Data ja kohdentaminen
Tavoita oikea yleisö oikealla hetkellä Sanoman turvallisessa mediaympäristössä

Sinä tunnet asiakkaasi – mekin tunnemme heidät
Sanoman digiverkostossa voit kohdistaa mainoksesi niin tarkkaan tai laajasti kuin haluat. Oikein kohdennettuna kampanjasi budjetti ei kulu hukkakontakteihin ja mainontaa voidaan näyttää pidempään.
Kohdentamisen avulla pienempikin yritys voi mainostaa valtakunnan vahvimmissa medioissa, kuten Helsingin Sanomissa ja Ilta-Sanomissa. Mikä ikinä kohderyhmäsi onkaan, me tavoitamme heidät.
95 %
Sanoman digiverkosto tavoittaa 95 % eli 3 miljoonaa internetin käyttäjää Suomessa joka viikko.
311 miljoonaa
sivulatausta viikossa. Suuri volyymi mahdollistaa niin ison brändikampanjan kuin pienemmän, tarkkaan kohdennetun kampanjan ajamisen.
61 %
kävijöistä vierailee Sanoman medioissa mobiili- tai tablet-laitteilla. Sanoman verkosto tavoittaa kaikilla laitteilla – liikkeellä ja kotona.
Monipuoliset kohdennusmahdollisuudet
Kumppanuusmallista tehoa tavoittavuuteen
Erilaisten datayhteistöiden avulla voit kohdentaa yleisöillesi osuvaa viestintää entistä paremmin, ymmärtää kohderyhmiäsi syvemmin sekä kuluttajakäyttäytymisen yhä kiihtyvää muutosta. Yhdistämällä tietomme pystymme kasvattamaan kohderyhmäsi kokoa ja löytämään sinulle uusia asiakkaita.
Suomen laajin tavoittavuus ja laadukas ensimmäisen osapuolen data
Sanoman digiverkostossa kohdentamisen lähtökohtana ovat Suomen laajin tavoittavuus ja laadukas ensimmäisen osapuolen data. Oman datamme ansiosta tunnemme suomalaiset kuluttajat ja heidän mediankäyttönsä erinomaisesti.
Keräämme datamme omista kanavistamme, luotettavilta ja Suomen suosituimmilta nettisivuilta asiakkaidesi antamalla luvalla, alan parhaita tietosuojakäytäntöjä hyödyntäen. Kaikki kohdennusvaihtoehtomme perustuvat usean eri datalähteen yhdistämiseen.
Demografian mukaan kohdentaminen
Demografioiden mallinnusta varten analysoidaan paneelissa vastanneita käyttäjiä tai tunnistettuja, esimerkiksi kirjautumisen yhteydessä, tietonsa antaneiden käyttäjiä Sanoman verkostossa. Näistä luodaan profiili, jota verrataan muihin. Vertaamalla tunnistamattomien käyttäytymistä tunnistettuihin profiileihin voidaan matemaattisesti mallintaa tunnistamattoman ikä, sukupuoli, tuloluokka ja koulutustausta.
Elämänvaiheisiin ja kotitalouksiin kohdentaminen
Elämänvaiheet ja kaikki kotitaloussegmentit, pois lukien asunnon tyyppi, mallinnetaan vertaamalla paneelista saatujen vastauksien ja niiden vastaajien verkkokäyttäytymistä muihin Sanoman verkoston käyttäjiin. Asunnon tyypit perustuvat paikkatietoon eli siihen, minkälaisia rakennuksia alueella on.
Kiinnostuksen kohteisiin kohdentaminen
Kiinnostuksen kohteiden perusteella muodostettujen kohderyhmien käyttäjät selailevat korostuneesti eri aihepiirien sisältöjä tai ajallisesti rajatun määrän, esimerkiksi 3 kertaa viimeisen kolmen viikon aikana. Sopivien sisältöjen tunnistamiseen käytetään artikkeleissa esiintyviä avainsanoja, eri sivuston osioita ja hakuhistorioita.
Esimerkki: matkailukohderyhmä
- on lukenut matkailuvinkkeihin liittyviä artikkeleita
- on katsonut matkailuun liittyviä ohjelmia Ruudussa
- on vieraillut satamissa ja lentokentillä
+ 15 % CPM
Kontekstuaalinen kohdentaminen
Kontekstin mukaan kohdentaminen on varsin perinteinen kohdennuskeino, mutta nykyaikaisia teknologioita hyödyntämällä se on ehdottomasti yksi tehokkaimmista. Matkailumainonnan kontekstikohdennus tehtiin ennen valitsemalla matkailuun liittyviä sivustoja manuaalisesti, mutta nykyään tekoälyn ja itseoppivien mallien avulla voidaan löytää automaattisesti ne kontekstit, artikkelit ja sisällöt, jotka halutaan.
Jaamme kontekstikohdentamisen kolmeen eri tasoon (sivusto-osio, IAB-kategoria, yksittäiset aihesanat), joita voi hyödyntää yksitellen tai yhdistää. Voi myös kohdentaa videomainontaa Ruudun ohjelmasisältöjen yhteyteen.
Mediankäyttösegmentit
Olemme tutkineet laajasti ja monipuolisesti suomalaisten mediankäyttöä ja tämän tiedon valossa jakaneet suomalaiset kahdeksaan erilaiseen mediankäyttösegmenttiin. Näiden avulla voidaan tarkastella, millaiset sisällöt eri segmentteihin kuuluviin ihmisiin vetoaa, mitä medioita he kuluttavat, missä kanavissa ja miksi.
Retargeting eli uudelleenmarkkinointi
Tosiasia on, että suurin osa kotisivuillasi käyneistä poistuu ottamatta yhteyttä. Miksi et siis kohdentaisi mainontaasi heille ja käyttäisi mediana Suomen suosituimpia verkkomedioita? Näin voit palauttaa tuotteesi tai palvelusi ostopäätöstä harkitsevan asiakkaasi mieleen. Tätä mainonnan tapaa kutsutaan uudelleenmarkkinoinniksi eli retargeting-mainonnaksi. Uudelleenmarkkinoinnin avulla tavoitat siis heidät, jotka ovat jo vierailleet kotisivuillasi.
Sijaintiin perustuva kohdentaminen
Sijaintiin perustuvassa kohdennuksessa käytämme reaaliaikaista GPS-sijaintidataa, historiaan pohjautuvaa sijaintidataa sekä kuluttajatuotteidemme tilaustietoihin pohjautuvaa osoitedataa. Historiaan pohjautuvassa sijaintidatassa käytämme sitä tiukempaa kriteeristöä, mitä pienempi alue on.
Taloustutkimuksen segmentit
Sanoman ja Taloustutkimuksen yhteistyössä toteuttamat kohderyhmät mahdollistavat tutkimuspohjaisten segmenttien digitalisoinnin kohdennettaviksi kohderyhmiksi. Toimintamalli perustuu yhteiseen paikkatietokantaan (ruututietokanta), johon tutkimuspohjaiset segmentit mallinnetaan. Listattujen kohderyhmien lisäksi tarjoamme mahdollisuuden muuhun Taloustutkimuksen dataan, esim. brändien arvostus -tutkimukseen pohjautuvien kohderyhmien käyttöön. Näistä saat lisätietoa ottamalla meihin yhteyttä. Taloustutkimuksen palveluista löytyy lisätietoja myös osoitteesta https://www.taloustutkimus.fi/tuotteet-palvelut/kohderyhmat-ja-markkinointi.html
Yrityskohdennus
Seuraavat yrityskohdennukset perustuvat Sanoman verkostoon tuleviin IP-osoitteisiin, joista pystytään tunnistamaan osoitteen omistava yritys, jolloin voidaan kohdentaa eri yrityksiin niiden liikevaihdon, henkilöstömäärän tai Tilastokeskuksen toimialaluokituksen mukaan.
- Toimiala, Henkilöstömäärä, Liikevaihto
Mallinnettu työnkentelyala perustuu panelistiemme työskentylyalaan. Heidän verkkokäyttäytymisen perusteella on mallinnettu samankaltaisia käyttäjiä.
Mukautetut yleisöt
Mukautetut yleisöt -palvelun avulla voit hyödyntää omaa asiakasrekisteriäsi mainonnan kohdentamiseen Sanoman mediaympäristössä. Lisäksi voit laajentaa kohderyhmääsi look-a-like -mallinnuksen avulla samankaltaisiin tai käänteisesti erilaisiin yleisöihin sekä lisätä asiakasymmärrystäsi analysoimalla esimerkiksi asiakkaidesi mediankäyttötapoja tai kiinnostuksen kohteita.
Yleisöreportteri
Yleisöreportterin avulla saat syvempää ymmärrystä omien verkkosivujesi kävijöistä sekä nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidesi kuluttajakäyttäytymisestä, mediankäytöstä ja arvo- ja asennemaailmasta. Voit hyödyntää tietoa esimerkiksi tuotekehityksessä tai markkinointiviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kohdennusten hinnoittelu
Kun käytät yhtä aikaa useampia eri kohdennustasojen kohdennuksia hinnoittelu määräytyy ylimmän käytetyn tason mukaisesti. Räätälöidyn geokohdennuksen ja räätäilöityjen yleisöjen minimikampanjakoko 3 000 € / mediakampanja tai 500 € / kampanjarivi.
Taso 1
+ 5 % CPM
Ikä
Sukupuoli
Maakunta
Pk-seutu
Bränditurvallisuus
Päätelaite
Taloustutkimuksen segmentit
Taso 2
+ 15 % CPM
Kiinnostus & konteksti
Sää
Elämänvaihe
Koulutus
Kaupunki
Kotitaloudet
Asenne suorapostia kohtaan
Tuloluokat
Sanoma segmentit
Mukautetut yleisöt
Sivusto tai osio
Taso 3
+ 30 % CPM
B2B
Ostoaie
Retargetointi
Postinumeroalueet
Työskentelytoimiala
Räätälöity geo
Räätälöity yleisö
Tarpeisiisi räätälöidyt kohderyhmät
Etkö löytänyt haluamaasi kohderyhmää? Ei hätää, voimme räätälöidä sinulle sellaisen! Kiinnostuksen kohteisiin pohjautuvia räätälöityjä kohderyhmiä voisivat olla esimerkiksi sotahistoria, ilmastonmuutos, kierrätys, design, klassinen musiikki – tai mitä vaan siltä väliltä. Jokainen kiinnostuskohderyhmistä on mahdollista ostaa myös kontekstuaalisesti.

Osta kohderyhmiä
Voit ostaa kohderyhmiä suoraan tai ohjelmallisesti Adform- ja DV360-ostojärjestelmistä joko mainosnäyttöinä tai datana. Digimainonnan ostoalustasta, Sanoma Ad Managerista, saat ostettua mm. demografiatietoihin sekä kiinnostuksen kohteisiin pohjautuvia kohderyhmiä
