Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Tee natiivisisältöä, josta tulee sanomista − Sanoman natiivisisältöjen lukijamäärät reilussa kasvussa

Parin viime vuoden kuuma peruna, natiivimainonta, höyryää edelleen. Sanoma Creatives tutki vuoden 2018 neljännen kvartaalin kaikki natiivikampanjat ja vertaili myös natiivikampanjoiden toimivuutta vuosien 2016−2018 aikana. Tulokset ovat markkinoijalle mieluista luettavaa.
Ria Vaahto Kati Heikinheimo
19.3.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Digitaalisten natiivikampanjoiden lukijamäärä Hesarissa on tasaisessa noususuhteessa. Kasvukäyrä on ollut nouseva viimeiset kolme vuotta. Vuodesta 2016 kasvua on yli 100 prosenttia ja myös vuoden 2017 keskiarvioihin verrattuna kasvua on tullut 62,5 prosenttia. HS.fi:n natiiviartikkelin keskiarvoinen lukijamäärä on nyt 6 500 lukijaa.  

Kasvuun on varmasti vaikuttanut erityisesti sisältöjen laadun parantuminen, jossa Sanoman sisällöntuotanto ja kyseiseen mediaan erikoistuneet tuottajat ovat avainasemassa. Kasvaneet tulokset ovat myös validointia heidän ammattitaidolleen. He tietävät, mikä juuri Hesarissa kiinnostaa.

”Erityisesti Hesarin kaltaisessa laatumediassa sisällön laatu ja soveltuvuus mediaan ovat iso osa kampanjan toimivuutta. Hesarin lukijat ovat laatutietoisia ja kriittisiä kuluttajia, jotka eivät niele asioita purematta. Hesarin natiivikampanjoihin on löydetty hyvä balanssi ja tekemisen tapa”, kertoo Creative Strategist Ria Vaahto.

Lifestylemedioissa etenkin ruokasisällöt kiinnostavat. Soppa365-sivuston natiivikampanjoiden lukijamäärät ovat myös kasvaneet ja nyt keskiarvoissa liikutaan jo 10 000 lukijan paikkeilla. 

”Syitä kasvuun ovat kaiken kaikkiaan parantuneet sisällöt sekä natiivimainonnan tunnettuuden kasvu mainonnan muotona. Markkinoijat ymmärtävät paremmin, millainen sisältö toimii. Olemme myös parantaneet natiivisisältöjen sijoittelua sivustoilla sekä keskittyneet trafiikin ohjaamiseen entistä enemmän”, Ria Vaahto toteaa.

Sanoma Creativesin sisältötiimi takaa parhaat tulokset

Natiivimainonta määritellään kaupalliseksi sisällöksi, joka on muodoltaan ja äänensävyltään mahdollisimman lähellä valitun median sisältöjä. Tämän määrittelyn vaaliminen näkyy suoraan tutkimuksen tuloksissa. Jo aiempien tutkimusten pohjalta nähdään, että Sanoma Creativesin tuottamat artikkelit keräävät 34 prosenttia enemmän sivulatauksia IS.fi:ssä ja 50 prosenttia enemmän sivulatauksia HS.fi:n natiivikampanjoissa asiakkaan tuottamaan valmiiseen materiaalin verrattuna.

”Tunnemme mediat ja osaamme kirjoittaa yleisöjämme parhaiten puhuttelevaa sisältöä. Tarvittaessa autamme myös asiakkaan valmiin materiaalin sparrailussa”, toteaa Sanoma Creativesin sisällöntuotantotiimin vetäjä Kati Heikinheimo.

Yksi sisältö, monta jakelukanavaa

Jo suunnitteluvaiheessa on hyvä huomioida Sanoman monipuoliset mahdollisuudet jakaa natiivisisältöjä eri kanavissa.  Sisällöntuotantoon kannattaa kaikki ottaa irti tuotetusta materiaalista. Saman materiaalin pohjalta voidaan versioida sisältöä useisiin eri medioihin − esimerkiksi verkkoartikkelista saa vaivatta taitettua printtiin advertoriaalin, jolla voi laajentaa kampanjan tavoittavuutta. Luettavaksi tarkoitettu natiivisisältö taipuu myös helposti kaupalliseksi podcastiksi.

Ohjaavan ja muistuttavan mainonnan roolia ei kannata natiivimainonnan kohdalla vähätellä. Sisältöihin on tärkeää muistaa ohjata juuri oikeita kohdeyleisöjä, joita Sanoman verkostosta löytyy runsaasti − oli hakusessa sitten iso, pieni tai spesifi kohderyhmä.

”Sisällöntuotannossa on aina oma työnsä ja siksi onkin tärkeä varmistaa, ettei se mene hukkaan. Sisältö, jota kukaan ei näe, on surullista sisältöä ja markkinointibudjetin haaskausta”, sanoo Ria Vaahto. 

Tutkittuja tuloksia

Koska kyseessä on Suomen mittakaavassa vielä verrattain tuore mainonnan muoto, on tärkeää varmistaa myös sen toimivuus ja tehokkuus. Natiivimainonta ei kuitenkaan ole pelkkä muoti-ilmiö, vaan parhaillaan tehokas markkinointikeino. Tämän vuoksi Sanoma myös tutkii kaikki laajemmat natiivimainonnan digikampanjat. Perinteisten klikkien ja kävijöiden lisäksi on siirrytty tutkimaan nimenomaan natiivimainonnan brändivaikutuksia. Syvällisemmillä tutkimuksilla saadaan tietoa esimerkiksi brändimielikuvan ja ostoaikeen kehittymistä.

”Erityisesti uusille asiakkaille on tärkeää saada tietoa kampanjan kokonaisvaikutuksesta. Jos kyseessä on ensimmäinen natiivimainonnan testi, täytyy pystyä arvioimaan onko investointi ollut itselle järkevä ja tekemään päätöksiä tulevista toimenpiteistä. Tutkimukset ovat tärkeitä myös meille, jotta pystymme osoittamaan kampanjoiden tehon jonkin muunkin kuin mutun pohjalta. Ne ovat kaikkien osapuolien etu, siksi tutkimuksiin on panostettu”, Ria Vaahto toteaa.

Vuoteen 2019 lähdetään natiivimainonnan osalta isoin panoksin. Tavoitteena on rakentaa entistä monikanavaisempia ja tehokkaampia ratkaisuja. Alkuvuoden osalta myös tuotteistusta on terävöitetty ja kasvun myötä hinnoittelua tarkistettu, joten nyt kaikki on valmista natiivin maailmanvalloitukseen ja tehokkaaseen starttiin.

Saat jatkossakin Sanoman monikanavaiset ja asiakkaan tarpeisiin räätälöidyt natiiviratkaisut avaimet käteen -periaatteella Sanoma Creatives -tiimiltä. Kysy lisää ja tehdään yhdessä natiivisisältöä, josta tulee sanomista tänäkin vuonna.

Kuva: Ria Vaahto ja Kati Heikinheimo  

Tagit

Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland