Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.
14.7.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Loppuvuosi on yhtä juhlaa ja ostoshulinaa. Lahjaideoiden ja tarjousten metsästystä, antamisen iloa pakettien muodossa. Moni yritys tekee parhaimmat tuloksensa vuoden viimeisellä kvartaalilla. Kyse ei ole mistään nappikaupasta: Kaupan liiton tilastojen mukaan joulusesongin tuoma myynnin lisäys kuukausikeskiarvon päälle on noin viidennes.

Ostamme joululahjat vuosi vuodelta yhä aiemmin, ja hyödynnämme tietysti lahjahankinnoissa kaikki mahdolliset ale- ja tarjouskampanjat. Ja niitähän joulun alla riittää. Tiesitkö, että kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa?

Tässä jutussa tarjoilemme vinkit siihen, miten kaikenkokoiset yritykset onnistuvat Black Friday-, Cyber Monday-, Singles’ Day- ja joulumainonnassa. Sesonkiin mahtuu myös syyslomat ja lokakuun lopussa Halloween.

Kurkkaa myös: 

Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus - Tällainen on markkinoijan vuosi
 

Erottuva Black Friday -mainonta: tee se näin

Koska Black Friday on tarjoussesonki, pidä mainontasi viesti ja kehote vahvana. Kerro tarjous, ohjaa voimakkaasti eteenpäin. Huolehdi toistosta, eli siitä, että asiakas kohtaa mainoksesi ennen H-hetkeä ja sen aikana useasti, mahdollisuuksien mukaan eri medioissa.

Hyödynnä huomiota herättäviä mainospintoja. Haltuunotot, määräpaikat ja näyttävät, suuret koot niin digimainonnassa kuin esimerkiksi printissä keräävät asiakkaiden huomion. Suosi yksinkertaisia, mutta oivaltavia visuaalisia toteutuksia – ja muista pitää viesti yksinkertaisena. Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

Huomioarvoa voi nostattaa myös uimalla vastavirtaan. Yhä useampi mainostaja irtisanoutuu kulutusjuhlasta, mutta tekee senkin näyttävillä mainosratkaisuilla. Black Friday -vastaliike voi olla myös hyvä tapa kertoa laajemmin yrityksen kestävyysvalinnoista.

Markkinoijan muistilista Black Friday -sesongin mainontaan

  • Kaikkein tärkein mainostajan vinkki (joka muuten pätee jokaisessa sesongissa) on tämä: ole ajoissa. Mediatila myydään loppuun nopeasti, ja jopa verkkomainonnan näyttöjä voi mattimyöhäisenä olla vaikea saada ostettua.
     
  • Ajoita mainonta niin, että asiakkaat ehtivät kohdata sitä useamman kerran ennen itse ostoshulina-päivää.
     
  • Käytä mahdollisimman monipuolista mediavalikkoa. Mitä useammassa mediassa asiakkaat viestisi kohtaavat, sitä tehokkaammin se muistetaan.
     
  • Verkkomainonta kannattaa aloittaa niin, että ehdit kerätä kiinnostuneita sivustokävijöitä retargeting-mainontaa varten, jotta voit kohdentaa tarjousmainontaa tehokkaasti itse pääpäivänä.
Mainostajan muistilista marraskuulle 2025
  • Isänpäivä 9.11.2025
  • Singles Day 11.11.2025
  • Black Week alkaa 24.11.2025
  • Black Friday 28.11.2025
  • Cyber Monday  1.12.2025
  • Aloita joulumainonta viimeistään marraskuussa!


Haluatko jutella Black Friday- tai muista sesonkimainonnan ratkaisuista, tai vaikkapa varata kampanjan? Ota yhteyttä – asiantuntijamme auttavat suunnittelemaan vaikuttavan ajankohtaiskampanjan!

Onnistu ja erotu joulumainonnan avulla

Seuraavaksi paljastamme pikku salaisuuden. Markkinoijan paras jouluresepti on nimittäin tässä: audio- ja TV-kampanjointi. Kahden median yhdistelmä herättää jouluiset tunteet vahvasti ja varmistaa joulukauppojen kotiutumisen. 

Miksikö näin? Siksi, että joululaulut ja -musiikki kuuluvat joulun viettoon, ja moni suosii jouluisia radiokanavia jo marraskuun lopulta alkaen. Esimerkiksi Sanoman kanavista Aito Iskelmä soittaa ainoastaan kotimaista joulumusiikkia läpi joulukauden. Marras– joulukuussa soivan Jouluradion kanavaperheeseen kuuluu kahdeksan erityylistä nettikanavaa, jotka löytyvät tulevalla kaudella Jouluradio.fi-sivuston lisäksi myös Suplasta.

Television joulumainonta on puolestaan käsite jo itsessään. Joulu on myös kysyttyä aikaa TV-kampanjoiden sijoittelussa, joten oma joulukampanja kannattaa varmistaa mahdollisimman aikaisin. Kivijalkaliikkeiden mainontaan paras tapa on tietenkin alueellinen TV-mainonta, jossa kontaktit kohdentuvat juuri oikealle yleisölle omalla asiointialueellasi.

Markkinoijan muistilista tunnelmalliseen joulumainontaan

  • Joulu syntyy mieleen äänimaailman avulla, ja suomalaiset hakeutuvat joululaulujen ääreen jo marraskuun lopulla. Siksi radiomainonta on joulusesongissa erinomainen valinta.
     
  • Televisio- ja videomainonta rakentavat mielikuvia äänen ja kuvan avulla. Lyhyt, selkeä spotti jää helposti mieleen, ja rakentaa laatu- ja tunnettuusmielikuvaa. TV:n jättämä muistijälki on mediaryhmistä kaikkein korkein!
     
  • Näiden isojen medioiden avulla tavoitat nopeasti laajan yleisön omalla alueellasi. Sanoman Total TV -kanavat tavoittavat valtakunnallisesti viikoittain peräti neljä miljoonaa silmäparia – mainonnan avulla nappaat näistä oman osasi.

Aikakauslehdet, Instagram ja Facebook: ajoita joulun ajan mainonta oikein ja tarjoile ideoita

Valtaosa suomalaisista hankkii joululahjansa jo loka-marraskuun aikana. Lahjaideoita ja inspiraatiota kannattaa alkaa tarjoamaan siis jo hyvissä ajoin. Monet vertailevat ja tutkivat hankintoja etukäteen ja ovat myös valmiita kokeilemaan uusia tuotteita ja merkkejä.

Aikakauslehdet ovat vahva inspiraation lähde. Lukija syventyy niihin, ja palaa lehden pariin useasti. Näyttävä printtimainonta, tai ideoita ja inspistä tarjoava natiivimainonta ovatkin erinomainen keino erottua jo syksystä lähtien.

Ja kun inspiraation lähteistä puhutaan, ei sosiaalista mediaa sovi unohtaa. Somemainonta tarjoaa mainion keinon joululahjavinkkien tarjoiluun tehokkaasti ja edullisesti. Paras joulun ajan some-mainonnan tulos syntyy fiksulla ajoittamisella ja monipuolisella tarinankerronnalla niin Facebookissa kuin Instagramissakin. 

Pyydä tarjous sesonkimainontaan! Suunnitellaan yhdessä toimivimmat mainosratkaisut tavoitteesi mukaan.

Ota yhteyttä

Suunnittele ja varaa digikampanjat suoraan itseostoalustastamme Sanoma Ad Managerista.

Sanoma Ad Manager

Tagit

Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailu on käynnissä − Grand One etsii digitaalisen markkinoinnin helmiä

    Grand One on Suomen suurin ja merkittävin digitaalisen median töille tarkoitettu kilpailu. Sanoma jatkaa kilpailun pääyhteistyökumppanina ja sponsoroi osana kumppanuutta Tuloksellisin kampanja -sarjaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.12.2025
    Lue lisää
  • Vuoden 2026 kalenterin tärkeät päivämäärät markkinoijalle

    Markkinoinnin suunnittelussa kannattaa huomioida vuoden sesongit ja toiminnallesi merkitykselliset päivämäärät. Ota talteen tärkeät päivät ja valmistaudu kampanjoihin ajoissa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    3.12.2025
    Lue lisää
  • Mitä on mainonta – muodot, mediat ja hinnoittelu vuonna 2026

    Tässä artikkelissa käymme läpi mainonnan perusasioita: mainonnan tehtäviä, mainonnan muotoja, mainonnassa käytettäviä medioita ja mainonnan hinnan muodostumista. Teksti on pitkä, mutta toivottavasti sitäkin avaavampi. Tervetuloa mukaan!

    Tagit

    Aikakausmedia Alueellinen mainonta Digiratkaisut TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    1.12.2025
    Lue lisää
    Ryhmä oransseja megafoneja joista yksi sininen on korkein
  • Kevään 2026 tv-ohjelmisto tarjoaa monipuolisen kattauksen kiinnostavia uutuuksia ja tuttuja suosikkeja

    Koukuttava tv-kevät on täynnä viihdettä, musiikkia, huippurealitya ja lifestylea Sanoman kanavilla. Tutustu upeaan ohjelmistokattaukseen, joka tarjoaa mainostajalle monia mahdollisuuksia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland