Moomin Arabia otti somen rinnalle Sanoman – merkittävä parannus myyntilukuihin
Tavoite
Sanoman yhteistyö Moomin Arabian kanssa alkoi alkuvuodesta 2025, kun brändi halusi laajentaa diginäkyvyyttään ja kasvaa kohti lifestyle-brändiä. Sosiaalisen median kautta oli tavoitettu hyvin 25–45-vuotiaita, ja nyt yhteistyön tavoitteena oli laajentaa brändin tavoittamaa kohderyhmää ja saada myös vanhempi kohderyhmä kiinnostumaan enemmän Moomin Arabian konsepteista.
”Mainontamme oli optimoitu kapealle kohderyhmälle. Halusimme lähteä kasvamaan ja tavoittelemaan laajempaa asiakaskuntaa. Linjasimme liiketoimintatavoitteet markkinoinnin tavoitteisiin, ja aloimme kehittää mittaristoa siihen, miten tavoittaisimme kohderyhmät tehokkaammin”, kertoo Moomin Arabian markkinointijohtaja Katariina Nyqvist.
Ratkaisu
Sanoman digimedian kampanjoissa on hyödynnetty monipuolisesti erilaisia luovia ratkaisuja: jatkuvaa videota, somenostoa, paraatitapettia sekä bumper adia. Kampanjalähtöjä on tehty läpi vuoden eri teemoilla, ja näkyvyys on ollut jatkuvaa.
Sanoman digiverkoston kautta olemme saaneet laajempaa näkyvyyttä ja kehittäneet samalla uudenlaista asiakaskokemusta. Moomin Arabia on leikkisä brändi, ja kokeilemme mielellämme kaikkea uutta, varsinkin nykyisin kun uutuuskokoelmat ovat laajoja ja sisältävät ikonisten Muumi-mukien lisäksi myös tekstiileitä.”
Tulokset
Kampanjat ovat tuottaneet erinomaisia tuloksia. Sekä huomioarvo että mielikuva ovat kehittyneet hyvään suuntaan. Digiexpress-tutkimusten mukaan Moomin Arabia -brändin huomioarvo on noussut 8 % ja positiivinen vaikutus mielikuvaan 7 %. Ostoaikomus on ollut kampanjakohtaisesti hyvällä tasolla.
Isot, näyttävät formaatit, kuten video- ja paraatitapetit, ovat tuoneet hyvän klikkiprosentin. Mediamixin ja monipuolisten luovien ratkaisujen ansiosta on tavoitettu laajasti eri kohderyhmiä ja saatu aikaan tehokkaasti liikennettä verkkokauppaan.
Videon käyttö uutismedioissa on ollut toimivaa. Sanoman digimedioilla on onnistuttu aktivoimaan erityisesti yli 45-vuotiaiden kohderyhmää.
Taktiset ja brändilliset kampanjat ovat toimineet hyvin nuorempaan yleisöön, ja isommat digipinnat ja jatkuva näkyvyys ovat tuoneet brändille vaikuttavuutta ja vahvistaneet brändiä laajemmassa kohderyhmässä.
”Digimainontaa mitataan usein klikkien ja konversioiden kautta. Nyt mittaamiseen on tullut mukaan kokonaisvaltaisempi arviointi. Vaikuttavuus syntyy brändin muistijäljestä ja pitkäaikaisesta kasvusta”, Nyqvist kertoo.
”Seuraamme kampanjoita aktiivisesti ja optimoimme niitä jatkuvasti testaamalla luovia toteutuksia sekä muuttamalla kohdennuksia ja kohderyhmäpainotuksia. Olemme sparrailleet Moomin Arabian sisältötiimin kanssa mikä toimii ja mikä ei”, kertoo Sanomalla Moomin Arabian asiakkuudesta Client Partner Kristiina Ihalainen.
Moomin Arabian eri kokoelmien myynti on lisääntynyt vuoden aikana merkittävästi.
”Mainonnan tuloksellisuus paranee, kun on jatkuvaa näkyvyyttä läpi vuoden. Se on tuonut brändille mentaalista läsnäoloa vuoden kampanjapiikkien sijaan”, Nyqvist summaa.
Esimerkkejä display-mainoksista
Digikokosivu karusellilla ja Somenosto
Kiinnostuitko?
Tarjoamme tuloksellisia ratkaisuja kaikkiin digimainonnan tarpeisiin. Sanoman monipuolisilla digitaalisen markkinoinnin ratkaisuilla luot ja kotiutat kysyntää, oli kyse sitten brändin rakentamisesta, liikenteenohjauksesta, kaupan kotiuttamisesta tai lisämyynnistä.