

2,3

6-10

0,5

71-80

2,6

11-15

0,7

81-90

3,0

16-20

0,8

91-100

3,3

21-25

0,9

101-110

3,6

26-30

1,0

111-120

4,0

31-35

1,2

121-130

4,3

36-40

1,3

131-140

4,6

41-45

1,4

141-150

5,0

46-50

1,6

151-160

5,3

51-55

1,8

161-170

5,6

56-60

2,0

171-180

6,0

 

Aikaisen vahvistajan etu

Mikäli tv-kampanja vahvistetaan Nelonen Medialle viimeistään 50 päivää ennen kampanjan ensimmäistä esitystä, saa asiakas kampanjan kontaktitakuuseen 5 % lisää kontakteja. Kampanjaan voi tehdä muutoksia normaalisti Nelonen Median myyntiehtojen mukaisesti, kuitenkin niin, että jos kampanjan alkuun on alle 50 päivää, ei 5 %:n lisäkontakteja enää myönnetä. 

Viikkoindeksit: Nelonen, Jim, Liv ja Hero 

Viikkoindeksit, määräkatkon ja -paikan lisämaksu sekä pituuskertoimet ovat Nelonen Median kaikilla tv-kanavilla samat

VIIKKO

INDEKSI

1–4

80

5–16

100

17–25

110

26–31

80

32–35

107

36–44

110

45–50

100

51–52

80

 

Mainonta Nelonen Pro -maksukanavilla 

Nelonen Pro 1 ja Nelonen Pro 2 –kanavilta voit ostaa mainontaa urheiluohjelmien yhteyteen. Mainospakettien osalta ole yhteydessä omaan yhteyshenkilöösi ja varmista aitiopaikat huippu-urheilun parissa.