Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina
Suomalaisten suosituimpia kesänviettotapoja ovat kotona ja kesämökillä oleilu sekä matkailu kotimaassa. Heinäkuun asema suosituimpana kesälomakuukautena on vankkumaton.
Kesäaikaan rahaa käytetään normaalia enemmän. Yli puolet suomalaisista kuluttaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina. Rahankäyttö lisääntyy erityisesti ravintoloihin ja kahviloihin, tapahtumiin sekä matkustamiseen.
Kesällä tehdään myös isompia hankintoja. Eniten harkinnassa on auton osto.
Kesällä suositaan myös vuokrauspalveluita. Kesämökin vuokraamista harkitsee 15 % vastaajista.
Kuluttajat kokevat, että mainonnasta saa hyviä vinkkejä kesään kuuluviin rientoihin, tuotteisiin ja palveluihin.
Vinkki! Voit ostaa Sanoman radiokanavia myös alueellisesti ja kohdentaa viestisi sinne, missä sille eniten on tarvetta.
Radion kautta tavoitat myös lomailevat suomalaiset
Radio on todellinen kesämedia. Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesäaikaan. Hyvä musiikki kuuluu kesään, ja automatkat sujuvat rattoisasti radiota kuunnellen. Myös kesämökillä tai loma-asunnolla radio on usein seurana.
Vinkki! Tavoita kohderyhmäsi tehokkaasi juhannusviikon meno- ja paluuliikenteessä radion avulla.
Suomalaiset ovat uskollisia suosikkikanavilleen myös kesällä. Radiokanava vaihtuu kesällä vain harvoin.
Radio ja podcastit on tehokas parivaljakko kesämarkkinointiin
Podcasteista alkaa tulla valtavirtaa. Jo 41 % suomalaisista ja alle 30-vuotiaista peräti 65 % kuuntelee podcasteja. Kuuntelijoiden joukosta löytyy kaikenikäisiä – ja kesällä kuuntelu lisääntyy. Suosituimpia podcast-aihepiirejä ovat huumori, uutiset ja ajankohtaisaiheet sekä raha & sijoittaminen. Podcastien kuuntelijat lisäävät kesällä myös radion kuuntelua, joten radio ja podcastit on erityisen tehokas parivaljakko kesämarkkinointiin.
Audioartikkelit on uusi ja kätevä tapa kuluttaa uutismedian sisältöjä. Niiden kuuntelu on lisääntynyt, ja suuri osa audioartikkeleita jo kuuntelevista arvioi lisäävänsä niiden kulutusta kesällä.
Näy festareilla ja vaikuta brändimielikuvaan
Festarit kuuluvat kesään. Konsertteihin ja musiikkifestivaaleille aikoo kesällä 2025 suunnata yli neljännes 18–69-vuotiaista suomalaisista. Erityisen ahkeria festarikävijöitä ovat nuoret. Festareilla käyneet sanovat tapahtumanäkyvyydellä olevan positiivinen vaikutus brändimielikuvaan, joten kannattaa olla paikalla!
Vinkki! Tarjoa suomalaisille elämyksiä koukuttavien radiokilpailujen kautta ja hyödynnä sisältöyhteistöiden voima.
Audion kesä 2025 -tutkimus toteutettiin Sanoman Suomitutka-paneelissa aikavälillä 7.–12.3. Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten lomasuunnitelmia, kulutuskäyttäytymistä sekä mediankulutuksen muutoksia kesällä muihin vuodenaikoihin verrattuna. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–69-vuotiaat (n=552).
Kiinnostuitko audiomainnonnasta tai haluatko kuulla lisää suomalaisten kulutusaikomuksista kesällä?
Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai