Miten seurata markkinoinnin tuloksia ja vaikutuksia liiketoimintaan?
Millaisia tuloksia markkinointi tuottaa? Kuinka todentaa markkinoinnin merkitys? Mihin markkinointibudjetti on käytetty ja mitä sillä on saatu aikaan? Näihin kysymyksiin jokainen, joka investoi markkinointiin, haluaa vastaukset. Teimme taulukon, joka helpottaa seuraamaan tuloksia pitkällä aikavälillä.
Markkinoinnin tunnuslukutaulukko havainnollistaa, miten ja millaisin tuloksin asetettuihin tavoitteisiin päästään. Kerää yhteen näkymään tärkeimmät tavoitteet ja niitä vastaavat toteutuneet luvut koko vuoden ajalta. Näin saat aikaan koosteen, jota tarkastelemalla olet varmasti viisaampi tekemään uusia suunnitelmia. Seuraa ja täytä taulukkoa pitkin vuotta, esimerkiksi kvartaaleittain.
Tärkein kysymys kuluu: mitä opittiin? Kokonaisuutta arvioimalla saat selville, minkälaisilla toimilla on eniten vaikutusta, mihin kannattaa jatkossa panostaa ja millaisia muutoksia täytyy tehdä. Luonnollisesti nämä tiedot vievät eteenpäin, kun teet seuraavia suunnitelmia sekä päivität markkinointistrategiaasi.
Markkinoinnilla pyritään vaikuttamaan liiketoiminnan tuloksiin, esimerkiksi keskikaupan euromääräiseen kasvuun, markkinaosuuden kasvuun tai vaikkapa lyhentämään asiakkaan matkaa harkinnasta ostoon.
Kun tavoitteet ja tulokset ovat yhdessä näkymässä, niin hahmotat paremmin, miten markkinointisi toimii kokonaisuudessa. Markkinoinnin KPI-luvut (Key Performance Indicator) kertovat toiminnan tehokkuudesta, ja tunnuslukutaulukko listaa ne kätevästi yksiin kansiin.
Kerää markkinoinnin tunnuslukuja osio kerrallaan
Ota kokonaisuus haltuun osio kerrallaan. Tutki esimerkiksi mainonnan toimivuutta kanavittain. Digikampanjoiden seurantalaskurin avulla pystyt kätevästi vertailemaan kaikkea digitaalista mainontaa. Tutki ja koosta tärkeimmät luvut myös muista kampanjoistasi.
Tunnettuuden, brändin ja mielikuvan kehittymistä kannattaa tutkia kerran vuodessa. Voit myös tehdä asiakaskyselyitä, joista saat arvokasta tietoa toiminnan kehittämiseen ja esimerkiksi sisältömarkkinointiin.
Kampanjadatan lisäksi kannattaa tarkastella sivustodataa. Listaa esimerkiksi liikenteen määrä, aktivoitumisprosentti, sivuilla vietetty aika, katseltujen sivujen määrä ja konversiot. Voit tutkia lukuja kuukausitasolla ja vetää koko vuoden yhteen keskiarvona.
Entä miten toimivat asiakkaille lähettämäsi sähköpostit? Listaa jälleen tärkeimmät asiat: vastaanottajien määrä, avausprosentit, klikkausprosentit ja konversiot. Kun käytät uutiskirjeissä utm-parametreja, voit tarkastella sisältöjen kiinnostavuutta myös sivustoanalytiikasta.
Listaa myös kaikki muut markkinoinnin toimenpiteet ja tulokset, kuten järjestämiesi tapahtumien kävijämäärät ja konversiot sekä palautteista saadut arvosanat. Laske lopuksi yhteen toimenpiteistä aiheutuneet kustannukset.
Siirry tarkastelemaan liiketoiminnan mittareita ja lukuja. Miten yrityksen myynti, asiakasmäärä, markkinaosuus ja liikevaihto kehittyivät? Mikäli kohderyhmänäsi ovat toiset yritykset, seuraat luultavasti myynnille tuotettuja myyntimahdollisuuksia, eli liidejä. Kuinka monta liidiä konversioista syntyi ja paljonko niistä saatiin myyntiä?
Lue myös seuraava artikkeli: Mittaaminen johtaa usein harhaan − varo performance-markkinoinnin kohtalonkierrettä
Vertaa tuloksia tavoitteisiin ja budjettiin
Edellisen vuoden lopulla tai alkuvuodesta tekemässäsi markkinointisuunnitelmassa asetit tavoitteet ja määrittelit budjetin. Nyt koostamastasi markkinoinnin tunnuslukutaulukosta näet, oliko budjetti riittävä tavoitteisiin nähden. Tavoitteiden tulee olla realistiset suhteessa käytettävissä olevaan budjettiin.
Kirjaa ylös myös matkan varrella tehdyt huomiot ja opit. Linkitä mukaan tarkemmat raportit, tutkimukset ja päätelmät. Miten ja missä tehdään paremmin, jätetäänkö jotain tekemättä ja mitä lisätään. Näin teet jo hyvää pohjatyötä seuraavia markkinointisuunnitelmia varten.
Kun seuraavan kerran lähdet neuvottelemaan markkinoinnin vuosibudjetista, ota suunnitelma ja tunnuslukukooste mukaasi! Näiden avulla näytät toteen markkinoinnin tehokkuuden henkilöille, jotka seuraavat liiketoiminnan kannattavuutta. Kun puhut samaa kieltä kuuluisan kulmahuoneen kanssa, pystyt perustelemaan entistä paremmin markkinointi-investointien kannattavuuden.
Lataa tästä Markkinoinnin tunnuslukutaulukko / KPI -esimerkkipohja:
Miten tehdä tuloksellista markkinointia? Tutustu tärppeihin ja näkemyksiin: