Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä
Suomessa luottamus uutisiin on ollut tutkimuksen koko mittaushistorian ajan yleisempää kuin
muissa maissa. Hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut luottavat uutisiin yleisemmin kuin pienituloiset ja matalammin koulutetut.
Suomessa myös uutisista kiinnostuneiden osuus on suurempi kuin useimmissa muissa vertailun maissa. Suomalaisista 63 prosenttia on uutisista erittäin tai varsin kiinnostuneita. Uutiset kiinnostavat miehiä (71 %) yleisemmin kuin naisia (56 %). Myös korkeasti koulututtujen ja hyvätuloisten keskuudessa uutisista kiinnostuneiden osuus on keskimääräistä suurempi.
Teksti on useimmissa tutkimusmaissa säilyttänyt asemansa verkkouutisten suosituimpana esitysmuotona. Näin on etenkin Suomessa, missä selvästi muita maita yleisemmin verkkouutisia mieluummin luetaan kuin katsellaan tai kuunnellaan. Toisaalta Suomi on vertailun maista ainoa, jossa uutisvideoita katsotaan tyypillisemmin uutissivustoilta kuin sosiaalisesta mediasta.
Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimus vertaa uutisten käyttöä 48 maassa. Tiedot perustuvat kyselyyn, johon kussakin maassa osallistuu noin 2 000 vastaajaa. Tutkimus tehdään vuosittain, ja Suomi on ollut mukana vuodesta 2014. Media-alan tutkimussäätiö rahoittaa raporttia. Tämän vuoden tutkimus tehtiin tammi-helmikuussa verkkokyselynä, josta vastasi YouGov-tutkimuslaitos.
Lue myös:
Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä