Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa
Joulu on yhdessäolon aikaa. Sanoman joulututkimuksen mukaan yli puolet vastaajista viettää joulua kotona perheen, sukulaisten ja ystävien kanssa. Yli 60 % kertoi lisäävänsä rahankäyttöä joulua edeltävänä aikana. Kolmannes kuluttajista aloittaa joulun valmistelun jo marraskuussa, ja 42 % kertoo kuluttavansa spontaanimmin joulua edeltävänä aikana.
Mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin. Lähes puolet vastaajista kokee mainonnan hyödylliseksi joulua edeltävänä aikana. Rahaa kuluu tavallista enemmän etenkin jouluherkkuihin, ruokaan ja leluihin. Erityisesti lapsiperheissä panostetaan myös älylaitteisiin.
Radio on joulumedia, sillä 17 % vastaajista kertoo lisäävänsä radion kuuntelua joulun lähestyessä. Joulun alla kuunnellaan omien suosikkikanavien lisäksi Jouluradiota. Vastaajista 56 % virittäytyy joulutunnelmaan kuuntelemalla radiosta joulumusiikkia.
Jouluradio
Jouluradiolla on suuri määrä uskollisia faneja: viime vuonna viikkotavoittavuus kohderyhmässä 9+ oli 703 000*. Jouluradio soittaa läpi vuorokauden joulumusiikkia ilman juontajia ja on äänessä marraskuun alusta loppiaiseen saakka.
Pääkanavaa täydentävät seitsemän erityylistä nettiradiokanavaa, jotka löytyvät Jouluradio.fi-sivuston lisäksi Suplasta ja Radioplaystä.
Vuonna 2024 Jouluradio oli kolmanneksi kuunnelluin kaupallinen radiokanava.
* Lähde: Finnpanel Oy, KRT Jouluradio, Joulukuu 2024
3 hyvää syytä ottaa Jouluradio mukaan audiokampanjaan!
Lisää korvapareja! Jouluradio tuo Sanoman audiokampanjoihin lisää tavoittavuutta.
Lisää erottuvuutta! Jouluradio tarjoaa mainostajalle täysin uuden mainosympäristön. Mainospaikkojen rajoitettu määrä mahdollistaa mainonnalle paremman huomioarvon.
Sesonki haltuun! Mainosviesti tavoittaa korvaparit vuoden tärkeimpänä sesonkina aina marraskuun Black Friday’sta joulun jälkeisiin alennusmyynteihin.
Joulukalenteripromo
Vuoden kuumimpaan sesonkiin on tarjolla muitakin audioratkaisuja, esimerkiksi viidellä kanavalla toteutettava joulukalenteripromo. Tarjolla on hyvää kuuluvuutta kumppanille, joka haluaa esitellä laajaa tuote- tai palveluvalikoimaansa. Sanoma Content Studio tarjoaa myös jouluisia audiotuotantoja.
Kiinnostuitko? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi tai ota yhteyttä.
Tutkimuksen kohderyhmä 18–69-vuotiaat suomalaiset. Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinläänin mukaan. Tutkimuksen kokonaisvastaajamäärä on 552. Tiedonkeruu tehtiin Sanoman Suomitutka -paneelissa 30.7. –4.8.2025.
Tutustu myös: