Asiakasymmärrys ja insight
Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu nopeammin kuin koskaan. Tavoittaako viestisi oikeat kohderyhmät? Miten ne vaikuttavat yrityksesi brändimielikuvaan? Mikä on brändisi positio markkinoilla suhteessa kilpailijoihin?
Saat meiltä tietoa, jonka avulla voit perustella markkinointi-investointisi datalla. Työkalujemme avulla ymmärrät kohderyhmiäsi syvemmin ja pääset seuraamaan kuluttajakäyttäytymisen yhä kiihtyvää muutosta.
Asiakasymmärryksen palvelut
Markkinoinnin mittaamisen palvelut
Kohderyhmäymmärrys
Tunne kohderyhmäsi paremmin
Tiedätkö, ketkä tuotteita tai palveluitasi tällä hetkellä ostavat? Mikä kohderyhmääsi todella kiinnostaa ja motivoi? Miten voit hyödyntää asiakasymmärrystä markkinointiviestinnässä?
Erottautuminen valtavassa määrässä markkinointiviestejä on yhä vaikeampaa. Median käyttö pirstaloituu ja kiinnostuksen kohteet jakautuvat kohderyhmittäin. Autamme tunnistamaan nykyasiakkaasi datan avulla ja luomme datan pohjalta ydinkohderyhmistä profiilikuvaukset: millaisia he ovat kohderyhmänä ja missä elämäntilanteessa he elävät. Kohderyhmien syväanalyysin avulla pääsemme kiinni myös siihen, miten kohderyhmiä kannattaa puhutella eri kanavissa. Rikastamme profiilikuvauksia muun muassa mediankäytöllä ja sen motiiveilla sekä arvo- ja asennemaailmalla.
Kohderyhmäymmärryksen avulla
Opit tuntemaan kohderyhmäsi ja nykyiset asiakkaasi perusteellisesti.
Tunnistat kasvun kannalta potentiaalisimmat asiakasryhmät.
Mediakäyttösegmentoinnin avulla tehdystä syväanalyysista saat vinkkejä niin luoviin toteutuksiin kuin kanavienkin valitsemiseen.
Toimialaymmärrys
Ymmärrä asiakkaidesi
käyttäytymistä muuttuvassa
maailmassa.
Tiedätkö, mikä saa asiakkaasi ostotarpeen aktivoitumaan, millaista tietoa hän kaipaa ja mistä sitä hakee?
Asiakkaiden ja kuluttajien käyttäytyminen muuttuu vauhdilla, ja se heijastuu myös ostamisen tapoihin. Muutos vaikuttaa eri toimialoihin eri tavoin. Tutkimme kuluttajien ostopolkua eri toimialoilla ja hyödynnämme tätä ymmärrystä myös mediaratkaisuissa. Ydinosaamistamme on kääntää toimiala- ja asiakasymmärrys markkinointiviestinnän suunnittelun avuksi. Valikoimaamme kuuluvat myös ostoprosessitutkimukset, jotka pureutuvat ostofunnelin eri vaiheisiin, sekä toimiala-trackingit, jotka mittaavat valikoitujen toimialojen brändiattribuutteja puolivuosittain.
Toimialaymmärryksen avulla
Päivität ymmärrystäsi kuluttajista ketterästi.
Suunnittelet tehokkaampaa markkinointiviestintää.
Luot vaikuttavampaa markkinointia.
Erillistutkimukset
Uutta, syvempää ymmärrystä asiakkaistasi
Erillistutkimus sopii tilanteeseen, jossa tiettyyn ongelmaan tai kysymykseen ei ole löydetty vastauksia tai ratkaisua tai tiettyä teemaa tai kohderyhmää halutaan tutkia syvällisemmin. Ydinosaamistamme on kääntää data tukemaan markkinointiviestinnän suunnittelua. Räätälöimme brändillesi täysin tarpeiden mukaisen tutkimuskokonaisuuden, joka avulla saat uutta ja aiempaa syvempää ymmärrystä asiakkaista.
Voit hyödyntää tutkimusta esimerkiksi uuden tuotteen suunnittelussa tai lanseerauksessa, kuluttaja- tai kohderyhmätiedon kartoittamisessa, markkinoinnin esitestauksessa, sisältöteemojen luomisessa tai vaikkapa tietyn kysymyksen tai ongelman tiedon keruussa. Käytössäsi on laadukas kuluttajapaneelimme Suomitutka tai kapeampien kohderyhmien kohdalla hyödynnämme laajaa kumppaniverkostoa.
Tutustu viimeisimpiin tutkimuksiin
Erillistutkimuksen hyödyt
Monipuolinen ymmärrys suomalaisista kuluttajista auttaa luomaan vaikuttavampaa markkinointia.
Saat hyödyllistä dataa uuden tuotteen tai palvelun lanseeraukseen.
Opit ymmärtämään tiettyjä teemoja tai kohderyhmiä syvällisemmin.
Mainonnan mittaaminen
Opi käyttämään oikeita mittareita ja ymmärrä kampanjoitasi paremmin
Ilman kampanjan mittaamista on vaikea todentaa, miten paljon markkinointi on vaikuttanut tavoittelemiisi mittareihin. Mainonnan toimivuutta mitataan tyypillisesti kovilla mittareilla, myynnillä tai klikeillä. Vahva brändi ja luova toteutus vaikuttavat myös merkittävästi mainonnan tuloksellisuuteen. Myyntiä on usein helppo mitata, mutta markkinoinnin vaikutus laadullisiin mittareihin, kuten brändimielikuvaan, usein unohtuu.
Sanoman vaikuttavuusmittaukset ottavat kantaa myös luovaan toteutukseen. Saat vastaajien arvosanan luovasta toteutuksesta ja ymmärrystä siitä, miten mainonta aktivoi kuluttajia. Tuotepalettiimme kuuluvat monimediatutkimuksen lisäksi digi-, printti-, radio-, televisiomainonnan tutkimukset, crossmedia-tutkimus sekä liikkuvan kuvan erikoisratkaisujen tutkimukset.
Mainonnan mittaamisen hyödyt
Ymmärrät kampanjoidesi tehon konkreettisemmin
Näet analyysien kautta, mikä kampanjassa toimii ja mikä ei toimi
Opit, mitä seuraavassa kampanjassa kannattaa ottaa huomioon
Brändin mittaaminen
Miten hyvin tunnet brändisi aseman markkinassa?
Tiedätkö, miten brändisi vertautuu laadullisissa mittareissa suhteessa kilpailijoihin? Tunnetko nykyasiakkaasi tai tiedätkö, ketkä olisivat potentiaalisimpia asiakkaita kasvun näkökulmasta? Säännöllisen mittaroinnin avulla pääset optimoimaan markkinoinnin toimenpiteitä myös pidemmällä aikajänteellä. Vahvat ja tunnetut brändit suorittavat tutkitusti paremmin kuin vähemmän tunnetut kilpailijansa.
Sanoman Brand Trackingin avulla tiedät, pitäisikö sinun keskittyä vaikkapa tunnettuuden tai harkinnan rakentamiseen markkinointiviestinnän keinoin. Räätälöitävien kysymysten avulla voit mitata esimerkiksi haluamaasi mielikuvan muutosta.
Brändin mittaamisen hyödyt
Yhdistämällä kampanjatoimenpiteet jatkuvaan brändiattribuuttien mittaamiseen saat oppeja entistä parempaan markkinointiviestintään
Opit karsimaan turhia toimenpiteitä ja jatkamaan niitä, jotka tuovat tulosta
Tutkimuspalvelut osana Fiksu Ruoka Oy:n kasvutarinaa
”Sanoman sparrausapu on ollut korvaamatonta.”
Kiinnostuitko?
Tutkimme ja analysoimme laajasti kuluttajien mediankäyttöä ja ostokäyttäytymistä, mainontaa sekä eri toimialoja. Tuotamme näkemystä ja ymmärrystä markkinointipäätöstesi tueksi. Ota yhteyttä kun haluat esimerkiksi
- tutkia tai ymmärtää brändisi asemaa markkinassa.
- ymmärtää juuri sinun kohderyhmääsi syvällisemmin ja kartoittaa uutta potentiaalia.
- tietää, millainen on asiakkaidesi ostoprosessi.