Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten seurata markkinoinnin tuloksia ja vaikutuksia liiketoimintaan?

Markkinointi on aina investointi, joten sen tuottoa ja vaikutuksia liiketoimintaan tulee seurata. Lataa simppeli taulukko, jonka avulla koostat ja seuraat markkinoinnin tärkeimpiä tunnuslukuja ja KPI-mittareita.
2.6.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Millaisia tuloksia markkinointi tuottaa? Kuinka todentaa markkinoinnin merkitys? Mihin markkinointibudjetti on käytetty ja mitä sillä on saatu aikaan? Näihin kysymyksiin jokainen, joka investoi markkinointiin, haluaa vastaukset. Teimme taulukon, joka helpottaa seuraamaan tuloksia pitkällä aikavälillä. 

Markkinoinnin tunnuslukutaulukko havainnollistaa, miten ja millaisin tuloksin asetettuihin tavoitteisiin päästään.  Kerää yhteen näkymään tärkeimmät tavoitteet ja niitä vastaavat toteutuneet luvut koko vuoden ajalta. Näin saat aikaan koosteen, jota tarkastelemalla olet varmasti viisaampi tekemään uusia suunnitelmia. Seuraa ja täytä taulukkoa pitkin vuotta, esimerkiksi kvartaaleittain.

Tärkein kysymys kuluu: mitä opittiin? Kokonaisuutta arvioimalla saat selville, minkälaisilla toimilla on eniten vaikutusta, mihin kannattaa jatkossa panostaa ja millaisia muutoksia täytyy tehdä.  Luonnollisesti nämä tiedot vievät eteenpäin, kun teet seuraavia suunnitelmia sekä päivität markkinointistrategiaasi.

Markkinoinnilla pyritään vaikuttamaan liiketoiminnan tuloksiin, esimerkiksi keskikaupan euromääräiseen kasvuun, markkinaosuuden kasvuun tai vaikkapa lyhentämään asiakkaan matkaa harkinnasta ostoon. 

Kun tavoitteet ja tulokset ovat yhdessä näkymässä, niin hahmotat paremmin, miten markkinointisi toimii kokonaisuudessa. Markkinoinnin KPI-luvut (Key Performance Indicator) kertovat toiminnan tehokkuudesta, ja tunnuslukutaulukko listaa ne kätevästi yksiin kansiin.

Kerää markkinoinnin tunnuslukuja osio kerrallaan  

Ota kokonaisuus haltuun osio kerrallaan. Tutki esimerkiksi mainonnan toimivuutta kanavittain. Digikampanjoiden seurantalaskurin avulla pystyt kätevästi vertailemaan kaikkea digitaalista mainontaa. Tutki ja koosta tärkeimmät luvut myös muista kampanjoistasi.

Tunnettuuden, brändin ja mielikuvan kehittymistä kannattaa tutkia kerran vuodessa. Voit myös tehdä asiakaskyselyitä, joista saat arvokasta tietoa toiminnan kehittämiseen ja esimerkiksi sisältömarkkinointiin.

Kampanjadatan lisäksi kannattaa tarkastella sivustodataa. Listaa esimerkiksi liikenteen määrä, aktivoitumisprosentti, sivuilla vietetty aika, katseltujen sivujen määrä ja konversiot. Voit tutkia lukuja kuukausitasolla ja vetää koko vuoden yhteen keskiarvona.

Entä miten toimivat asiakkaille lähettämäsi sähköpostit? Listaa jälleen tärkeimmät asiat: vastaanottajien määrä, avausprosentit, klikkausprosentit ja konversiot. Kun käytät uutiskirjeissä utm-parametreja, voit tarkastella sisältöjen kiinnostavuutta myös sivustoanalytiikasta.

Listaa myös kaikki muut markkinoinnin toimenpiteet ja tulokset, kuten järjestämiesi tapahtumien kävijämäärät ja konversiot sekä palautteista saadut arvosanat. Laske lopuksi yhteen toimenpiteistä aiheutuneet kustannukset.

Siirry tarkastelemaan liiketoiminnan mittareita ja lukuja. Miten yrityksen myynti, asiakasmäärä, markkinaosuus ja liikevaihto kehittyivät? Mikäli kohderyhmänäsi ovat toiset yritykset, seuraat luultavasti myynnille tuotettuja myyntimahdollisuuksia, eli liidejä. Kuinka monta liidiä konversioista syntyi ja paljonko niistä saatiin myyntiä? 

Lue myös seuraava artikkeli: Mittaaminen johtaa usein harhaan − varo performance-markkinoinnin kohtalonkierrettä

Vertaa tuloksia tavoitteisiin ja budjettiin

Edellisen vuoden lopulla tai alkuvuodesta tekemässäsi markkinointisuunnitelmassa asetit tavoitteet ja määrittelit budjetin. Nyt koostamastasi markkinoinnin tunnuslukutaulukosta näet, oliko budjetti riittävä tavoitteisiin nähden. Tavoitteiden tulee olla realistiset suhteessa käytettävissä olevaan budjettiin.

Kirjaa ylös myös matkan varrella tehdyt huomiot ja opit. Linkitä mukaan tarkemmat raportit, tutkimukset ja päätelmät. Miten ja missä tehdään paremmin, jätetäänkö jotain tekemättä ja mitä lisätään. Näin teet jo hyvää pohjatyötä seuraavia markkinointisuunnitelmia varten.  

Kun seuraavan kerran lähdet neuvottelemaan markkinoinnin vuosibudjetista, ota suunnitelma ja tunnuslukukooste mukaasi! Näiden avulla näytät toteen markkinoinnin tehokkuuden henkilöille, jotka seuraavat liiketoiminnan kannattavuutta. Kun puhut samaa kieltä kuuluisan kulmahuoneen kanssa, pystyt perustelemaan entistä paremmin markkinointi-investointien kannattavuuden.  


Lataa tästä Markkinoinnin tunnuslukutaulukko / KPI -esimerkkipohja:

Markkinoinnin_tunnusluvut.xlsx XLSX, 32 kB

Miten tehdä tuloksellista markkinointia? Tutustu tärppeihin ja näkemyksiin:

Tuloksellisuus on meidän peli

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland