Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

IAB Finlandin tutkimus: Suomen markkinassa riittää uskoa ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksiin

Vaikka suomalainen ohjelmallisen ostamisen markkina ei ole viime vuosina juuri kasvanut, IAB Finlandin kyselytutkimus osoittaa, että ostotavan painoarvo pysyy. Kasvun avaimiksi voivat nousta uudet kanavat ja mittaamisen tavat.
18.12.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Ohjelmallisen ostamisen luvut näyttävät haastavilta, mutta syihin ja tilannekuvaan sukeltava laadullinen tutkimus lupailee parempaa.

”Vastauksista paistaa tahto viedä ohjelmallisen markkinaa ja osaamista eteenpäin Suomessa. Tavat siihen hakevat vielä muotoaan. Olen kuitenkin tyytyväinen, että viesti kentältä on positiivinen ja tulevaisuuteen uskova”, sanoo Sanoman Senior Programmatic Manager Miia Salmi.

Syksyllä 2025 toteutettu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa -tutkimus on neljäs laatuaan. Tutkimus kokoaa yhteen julkaisijoiden, mediatoimistojen, mainostajien ja teknologiatoimittajien näkemyksiä alan tilanteesta ja tulevaisuudennäkymistä.

Kohti yhä reaaliaikaisempaa digimainontaa

Ohjelmallisen ostotavan edut ovat selvät IAB:n kyselyyn vastanneille. He arvostavat metodin nopeutta ja skaalautuvuutta, datan monipuolisia käyttömahdollisuuksia sekä kontrollia ja reaaliaikaista kampanjan optimointia, johon perinteinen median ostaminen ei taivu.  

Vaikka Suomessa suora ostotapa on vielä vahvoilla, ohjelmallisia mainosratkaisuja on meilläkin hyvin laajasti saatavilla. Maailmanlaajuisesti jo leijonanosa digitaalisista mediakanavista ostetaan reaaliaikaisesti – Yhdysvalloissa jopa 80 prosenttia.

”Ohjelmallinen on osoittautunut parhaaksi metodiksi digipinnoilla, ja moni myöntää, että tulevaisuudessa kaikki digitaaliset kanavat myydään reaaliaikaisesti. Isompi debatti liittyy siihen, milloin tähän päästään”, sanoo Partnership Manager Ville Ahola Adnamilta.

Kolmannen osapuolen evästeiden kohtalo oli iso aihe vielä edeltävän vuoden tutkimuksessa. Vuotta myöhemmin niiden merkitys on vähentynyt ja aika on näyttänyt, että tarkka kohdentaminen onnistuu myös ensimmäisen osapuolen datalla.

”Datan määrä on ohjelmallisessa yhä vahvuus”, Salmi tiivistää.

Seuraavaksi tapetilla: tekoäly, high impact -formaatit ja attention-mittaaminen

Ohjelmallisen ostamisen metodiikassa tekoäly ei ole uutta, mutta generatiivisen tekoälyn aalto on saanut myös ohjelmallisen parissa työskentelevät innostumaan uusista työkaluista. Raportoinnissa ja analysoinnissa on käytössä tekoälyratkaisuja, jotka selittävät dataa tai ilmoittavat ongelmista datamassoissa. Mediasuunnittelussa kielimallit taas ovat strategisia apuja, jotka avaavat tuoreita näkökulmia. Ensimmäiset tekoälyagentit optimoivat jo ohjelmallisia mainoskampanjoita.

Seuraavina kiinnostavina mahdollisuuksina digimarkkinoinnissa vastaajat nostivat esiin erityisesti näyttävät high impact -formaatit sekä attention-mittaamisen, joka selittää kampanjoiden onnistumista aiempaa syvemmällä tasolla.  

”Myös mittaamisen teknologia kehittyy jatkuvasti, ja attention-mittaamiseen on paljon erilaisia tapoja. Selvää ykköstä ei vielä ole, vaan kyseessä on kehitysprojekti, jolla lisätään ymmärrystä median impressioista”, kertoo Ahola.

”Attention-mittaaminen on selvästi nouseva trendi, jonka haaste on kuitenkin se, että toistaiseksi yhteismitallisuus puuttuu. Vertailu vaihtoehtojen välillä on vielä haastavaa”, Salmi lisää.

Teknologian kehitys näkyy myös kanavavalikoimassa: ohjelmallinen ostaminen alkaa ulottua muun muassa CTV:hen, digitaaliseen ulkomainontaan sekä pelimainontaan ja retailiin. Tutkimuksesta nousee kuitenkin esiin se, etteivät järjestelmät toimi vielä aukottomasti eri kanavien kanssa. Tarjonnan ja järjestelmien pitäisi kulkea käsi kädessä, jotta kumpaakin on kannattavaa kehittää.

Ahola uskoo teknologiaan eteenpäin vievänä voimana.

”Ohjelmallisessa ostamisessa on kyse nimenomaan teknologisesta kehityksestä, ja se ajaa Suomenkin markkinaa kasvamaan.”

Osaamista tarvitaan – kuka kouluttaa?

Viime vuosien pysähtynyttä markkinatilannetta selittävät Suomen markkinan koko ja vahvat suoraostamisen perinteet. Pienessä maassa, jossa on muutama vahva julkaisija, suorilla suhteilla on usein ollut mahdollista saavuttaa riittävän iso näkyvyys.

”Omat diilit ovat olleet lyhyemmällä aikajänteellä voittava malli monelle toimijalle, sekä mainostajille että julkaisijoille, sillä niiden lokaalit markkinaosuudet ovat säilyneet. Samaan aikaan isompi osa mainosbudjeteista on kuitenkin valunut amerikkalaisille digijäteille, eikä kotimainen ohjelmallisen ostamisen markkina ole päässyt kasvamaan”, sanoo Ahola.

Kasvua haastaa myös se, että ohjelmallisessa ostamisessa on hankalampi päästä alkuun kuin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Parantamalla ostotavan lähestyttävyyttä mukaan voitaisiin saada pienempiäkin mainostajia.

IAB:n kyselyssä nousee vuodesta toiseen esiin se, että uutta osaamista tarvitaan. Salmi ja Ahola näkevät haasteen piilevän siinä, kuka ottaisi kontolleen osaajien kouluttamisen. Somejätit rakentavat vahvoja koulutusohjelmia, mutta ohjelmallisessa ostamisessa ei ole samaan tapaan isoja toimijoita, jotka kantaisivat vastuun osaamisen kasvattamisesta koko markkinassa.

”Osaamishaasteet eivät johdu siitä, että itse asia olisi ylitsepääsemättömän vaikea, vaan instituutioiden puutteesta. Tällä hetkellä koulutus on kiinni jokaisen yksittäisen toimijan prosesseista, kun sitä kaivattaisiin koko ekosysteemin tasolla. Ideoita kuitenkin on, ja resurssit ja tahto löytyvät yleensä, kun asian arvo tunnistetaan”, Ahola pohtii.

Lataa Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa -tutkimus

Koko Sanoman digiverkosto on ohjelmallisesti ostettavissa. Ostaessasi mainontaa Sanomalta, voit luottaa siihen, että mainoksesi näkyvät turvallisessa, laadukkaassa ja luotettavassa mediaympäristössä.

Tutustu Sanoman ohjelmallisen ostamisen palveluihin
 

 

Ville Ahola,
Partnership Manager,
Adnami

 

Miia Salmi,
Senior Programmatic Manager,
Sanoma B2B

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Tutkittua Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie 2025 -finaaliin 36 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2025 -kilpailun ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle nousi yhteensä 36 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä
    Julkaistu
    18.12.2025
    Lue lisää
  • Kilpailu on käynnissä − Grand One etsii digitaalisen markkinoinnin helmiä

    Grand One on Suomen suurin ja merkittävin digitaalisen median töille tarkoitettu kilpailu. Sanoma jatkaa kilpailun pääyhteistyökumppanina ja sponsoroi osana kumppanuutta Tuloksellisin kampanja -sarjaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.12.2025
    Lue lisää
  • Mistä tuloksellinen markkinointi muodostuu vuonna 2026?

    Markkinointistrategit Tiina Kosonen ja Mia Lähdesalmi nostivat Markkinoinnin trendit -webinaarin puheenvuorossaan esiin tuloksellisen ja vaikuttavan markkinoinnin teemoja, jotka jokaisen markkinoijan kannattaisi tietää.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä
    Julkaistu
    8.12.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin trendit 2026: Tunteet, algoritmit, brändi, ihmisten ymmärtäminen, mitattavuus – ja tietenkin AI

    Kysyimme joukolta markkinoinnin ammattilaisia, mitkä trendit korostuvat markkinoinnissa vuonna 2026.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä
    Julkaistu
    5.12.2025
    Lue lisää
  • Vuoden 2026 kalenterin tärkeät päivämäärät markkinoijalle

    Markkinoinnin suunnittelussa kannattaa huomioida vuoden sesongit ja toiminnallesi merkitykselliset päivämäärät. Ota talteen tärkeät päivät ja valmistaudu kampanjoihin ajoissa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    3.12.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kuluttajat suhtautuvat taloutensa tulevaisuuteen pääosin luottavaisesti

    Sanoman Kulutuspulssi-tutkimuksen mukaan harkinta, varovaisuus ja kulutuspäätösten tarkempi pohdinta hallitsee yhä kuluttajien ostopäätöksiä, mutta suurin osa kuluttajista ostaa tuttuja tuotteita ja palveluita kuten ennenkin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    25.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland