Ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallinen ostaminen on tapa ostaa mediatilaa suoraan järjestelmien avulla. Se mahdollistaa kampanjoiden reaaliaikaisen optimoinnin sekä datan tehokkaan hyödyntämisen mainonnan kohdentamisessa.
Koko Sanoman digiverkosto on ohjelmallisesti ostettavissa. Ostaessasi mainontaa Sanomalta, voit luottaa siihen, että mainoksesi näkyvät turvallisessa, laadukkaassa ja luotettavassa mediaympäristössä.
Mitä on ohjelmallinen ostaminen?
Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on kaikessa lyhykäisyydessään sitä, että mainonnan ostaja ja mediatilan myyjä hoitavat järjestelmän ja automaation välityksellä osan siitä dialogista, jota normaalisti käydään kasvokkain. Käytännössä siis ostaja määrittää omassa järjestelmässään tiettyjä reunaehtoja, joiden perusteella hän haluaa ostaa mainostilaa. Järjestelmä etsii näihin spekseihin sopivat mainospaikat automaattisesti.
Mitä hyötyä ohjelmallisesta ostamisesta on?
Ohjelmallinen ostamisen soveltuu hyvin taktiseen mainontaan, mutta mahdollistaa myös laajempien brändikampanjoiden rakentamisen. Tärkeää on valita tavoitteisiin soveltuva mittaristo. Hyödyt ovat erityisesti datan käytössä, tehokkaassa kampanjaoptimoinnissa sekä mainonnan skaalautuvuudessa. Lisäksi mainontaa voi kohdentaa kaikkiin päätelaitteisiin, sekä eri kanaviin videosta mobiilisovelluksiin.
Miten Sanoman verkostosta ostetaan ohjelmallisesti?
Diilien luomiseksi tarvitsemme tiedon käytettävästä ostojärjestelmästä (DSP) sekä DSP-tilin seat ID:n. Käyttämämme SSP:t ovat Xandr (display & outstream) ja FreeWheel (instream). Osa inventaaristamme on saatavilla myös avoimen huutokaupan eli openin kautta, mutta diilejä käyttämällä varmistat pääsyn koko ohjelmallisen inventaariimme ja kaikkiin ohjelmallisen tuotteisiimme.
Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä ohjelmallisen tiimiimme!
Miksi ostaisit Sanomalta ohjelmallisen ratkaisuja?
1. |
Suomen laajin tavoittavuusSanoman digiverkosto tavoittaa 3 miljoonaa internetin käyttäjää Suomessa joka viikko. Avullamme tavoitat asiakkaasi kohderyhmästä riippumatta. |
2. |
BränditurvallisuusURL-läpinäkyvyytemme ja käyttämiesi työkalujen avulla voit varmistua, että mainontasi näkyy vain niissä ympäristöissä missä haluat. |
3. |
Laajimmat kotimaiset kohdennusmahdollisuudetRakennamme kohderyhmiä entistä räätälöidymmin ja tehokkaammin tarpeidesi mukaan. |
4. |
Henkilökohtainen asiakaspalveluOhjelmallisen ammattilaisemme aina käytettävissänne. Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä! |
5. |
Suomen parhaat sisällötMainoksesi näkyvät Suomen tunnetuimpien digimedioiden ja luotettavimpien journalististen sisältöjen joukossa. |
6. |
Laadukas mainosympäristöValikoimme mainostajakumppanimme tarkasti, joten voit varmistua siitä, että mainoksesi näkyy muun laadukkaan mainonnan yhteydessä. |
Sisältöjä aloittelijoille ja konkareille
PERUSTEET
Ohjelmallinen ostaminen selkokielellä
Haluatko ymmärtää digimainonnan ohjelmallista ostamista paremmin? Avaamme artikkelissa ohjelmallisen ostamisen perusteita selkokielellä.
TERMIT
Ohjelmallisen ostamisen termipankki
Meneekö sinullakin sormi suuhun ohjelmallisen ostamisen termien viidakossa? Tässä lyhyt oppimäärä käyttöösi!
TUTKIMUS
Ohjelmallisen ostamisen tutkimus
Tutkimme kevään 2022 aikana suhtautumista digimainonnan ohjelmalliseen ostamiseen. Tutustu tutkimuksen tuloksiin!
USEIN KYSYTTYÄ
Usein kysytyt kysymykset
Etsitkö vielä vastausta kysymykseesi? Katso usein kysytyt kysymykset ohjelmallisesta ostamisesta.
Sanoman verkosto (Sanoma RON) koostuu useasta eri sivustosta. Alla listaus kaikista ohjelmallisesti ostettavista domaineista.
Diilirakenne ja hinnoittelu
Tarkempia tietoja diileistä ja hinnoittelusta saat ohjelmallisen tiimiltämme osoitteessa programmatic@sanoma.fi.
Sanoman verkosto (Sanoma RON) koostuu useasta eri sivustosta. Alla listaus kaikista ohjelmallisesti ostettavista domaineista.

Voit ostaa digikokosivua Ilta-Sanomiin, Helsingin Sanomiin tai Sanoma Lifestylen sivustoille. Mainosmuotona voit käyttää 620 x 891px -mainosmuotoa deskariin sekä 300 x 431 px -muotoa mobiiliin. Inventaari löytyy Xandr:n alta ja voit käyttää jo olemassa olevaa Sanoma-diiliä ostamiseen – et siis välttämättä tarvitse uutta diiliä.
Voit ostaa Paraati + tapettia kuva-aineistona koossa 1600x1150px. Oheisesta PDF:stä näet asemointiohjeet paraati+tapetille, jossa paraati sisällytettynä 1600 x 1150 px tapettiin. Paraatin asemoinnissa tulee ottaa huomioon, että vasemmalle puolelle tulisi jättää 205 px ja oikealle 415 px tilaa. Paraati + tapetti näkyy IS:n saitilla ja sitä voi ostaa Adformin, DV360:n sekä Xandr:n DSP:illä. Tagin ei tarvitse olla iframe-muodossa!
Parallax on huomiota herättävä mainosmuoto, jossa sen taustakuva pysyy paikallaan suhteessa muuhun sisältöön overlayn rullatessa muun sisällön tahdissa sen yli. Tätä formaattia varten tarvitset oman erillisen diilin – kysy tiimiltämme lisää!
Tarina-mainosmuodossa voit hyödyntää somekanavien stories-aineistojasi. Tarina on hyvä valinta silloin, kun haluat luoda tarinallista kerrontaa joko kuvan tai videon avulla. Mainoksessa voit hyödyntää maksimissaan viittä eri video- tai kuva-aineistoa yhdessä materiaalissa. Tätä formaattia varten tarvitset oman erillisen diilin – kysy tiimiltämme lisää!

Avainsanan haltuunotto on Sanoman verkoston parhaimmalla paikalla sijaitseva mainos. Tällä vaikuttavalla mainosmuodolla saat viestisi aina ensimmäisenä näkyviin sinulle tärkeillä avainsanoilla. Vain ohjelmallisesti ostettavissa olevalla Avainsanan haltuunotolla on korkea prioriteetti mainonnanhallinnassa ja näin ollen se ajaa suoran ja muun ohjelmallisen mainonnan ohi.
Paraati+ tapetti näkyy IS.fi:ssä ja Digikokosivu koko Sanoman digiverkostossa.

Ohjelmallisesti ostettu näyttöpohjainen natiivinosto toimii hyvin bränditekemisessä ja sopii erityisesti, jos sinulla on jo valmiiksi tuotettua sisältöä sivuilla, jonne halutaan ohjata. Ohjelmallisesti ostettu näyttöpohjainen natiivinosto ohjaa aina suoraan mainostajan omalle sivulle. Mainos näytetään etusivulla sekä artikkelien välissä olevilla mainospaikoilla. Natiivinosto saa hyvän huomioarvon, ja siksi sen viewability on erittäin hyvä.
Natiivinostoa voit ostaa Ilta-Sanomiin ja Sanoma Lifestylen sivustoille. Hinnoittelu noudattaa ohjelmallisen hintamalliamme. Voit hyödyntää natiivin ostamiseen Adformia, DV360:sta ja Xandr:ia.

Tuotenosto on natiivin kaltainen tuote, joka koostuu natiivinoston tapaan samoista komponenteista (otsikko, kuva, description, CTA, mainostajatieto). Natiivinostosta se eroaa kuitenkin siten, että sen rooli on paljon taktisempi. Formaatista ohjataan sisällön sijasta tuote/tilaussivulle. CTA:n kannattaa olla mahdollisimman ohjaava, kuten "Tilaa tästä" tai "Osta tästä".
Videomainonta ohjelmallisesti
Voit ostaa Sanomalta ohjelmallisesti joko instream-videomainontaa tai outstream-videomainontaa.
Usein kysytyt kysymykset ohjelmallisesta ostamisesta
Etsitkö vielä vastausta kysymykseesi? Täältä löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin.