

Ja olkoon se luottamus.
Me olemme erilaisia ja samanlaisia. Onneksemme. Kaksi asiaa yhdistää kaikkia homo sapienseja iästä, sukupuolesta, heimosta ja taustasta riippumatta.
Tunne ohjaa kaikkea toimintaamme.
Tunne ohjaa kaikkea toimintaamme, vaikka toisinaan koitamme sen kieltää. Meitä on peloteltu vuosi, mikä ei voi olla vaikuttamatta meihin ja käyttäytymiseemme. Tämän rajoitusjakson jälkeen tarvitsemme uskoa ja toivoa. Tunteita, jotka vievät meitä ja yhteiskuntaa eteenpäin. Luottavainen ihminen rohkenee tehdä asioita.
Sosiaalisuutemme tekee meistä poikkeuksellisia.
Yhtä aikaa olemme riippuvaisia muista. Lajimme ei ole planeetan vahvin tai lisääntyvin, mutta se on selviytymiskykyisin. Sinnittelemme läpi katastrofien ja koronan. Sosiaalisuutemme tekee meistä poikkeuksellisia. Sopeudumme tilanteisiin, muutamme toimintaamme, ratkaisemme ongelmia, luomme uutta. Yhdessä.
Todellisuus on näkökulmakysymys.
Nämä kaksi motiivia – tunneohjautuvuus ja tarve tehdä sekä kokea yhdessä – ovat lakeja, jotka ohjaavat markkinaa. Talous ei ole ihmisistä riippumaton käsite. Koko maan talouden kehitys on suorassa suhteessa siihen, miten ihmiset kokevat elämäntilanteensa. Filosofisesti ajateltuna todellisuus on näkökulmakysymys. Jos pelkäämme tulevaa, lamaannumme sekä ihmisinä että markkinana. Jos luotamme tulevaan, markkina elpyy ja vahvistuu. Vanha sanonta puolitäydestä tai -tyhjästä lasista on siksi ytimessä.
Nyt on tulevaisuuteen uskovien yritysten aika.
Viimeisimmät tutkimukset osoittavat, että kuluttajien luottamus talouteen on kohtuullinen. Meillä on tarpeita, joita emme ole voineet täyttää viimeisen vuoden aikana. Ne tarpeet purkautuvat. Aivan keskeisessä roolissa lähitulevaisuudessa ovat yritykset ja niiden toiminta. Luovatko ne uskoa markkinaan markkinoimalla tuotteitaan ja palveluitaan, vai pitävätkö yritykset käsijarrua päällä? Nyt on itseensä sekä tulevaisuuteen uskovien yritysten aika tulla esiin ja näkyviin. Sitä me kaikki tarvitsemme.
Kuluttajilla on vahva usko omaan talouteen

Kuluttajien luottamusindikaattori
Maaliskuussa 2021 kuluttajien luottamusindikaattori oli -3,0, kun se viime vuoden maaliskuussa sai arvon -7,1. Alkuvuoden luvut olivat kuluneen 12 kuukauden parhaita helmikuun arvon ollessa -0,8 ja tammikuun -0,9.

Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua
Kuluttajat arvioivat oman rahatilanteensa maaliskuussa 2021 parhaaksi koskaan mittaushistoriassa vuodesta 1995. Ajankohtaa pidettiin hyvänä säästämiselle, kun taas huonona lainanotolle ja kestotavaroiden ostamiselle. Silti hyvin moni oli yhä aikeissa ottaa lainaa vuoden sisällä.
Asunnon ostosuunnitelmia oli kuluttajilla maaliskuussa viime kuukausien tapaan huomattavan paljon. Hyvin moni harkitsi myös kotinsa peruskorjaamista seuraavan vuoden aikana.
Lähde: Suomen virallinen tilasto (SVT): Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu]. ISSN=2669-8862. Maaliskuu 2021. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 6.4.2021]. Saantitapa: http://www.stat.fi/til/kbar/2021/03/kbar_2021_03_2021-03-29_tie_001_fi.html
Olemme valmiina auttamaan ja palvelemaan
Sanoma uskoo huomiseen. Pidetään yhtä ja ollaan yhteydessä toisiimme. Mietitään sinulle paras mahdollinen ratkaisu poikkeusaikana ja sen jälkeen.
Markkinoijan lyhyt muistilista
Markkinoijan lyhyt muistilista pandemian keskellä
Älä vedä käsijarrua. Edellisten taantumien ajalta löytyy paljon tutkimustietoa siitä, että markkinointipanostuksia ei tule leikata. Brändit jotka jatkavat markkinointia selviävät taantumasta vähemmin kolhuin.
Pidä yhteyttä asiakkaisiisi. Poikkeustilasta huolimatta viestisi ovat edelleen relevantteja kuluttajille. Kerro kuinka palvelet heitä pandemian keskellä ja varmista, että he muistavat sinut myös normaaliolojen alkaessa.
Panosta markkinointiin. Poikkeustilan aikana sinulla voi olla ainutlaatuinen tilaisuus kasvattaa markkinaosuutta. Kun pandemia hellittää, alkaa patoutunut kysyntä purkautua. Kovimmin se käy yrityksillä, jotka markkinoivat.
Reagoi nopeasti. Päästä irti vanhasta suunnitelmasta ja reagoi nopeasti uuteen todellisuuteen. Kun olet kiinni ajassa, sinut huomataan ja sinua kuunnellaan.
Ideoi uutta. Ihminen on tapojensa orja, mutta kriisin keskellä ne muuttuvat. Nyt on paras aika lanseerata uusi tuote tai muuttaa vanha hölmö käytäntö uudeksi, fiksummaksi.
Varmista että viestisi näkyy ja kuuluu. Parhaatkaan ideat eivät kasva itsestään, vaan niiden kasvua on ruokittava näkyvyydellä.
Ajankohtaista sisältöä
Ajankohtaista sisältöä
Keräsimme alle omaa ja ulkopuolista sisältöä, jonka uskomme tukevan meitä markkinoijia erikoisena aikana. Toivomme, että tästä on apua ja ideoita työhösi.

Älä unohda kommunikoida asiakkaidesi kanssa

Sanoma tutki: Yli puolet kuluttajista uskoo, että oma taloudellinen tilanne ei tule muuttumaan

Yrityskin koostuu ihmisistä

Markkinoinnin seuraava ismi on organismi

Digiveijareiden taikaministeriötä ei pidä päästää liian helpolla

Sinä olet ainutlaatuinen osa työyhteisöäsi, myös virtuaalisesti

Markkinointi on balsamia talouden haavoille

Etätyövuoden opit

Tunneäly on menestyvän strategian ydin

Kotimaan matkailulle on luvassa kaikkien aikojen kesä

Luistoa ja pitoa yhteistyöhön

Mistä sinun brändisi muistetaan?

Ajattele isosti, näy isosti ja ruoki onnellisuutta

Mitä sulle kuuluu?

Innovaattorin muistilista − Ainoastaan toteutetuilla toimenpiteillä voi saada muutosta aikaan

Markkinoinnin rooli linkkinä asiakkaan ja yrityksen välillä ei ole koskaan ollut merkityksellisempi

Markkinointi on muutosmatka

Markkinoi, niin kasvat

Muuttunut maailma vaatii enemmän rohkeutta markkinoijilta ja brändeiltä

Asiakas on yrittäjän ylin ystävä

Voiko satunnaisia kohtaamisia ruokkia?

Miten pandemia vaikuttaa kuluttajaan?

On aika hioa digitaalinen asiakaskokemus iskuun

Luovuuden supersankarit

Markkinointibudjetin leikkaaminen on suurin virhe häiriötilanteessa

Miten varmistamme jälleenrakennusvaiheen onnistumisen? On asiakaskeskeisen liiketoiminnan aika

Sanoma tutki: vastuullisuus on lisääntynyt ostopäätöksissä koronapandemian aikana

Kun olet uuden aallon uhan edessä, muista käyttää tätä kardinaalihyvettäsi

Oletko koronakriisissä jänis, kettu vai muurahainen?

Suomalaiset tuotteet ovat usein teknisesti parhaiden joukossa, mutta harva niitä ostaa – missä vika?

Tervetulotoivotus kriiseille

Kun kaikki suunnitelmat menivät pieleen…syntyi Kotipizzan Kotisporttituur

Koronakriisi toi mukanaan digiloikan, mutta vastuullisuus ja kannattavuus laahaavat perässä

Meille markkinointi ei ole koskaan ollut yhtä tärkeää kuin nyt

Sumun hälvettyä suunta haetaan uudelleen

Uutismedian voima

Kuuntele kuluttajaa tarkalla korvalla – myös koronakriisissä

Virus tai ei, erottua täytyy

On markkinoinnin tehtävä käynnistää hiipunut kysyntä

Uusi ”normaali” lähtee meistä ihmisistä

Nämä toimenpiteet tekevät yrityksestä voittajan, pitävät sen keskikastissa tai pudottavat sen häviäjien joukkoon

Kriisistä on hyötyä, jos siitä oppii

Aikakausmedia tarjoaa laatuaikaa

Tehokas TV toimii nyt jopa normiaikaa vaikuttavammin

Poikkeusaika opetti meille uusia toimintatapoja – pidetään opitusta kiinni

Koronaepidemia on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä pysyvästi

Kasvata luottamusta olemalla läsnä
Markkinoinnissa kannattaa keskittyä jatkuvaan tekemiseen ja asiakashyötyyn

Ihmisten halu ostaa ja kuluttaa ei ole loppunut

Korona-ajan vaikutus kulutustottumuksiin: mediankulutus jatkuu vahvana, kotimaiset tuotteet ja palvelut kiinnostavat

”Soitellaan huomenna, kyllä me jotain tähän keksitään”

Kriisi on myös mahdollisuus

Kaikilla on strategia, kunnes saavat nyrkistä naamaan

Moraalinen kompassi ja muita markkinointivarusteita

Tarinoita, jotka tekevät hyvää

Luovuuden säännöt mahtuvat kahteen sanaan

TV-mainonta toi ison hyppäyksen Verkkokauppa.comin kävijämääriin

Miten päästä vaikuttavuuden ytimeen?

Tehdään maailmasta markkinoinnilla parempi

Keep calm and keep on advertising

Markkinointi ei ole koskaan ollut merkityksellisempää

Kysyvä ei post-koronatieltä eksy

Televisio ja sanomalehdet tärkeimmät ja luotettavimmat tiedonlähteet koronauutisoinnissa

Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Sanoma tutki: Näin koronaepidemia vaikuttaa suomalaisten kulutustottumuksiin

Mihin digimarkkinoinnissa kannattaa nyt panostaa?

Ole kuulolla − radio on kuuntelijan iholla myös poikkeusaikana

Suunnitelmallisuudesta reagointiin

Media nousee kriisissä arvoon arvaamattomaan

Myötätuntoa markkinoinnilla

Selviämme tästä yhdessä

Seitsemän suositusta markkinointiin juuri nyt

Koronakriisi muuttaa suomalaisten ajankäyttöä

Näin koronavirus vaikutti kiinalaisten kuluttajakäyttäytymiseen

Kriisiviestintä koronan keskellä − selviytymisohje

Myötätuntomarkkinointi tulee tarpeeseen
Luova palvelumme on valmiina auttamaan ja palvelemaan
Ota yhteyttä
Sanoma uskoo huomiseen
Pidetään yhtä ja ollaan yhteydessä toisiimme. Mietitään sinulle paras mahdollinen ratkaisu poikkeusaikana ja sen jälkeen.