Vastuullisuus on viisautta

Vastuullisuus parallax.jpg

Vastuullisuus on viisautta

Vastuullisuus parallax mobiili.jpg


Vastuullisuus näkyy ja tulee näkymään yhä enemmän markkinointiviestinnässä. Me Sanomalla autamme sinua kohti parempaa, kestävämpää tulevaisuutta. Menestymme yhdessä. Vastuullisesti.

Suomalaiset kuluttajat odottavat, että yritykset ovat rehellisiä ja läpinäkyviä. He vaativat, että yritykset pyrkivät parantamaan yhteiskunnan tai luonnon olosuhteita, antamaan osansa parempaan elämään ja tulevaisuuteen. Se on viisas vaatimus. Yritysten vastuullisuus vaikuttaa yhä enemmän ostopäätökseen ja mielikuvaan yrityksestä. Laadukkaalla ja luotettavalla mediaympäristöllä on selkeästi merkitystä, kun kuluttajat hakevat tietoa vastuullisuudesta.

Mitä markkinoijan tulee ymmärtää vastuullisuudesta?

9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille

 

1. Toimi heti – vastuullisuuden aalto kasvaa ja vahvistuu

Vaikka yrityksesi olisikin tehnyt vastuullisuustyötä jo vuosia, niin vastuullisuuskenttä on juuri nyt murroksen edessä. Etenkin nuoret aikuiset valitsevat käyttämänsä brändit aiempaa arvopohjaisemmin, eli tulevaisuuden menestyjät ovat aidosti vastuullisesti toimivia brändejä.

2. Kartuta luottamuspääomaa

Voiton tavoittelu ja vastuullisuustyö saattavat kuluttajasta tuntua ristiriitaisilta tavoitteilta. Riippumattoman tahon selvitykset ja myöntämät sertifikaatit sekä faktaluvut ovat vaikuttavinta vastuullisuusviestintää.

3. Aseta pitkän tähtäimen voitto lyhyen tähtäimen edelle

Aika usein yritykset etenkin Suomessa kertovat teemoistaan vasta siinä vaiheessa, kun kaikki on valmista, vaikka matka kohti vastuullisesti toimivaa yritystä on vähintään yhtä mielenkiintoista. Kuluttajat toivovat läpinäkyvää viestintää matkasta vastuullisuuteen – uskalla iloita ja kertoa pienistäkin teoista ja myös suunnitelmista.

4. Tee matkaa läpinäkyvästi ja viesti teoista konkreettisesti

Aina kun kerrot jotain vastuullisuudesta, viestin taustalla on oltava todisteita, tekoja ja lisätietoa helposti saatavilla. Kuluttajat kaipaavat viestintään puolueetonta näkökulmaa ja haluavat ymmärtää, mistä tuote muodostuu, ketä kaikkia tuotannossa on ollut mukana ja miten vastuullisesti he toimivat.

5. Tuo vastuullisuus kiinteäksi osaksi tarinaasi

Mieti, mitkä teemat ovat oman yrityksesi kannalta relevantteja ja brändillesi uskollisia vastuullisuustekoja ja viestejä, jotta viestisi ei tunnu päälle liimatulta ja pahimmillaan viherpesulta. Muista myös todentaa tekosi faktoihin perustuen tai hyödyntäen riippumattomien tahojen selvityksiä.

6. Rakenna tiivistä sisäistä yhteistyötä

Vastuullisuusasiantuntijoilla, markkinoijilla ja kuluttajilla voi olla hyvin erilaisia tarpeita. On tärkeää varmistaa yhteiset tavoitteet, terminologia ja ymmärrys kuluttajaviestinnän tavoista.

7. Auta kuluttajia toimimaan vastuullisesti

Helpota kuluttajan kiireistä arkea. Vastuullinen valinta ei saa viedä arjesta aikaa tai aivokapasiteettia yhtään enempää kuin perinteinen vaihtoehtokaan.

8. Puhuttele positiivisen kautta

Yrityksiltä toivotaan kannustavaa otetta ja äänensävyä: vastuullisuus koetaan vahvasti yhteiseksi asiaksi – vähän kuin pihatalkoot, jossa koko porukka on mukana hyvällä fiiliksellä ja yhteishengessä. Jokaisen kantaessa kortensa kekoon saadaan aikaan hyviä tuloksia nopeammin kuin yksin.

9. Herkisty uusille liiketoimintamahdollisuuksille

Vastuullisuudella voi erottua kilpailijoista positiivisesti. Hae vastuullisuustyötä koko arvoketjussa ja yli rajojen. Jo vastuullisuus itsessään voi synnyttää uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja kumppanuuksia.

Vastuullinen elintarvikemarkkinointi hero.jpg

Näköalapaikalla: Vastuullinen elintarvikemarkkinointi

Katso webinaari tallenteelta

Tutkittua vastuullisuudesta

 

70 %

kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan

58 %

suomalaisista näkee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä yritysten tulevaisuuden menestykselle

67 %

suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä osana
yritysten toimintaa

 

Yli 50 %

kokee vaikeaksi vastuullisuuden arvioinnin tai vertailun

28 %

ei luota siihen, mitä yritykset kertovat vastuullisuudestaan

40 %

kuluttajista vähentää tietoisesti oman kuluttamisen määrää

     

Vastuullisuus-artikkeli.jpg

Millä tavalla vastuullisuudesta pitäisi viestiä?

Lue lisää
Tiina Kosonen artikkelikuva

Sanoman Vastuullisuuskartta avaa kuluttajien odotuksia brändien vastuullisuudesta

Lue lisää
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Haluatko tietää lisää vastuullisuudesta eri kohderyhmissä? Lataa yhteenveto >

Lue lisää

Painetta tulee monelta suunnalta – 2030 jälkeen eteen alkaa tulla ilmastosopimusten takarajoja saada konkreettista aikaiseksi. Mitä lähemmäs vuotta 2050 tullaan, sitä vaikeammaksi mukaan lähteminen käy.

– päättäjä, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu

Markkinointijohtajan pitää ymmärtää, että vastuullisuus ei ole vain markkinointia, vaan keskeistä koko liiketoiminnalle.”

– päättäjä, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu

Vastuullisuus ei ole sprintti eikä projekti, vaan pitkä prosessi.”

– asiantuntija, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu

Ei kannata pelätä keskeneräisistä asioista puhumista, kaikki ovat alussa, jotkut pidemmällä.”

– asiantuntija, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu


Vastuullisuustulkki kertoo, millaista ääntä kohderyhmäsi kuuntelee

Vastuullisuustulkki on uusi sisältöstrateginen palvelumme, joka lämmittää potentiaalisista kohderyhmistäsi tai yrityksesi vastuullisuusteoista koukuttavia herkullisia sisältöideoita, puhutteluehdotuksia tai näkökulmia, jotka pohjautuvat kohderyhmien arvoihin ja motiiveihin.

Lue lisää sisältöstrategiapalveluistamme
 

Näkökulmia vastuullisuudesta

Tutustu esimerkkeihin kampanjoista, joissa vastuullisuus on sisällön kantava teema:

Finlayson artikkelikuva.jpg

Enemmän rakkautta kuin vihaa – Finlaysonin yhteiskunnallinen mainonta kannattaa

Kuukauden kamppis on Sanoman kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Maaliskuun voittajaksi valikoituivat Finlaysonin kantaaottavat HS:n etusivut.

Lue lisää
Case Laumasuoja artikkelikuva

Case Laumasuoja – Yhteishyvän podcast-sarjassa nuoret saivat äänensä kuuluville

”Jotta syntyy laadukasta sisältöä, tarvitaan laadukkaita tekijöitä” ‒ S-ryhmälle tärkeä vastuullisuusteema, nuorten mielenterveys, herätti keskustelua ja intoa lahjoittaa mielenterveystyöhön. 

Lue lisää
kk-kamppis-sini-artikkelikuva.jpg

Uudelle ajattelulle on tilaa siivouksen saralla – SINI puhdistusainetabletit vähentävät muoviroskaa

Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Helmikuun tunnustus menee Sinituotteen hienolle vastuullisuusteolle.  

Lue lisää
Fortum-Riku-Rantala-100-kysymystä-artikkelikuva

Ilmastonmuutos-keskustelu siirrettiin poteroista prime time -televisioon

Keskustelu ilmastonmuutoksesta ajautuu helposti poteroihin, varsinkin sosiaalisessa mediassa. Fortum halusi saada aikaan jotain muuta – laajaa, rakentavaa ja faktapohjaista keskustelua ilmastonmuutoksesta.

Lue lisää
Lume-HS etusivu-artikkelikuva

Lumene viesti ympäristö-vastuullisuudestaan Hesarin avulla

Lumene vietti vuoden 2020 aikana 50-vuotisjuhlavuottaan, jonka teemana oli ympäristövastuullisuus. Teema lanseerattiin maaliskuun alussa Lumenen 50-vuotistilaisuuden ja Helsingin Sanomien etusivun avulla.

Lue lisää
Valio hiilijalanjälki artikkelikuva

Älyartikkeli kertoo, miten maidon hiilijalanjälki nollataan

Valio halusi viestiä vaikeasti hahmotettavasta aiheesta, maidon hiilijalanjäljestä, kiinnostavasti kuluttajille. Yhdeksi keinoksi valikoitui älyartikkeli HS.fi:ssä. Artikkeli tavoitti hyvin kuluttajat, ja sen interaktiivisten sisältöjen parissa vietettiin runsaasti aikaa.

Lue lisää
If Keltanokka artikkelikuva

If turvaa lasten koulutien

Keltanokka-kampanja on Ifille perinne. Kampanjan tarkoituksena on herättää keskustelua liikenneturvallisuudesta ja turvata näin lapsille turvallinen koulumatka. Kampanja oli aikaisempien vuosien tapaan todella pidetty ja sen sanoma koettiin erittäin tärkeäksi.

Lue lisää
Kiroileva hiili

Kiroileva hiili haastaa seuraamaan ostosten hiilijalanjälkeä

Kesko oli valittu viisi kertaa peräkkäin maailman vastuullisemmaksi kaupan alan yritykseksi. Vastuullisuusteoista haluttiin kertoa niin, että se puhuttelisi laajasti.

Lue lisää
Tomi Wirtanen Paulig nostokuva

Isoista teoista kannattaa puhua isosti

Paulig asetti vuonna 2014 tavoitteeksi, että kaikki sen käyttämät kahvipavut hankitaan vastuullisiksi varmennetuista lähteistä vuoden 2018 loppuun mennessä. Paulig saavutti tavoitteensa ja juhlii kertomalla siitä monikanavaisen Hesarin etusivulla.

Lue lisää

Vastuullisuutta koskevia näkemyksiä:

Tiina Hosiokoski artikkelikuva

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Organisaatiot viestivät vahvasti erilaisista vastuullisuustavoitteistaan. Tavoitteet ovat tärkeitä, mutta ennen kaikkea tarvitsemme tekoja, jotka johtavat tavoitteisiin. Brändin rakentamisen ja viestinnän näkökulmasta pelkillä tavoitteilla on enää vaikea erottua. Ja erottautumistahan me haluamme, kirjoittaa SEKin Tiina Hoisiokoski.

Lue lisää
Elintarvikkeet artikkelikuva

72 % suomalaisista kokee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä elintarvikkeiden ostopäätöksissä

Vastuullisuus vaikuttaa päätöksentekoon elintarvikkeiden valinnassa enemmän kuin muissa kategorioissa.

Lue lisää
Arto Sivonen artikkelikuva

Ehkä alamme viimein toimia yhdessä kestävän maailman puolesta, kun on pakko?

Kun menemme kohti isoa muutosta, yritysten täytyy ottaa kantaa ihmisoikeuksiin ja päätöksentekoon, ja se pelottaa monia, kirjoittaa Måndagin Arto Sivonen.

Lue lisää
Kaisa Lipponen Paulig artikkelikuva

Vastuullisuus on Pauligilla liiketoiminnan ja brändin ytimessä

Pauligin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Kaisa Lipponen kertoi Vastuullinen elintarvikemarkkinointi -webinaarissa, miten Paulig tekee vastuullisuustekonsa näkyväksi kuluttajille.

Lue lisää
Ruoka ja vastuullisuus parallax 1.jpg

Miten vastuullisuus näyttäytyy ruuan ostopäätöksissä?

Lataa maistiaiset ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

Lue lisää
Markus Nieminen artikkelikuva

Hyvällä kukistaa pahan

Miten toimia oikein? Tai mikä on ylipäätänsä oikein? Näiden ja samanlaisten kysymysten äärellä on moni meistä pyörinyt viime viikkojen aikana, kirjoittaa TBWA:n Markus Nieminen.

Moraaliposeeraus artikkelikuva.jpg

Moraaliposeerausta vai aitoa välittämistä? – Lue asiantuntijoiden vinkit

Miten tällä hetkellä kannattaisi toimia, jotta markkinointiviestintä ei vaikuttaisi moraaliposeeraukselta tai oman edun tavoittelulta kriisin keskellä?

Lue lisää
Emma Winiecki artikkelikuva.jpg

Viestinnällä voidaan rakentaa tasa-arvoisempaa ja rauhanmukaisempaa maailmaa

Monimuotoisuus, erilaisten äänten kuuluminen ja monenlaisten tarinoiden esiin nostaminen on äärimmäisen tärkeää, kirjoittaa UN Women Suomen Emma Winiecki.  

Lue lisää
Ossi Ahto artikkelikuva

Onko brand purposelle olemassa kaupallinen peruste?

Brand purpose on useille yrityksille brändistrategia, joka vaatii paljon tekoja tuottaakseen oikeaa arvoa, kirjoittaa Ahto Advisoryn Ossi Ahto.

Lue lisää
Samppa Vilkuna artikkelikuva

Voiko vastuuton olla vastuullinen?

Vastuullisuus & markkinointi on vaikea yhdistelmä. Niinkuin vesi ja öljy, joita on vaikea keskenään sekoittaa. Taiten tehtynä vastuullisuudesta ja markkinoinnista saadaan loistava yhdistelmä, joka oikeasti muuttaa maailmaa, kirjoittaa Supersonin Samppa Vilkuna. 

Lue lisää
Leena Komulainen Ivalo artikkelikuva

Merkityksellisyys on kasvun edellytys eikä sitä voi ulkoistaa pelkästään markkinoinnin työpöydälle

Merkityksellisyys on yksi aikamme suurimmista megatrendeistä. Se on myös markkinointi-ihmisten asia – mutta ei pelkästään heidän, kirjoittaa Ivalo Creative Agencyn toimitusjohtaja Leena Komulainen.

Lue lisää
Tiina Kosonen ja Satu Kaitaranta artikkelikuva

Globaaleista megatrendeistä markkinoinnin trendeihin

Mitkä ovat tämän hetken megatrendit ja miten ne vaikuttavat markkinoinnin trendeihin? Tutustu Tiina Kososen ja Satu Kaitarannan koostamaan katsaukseen markkinointiin ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavista muutosvoimista.

Lue lisää
Trendit 2022.jpg

Mitkä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2022?

Kysyimme joukolta markkinoinnin ammattilaisia, mitkä ovat heidän mielestään merkittäviä muutoksia markkinoinnissa ensi vuoden aikana. Mainintoja saivat muun muassa vastuullisuus, merkityksellisyys, vaikuttavuus ja elämyksellisyys.

Lue lisää
Katja Gunnelius artikkelikuva

Kiitoskirje koronalle: näitä ei bisnes enää voi sivuuttaa

Koronan tuomia muutoksia luotaavan The Next New -raportin mukaan menestystekijät kirkkaasti ylitse muiden ovat aito asiakaskeskeisyys ja vastuullisuus, franklyn Katja Gunnelius kirjoittaa.

Lue lisää
Heidi Björklöf artikkelikuva

Arvopohjainen markkinointi kannattaa

Voiko sananvapautta käyttää suomalaisen uutismedian mainonnassa? Onko se jotain, jolla differoida brändiä maassa, jossa lehdistö on vapaata ja media tunnustettu neljänneksi valtiomahdiksi, Heidi Björklöf kysyy.

 

Lue lisää
Teppo Heikkinen

Hyvät brändit parantavat elämänlaatua. Jatkossa ne myös pelastavat maailman!

Uudessa maailmassa voittajia ovat yritykset ja brändit, jotka uskaltavat valita puolensa, ottaa kantaa, tehdä merkittäviä tekoja ja näyttää mallia muille, kirjoittaa Supersonin Teppo Heikkinen.

Lue lisää

Sanoman vastuullisuusstrategia

Sanomafi vastuullisuus

Vastuullisuustyössämme Sanomalla keskitymme kuuteen teemaan:

  • Innostamme oppimaan
  • Teemme mediaa suomalaisille
  • Suojaamme tietosi
  • Olemme kehittyvä työpaikka
  • Huolehdimme ympäristöstä
  • Vastuulliset liiketoimintatavat

Tutustu teemoihin tarkemmin: 

Sanoma.fi/vastuullisuus