Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset
“Markkinoinnilla on kaksi ydintehtävää: puhutella niitä asiakkaita, jotka ovat valmiita ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi nyt, ja tavoittaa ne asiakkaat, jotka voivat ostaa tuotteitasi ja palveluitasi tulevaisuudessa”, totesi WARCin tutkimusryhmän vetäjä Paul Stringer Sanoman Get Tomorrow Movement -asiakastapahtumassa.
Lyhyen tähtäimen myynnillisiin tuloksiin keskittyvä taktinen markkinointi ja pitkäaikaisempaa tunnettuutta rakentava brändimarkkinointi ovat kaksi tärkeää markkinoinnin osa-aluetta, jotka tulisi Stringerin mukaan yhdistää suunnitelmallisesti. Pelkkä taktinen markkinointi voi johtaa harhaan, koska se keskittyy lyhyen aikavälin tuloksiin ja jättää huomiotta brändin pitkäaikaisen rakentamisen hyödyt.
Mittaaminen vaatii kärsivällisyyttä
Tuloksellinen markkinointi koostuu lyhyen aikavälin myynnin aktivoimisesta sekä pitkän aikavälin tunnettuuden rakentamisesta onnistuneesta yhdistelmästä. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin yhdistelmä voi kasvattaa markkinoinnin tuottoprosenttia tutkimusyhtiö Analytics Partnersin mukaan jopa 90 %.
Brändimarkkinoinnin vaikutukset näkyvät pidemmällä aikavälillä, mutta ne ovat erittäin tärkeitä kestävän kasvun kannalta. Mittarit seuraavat usein lyhyttä jännettä, jolloin taktinen mainonta dominoi suhteessa brändimarkkinointiin. Brändimarkkinoinnin mittaamisessa kärsivällisyys on avainasemassa.
Brändimarkkinoinnin tuloksellisuuden osoittamiseen tarvitaan kehittyneempiä mittaustapoja, kuten säännöllisiä brand tracking -tutkimuksia, jotka huomioivat pidempiaikaiset vaikutukset.
Lue lisää markkinoinnin tuloksellisuudesta:
Tuloksellisen mainonnan pelikirja
Hio mainonnan taktiikkasi kuntoon! Pelikirjan avulla yhdistät tavoitteet, asiakasymmärryksen ja mittarit, seuraat tehoa ja optimoit kampanjasi tuottamaan euroja.
Yhtenäinen luova toteutus kasvattaa mainonnan vaikuttavuutta
Vahva brändi ei ainoastaan lisää tunnettuutta vaan myös parantaa liiketoiminnan tuloksellisuutta. Se houkuttelee asiakkaita ja luo pysyvän muistijäljen, joka johtaa korkeampaan asiakasuskollisuuteen ja parempiin myyntituloksiin.
Lue lisää brändin rakentamisesta:
Se, että mainontasi huomataan, ei vielä takaa sitä, että myynti kasvaa. Mieti mikä mainontasi linja on, valitse tehokkaat kanavat ja varmista, että viestissäsi ja sen luovassa toteutuksessa on jotain uniikkia, joka saa markkinoinnin tulokset kotiutumaan juuri sinulle. Ilman oikeanlaista sisältöä mainonta ei jää mieleen, eikä ohjaa kuluttajia toimintaan. Ole markkinointitoimenpiteissäsi johdonmukainen ja pitkäjänteinen.
Lue lisää aiheesta:
Panosta tulevan kysynnän rakentamiseen
Brändimarkkinoinnin ja taktisen markkinoinnin panostusten tulisi olla tasapainossa. Tyypillisesti hyvä suhde brändimainonnan ja taktisen mainonnan välillä on 60/40, eli 60 % brändimarkkinointiin ja 40 % taktiseen markkinointiin.
Vain 5 % kuluttajista on valmiina ostamaan juuri sinä hetkenä, kun he näkevät mainontaa. Älä siis jätä 95 % potentiaalisista asiakkaistasi huomiotta, vaan panosta myös tulevan kysynnän rakentamiseen.
Vahva brändi tukee mainonnan tuloksellisuutta ja luo samalla tulevaa kysyntää.
Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Katso täältä kahdeksan keinoa: