Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme sääntöä tehokkaaseen mainontaan

Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden kysymysten avulla asetat tavoitteet fiksusti.
Tuloksellisen mainonnan käsikirja
17.1.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Päivän pähkinä: miten asetat mainonnan ja markkinoinnin tavoitteet, ja seuraat mainontasi onnistumista?

Moni meistä lipsuu mittaamaan klikkejä tai yksittäisten mainosten tavoittavuutta. Nämä pinnalliset mittarit eivät kuitenkaan kerro, onko mainonta saavuttanut tavoitteensa ja kasvattanut yrityksesi kassavirtaa.

Väärät mittarit valikoituvat käyttöön yleensä sen vuoksi, että markkinoinnille tai mainonnalle ei ole määritelty selkeitä tavoitteita. Kun markkinoinnin ja mainonnan tavoitteet ovat kirkkaat, myös oikeiden keinojen valinta, markkinoinnin mittaaminen ja tulosten seuranta tulevat kuin luonnostaan.

Aseta ja saavuta markkinoinnin tavoitteet: tee tuloksellista mainontaa! Ota avuksesi Tuloksellisen mainonnan käsikirja.

Lataa maksuton käsikirja

Sääntö 1: Aloita markkinoinnin tavoitteiden asettaminen liiketoiminnan tavoitteista

Markkinoinnin ja mainonnan tavoitteiden tulisi aina pohjautua yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin. 

Siispä ennen kuin lähdet arpomaan oikeita tavoitteita, varmista että tiedät vastauksen seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä on yrityksesi tilanne tällä hetkellä?
  • Tavoitteletko kasvua vai haluatko säilyttää nykyisen asemasi markkinassa?
  • Mikä on yrityksesi tavoitetilanne vuoden kuluttua? Entä viiden vuoden?
  • Mistä odotat yrityksen kasvun tai liikevaihdon tulevan jatkossa?
    • Olemassa olevasta tuotteesta tai palvelusta?
    • Jostain tietystä kohderyhmästä tai asiakassegmentistä, jossa näet potentiaalia?
    • Lisämyynnistä nykyasiakkaille?
    • Kokonaan uudesta liiketoiminnan osa-alueesta?

Ennen kuin siirryt eteenpäin, varmista että sinulla on mahdollisimman tarkat tavoiteet ja mitattavat luvut tulevalle vuodelle ja tiedät tarkalleen, millaisia reittejä pitkin lukuihin myynnin puolella pyritään. Markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden on nimittäin oltava linjassa, jotta koneiston rattaat pyörivät sujuvasti ja oikeisiin suuntiin.

Sääntö 2: Aseta tavoitteet niin, että ne kertovat mainonnan vaikuttavuudesta

Kun tiedät mitkä ovat yrityksesi liiketoiminnan tavoitteet ja tiedät, millä alueilla tavoittelet kasvua tai uusia asiakkaita, on seuraava askel selvittää, millaiset esteet vaikeuttavat niiden saavuttamista. Näiden esteiden purkamiset ovat markkinoinnin strategisia tavoitteita. 

Kysy siis: 

  • Tunnettuus: kuinka hyvin yrityksesi tunnetaan markkinassa?
  • Onko tuotteesi tai palvelusi kohderyhmäsi top of mindissa, vai kiilaako jokin kilpailijoista ohi?
  • Erottuuko tuotteesi tai palvelusi kilpailijoiden vastaavista ratkaisuista? Miten?
  • Ymmärtävätkö asiakkaasi yrityksesi tarjooman? Tietävätkö he mitä sinulta voi ostaa?

Jos huomaat, että joissain näistä kohdista piilee haasteita, yritä selvittää missä ongelma piilee. Onko yritykselläsi esimerkiksi haasteita brändin kehittämisen tai tunnettuuden kanssa? Ovatko erottautumistekijät asiakkaille kristallinkirkkaita? Estääkö jokin seikka asiakastasi ostamasta?

Jos kysymyksiin vastaaminen tuntuu haastavalta, juttele asiakkaidesi kanssa ja kysy mikä sai heidät ostamaan sinulta. Vastaavasti kannattaa kysyä myös ostamatta jättäneiltä, mikä sai heidät kääntymään kilpailijan puoleen.

Sääntö 3: Valitse mainonnan keinot ja mittarit niin, että voit aidosti seurata tavoitteiden täyttymistä

Kun tiedät, mihin liiketoiminta haluaa päästä ja mitkä asiat ovat todennäköisimpiä onnistumisen esteitä, on markkinoinnin ja mainonnan tavoitteiden asettaminen helpompaa.

Otetaan esimerkki: tontillesi kuuluu todennäköisesti sekä uusien asiakkaiden hankkiminen että olemassa olevien asiakkaiden pitäminen ja lisämyynti. Kysy siis, mitä näiden ryhmien sisällä täytyy tapahtua, jotta liiketoiminnan tavoitteet toteutuvat, ja miten markkinointi voi vauhdittaa toivottua muutosta. 

Kun tiedät, millaiseen muutokseen tähtäät, on helpompaa miettiä, millaiset mainonnan keinot vievät oikeaan suuntaan. 

Kannattaa myös muistaa, että mainonta on vain yksi osa markkinoinnin keinovalikkoa ja osa samaa hierarkiaa, ja pitemmän tähtäimen markkinoinnin tulokset muodostuvat jatkuvan mainonnan ja kampanjoiden tuloksista.

Samalla tavalla kuin markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, kannattaa mainonnan tavoitteet johtaa markkinoinnin kokonaistavoitteista. Näin löydät myös parhaat mittarit kampanjoiden tulosten seuraamiseen.

Kysy siis:

  • Miten markkinointi on mukana rakentamassa liiketoiminnan tavoitteisiin pääsyä?
  • Millaisilla markkinoinnin toimenpiteillä voi poistaa tunnistettuja pullonkauloja?
  • Millainen rooli mainonnalla on markkinoinnin tavoitteiden toteuttamisessa? Onko tarkoitus kasvattaa yrityksen tai sen tuotteiden tunnettuutta ja laatumielikuvaa, vai ohjataanko asiakkaita suoraan ostoon? 
  • Miten liiketoiminnan tavoitteet asettuvat aikajanalle, ja miten markkinoinnin ja mainonnan toimenpiteet tulee ajoittaa?

Muista, että mainonnassa on aina hyvä pitää mukana sekä pitkän tähtäimen brändilliset tavoitteet ja tunnettuuden kasvattaminen että nopeat, taktiset tavoitteet. Vaikka nopea myynnin kasvattaminen kuulostaa houkuttelevalta, pelkillä alennuskampanjoilla myyntipiikit jäävät hetkellisiksi. Brändiä rakentamalla rakennat samalla kestävää kasvua.

Opi asettamaan markkinoinnin tavoitteet ja pääsemään niihin!

Lataa Tuloksellisen mainonnan käsikirja

Tagit

Digiratkaisut Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Digital Commerce Finlandin tavoitteena on auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan – Sanoma mukana tukemassa yhteiskunnallisen yrityksen toimintaa

    Digital Commerce Finland haluaa kiihdyttää digitaalisen kaupan kasvua tavoitteenaan luoda maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Uuteen yhteisöön kutsutaan mukaan niin verkkokauppoja ja kaupan alan pk-yrityksiä kuin digikaupasta kiinnostuneita ja siihen vaikuttavia tahoja.

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    19.9.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.8.2023
    Lue lisää
    Black Friday ja joulusesonki on lahjaostosten aikaa
  • Miten tutkimustietoa hyödynnetään markkinoinnissa?

    Data, analytiikka ja tutkimukset auttavat markkinoinnin suunnittelussa. Tässä artikkelissa kerromme, miten tutkimustuloksia kannattaa hyödyntää ja mistä tutkimustietoa saa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Tutkittua
    Julkaistu
    3.8.2023
    Lue lisää
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    28.7.2023
    Lue lisää
    pienen_ja_aloittavan_yrityksen_markkinointi
  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    12.7.2023
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Mustin ja Mirrin visuaalisesti hieno Tällaisia me olemme -kampanja on kesäkuun Kuukauden kamppis

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Musti ja Mirri viesti lemmikkitutkimuksensa tuloksia upeilla Meeri Koutaniemen kuvilla lemmikeistä ja niiden omistajista.

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Kuukauden kamppis Uutismedia
    Julkaistu
    30.6.2023
    Lue lisää
  • Vain toimiva mainos saa aikaan tuloksia - Millainen on hyvä bannerimainos?

    Graafisen suunnittelun ammattilaisemme toteuttavat toimivia ja näyttäviä mainosaineistoja, jotka varmasti houkuttelevat klikkaamaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.6.2023
    Lue lisää
    toimiva_mainos
  • Sanoma tutki: Auton hankinnassa tärkeimmiksi asioiksi koetaan luotettavuus ja edulliset käyttö- ja huoltokulut

    Suomalaisten autokanta on iältään melko vanhaa. Yli 10 vuotta vanhojen autojen määrä on kasvanut edellisvuodesta, mikä kertoo siitä, että isompia hankintoja on lykätty epävarmassa taloustilanteessa entisestään. Lataa yhteenveto auton ostoprosessitutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    22.6.2023
    Lue lisää
  • Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

    Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.

    Tagit

    Printtiratkaisut Aikakausmedia Kotisivut Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    20.6.2023
    Lue lisää
    mainostekstit
  • Hanskat naulaan ja lappu luukulle? Kolme keinoa ottaa oma asiakasdata tehokäyttöön

    Asiakkuusmarkkinointi on elänyt vahvaa murrosta jo jonkin aikaa. Muutokset henkilötietojen käytön lainsäädännössä sekä kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen ovat pakottaneet markkinoijat miettimään asiakasdatan keruuta ja käyttöä uudella tavalla, kirjoittaa Custobarin Aleksi Montonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    14.6.2023
    Lue lisää
  • Kingis kannustaa suurella sydämellä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Toukokuun Kuukauden kamppis on Kingiksen Ole oma Kingis.

    Tagit

    Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    13.6.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland