Monimediallinen kampanja pesee tehokkuudessa yksittäisen mainoksen – eikä lisäbudjettia tarvita
Mainoskampanja on noin 15 prosenttia tehokkaampi, kun viesti on useammassa mediassa, kuten printtilehdessä, verkossa, radiossa ja televisiossa. Vanhasta tottumuksesta moni mainostaja vie silti viestinsä esimerkiksi vain televisioon tai radioon.
Käytännössä monimediallisella mainonnalla tarkoitetaan sitä, että kampanjalle valitaan tietty päämedia, kuten televisio tai radio. Sen lisäksi mukaan otetaan muita kanavia, jotta kohderyhmä tavoitetaan mahdollisimman hyvin.
Monimediallinen mainonta on pienellekin mainostajalle helppo ja tehokas tapa saavuttaa laaja kohderyhmä ja asetetut tavoitteet. Lisäksi se on kustannustehokasta, sillä monimediallinen mainonta ei välttämättä vaadi sen enempää budjettia kuin yhteen mediaan kohdistettava kampanjakaan.
Listasimme alle mainostajien yleisimpiä harhaluuloja monimediallisista kampanjoista – ja lisää syitä panostaa mainosbudjetti juuri niihin:
Ensimmäinen harhaluulo: monimediallinen mainonta tulee liian kalliiksi
Moni mainostaja kuvittelee monimediallisen mainonnan olevan kallista. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Monimediallinen kampanja ei välttämättä vaadi sen enempää budjettia kuin kampanja, joka näkyy vain yhdessä kanavassa.
Monimediallista mainontaa voi tehdä pienelläkin, jopa 1 200 euron kuukausibudjetilla. Tällaiseen kampanjakokonaisuuteen voi kuulua esimerkiksi radiomainos ja kaksi erilaista digiratkaisua.
Samalla summalla on toteutettu asiakkaan toiveesta myös yksittäisiä mainoksia yksittäisissä mediakanavissa, mutta monikanavaisella kokonaisuudella on saavutettu huomattavasti parempia tuloksia.
Toinen harhaluulo: monimediallinen mainonta vaatii liikaa muita resursseja
Mainostaja tuskailee usein monimediallisen kampanjan tekemisen olevan vaikeaa, sillä se vaatii useiden mainosten eli luovien sisältöjen tuotantoa.
Jälkimmäinen väite on totta. Jotta monimediallisesta kampanjasta saa kaikki tehot irti, on luoviin sisältöihin panostettava. Niiden tulee muodostaa toimiva mediakokonaisuus eli olla linjassa jokaisessa valitussa kanavassa. Eri kanaviin sijoitetut yksittäiset ilmoitukset, jotka eivät puhu samaa kieltä keskenään, eivät siivitä kampanjaa parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.
Väite siitä, että sisältöjen tekeminen on vaikeaa tai että se vaatii valtavasti resursseja, ei sitä vastoin pidä paikkaansa. Meillä monimediallinen kampanja pitää sisällään paitsi mediatilan myös luovien sisältöjen tuotannon tarvittaessa. Yhden luukun periaate toimii saumattomasti, ja sisällöt tehdään ammattimaisesti.
Kolmas harhaluulo: samaa viestiä kannattaa tuutata joka kanavassa
Monimediallisessa mainonnassa jokaisella medialla on oma roolinsa. Siksi kampanjan viesti tulee suunnitella joka kanavaan ja kampanjavaiheeseen sopivaksi – ei siis tuutata joka kanavassa samaa viestiä.
Monimediallinen kampanja, jonka päämediana on radio, voi alkaa esimerkiksi tulospohjaisella bannerimainonnalla, jossa asiakas maksaa vain toteutuneista klikeistä. Banneria näytetään suurille massoille, eli kampanjan alkuvaiheessa tavoitellaan mahdollisimman suurta peittoa. Tavoitteena on ohjata kävijöitä asiakkaan omalle sivustolle.
Kampanjan toisessa vaiheessa siirrytään alueelliseen radiomainontaan. Silloin tarkoituksena on luoda vahvaa mielikuvaa ja muistuttaa kuulijaa mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta.
Kampanjan viimeisessä eli retargeting-vaiheessa mainosbanneria näytetään aikaisempiin mainoksiin jo törmänneelle ja viesti sisältää tavallisesti jonkinlaisen porkkanan, kuten edun tai tarjouksen. Tavoitteena on maksimoida kuluttajien aktivointi.
Neljäs harhaluulo: minun täytyy ymmärtää markkinoinnista ostaakseni monimediallista mainontaa
Suurin osa mediamainontaa ostavista henkilöistä ei ole markkinoinnin asiantuntijoita – eikä tarvitsekaan olla. Meillä monimedialliset kampanjat on suunniteltu niin, että asiakkaan ei tarvitse tietää kuin tavoitteensa ja budjettinsa. Ammattitaitoinen mediamyyjämme ehdottaa asiakkaan kohderyhmän ja tavoitteen perusteella kokonaisbudjetin jakamista mediakanaviin järkevällä tavalla, ja sisältöammattilaisemme tekevät luovat sisällöt.
Tämä on mainostajalle huomattavasti kannattavampaa ja helpompaa kuin yhden mainoksen ostaminen paikallislehdestä, yhden bannerin ostaminen verkkomediasta ja lakanan ripustaminen paikallisen jäähallin seinään.
Sanoman kanavien etuna on paitsi laaja mediatarjonta myös tarkka kohdennusmahdollisuus. Mainos voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti eri aluille – oli kyse digistä, radiosta, televisiosta tai printistä.
Muista!
Mainontaa kannattaa ajatella jatkuvana tekemisenä erillisten kampanjalähtöjen sijaan. Paras tulos syntyy silloin, kun kohdeyleisö kohtaa mainostajan viestin useaan kertaan.
MediaPlus on tapa ostaa monimediallisia mainonnan ratkaisuja
Monimediallinen kokonaisuus rakentuu päämedian ja tukimedioiden yhtälöstä, kuten radio plus digi. Esimerkki kolmen kuukauden MediaPlus-kampanjoinnista:
Kampanjan jokainen kuukausi aloitetaan viikon mittaisella tehokkaalla alueellisella radiomainonnalla.
Koko kampanjan ajan ohjataan sivustolle potentiaalisia asiakkaita Suomen suosituimmissa ja tavoittavimmissa digimedioissa omalla alueellasi.
Koko kampanjan ajan digimainonta tavoittaa ne potentiaaliset asiakkaat jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yritystäsi kohtaan.
Jokaiseen vaiheeseen ja mediaan on suunniteltu ja tuotettu sopivat mainosaineistot.
MediaPlus-kampanjointi alkaen 1 500€ / kk
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin keskustellaan juuri sinun tilanteeseesi sopivasta monimediallisesta kampanjakokonaisuudesta!
Lue lisää! Monimediallisen mainonnan opas auttaa sinua onnistumaan kampanjoissasi entistä paremmin ja tekemään toimivia mediavalintoja alueellisesti ja valtakunnallisesti.