Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Tietopankki

Tutkimustietoa

Ymmärrystä markkinointipäätösten tueksi

Tutkimme ja analysoimme laajasti kuluttajien mediankäyttöä ja ostokäyttäytymistä, mainontaa sekä eri toimialoja. Tästä kaikesta tiedosta tuotamme kuluttaja- ja toimialaymmärrystä tuotekehityksemme ja asiakkaidemme markkinointipäätösten tueksi.

Toimiala- ja kuluttajaymmärrys

Teemme laajasti tutkimuksia ja mittauksia eri toimialoista, lisäksi seuraamme eri toimialojen trendejä. Täältä löydät myös paljon sisältöä ja tietoa meistä suomalaisista kuluttajina ja mediankäyttäjinä.

Tietoa toimialoista

Syvällisellä toimialaymmärryksellä pystymme tarjoamaan tehokkaampia ratkaisuja, jotka vastaavat tavoitteisiisi.

Tutustu toimialatietoon

Toimialat ravintola artikkelikuva

Suomalaiset mediankäyttäjinä

Sanoma on jakanut suomalaiset kahdeksaan eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella.

Tutustu mediankäyttö­­segmentteihin

Suomalaiset mediankäyttäjinä -segmentointi

Asiakasymmärrys ja insight

Autamme sinua perustelemaan markkinointi-investointisi datalla.

Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu nopeammin kuin koskaan. Tavoittaako viestisi oikeat kohderyhmät? Mikä vaikuttaa yrityksesi brändimielikuvaan? Mikä on brändisi positio markkinoilla suhteessa kilpailijoihin?

Tutustu palveluihimme

Kuluttajaymmärrys-liftup.jpg

Tutkittua median kulutuksesta

Tutkimme ja analysoimme laajasti kuluttajien mediankäyttöä. Alla poimintoja eri mediaryhmien tutkimustuloksista.

Mediakatsaus

Miltä näyttää mediamainonnan kenttä? Kuinka suomalaiset kuluttavat eri medioita ja missä kanavissa vietetään eniten aikaa? Tämä katsaus kertoo mediamainonnasta ja median roolista suomalaisten elämässä viime vuosina.

Lue lisää

Mediakatsaus

Sanoman uutismedia tavoittaa nuoret paremmin kuin TikTok

Sanoman uutismediat tavoittavat viikossa jopa 84 % 18–34-vuotiaista. Tavoittavuus on lähes yhtä hyvä tai jopa parempi kuin TikTokilla, YouTubella, Instagramilla tai Facebookilla.

Lue lisää

Tavoittavin kaupallinen liikkuvan kuva talo – hyödynnä tv:n ja videon voima

Ruutu ja Sanoman videoverkosto tarjoavat liikkuvan kuvan kampanjoillesi lisää tavoittavuutta ja vaikuttavaa näkyvyyttä.

Lue lisää

Videomainonnan huomioarvo Sanoman uutismediaympäristössä päihittää somejätit

Kolme tutkimusfaktaa videomainonnan toimivuudesta Sanoman uutismedioissa. 

Lue lisää


Sanoman mediat ja niiden tavoittavuudet

Mediakohtaiset tavoittavuus, ym. tiedot löytyvät mediakorteista.

  • Helsingin Sanomat
  • Aamulehti
  • Nelonen
0/0


    Lisätietoa median kulutuksesta muualla

    TV ja video

    Finnpanel
    Tuoreimmat TV ja Total TV -katseluluvut

    Screenforce Finland
    Tietoa kaupallisen TV:n voimasta suomessa

    Radio & audio

    Finnpanel
    Tuoreimmat radion kuunteluluvut

    Radiomedia
    Tietoa kaupallisen radion voimasta Suomessa

    Digimedia

    FIAM
    Tuoreimmat digitaalisten yleisöjen luvut

    IAB Finland
    Suomen digitaalisen markkinoinnin yhdistys

    Uutis- ja aikakausmedia

    Kansallinen mediatutkimus KMT
    Lukijamäärät ja kokonaistavoittavuus

    Aikakausmedia
    Tietoa aikakausmedian voimasta Suomessa

    Uutismedian liitto
    Tietoa uutismedian voimasta Suomessa

    Viimeisimmät tutkimukset

    • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

      Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

      Tagit

      Tutkittua
      Julkaistu
      15.10.2025
      Lue lisää
    • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

      Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

      Tagit

      Näkemyksiä Tutkittua
      Julkaistu
      26.6.2025
      Lue lisää
    • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

      Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

      Tagit

      Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
      Julkaistu
      2.4.2025
      Lue lisää
    • Markkinoija, muista boomerit!

      Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

      Tagit

      Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
      Julkaistu
      24.3.2025
      Lue lisää
    • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

      Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

      Tagit

      Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
      Julkaistu
      26.2.2025
      Lue lisää
    • Sanoma tutki: B2B-päättäjät hakevat yhä enemmän tietoa päätöstensä tueksi

      Sanoman tekemästä tutkimuksesta selviää, millaisin kriteerein B2B-päättäjät tekevät tuote- ja palveluhankintojen päätöksiä. Tutkimuksessa selvitettiin myös ostopolun muita vaiheita tiedonhausta harkintalistan kokoon ja markkinointiviestinnän merkitykseen.

      Tagit

      Asiakasymmärrys ja insight Kohderyhmänä B2B Tutkittua
      Julkaistu
      16.12.2024
      Lue lisää
    • Kulutuspulssi: Vain kolme prosenttia suomalaisista ei osta verkosta lainkaan

      Sanoman Kulutuspulssi-tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisesta on yhä harkitsevaisia ja varovaisia kulutuspäätöksissään.

      Tagit

      Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
      Julkaistu
      23.8.2024
      Lue lisää
    • Sanoman uutissivustojen videomainonta pysäyttää peukalot − tutkitusti

      Videomainonta on yksi tehokkaimmista keinoista vaikuttaa. Video Commercial Manager Tuomo Sinkkosen keräämät kolme tutkimusfaktaa osoittavat, että videomainonnan huomioarvo Sanoman uutismediaympäristössä päihittää somejätit.

      Tagit

      Digiratkaisut Omakynä Tutkittua TV & video
      Julkaistu
      10.6.2024
      Lue lisää
    • Sanoma tutki: Digitaalisen audion kulutus jatkaa kasvuaan, eniten on lisääntynyt podcastien suosio

      Sanoman digiaudiotutkimuksessa selvitettiin digitaalisen audion sisältöjen kulutusta Suomessa. Digitaalisen audion kuuntelu korostuu nuorten ja nuorten aikuisten parissa, lapsiperhetalouksissa sekä suurissa kaupungeissa asuvien keskuudessa.

      Tagit

      Audio & radio Tutkittua
      Julkaistu
      18.4.2024
      Lue lisää
    • Radio on todellinen kesämedia!

      Kesä 2024 kuulostaa hyvältä – radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset.

      Tagit

      Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
      Julkaistu
      17.4.2024
      Lue lisää
    • Miten markkinoida Z-sukupolvelle?

      Z-sukupolven suhtautuminen arvoihin, vastuullisuuteen ja työelämään erottaa heidät aiemmista sukupolvista.

      Tagit

      Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
      Julkaistu
      2.4.2024
      Lue lisää
    • Miten markkinoida yli 60-vuotiaille?

      Boomerit ovat ostovoimainen kohderyhmä, josta markkinoijien kannattaa kiinnostua.

      Tagit

      Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
      Julkaistu
      25.3.2024
      Lue lisää
    • Mitä kuluttajat ajattelevat tekoälyllä tuotetusta audiosisällöstä?

      Sanoma tutki Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa hankkeessa kuluttajien suhdetta tekoälyllä tuotettuun audiosisältöön. Tutkimuksen mukaan koneääni sopii kuluttajien mielestä parhaiten lyhyisiin uutis- ja ajankohtaissisältöihin.

      Tagit

      Audio & radio Tutkittua
      Julkaistu
      4.3.2024
      Lue lisää
    • Hinta määrää kuluttajan arjessa ja vastuullisuuden vaade siirtyy yhä enemmän yritysten harteille − yrityksiltä odotetaan suunnannäyttäjän roolia

      Yrityksiltä kaivataan aitojen tekojen lisäksi selkeämpää ja kokonaisvaltaisempaa vastuullisuusviestintää, selviää Sanoman päivitetystä Vastuullisuuskartta-tutkimuksesta.

      Tagit

      Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus
      Julkaistu
      21.12.2023
      Lue lisää
    • Sanoman uutismedia tavoittaa nuoret paremmin kuin TikTok

      Sanoman uutismediat tavoittavat viikossa jopa 84 % 18–34-vuotiaista. Tavoittavuus on lähes yhtä hyvä tai jopa parempi kuin TikTokilla, YouTubella, Instagramilla tai Facebookilla.

      Tagit

      Tutkittua Uutismedia
      Julkaistu
      29.11.2023
      Lue lisää
    • Mistä hyvä työnantajakuva syntyy, miten sitä voisi kehittää ja miten konkreettisista teoista kannattaisi kertoa myös potentiaalisille työnhakijoille?

      Lue yhteenveto Sanoman tuoreesta Työelämätutkan työntekijätutkimuksesta.

      Tagit

      Asiakasymmärrys ja insight Sisältömarkkinointi Tutkittua Työnantajamielikuva
      Julkaistu
      21.11.2023
      Lue lisää
    • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

      Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

      Tagit

      Tutkittua Vastuullisuus
      Julkaistu
      24.5.2023
      Lue lisää
    • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

      Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

      Tagit

      Tutkittua
      Julkaistu
      19.5.2023
      Lue lisää
    • Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

      Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

      Tagit

      Toimialat Tutkittua
      Julkaistu
      19.4.2023
      Lue lisää
    • Tavoittavin kaupallinen liikkuvan kuva talo – hyödynnä tv:n ja videon voima

      Ruutu ja Sanoman videoverkosto tarjoavat liikkuvan kuvan kampanjoillesi lisää tavoittavuutta ja vaikuttavaa näkyvyyttä.

      Tagit

      Tutkittua TV & video
      Julkaistu
      3.2.2023
      Lue lisää
    • Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön

      Tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Tämän vuoksi myös mainonnan mittauksen tulee kehittyä. Uusi Total TV -mainonnan* mittaus antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus mahdollistavat mittauksen käytön myös mainonnan valuuttana.

      Tagit

      Tutkittua TV & video
      Julkaistu
      25.1.2023
      Lue lisää
      Segmenttien tv katselu artikkelikuva
      Sanoma

      Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

      Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

      Closure

      • Etusivu
      • Ajankohtaista
      • Alueellinen mainonta
      • Asiakastarinat
      • Mediat ja palvelut
      • Tietopankki
      • Suunnittelijan työkalut
      • Osta mainontaa
      • Yhteystiedot
      • Ota yhteyttä

      Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
      Arkisin klo 8-16

      yrityspalvelu@sanoma.fi

      010 80 80 85

      Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

      • Facebook
      • Linkedin

      Footer menu

      • Tietosuoja
      • Responsible Disclosure Statement

      ©2025 Sanoma Media Finland