Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tiedätkö mihin ohjelmallisen ostamisen mainoseurosi kuluvat?

Kolme kohtaa joiden avulla varmistat, että yrityksesi tekee ohjelmallista ostamista fiksusti ja budjettisi kuluu laadukkaisiin medioihin.
ohjelmallinen_ostaminen_mihin_mainoseurosi_kuluvat
27.4.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Jos teet jo ohjelmallista ostamista, tiedät että se on tehokas tapa ostaa mediatilaa automaatiota ja dataa hyödyntäen. 

Sen valjastaminen edellyttää kuitenkin tiukkaa osaamista. Olemme liian monta kertaa törmänneet tilanteeseen, jossa mainostaja on kuvitellut ostavansa tiettyjä medioita, mutta jälkikäteen huomannut, että eurot ovatkin valuneet muualle. 

Miten voit siis markkinoinnista vastaavana varmistaa että yrityksesi tekee ohjelmallista ostamista fiksusti ja budjettisi kuluu oikeisiin medioihin, vaikka et olisikaan aiheen syväosaaja?

Listasimme kolme asiaa, jotka jokaisen ohjelmallista hyödyntävän markkinoijan pitäisi käydä läpi.

Panosta diileihin 

Mainonnassa mediaympäristöllä ja sen luotettavuudella on valtava vaikutus. Oikeissa medioissa näkyminen onkin yksi mainonnan peruspilareista, jota ei missään nimessä pidä unohtaa tässäkään yhteydessä. 

Kuten ehkä jo tiedät, ohjelmallisessa ostamisessa on kaksi vaihtoehtoa: mediatilaa voi ostaa joko avoimen tai yksityisen huutokaupan kautta. (Tai myös yhdistää nämä ja ostaa molempia yhtä aikaa.)

Avoimessa huutokaupassa ostat kerralla näkyvyyttä lukuisiin eri medioihin. Sitä kautta ostettaessa on siis haastavampaa määrittää missä medioissa mainoksesi tarkalleen ottaen näkyy. Avoimen kautta ostaminen vaatii siis huomattavasti enemmän aikaa ja osaamista niin että saat rajattua näkyvyyden brändillesi relevantteihin mediaympäristöihin.

Yksityisessä huutokaupassa puolestaan tavoittelet näkyvyyttä tietyssä mediaympäristössä. Tällöin sinun täytyy tehdä julkaisijoiden kanssa diilit joiden avulla pääset suljettuun huutokauppaan mukaan. Tämä on huomattavasti turvallisempi ratkaisu, sillä diilien avulla takaat että budjettisi kuluu varmasti laadukkaisiin medioihin.

Selvitä siis huolellisesti mitkä ovat yrityksellesi tärkeimmät mediaympäristöt ja tee niihin diilit. Muista kuitenkin seuraava nyrkkisääntö: ohjelmallinen tarvitsee kattavuutta toimiakseen. Varmista siis että mediavalikossasi on mukana julkaisijat, joilla on laaja peitto.

Päivitä blokkilistasi 

Blokkilistalla tarkoitetaan listaa niistä verkko-osoitteista, joissa mainosten ei haluta näkyvän. Sen avulla varmistat, että mainoksesi ei valu sellaisiin ympäristöihin, joissa brändisi ei syystä tai toisesta kannata näkyä.

Erityisesti avoimen huutokaupan kautta ostettaessa on tärkeä varmistaa, että blokkilistat ovat ajan tasalla.

Mitkä osoitteet sitten kannattaa blokata? Vastaus riippuu pitkälti yrityksestä, mutta esimerkiksi seuraavat asiat on hyvä ottaa huomioon listaa kasatessa: 

  • Onko mediaympäristö asiakkaidesi näkökulmasta luotettava?
  • Onko ympäristö sinun mielestäsi luotettava?
  • Kuinka hyvin aiemmat mainoksesi ovat menestyneet eri medioissa? Ovatko nämä ympäristöt tuoneet sinulle tuloksia?
  • Millaisia sisältöjä mediaympäristössä näkyy? Haluatko brändisi näkyvän niiden rinnalla? 

Ja vielä lisäksi: käy domainlistat läpi tasaisin väliajoin 

Vaikka mainontasi pyöriikin ostajan asettamien sääntöjen mukaisesti omalla painollaan ja vaikka olisitkin panostanut hyviin diileihin ja ajantasaisiin blokkilistoihin, ei ohjelmallista kannata jättää kokonaan oman onnensa nojaan.

Käy siis domainlistasi läpi tasaisin väliajoin ja tarkista millä sivuilla mainoksesi ovat näkyneet. Näin varmistat etteivät mainokset ole syystä tai toisesta pyörineet jossain, missä et halua niiden näkyvän.

Ohjelmallisen ostamisen järjestelmästä saat suoraan listan niistä domaineista eli verkko-osoitteista, joissa mainoksesi ovat pyörineet. Käy ne huolella läpi ja varmista että mainoksesi näkyivät toivotuissa paikoissa eikä joukossa ole kummallisuuksia.

Sivustoja tulee jatkuvasti uusia, joten ota tämä läpikäynti pysyväksi osaksi markkinoinnin rutiinejasi. Samalla voit vilkaista millaisia summia olet käyttänyt mihinkin kanavaan ja voit jatkossa arvioida markkinoinnin tuottamaa ROI:ta entistä paremmin.

Haluatko tehdä mainontaa fiksummin? Keskustellaan ja pallotellaan ajatuksia tilanteesi, toiveidesi ja tarpeidesi mukaan.

Varaa oma juttutuokiosi

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland