Kuusi Sanoman aikakauslehteä kasvatti painetun lehden lukijamääräänsä
Sanoman brändit ovat suomalaisten suosikkeja uutisissa ja viihteessä sekä naisten kohderyhmässä, selviää Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2021) tuoreista luvuista. Ilta-Sanomat tavoittaa viikossa suomalaisista yli 3 miljoonaa ja Helsingin Sanomat 1,9 miljoonaa. Me Naiset on tuoreiden lukujen mukaan Suomen suurin aikakausmedia, joka tavoittaa viikossa 1 393 000 lukijaa.
Ilta-Sanomat on Suomen suurin uutismedia sekä päivä- että viikkotavoitettavuudeltaan. Ilta-Sanomat tavoittaa KMT:n mukaan viikossa 3 064 000 suomalaisista. Ilta-Sanomien painetulla versiolla (printti + näköislehti) on nyt 324 000 lukijaa ja etumatkaa Iltalehteen on 67 000 lukijaa.
”Kun jotain isoa ja tärkeää tapahtuu, median merkitys yleisölle ja ammattitaito punnitaan. Ilta-Sanomille esimerkiksi koronakriisi on ollut tuore osoitus, että kun todella pitää tietää, mitä tapahtuu tai mistä puhutaan, ihmiset tulevat IS:n sivuille käsittämättömän suurin joukoin”, sanoo Ilta-Sanomien vastaava päätoimittaja Johanna Lahti.
Helsingin Sanomien painetun lehden lukijamäärä kasvoi edelliseen mittauksen verrattuna 0,3 %. Yhdessä näköislehden kanssa Helsingin Sanomilla on nyt 716 000 lukijaa. Brändin kokonaistavoittavuus (printti 7 päivää + digi 1 viikko) on noin 1,9 miljoonaa suomalaista viikossa.
”Tulos osoittaa, kuinka laadukas uutisvälitys yhdistettynä syventävään maksulliseen journalismiin pitää hyvin pintansa digitalisoituvassa ajassa. Tilausmäärämme ovat kasvussa jo viidettä peräkkäistä vuotta, mistä lämmin kiitos lukijoille”, HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.
Sanoman aluemedioiden lehdistä Aamulehden kokonaistavoittavuus on tuoreen mittauksen mukaan viikossa 579 000 ja Satakunnan Kansan 197 000.
Painetun lehden lukijamääräänsä kasvatti Sanoman aikakauslehdistä kuusi: Tiede (5 %), Suuri Käsityö (3,9 %), Me Naiset (2,7 %), Kodin Kuvalehti (1,7 %), ET-lehti (1 %) ja Glorian ruoka & viini (0,8 %).
Sanoman aikakauslehdistä seitsemän on kokonaistavoittavuudeltaan Suomen kahdenkymmenen suurimman joukossa. Ylivoimaisesti vahvin monikanavainen asema on Me Naisilla, ja brändin kasvu on tullut erityisesti digitaalisista kanavista. Me Naisten verkkosivu siirtyi Ilta-Sanomien alle reilu vuosi sitten.
”Ilta-Sanomien avulla hieno sisältömme on tavoittanut uusia silmäpareja ja vahvistanut näkyvyyttämme. Lyömme sivukatseluissa ja kohderyhmän tavoittavuudessa ennätyksiä jatkuvasti. Me Naisten sisältö on oman näköistään, ja annamme myös IS:n uutissivustolle lisäarvoa tuomalla sinne entistä vahvemmin naisten, erityisesti nuorten naisten, äänen ja heitä kiinnostavia sisältöjä”, kertoo Me Naisten päätoimittaja Katja Sipilä.
Kokonaistavoittavuudeltaan Kodin Kuvalehti sijoittuu sijalle 7, ET-lehti on sijalla 9, Hyvä Terveys sijalla 10, Tiede sijalla 11, Aku Ankka sijalla 12 ja Suuri Käsityö on sijalla 15. Oman aihealueensa ykkösbrändejä ovat Glorian ruoka & viini ja Hyvä terveys.
Kansallinen mediatutkimus perustuu kyselytutkimukseen ja yleisömittaukseen. Tuoreita tuloksia ei voi verrata aiempien vuosien tuloksiin painettuja lehtiä lukuun ottamatta, koska tutkimuksen digitaalisten sisältöjen mittaustapaa on muutettu. Jatkossa tutkimus julkaistaan kerran vuodessa syksyllä.
Katso myös: