Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten markkinoida yli 60-vuotiaille?

Boomerit ovat ostovoimainen kohderyhmä, josta markkinoijien kannattaa kiinnostua.
25.3.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Boomereilla viitataan usein iäkkäämpiin ihmisiin, jotka eivät tajua juurikaan nykymaailmasta. Väitetään, että boomereilla on usein vaikeuksia sopeutua uusiin teknologioihin ja muuttuviin trendeihin, ja heidän on usein vaikea ymmärtää nuorempien sukupolvien ajatuksia ja tapoja. Tämä ei kuitenkaan pidä lainkaan paikkansa, sillä jo työn puolesta moni boomeri on päivittäin tekemisissä uuden teknologian ja muuttuvien trendien kanssa.  

Boomereiksi kutsutaan toisen maailmansodan jälkeen, vuosina 1946–1964 syntynyttä sukupolvea.  

Mainonta on suunnattu pääosin 24–54-vuotiaiden kohderyhmälle, vaikka ostovoima painottuu enenevissä määrin iäkkäämpään väestöön. Tästä ryhmästä kannattaa markkinoijienkin kiinnostua.  

Moni eläkkeelle jääneistä viettää vielä 25 vuotta aktiivista, innokasta elämää. Vuonna 1973 Suomessa ​oli 3006 yli 90-vuotiasta. ​Vuonna 2023 heitä oli ​yli 58 000 ja vuonna 2070 arviolta 220 000.  

Boomereiden arvoissa korostuvat halu elää hyvin ja panostaa itseensä ja läheisiin. He ahmivat elämää ja käyttävät aikaa kaikkeen siihen, mitä ruuhkavuosina ei ehtinyt tehdä. He ovat entistä paremmassa fyysisessä kunnossa.  

Heillä on ostovoimaa ja -tahtoa kuluttaa ja panostaa. He seuraavat tarjouksia, mutta vaalivat myös laatua. He haluavat elämyksiä ja parempaa materiaa. He käyvät keikoilla, hakevat elämyksiä ja kuluttavat säästelemättä juuri siihen mihin haluavat: autoihin, kesämökkeihin, matkoihin, ruokaan, viiniin ja asuntoihin.  

Boomerit ovat valmiita maksamaan laadusta

Sanoman mediankäyttösegmenteistä boomereiden sukupolveen kuuluvat vakiintuneet arjesta nauttijat ja laatutietoiset tiedonhakijat. Boomerit ovat mediankäyttäjinä aktiivisia ja sitoutuneita. Toisin kun luullaan, boomerit ovat aktiivisia digitaalisen median käyttäjiä ja tekevät paljon ostoksia verkosta. Boomerit eivät myöskään eroa kovin paljon esimerkiksi milleniaaleista mediankäytön suhteen.  

Verkkokäyttäytyminen on asiakeskeistä: hoidetaan päivittäiset asiat, luetaan uutisia ja hankitaan tietoa päätöksen teon tueksi.  Mediaryhmistä korostuvat painetut uutis- ja aikakauslehdet sekä digitaaliset uutismediat ja some. Kaupallisella tv:llä on myös iso rooli boomerien mediapäivässä.

”Vireät ja aktiiviset boomerit eivät tunne itseään vanhoiksi, ja siksi brändienkään ei kannata suhtautua heihin kuin vanhuksiin."

Boomerit ovat tarkkoja shoppailijoita. He vertailevat ja perehtyvät, eivätkä tee ostopäätöstä heti. Asiakaspalvelun laatu sekä aidot kohtaamiset henkilökunnan kanssa ovat avainasemassa. Mainonnan tulee antaa realistinen kuva tuotteesta. Boomerit ottavat ennakkoon selvää ja odottavat saavansa rahalleen vastinetta. Laadusta ollaan valmiita maksamaan. Kiiltokuvat ja siloteltu kuvamaailma ei heitä vakuuta.  

"Vireät ja aktiiviset boomerit eivät tunne itseään vanhoiksi, ja siksi brändienkään ei kannata suhtautua heihin kuin vanhuksiin. Markkinoijien kannattaa pyristellä irti ikäihmisiin liittyvistä stereotypioista ja tuoda ikääntymistä esille realistisessa ja positiivisessa valossa. Tämä saattaakin olla yrityksille oikotie suurten ikäluokkien sydämiin”, vinkkaa insight strategi Jaana Jamalainen Sanomalta.  

Boomerit ovat brändejä kohtaan uskollisempia kuin nuoret sukupolvet. Heidän ostopäätöksiinsä vaikuttavat kotimaisuus, luotettavuus ja käytännöllisyys. He arvostavat myös laatua, vaikka suuri osa ikäpolven edustajista onkin oppinut elämään säästeliäästi ja metsästämään tarjouksia.  

Mistä boomereille kannattaa puhua ja millä tavoin? Miten heidät tavoittaa?

Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä 

Katso myös: 

Minkälaiset sisällöt kiinnostavat suomalaisia?

 

Boomerit eivät syö eilisen päivän pullaa vaan parasta pullaa.

Minna McGill
Päätoimittaja
Kodin Kuvalehti ja ET-lehti

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Toimialat
    Julkaistu
    24.4.2025
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen kuluttaja on harkitseva ja varovainen

    Head of Insight and Marketing Solutions Tiina Virtanen avasi Sanoman Trendit 2025 -webinaarin puheenvuorossaan tuoreita tutkimustuloksia suomalaisten kulutuskäyttäytymisen muutoksista.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: B2B-päättäjät hakevat yhä enemmän tietoa päätöstensä tueksi

    Sanoman tekemästä tutkimuksesta selviää, millaisin kriteerein B2B-päättäjät tekevät tuote- ja palveluhankintojen päätöksiä. Tutkimuksessa selvitettiin myös ostopolun muita vaiheita tiedonhausta harkintalistan kokoon ja markkinointiviestinnän merkitykseen.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Kohderyhmänä B2B Tutkittua
    Julkaistu
    16.12.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland