Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Tietopankki

Markkinoinnin ja mainonnan osaaminen – oppaat, kurssit ja webinaarit

Markkinointi on ala, joka kehittyy jatkuvasti. Täältä löydät kaikki asiantuntijoidemme tuottamat oppaat, kurssit ja webinaarit, jotka auttavat niin kokonaisuuden haltuun ottamisessa, kuin vaikkapa eri medioiden mahdollisuuksien pohtimisessa.
 

Hyppää mukaan, tutustu maksuttomiin materiaaleihin ja kasvata markkinointiosaamistasi.

Oppaat, kurssit & webinaarit

Testit, laskurit & muut työkalut

Juttelemme kanssasi mielellämme lisää, tyhmiä kysymyksiä ei ole, joten täällä ollaan!

Ota yhteyttä

Mainonnan starttikurssi

Millaista on pienyrittäjän markkinointi, miten aloittaa yrityksen mainonta? Neliosaisen kurssin avulla otat markkinoinnin perusteet haltuun.

Aloita starttikurssi

Kehitä osaamistasi

Aina voi parantaa ja oppia lisää. Tarjolla materiaaleja aloittelijasta konkariin.
Lataa, kuuntele, lue – silloin kun sinulla on sopiva hetki.

Oppaat, kurssit, ym.

Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus: tällainen on markkinoijan vuosi

Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus kulkevat erilaisissa sykleissä. Varmista, että suunnittelet markkinointia ja kampanjoita oikeassa tahdissa – lue, miten!

Lue lisää

Tuloksellisen mainonnan pelikirja

Opi tekemään tuloksellista mainontaa – täydellinen pelikirja sinulle, joka haluat tehdä kassavirrassa näkyvää mainontaa.

Lataa pelikirja

Digimainonnan opas

Tämä opas tarjoaa kattavan katsauksen digitaalisen mainontaan, sen keinoihin ja vaiheisiin. Saat tehokkaita työkaluja tavoitteellisen ja suunnitelmallisen digimainonnan tekemiseen.

Lataa opas

Vinkit tulokselliseen videomainontaan

Miten tehdä videomainontaa, joka huomataan ja saavuttaa tavoitteensa?
Kokosimme tähän oppaaseen vinkkejä ja ajattelun aihetta kaikille, jotka pohtivat videomainonnan aloittamista.

Lataa opas

Vinkit videomainontaan

Onnistu ostopolun jokaisessa vaiheessa

Opi hyödyntämään Sanoman digitaalista mainosverkostoa sekä Ad Manageria asiakkaasi ostopolulla.

Lataa opas

Opas ostopolun vaiheisiin

Tunne asiakkaasi, kohdenna mainontasi

Mainonnan muodot kehittyvät huimaa vauhtia, ja etenkin digimainonta tarjoaa mahdollisuuden yhä tarkempaan kohdentamiseen.

Lataa opas

B2B-markkinoinnin opas

Miten B2B-markkinointi eroaa kuluttajamarkkinoinnista, ja millaisiin asioihin yritysten välisessä markkinointiviestinnässä kannattaa kiinnittää huomiota.

Lataa opas

Vauhdita myyntiä markkinoinnin avulla

Oikein suunniteltu markkinointi ja tehokas mainonta kasvattavat myyntiä. Koostimme sinulle yhdeksän vinkkiä.

Lataa opas

9 keinoa kasvuun opas

Opas display-mainontaan Ad Managerissa

Display- eli bannerimainonta on tehokas tapa lisätä yrityksesi ja tuotteidesi tunnettuutta ja tuoda kävijöitä sivustollesi.  Opas luotsaa digimainonnan aloittamiseen Sanoman itseostokanavassa Ad Managerissa.

Lataa opas

Tällainen on hyvä briiffi – 10 kohdan tarkistuslistan avulla koostat mukaan kaiken oleellisen

Kun teet briiffistä perusteellisen, vähennät väärinymmärryksien mahdollisuutta ja lisäät sen todennäköisyyttä, että lopputulos on sellainen kuin toivot. 

Lue lisää

Hissipuhe, eli myyntipuhe – näin teet sen

Hissipuhe, eli napakka ja kiinnostava myyntipuhe on yrityksesi tarina noin minuuttiin tiivistettynä. Millainen on hyvä hissipuhe, entä hissipuheen rakenne?

Lataa opas

hissipuhe_opas

Radiomainonnan opas

Viisi tärkeintä asiaa, joilla syntyy onnistunut radiomainoskampanja.

Lataa opas

Radiomainonnan opas

Mainonnan starttikurssi

Millaista on pienyrittäjän markkinointi, miten aloittaa yrityksen mainonta? Neliosaisen kurssin avulla otat markkinoinnin perusteet haltuun.

Avaa starttikurssi

Digimarkkinoinnin tekniikat – Sukellus syvään päähän

Kolmen webinaarin sarja sukeltaa digimarkkinoinnin tekniikoihin. Vaikka uisit kuin kala vedessä, hyppy syvään päähän avaa uusia näkökulmia.

Katso tallenteet

Sukellus syvään päähän

Opas tv-kampanjan suunnitteluun

Tämän oppaan avulla suunnittelet vaikuttavan televisiokampanjan sekä spotin eli tv-mainoksen!

Lataa opas

Monimediallisen mainonnan opas

Opas auttaa sinua tekemään toimivia mediavalintoja alueellisesti sekä valtakunnallisesti ja näin onnistumaan kampanjoissasi entistä paremmin.

Lataa opas

Monimediallisen mainonnan opas

Onko Google Ads -mainontasi kunnossa?

Näillä vinkeillä varmistat, että  potentiaaliset asiakkaat löytävät luoksesi!

Lataa opas

Google Ads -opas

Natiivimainonnan opas

Natiivimainonnalla saat asiakkaat keskittymään sisältöösi. Toimisiko suosittu verkkomainonnan muoto sinunkin yrityksesi mainonnassa?

Lataa opas

Natiivimainonnan opas

Helpota omaa arkeasi

Käytä hyväksesi pohjia ja laskureita, joiden avulla tehostat toimenpiteitäsi.

Testit, laskurit, ym.

Markkinoinnin vuosikello- ja vuosisuunnitelmapohja

Kokosimme avuksesi pohjan markkinoinnin vuosisuunnittelun tueksi. Voit rakentaa suunnitelmasi suoraan tämän pohjan päälle.

Lataa vuosikellopohja

Digimainonnan tavoitelaskuri

Tutustu tavoitelaskuriin, jolla lasket mediakohtaiset sekä koko kampanjan tavoitteet samassa näkymässä ja huomaat miten eri muuttujat vaikuttavat lopputulokseen.

Lataa tavoitelaskuri

Digimainonnan tavoitelaskuri

Digikampanjoiden tulos- ja seurantalaskuri

Seuraa kampanjoidesi tuloksia! Laskurilla voit tarkastella kampanjoiden suorituskykyä medioittain. Saatavana myös osana markkinoinnin työkalupakkia

Lataa tulos- ja seurantalaskuri

Tulos- ja seurantalaskuri

Markkinoinnin työkalupakki

Työkalupakki sisältää vuosikellopohjan suunnitteluun, digimainonnan tavoitelaskurin sekä taulukon kampanjoidesi seurantaan.

Lataa työkalupakki

Markkinoinnin ROI -laskuri – millaisia tuloksia markkinointisi tuottaa?

Markkinointi on aina investointi, ei kuluerä. Markkinoinnin ROI -laskurilla selvität, millaisilla panoksilla pääset tavoitteisiisi.

Laske markkinoinnin ROI

Miten seurata markkinoinnin tuloksia ja vaikutuksia liiketoimintaan?

Markkinointi on aina investointi, joten sen tuottoa ja vaikutuksia liiketoimintaan tulee seurata. Lataa simppeli taulukko, jonka avulla koostat ja seuraat markkinoinnin tärkeimpiä tunnuslukuja ja KPI-mittareita.

Lataa taulukko

Varaa oma juttutuokio

Menestystarinasi voi alkaa vaikkapa rupattelulla kahvin merkeissä. Juttutuokio tarjoaa vastauksia juuri sinun kysymyksiisi mainonnan saralta.

Varaa aika omaan juttutuokioon

Varaa aika juttutuokioon
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland