Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.
black_friday
25.10.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Loppuvuosi on yhtä juhlaa, lahjaideoiden ja tarjousten metsästystä, antamisen iloa. Moni yritys tekee parhaimmat tuloksensa vuoden viimeisellä kvartaalilla. Kyse ei ole mistään nappikaupasta: Kaupan liiton tilastojen mukaan vuonna 2020 joulusesongin tuoma myynnin lisäys kuukausikeskiarvon päälle oli noin 810 miljoonaa euroa.

Ostamme joululahjat vuosi vuodelta yhä aiemmin, ja hyödynnämme tietysti lahjahankinnoissa kaikki mahdolliset ale- ja tarjouskampanjat. Ja niitähän joulun alla riittää. 

Tässä jutussa tarjoilemme vinkit siihen, miten kaikenkokoiset yritykset onnistuvat Black Friday-, Cyber Monday-, Singles’ Day- ja joulumainonnassa.

Erottuva Black Friday -mainonta: tee se näin

Koska Black Friday on tarjoussesonki, pidä mainontasi viesti ja kehote vahvana. Kerro tarjous, ohjaa voimakkaasti eteenpäin. Huolehdi toistosta, eli siitä, että asiakas kohtaa mainoksesi ennen päivää ja sen aikana useasti, mahdollisuuksien mukaan eri medioissa. 

Hyödynnä huomiota herättäviä mainospintoja. Haltuunotot, määräpaikat ja näyttävät, suuret koot niin digimainonnassa kuin esimerkiksi printissä keräävät asiakkaiden huomion. Suosi yksinkertaisia, mutta oivaltavia visuaalisia toteutuksia – ja muista pitää viesti yksinkertaisena. 

Huomioarvoa voi nostattaa myös uimalla vastavirtaan. Yhä useampi mainostaja irtisanoutuu kulutusjuhlasta, mutta tekee senkin näyttävillä mainosratkaisuilla. Black Friday -vastaliike voi olla myös hyvä tapa kertoa laajemmin yrityksen kestävyysvalinnoista.

Markkinoijan muistilista Black Friday -sesongin mainontaan

  • Kaikkein tärkein mainostajan vinkki (joka muuten pätee jokaisessa sesongissa) on tämä: ole ajoissa. Mediatila myydään loppuun nopeasti, ja jopa verkkomainonnan näyttöjä voi mattimyöhäisenä olla vaikea saada ostettua.
  • Ajoita mainonta niin, että asiakkaat ehtivät kohdata sitä useamman kerran ennen itse ostoshulina-päivää.
  • Käytä mahdollisimman monipuolista mediavalikkoa. Mitä useammassa mediassa asiakkaat viestisi kohtaavat, sitä tehokkaammin se muistetaan. 
  • Verkkomainonta kannattaa aloittaa niin, että ehdit kerätä kiinnostuneita sivustokävijöitä retargeting-mainontaa varten, jotta voit kohdentaa tarjousmainontaa tehokkaasti itse pääpäivänä.

Haluatko jutella Black Friday- tai muista sesonkimainonnan ratkaisuista, tai vaikkapa varata kampanjan? Klikkaa tästä yhteydenottopyyntöön – asiantuntijamme auttavat suunnittelemaan vaikuttavan ajankohtaiskampanjan!

Onnistu ja erotu joulumainonnan avulla

Seuraavaksi paljastamme pikku salaisuuden. Markkinoijan paras jouluresepti on nimittäin tässä: audio- ja TV-kampanjointi. Kahden median yhdistelmä herättää jouluiset tunteet vahvasti ja varmistaa joulukauppojen kotiutumisen. 

Miksikö näin? Siksi, että joululaulut ja -musiikki kuuluvat joulun viettoon, ja moni suosii jouluisia radiokanavia jo marraskuun lopulta alkaen. Esimerkiksi Sanoman kanavista Aito Iskelmä soittaa ainoastaan kotimaista joulumusiikkia läpi joulukauden. 

Television joulumainonta on puolestaan käsite jo itsessään. Joulu on myös kysyttyä aikaa TV-kampanjoiden sijoittelussa, joten oma joulukampanja kannattaa varmistaa mahdollisimman aikaisin. Kivijalkaliikkeiden mainontaan paras tapa on tietenkin alueellinen TV-mainonta, jossa kontaktit kohdentuvat juuri oikealle yleisölle omalla asiointialueellasi. 

Markkinoijan muistilista tunnelmalliseen joulumainontaan

  • Joulu syntyy mieleen äänimaailman avulla, ja suomalaiset hakeutuvat joululaulujen ääreen jo marraskuun lopulla. Siksi radiomainonta on joulusesongissa erinomainen valinta.
  • Televisio- ja videomainonta rakentavat mielikuvia äänen ja kuvan avulla. Lyhyt, selkeä spotti jää helposti mieleen, ja rakentaa laatu- ja tunnettuusmielikuvaa. TV:n jättävä muistijälki on mediaryhmistä kaikkein korkein!*
  • Näiden isojen medioiden avulla tavoitat nopeasti laajan yleisön omalla alueellasi. Sanoman Total TV -kanavat tavoittavat valtakunnallisesti viikoittain peräti neljä miljoonaa silmäparia** – mainonnan avulla nappaat näistä oman osasi.

Aikakauslehdet, Instagram ja Facebook: ajoita joulun ajan mainonta oikein ja tarjoile ideoita

Valtaosa suomalaisista hankkii joululahjansa jo loka-marraskuun aikana. Lahjaideoita ja inspiraatiota kannattaa alkaa tarjoamaan siis jo hyvissä ajoin. Monet vertailevat ja tutkivat hankintoja etukäteen ja ovat myös valmiita kokeilemaan uusia tuotteita ja merkkejä.

Aikakauslehdet ovat vahva inspiraation lähde. Lukija syventyy niihin, ja palaa lehden pariin useasti. Näyttävä printtimainonta, tai ideoita ja inspistä tarjoava natiivimainonta ovatkin erinomainen keino erottua jo syksystä lähtien.

Ja kun inspiraation lähteistä puhutaan, ei sosiaalista mediaa sovi unohtaa. Somemainonta tarjoaa mainion keinon joululahjavinkkien tarjoiluun tehokkaasti ja edullisesti. Paras joulun ajan some-mainonnan tulos syntyy fiksulla ajoittamisella ja monipuolisella tarinankerronnalla niin Facebookissa kuin Instagramissakin. 

Varmistat, että olet asiakkaidesi mielessä oikeaan aikaan. Suunnittele kausimainonta huolellisesti ja ole valmiina aloittamaan kampanjointi hyvissä ajoin sesongin alkaessa. Käytä sesongit hyväksesi, sillä silloin potentiaaliset ostajat miettivät jo valmiiksi teemoja joihin voit viestilläsi kiinnittyä.

Lue lisää

Tagit

Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Tapahtumat TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Radio Rockin kesä: Miesten suosikkikanava on mukana tapahtumissa ympäri Suomen

    Rockmusiikilla on ollut tunnetusti suomalaisten sydämissä aina sijaa, mutta nyt rock elää jälleen uutta kukoistustaan. Tämä näkyy vahvasti radion kuuntelussa erityisesti miesten kohderyhmässä.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.6.2023
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Syyskauden HS Teemat syventyvät Eliel Saariseen, metsään ja kuninkaallisiin

    HS Teema on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä aikakauslehti tietoa ja sivistystä rakastaville. Teema syventyy yksi aihe kerrallaan yhteiskuntaan, kulttuuriin, tieteeseen ja historiaan.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n syksyn 2023 ohjelmistossa on monipuolinen kattaus uutuuksia ja tuttuja suosikkeja

    Pitkä odotus palkitaan, kun fanien vuosia odottama Amazing Race Suomi nähdään syksyllä Nelosella ja Ruudussa. Yksi syksyn kiinnostavimmista uutuuksista on ympäri maailmaa supersuosituksi noussut uutuusformaatti, tosielämän murhamysteeripeli Petolliset.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.5.2023
    Lue lisää
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Lisää hyvinvointia ja irtiottoja arjesta – Me Naiset ja Gloria uudistuivat

    Me Naiset, suomalaisnaisten tavoittavin puheenaihemedia, ja Gloria, Suomen suurin kansainvälisen tason muotilehti, tarjoavat laatuaikaa lukijoilleen.

    Tagit

    Aikakausmedia
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Mitalisadetta Native Advertising Awards -kilpailusta

    Kansainvälisen natiivimainonnan kilpailun Native Advertising Awardsin ehdokaslistalla oli kuusi työtä Sanomalta. Näistä viisi pokkasi palkinnon Kööpenhaminassa järjestetyssä tilaisuudessa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    11.5.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland