Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Tehoa kampanjoihin datakumppanuudella

Mallinnuksen avulla Kesko pystyi parantamaan uusille kohderyhmille tarkoitettujen kampanjoiden aktivointitehoa jopa huimat 167 %.
Kesko-liftup.jpg
21.1.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Tavoite

Keskon haasteena oli tunnistaa riittävä määrä ihmisiä heidän tarvepohjaisen asiakasluokittelunsa perusteella. Kuluttajat oli segmentoitu K-Asiakasryhmiin, joiden arvot ja asenteet eroavat toisistaan. Nämä ryhmät ovat Keskon strategian ytimessä ja niitä käytetään läpi organisaation liiketoiminnan johtamiseen ja myös mainonnassa.

Viestittävää on niin paljon, että tavoitteisiin pääsemiseksi tarvittiin omaa kantaa suurempi tavoittavuus. Kuitenkin haluttaisiin viestiä juuri niille kohderyhmille, joille viestintä on suunniteltu. Tämä haaste otettiin datakumppanuuden ensimmäiseksi projektiksi.

Vakiintunut ja innostuja

K-asiakas: vakiintunut ja innostuja

Toteutus

Sanoma ja Kesko solmivat datakumppanuuden, jonka tarkoituksena oli molempien dataa ja tavoittavuutta hyödyntämällä löytää yhdessä vaikuttavampia ratkaisuja. Molemmilla on paljon tietoa ja ymmärrystä omista asiakkaistaan, mutta täysin eri näkökulmista.

Datakumppanuudessa lähdettiin tekemään uudenlaista toteutusta. Sanoman verkoston kävijät luokiteltiin Keskon K-Asiakasryhmiin heidän käyttäytymisensä perusteella. Näin saatiin segmentoinnin piirissä olevien määrä kasvatettua aivan uudelle tasolle.

Luokittelun jälkeen segmentit aktivoitiin konkreettisesti kampanjoissa hyödynnettäviksi. Nyt päästään ostamaan eri K-Asiakasryhmiin kuuluvia selaimia, appeja, puhelimia, tabletteja, tietokoneita tai vaikka älytelevisioita. Tavoittavuus on avainasemassa. Segmenttejä ei ole rajattu esim. Sanoman medioihin, vaan Kesko voi hyödyntää niitä missä vaan, mistä oikeaan K-Asiakasryhmään kuuluva ihminen sattuu löytymään.

Kuluttajat luokiteltiin viiteen eri K-Asiakasryhmään väittämäpatteriston avulla. Väittämät kysyttiin Sanoman Suomitutka-panelisteilta sekä IS.fi-kävijöiltä, ja vastausten perusteella heidät luokiteltiin näihin asiakasryhmiin. Tästä aineistosta segmentointi mallinnettiin koneoppimisen keinoin kattamaan Keskon oman kannan lisäksi myös suuri määrä Sanoman verkoston tavoittamista laitteista. Nämä uudet kohderyhmät tuotiin Keskolle suoraan ostettaviksi kohderyhmiksi mainontaa varten.

K-Asiakasryhmät on luotu K-Plussa asiakaskannassa tehdyn laajan laadullisen ja määrällisen tutkimuskokonaisuuden pohjalta. Ryhmien luomisen jälkeen on rakennettu ennustetyökaluksi tiiviimpi väittämäpatteristo, jonka avulla voidaan ennustaa mihin K-Asiakasryhmään vastaaja kuuluu.

Ennustetyökalu on rakennettu siten, että kaikkien ryhmiä määrittävien väittämien joukosta on tilastollisesti valittu kaikkein parhaiten ryhmiin kuulumista selittävät väittämät.

Ennustetyökalun kysymyspatteriston kysymykset kysyttiin Sanoman Suomitutka-paneelissa. Työkalun avulla vastaajat ryhmiteltiin K-Asiakasryhmiin, ja muodostettiin mallinnukselle opetusaineisto. Näiden vastaajien Sanoman verkostossa tehdyn käyttäytymisen perusteella etsittiin koneoppimisen keinoin samankaltaisesti käyttäytyviä.

Mallinnuksen kykyä ennustaa ihmisen K-Asiakasryhmää ei oltu heti tyytyväisiä. Tarkkuuden parantamiseen kehitettiin prosessi, jossa opetusaineistoa kerättiin lisää sekä Suomitutkasta että Ilta-Sanomien verkkosivuilta.  Tämän prosessin myötä tarkkuus saatiin halutulle tasolle.

Tulokset

Lisäämällä Keskon tunnistamiin K-Asiakasryhmiin Sanoman verkostosta mallinnetut käyttäjät saatiin kohdennettavien laitteiden määrää kasvatettua merkittävästi. Nyt määrät ovat riittävän suuria mainonnan kohderyhmiksi. Mainontaa päästään siis kohdentamaan suoraan strategisesti tärkeille ryhmille,  eli heille keille se on suunniteltukin.

Omien K-Asiakasryhmien hyödyntäminen mainonnan kohdentamisessa on parantanut kampanjoiden aktivointitehoa jopa 167 % verrattuna muilla perusteilla mallinnettuihin toisen osapuolen tarjoamiin asiakassegmentteihin. Aktivointitehoa on mitattu CTR-prosentilla. Vertailussa ei ole huomioitu tavoitteita, joita kohden kampanjaa on optimoitu eikä ostojen jakautumista eri päätelaitteisiin. Vertailun ajanjakso on vuosi 2018: K-Asiakasryhmät vs. muut tuona aikana käytössä olleet toisen osapuolen datasta mallinnetut yleisöt.

Puhtaan tavoittavuuden ja tehojen kasvun lisäksi projektista saadaan muitakin hyötyjä. Kun Sanoman verkkokävijädataa on luokiteltu K-Asiakasryhmien mukaan, voidaan datoja yhdistämällä rikastaa ymmärrystä asiakasryhmistä.

Sanomalla on oma median käytön motiiveihin perustuva segmentointi. Nyt tämän avulla voidaan tunnistaa näitä motiiveja K-Asiakasryhmistä ja hyödyntää tätä tietoa mainonnan sisältöä suunniteltaessa. Esimerkiksi minkälaisesta mainonnasta tietty ryhmä pitää tai ei pidä.

Verkkokäyttäytymisdataan peilaten voidaan lisätä ymmärrystä eri segmenttien kiinnostuksen kohteista. Minkälaisilla videosisällöillä voisi esimerkiksi tavoittaa jääkiekosta, sijoittamisesta tai vaikka sähköautoista kiinnostuneita. 

Konkreettisten kampanjoiden tulosten lisäksi pystytään nyt paremmin ymmärtämään asiakkaita: millaisia ovat heidän median käyttönsä motiivit, mistä he ovat kiinnostuneet, mitä sisältöjä he kuluttavat ja missä medioissa?

Erilaista dataa yhdistelemällä päästään parempiin lopputuloksiin.

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland