Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

Loppuvuosi on yhtä juhlaa, lahjaideoiden ja tarjousten metsästystä, antamisen iloa. Moni yritys tekee parhaimmat tuloksensa vuoden viimeisellä kvartaalilla. Kyse ei ole mistään nappikaupasta: Kaupan liiton tilastojen mukaan vuonna 2020 joulusesongin tuoma myynnin lisäys kuukausikeskiarvon päälle oli noin 810 miljoonaa euroa.
Ostamme joululahjat vuosi vuodelta yhä aiemmin, ja hyödynnämme tietysti lahjahankinnoissa kaikki mahdolliset ale- ja tarjouskampanjat. Ja niitähän joulun alla riittää.
Tässä jutussa tarjoilemme vinkit siihen, miten kaikenkokoiset yritykset onnistuvat Black Friday-, Cyber Monday-, Singles’ Day- ja joulumainonnassa.
Erottuva Black Friday -mainonta: tee se näin
Koska Black Friday on tarjoussesonki, pidä mainontasi viesti ja kehote vahvana. Kerro tarjous, ohjaa voimakkaasti eteenpäin. Huolehdi toistosta, eli siitä, että asiakas kohtaa mainoksesi ennen päivää ja sen aikana useasti, mahdollisuuksien mukaan eri medioissa.
Hyödynnä huomiota herättäviä mainospintoja. Haltuunotot, määräpaikat ja näyttävät, suuret koot niin digimainonnassa kuin esimerkiksi printissä keräävät asiakkaiden huomion. Suosi yksinkertaisia, mutta oivaltavia visuaalisia toteutuksia – ja muista pitää viesti yksinkertaisena.
Huomioarvoa voi nostattaa myös uimalla vastavirtaan. Yhä useampi mainostaja irtisanoutuu kulutusjuhlasta, mutta tekee senkin näyttävillä mainosratkaisuilla. Black Friday -vastaliike voi olla myös hyvä tapa kertoa laajemmin yrityksen kestävyysvalinnoista.
Markkinoijan muistilista Black Friday -sesongin mainontaan
- Kaikkein tärkein mainostajan vinkki (joka muuten pätee jokaisessa sesongissa) on tämä: ole ajoissa. Mediatila myydään loppuun nopeasti, ja jopa verkkomainonnan näyttöjä voi mattimyöhäisenä olla vaikea saada ostettua.
- Ajoita mainonta niin, että asiakkaat ehtivät kohdata sitä useamman kerran ennen itse ostoshulina-päivää.
- Käytä mahdollisimman monipuolista mediavalikkoa. Mitä useammassa mediassa asiakkaat viestisi kohtaavat, sitä tehokkaammin se muistetaan.
- Verkkomainonta kannattaa aloittaa niin, että ehdit kerätä kiinnostuneita sivustokävijöitä retargeting-mainontaa varten, jotta voit kohdentaa tarjousmainontaa tehokkaasti itse pääpäivänä.
Haluatko jutella Black Friday- tai muista sesonkimainonnan ratkaisuista, tai vaikkapa varata kampanjan? Klikkaa tästä yhteydenottopyyntöön – asiantuntijamme auttavat suunnittelemaan vaikuttavan ajankohtaiskampanjan!

Onnistu ja erotu joulumainonnan avulla
Seuraavaksi paljastamme pikku salaisuuden. Markkinoijan paras jouluresepti on nimittäin tässä: audio- ja TV-kampanjointi. Kahden median yhdistelmä herättää jouluiset tunteet vahvasti ja varmistaa joulukauppojen kotiutumisen.
Miksikö näin? Siksi, että joululaulut ja -musiikki kuuluvat joulun viettoon, ja moni suosii jouluisia radiokanavia jo marraskuun lopulta alkaen. Esimerkiksi Sanoman kanavista Aito Iskelmä soittaa ainoastaan kotimaista joulumusiikkia läpi joulukauden.
Television joulumainonta on puolestaan käsite jo itsessään. Joulu on myös kysyttyä aikaa TV-kampanjoiden sijoittelussa, joten oma joulukampanja kannattaa varmistaa mahdollisimman aikaisin. Kivijalkaliikkeiden mainontaan paras tapa on tietenkin alueellinen TV-mainonta, jossa kontaktit kohdentuvat juuri oikealle yleisölle omalla asiointialueellasi.
Markkinoijan muistilista tunnelmalliseen joulumainontaan
- Joulu syntyy mieleen äänimaailman avulla, ja suomalaiset hakeutuvat joululaulujen ääreen jo marraskuun lopulla. Siksi radiomainonta on joulusesongissa erinomainen valinta.
- Televisio- ja videomainonta rakentavat mielikuvia äänen ja kuvan avulla. Lyhyt, selkeä spotti jää helposti mieleen, ja rakentaa laatu- ja tunnettuusmielikuvaa. TV:n jättävä muistijälki on mediaryhmistä kaikkein korkein!*
- Näiden isojen medioiden avulla tavoitat nopeasti laajan yleisön omalla alueellasi. Sanoman Total TV -kanavat tavoittavat valtakunnallisesti viikoittain peräti neljä miljoonaa silmäparia** – mainonnan avulla nappaat näistä oman osasi.
Aikakauslehdet, Instagram ja Facebook: ajoita joulun ajan mainonta oikein ja tarjoile ideoita
Valtaosa suomalaisista hankkii joululahjansa jo loka-marraskuun aikana. Lahjaideoita ja inspiraatiota kannattaa alkaa tarjoamaan siis jo hyvissä ajoin. Monet vertailevat ja tutkivat hankintoja etukäteen ja ovat myös valmiita kokeilemaan uusia tuotteita ja merkkejä.
Aikakauslehdet ovat vahva inspiraation lähde. Lukija syventyy niihin, ja palaa lehden pariin useasti. Näyttävä printtimainonta, tai ideoita ja inspistä tarjoava natiivimainonta ovatkin erinomainen keino erottua jo syksystä lähtien.
Ja kun inspiraation lähteistä puhutaan, ei sosiaalista mediaa sovi unohtaa. Somemainonta tarjoaa mainion keinon joululahjavinkkien tarjoiluun tehokkaasti ja edullisesti. Paras joulun ajan some-mainonnan tulos syntyy fiksulla ajoittamisella ja monipuolisella tarinankerronnalla niin Facebookissa kuin Instagramissakin.
Varmistat, että olet asiakkaidesi mielessä oikeaan aikaan. Suunnittele kausimainonta huolellisesti ja ole valmiina aloittamaan kampanjointi hyvissä ajoin sesongin alkaessa. Käytä sesongit hyväksesi, sillä silloin potentiaaliset ostajat miettivät jo valmiiksi teemoja joihin voit viestilläsi kiinnittyä.