Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Tietopankki

Tutkimustietoa

Ymmärrystä markkinointipäätösten tueksi

Ad Manager uuden asiakkaan alennus hero.jpg

Tutkimme ja analysoimme laajasti kuluttajien mediankäyttöä ja ostokäyttäytymistä, mainontaa sekä eri toimialoja. Tästä kaikesta tiedosta tuotamme kuluttaja- ja toimialaymmärrystä tuotekehityksemme ja asiakkaidemme markkinointipäätösten tueksi.

Viimeisimmät tutkimukset

  • Miten tutkimustietoa hyödynnetään markkinoinnissa?

    Data, analytiikka ja tutkimukset auttavat markkinoinnin suunnittelussa. Tässä artikkelissa kerromme, miten tutkimustuloksia kannattaa hyödyntää ja mistä tutkimustietoa saa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Tutkittua
    Julkaistu
    3.8.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton hankinnassa tärkeimmiksi asioiksi koetaan luotettavuus ja edulliset käyttö- ja huoltokulut

    Suomalaisten autokanta on iältään melko vanhaa. Yli 10 vuotta vanhojen autojen määrä on kasvanut edellisvuodesta, mikä kertoo siitä, että isompia hankintoja on lykätty epävarmassa taloustilanteessa entisestään. Lataa yhteenveto auton ostoprosessitutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    22.6.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

    Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön

    Tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Tämän vuoksi myös mainonnan mittauksen tulee kehittyä. Uusi Total TV -mainonnan* mittaus antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus mahdollistavat mittauksen käytön myös mainonnan valuuttana.

    Tagit

    Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    25.1.2023
    Lue lisää
    Segmenttien tv katselu artikkelikuva
  • Lähes puolet suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä matkaa varatessaan

    Lataa tiivistelmä matkailuun keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.11.2022
    Lue lisää
    Vastuullisuuskartta matkailu artikkelikuva
  • Suomalaisten brändien ihmiskuva mainonnassa on kapea

    Tiina Kosonen ja Marica Thorén selvittivät, miten moninaisuus näkyy mainoskuvastossa.

    Tagit

    Omakynä Tutkittua Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    17.11.2022
    Lue lisää
    Tiina Kosonen Marica Thoren.jpg
  • Sanoma tutki: Brändiin panostaminen kannattaa telealan kilpailussa markkinassa

    Puhelin- ja nettiliittymien harkintalistalla on ostovaiheessa vain yhdestä kahteen brändiä.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    20.10.2022
    Lue lisää
    Ostopolkututkimus tele artikkelikuva
  • Miten B2B-päättäjät tekevät ostopäätöksensä?

    Sanoman tekemästä tutkimuksesta selviää, millaisin kriteerein B2B-päättäjät tekevät tuote- ja palveluhankintojen päätöksiä. Tutkimuksessa on selvitetty myös ostopolun muita vaiheita tiedonhausta harkintalistan kokoon ja markkinointiviestinnän merkitykseen.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.10.2022
    Lue lisää
    B2B päättäjät ostopolku artikkelikuva
  • Sanoma tutki: Automainonnalta toivotaan konkretiaa ja käytännönläheisyyttä

    Autokuumeen iskiessä kaivataan erityisesti auton hintaan, käyttökustannuksiin, jälleenmyyntiarvoon ja teknisiin ominaisuuksiin liittyvää tietoa.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    14.9.2022
    Lue lisää
    Autot tutkimus artikkeli.jpg
  • Sanoma tutki: Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan – puolet on jo kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa

    Sanoman elokuussa tekemän kyselytutkimuksen mukaan 62 % suomalaisista on pohtinut viime aikoina entistä enemmän omaa kulutuskäyttäytymistään. Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan, ja päätöksenteon tueksi etsitään tietoa yhä aktiivisemmin.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    29.8.2022
    Lue lisää
    Ostokäyttäytyminen artikkelikuva
  • Vastuullisesti tuotettujen vaatteiden ostaminen koetaan hankalaksi

    Kuluttajat kaipaavat läpinäkyvämpää vastuullisuustietoa ostopäätöstensä tueksi. Lataa yhteenveto muotiin keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    14.6.2022
    Lue lisää
    Vastuullisuuskartta muoti artikkelikuva.jpg
  • Sanoma tutki: Kotimaan vetovoima matkakohteena jatkuu

    Kiinnostus matkailuun kotimaassa on lisääntynyt vastuullisuusnäkökulmasta. Viidesosa kuluttajista aikoo lisätä kotimaanmatkailua entisestään, selviää vapaa-aikaa ja kotimaanmatkailua koskevasta tutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    1.6.2022
    Lue lisää
    Matkailu artikkeli.jpg
  • Näköislehden välisivumainonta erottuvaa ja elämyksellistä

    Näköislehden lukemistutkimuksen mukaan näköislehti korvaa paperisen lehden lukukokemuksen. Monille kuluttajille juuri näköislehti on ensisijainen kanava uutissisällön päivittäiseen kuluttamiseen. Kokosivun mainokset huomataan, ja niiden koetaan sopivan näköislehteen hyvin.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    31.5.2022
    Lue lisää
    Näköislehdet artikkelikuva
  • Elämäntyyli ja arvopohjaiset päätökset vaikuttavat yhä enemmän autoiluun ja liikkumiseen

    Uudet käyttövoimat kiinnostavat: täyssähköauton voisi hankkia jo lähes joka kolmas ja hybridin 45 % suomalaisista.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    30.5.2022
    Lue lisää
    Autoilu ja liikkuminen artikkelikuva
  • Sanoman radiolla loistava startti vuoteen 2022

    Sanoman radiokanavat tavoittavat viikoittain yli puolet Suomen 25–54-vuotiaista ja saavat myös noin puolet kaikista kohderyhmän kaupallisen radion kuunteluun käytetyistä minuuteista.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    23.5.2022
    Lue lisää
    Sanoman radio alkuvuosi artikkelikuva
  • Ravintolaruokailussa korostuu kaksi trendiä: elämyksien kaipuu ja helppous

    Kuluttajien tarpeet ovat polarisoituneet. Toisaalta arvostetaan nopeaa ja helppoa noutoruokaa, toisaalta ruuasta halutaan nautiskella hitaasti ja ruokailusta haetaan elämyksiä.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.5.2022
    Lue lisää
    Toimialat ravintola artikkelikuva
  • Uudistuneen ET:n ytimessä on ikäpositiivisuus

    ET-lehden koetaan rikkovan myönteisellä tavalla ennakkoluuloja ikääntymisestä ja ikääntyneistä ihmisistä.

    Tagit

    Aikakausmedia Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    10.5.2022
    Lue lisää
    ET Jorma Uotinen artikkelikuva
  • 72 % suomalaisista kokee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä elintarvikkeiden ostopäätöksissä

    Vastuullisuus vaikuttaa päätöksentekoon elintarvikkeiden valinnassa enemmän kuin muissa kategorioissa.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.5.2022
    Lue lisää
    Elintarvikkeet artikkelikuva
  • Sanoma tutki: Luonnonkosmetiikka kiinnostaa, mutta tietoa siitä kaivataan lisää

    Luonnonkosmetiikka kiinnostaa kuluttajia ekologisista ja eettisistä syistä.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.5.2022
    Lue lisää
    Kosmetiikkatutkimus artikkelikuva

    Toimiala- ja kuluttajaymmärrys

    Teemme laajasti tutkimuksia ja mittauksia eri toimialoista, lisäksi seuraamme eri toimialojen trendejä. Täältä löydät myös paljon sisältöä ja tietoa meistä suomalaisista kuluttajina ja mediankäyttäjinä.

    Tietoa toimialoista

    Syvällisellä toimialaymmärryksellä pystymme tarjoamaan tehokkaampia ratkaisuja, jotka vastaavat tavoitteisiisi.

    Tutustu toimialatietoon

    Toimialat ravintola artikkelikuva

    Suomalaiset mediankäyttäjinä

    Sanoma on jakanut suomalaiset kahdeksaan eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella.

    Tutustu mediankäyttö­­segmentteihin

    Suomalaiset mediankäyttäjinä -segmentointi

    Tutkittua mediakulutuksesta

    Tutkimme ja analysoimme laajasti kuluttajien mediankäyttöä. Alla poimintoja eri mediaryhmien tutkimustuloksista.

    Sanoman radiot hallitsivat viime vuotta

    Kansallisen radiotutkimuksen (KRT) tulosten mukaan radiota lähetysaikaan kuunneltiin vuonna 2022 kokonaisuudessaan hieman vähemmän kuin edellisvuonna, mutta Sanoman radioiden parissa vietetty aika kasvoi.

    Lue lisää

    Tavoittavin kaupallinen liikkuvan kuva talo – hyödynnä tv:n ja videon voima

    Ruutu ja Sanoman videoverkosto tarjoavat liikkuvan kuvan kampanjoillesi lisää tavoittavuutta ja vaikuttavaa näkyvyyttä.

    Lue lisää

    Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua viime vuonna

    Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tuoreet luvut kertovat, että Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa on vahvaa kasvua.

    Lue lisää

    Uutismedia digi artikkelikuva


    Sanoman mediat ja niiden tavoittavuudet

    Mediakohtaiset tavoittavuus, ym. tiedot löytyvät mediakorteista.

    • Helsingin Sanomat
    • Aamulehti logo
    • Nelonen
    • Satakunnan Kansa
    • Radio Suomipop logo
    0/0


      Lisätietoa mediakulutuksesta muualla

      TV ja video

      Finnpanel
      Tuoreimmat TV ja Total TV -katseluluvut

      Screenforce Finland
      Tietoa kaupallisen TV:n voimasta suomessa

      Radio & audio

      Finnpanel
      Tuoreimmat radion kuunteluluvut

      Radiomedia
      Tietoa kaupallisen radion voimasta Suomessa

      Digimedia

      FIAM
      Tuoreimmat digitaalisten yleisöjen luvut

      IAB Finland
      Suomen digitaalisen markkinoinnin yhdistys

      Uutis- ja aikakausmedia

      Kansallinen mediatutkimus KMT
      Lukijamäärät ja kokonaistavoittavuus

      Aikakausmedia
      Tietoa aikakausmedian voimasta Suomessa

      Uutismedian liitto
      Tietoa uutismedian voimasta Suomessa

      Asiakasymmärrys ja insight

      Autamme sinua perustelemaan markkinointi-investointisi datalla.

      Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu nopeammin kuin koskaan. Tavoittaako viestisi oikeat kohderyhmät? Mikä vaikuttaa yrityksesi brändimielikuvaan? Mikä on brändisi positio markkinoilla suhteessa kilpailijoihin?

      Tutustu palveluihimme

      Kuluttajaymmärrys-liftup.jpg
      Sanoma

      Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

      Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

      Closure

      • Etusivu
      • Alueellinen mainonta
      • Asiakastarinat
      • Mediat ja palvelut
      • Tietopankki
      • Suunnittelijan työkalut
      • Osta mainontaa
      • Ota yhteyttä

      Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
      010 80 80 85

      Arkisin klo 8-16

      Uudet mainostajat
      010 321 9400
      Arkisin klo 9-15

      0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

      • Facebook
      • Linkedin

      Footer menu

      • Tietosuoja
      • Evästekäytännöt
      • Responsible Disclosure Statement

      ©2023 Sanoma Media Finland