Luottamus-parallax.jpg
Luottamus-parallax-mobiili.jpg

Ja olkoon se luottamus.

Me olemme erilaisia ja samanlaisia. Onneksemme. Kaksi asiaa yhdistää kaikkia homo sapienseja iästä, sukupuolesta, heimosta ja taustasta riippumatta.

Tunne ohjaa kaikkea toimintaamme.

Tunne ohjaa kaikkea toimintaamme, vaikka toisinaan koitamme sen kieltää. Meitä on peloteltu vuosi, mikä ei voi olla vaikuttamatta meihin ja käyttäytymiseemme. Tämän rajoitusjakson jälkeen tarvitsemme uskoa ja toivoa. Tunteita, jotka vievät meitä ja yhteiskuntaa eteenpäin. Luottavainen ihminen rohkenee tehdä asioita.

Sosiaalisuutemme tekee meistä poikkeuksellisia.

Yhtä aikaa olemme riippuvaisia muista. Lajimme ei ole planeetan vahvin tai lisääntyvin, mutta se on selviytymiskykyisin.  Sinnittelemme läpi katastrofien ja koronan.  Sosiaalisuutemme tekee meistä poikkeuksellisia. Sopeudumme tilanteisiin, muutamme toimintaamme, ratkaisemme ongelmia, luomme uutta. Yhdessä. 

Todellisuus on näkökulmakysymys.

Nämä kaksi motiivia – tunneohjautuvuus ja tarve tehdä sekä kokea yhdessä – ovat lakeja, jotka ohjaavat markkinaa. Talous ei ole ihmisistä riippumaton käsite. Koko maan talouden kehitys on suorassa suhteessa siihen, miten ihmiset kokevat elämäntilanteensa. Filosofisesti ajateltuna todellisuus on näkökulmakysymys. Jos pelkäämme tulevaa, lamaannumme sekä ihmisinä että markkinana. Jos luotamme tulevaan, markkina elpyy ja vahvistuu. Vanha sanonta puolitäydestä tai -tyhjästä lasista on siksi ytimessä.

Nyt on tulevaisuuteen uskovien yritysten aika.

Viimeisimmät tutkimukset osoittavat, että kuluttajien luottamus talouteen on kohtuullinen. Meillä on tarpeita, joita emme ole voineet täyttää viimeisen vuoden aikana. Ne tarpeet purkautuvat. Aivan keskeisessä roolissa lähitulevaisuudessa ovat yritykset ja niiden toiminta. Luovatko ne uskoa markkinaan markkinoimalla tuotteitaan ja palveluitaan, vai pitävätkö yritykset käsijarrua päällä? Nyt on itseensä sekä tulevaisuuteen uskovien yritysten aika tulla esiin ja näkyviin. Sitä me kaikki tarvitsemme. 

Kuluttajilla on vahva usko omaan talouteen

Luottamus graafi 1.png

Kuluttajien luottamusindikaattori
 

Maaliskuussa 2021 kuluttajien luottamusindikaattori oli -3,0, kun se viime vuoden maaliskuussa sai arvon -7,1. Alkuvuoden luvut olivat kuluneen 12 kuukauden parhaita helmikuun arvon ollessa -0,8 ja tammikuun -0,9.

 

 

Luottamus graafi 2.png

Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua
 

Kuluttajat arvioivat oman rahatilanteensa maaliskuussa 2021 parhaaksi koskaan mittaushistoriassa vuodesta 1995. Ajankohtaa pidettiin hyvänä säästämiselle, kun taas huonona lainanotolle ja kestotavaroiden ostamiselle. Silti hyvin moni oli yhä aikeissa ottaa lainaa vuoden sisällä.

Asunnon ostosuunnitelmia oli kuluttajilla maaliskuussa viime kuukausien tapaan huomattavan paljon. Hyvin moni harkitsi myös kotinsa peruskorjaamista seuraavan vuoden aikana.


Lähde: Suomen virallinen tilasto (SVT): Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu]. ISSN=2669-8862. Maaliskuu 2021. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 6.4.2021]. Saantitapa: http://www.stat.fi/til/kbar/2021/03/kbar_2021_03_2021-03-29_tie_001_fi.html

Olemme valmiina auttamaan ja palvelemaan

Sanoma uskoo huomiseen. Pidetään yhtä ja ollaan yhteydessä toisiimme. Mietitään sinulle paras mahdollinen ratkaisu poikkeusaikana ja sen jälkeen.

Ota yhteyttä

Markkinoijan lyhyt muistilista

Markkinoijan lyhyt muistilista pandemian keskellä
 

Älä vedä käsijarrua. Edellisten taantumien ajalta löytyy paljon tutkimustietoa siitä, että markkinointipanostuksia ei tule leikata. Brändit jotka jatkavat markkinointia selviävät taantumasta vähemmin kolhuin.

Pidä yhteyttä asiakkaisiisi. Poikkeustilasta huolimatta viestisi ovat edelleen relevantteja kuluttajille. Kerro kuinka palvelet heitä pandemian keskellä ja varmista, että he muistavat sinut myös normaaliolojen alkaessa.

Panosta markkinointiin. Poikkeustilan aikana sinulla voi olla ainutlaatuinen tilaisuus kasvattaa markkinaosuutta. Kun pandemia hellittää, alkaa patoutunut kysyntä purkautua. Kovimmin se käy yrityksillä, jotka markkinoivat.

Reagoi nopeasti. Päästä irti vanhasta suunnitelmasta ja reagoi nopeasti uuteen todellisuuteen. Kun olet kiinni ajassa, sinut huomataan ja sinua kuunnellaan.

Ideoi uutta. Ihminen on tapojensa orja, mutta kriisin keskellä ne muuttuvat. Nyt on paras aika lanseerata uusi tuote tai muuttaa vanha hölmö käytäntö uudeksi, fiksummaksi.

Varmista että viestisi näkyy ja kuuluu. Parhaatkaan ideat eivät kasva itsestään, vaan niiden kasvua on ruokittava näkyvyydellä.

    

Ajankohtaista sisältöä

Ajankohtaista sisältöä

Keräsimme alle omaa ja ulkopuolista sisältöä, jonka uskomme tukevan meitä markkinoijia erikoisena aikana. Toivomme, että tästä on apua ja ideoita työhösi.
 

Luova palvelumme on valmiina auttamaan ja palvelemaan

Kerro se luovuudella

Ota yhteyttä

Sanoma uskoo huomiseen

Pidetään yhtä ja ollaan yhteydessä toisiimme. Mietitään sinulle paras mahdollinen ratkaisu poikkeusaikana ja sen jälkeen.

Ota yhteyttä