Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!
15.5.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten saan asiakkaita uuteen yritykseen, entä miten saan asiakkaat ostamaan? Asiakashankinta on päivänpolttava kysymys sekä aloittavalle yrittäjälle että pienen yrityksen markkinoinnista vastaavalle. 

Pienen yrityksen markkinointi ja mainonta vaativat uskallusta lähteä kokeilemaan, ja parhaimmillaan palkitsevat uusilla asiakasvirroilla. Koostimme tähän juttuun neuvoja ja ajattelun aihetta kaikille, jotka pohtivat, miten saada asiakkaita verkkokauppaan, kivijalkaan tai palvelualan yritykseen silloin, kun markkinointia täytyy suunnitella ja tehdä muun toiminnan ohessa. 

  • Aivan ensimmäisten asiakkaiden hankintaan sopivat usein klikkihinnoiteltu verkkomainonta, Google- ja Facebook-mainonta. Niillä voit myös testata, millaiset viestit puhuttelevat asiakkaita parhaiten.
  • Kun oikeat, asiakkaita kiinnostavat ja myyntiä aikaansaavat viestit ovat löytyneet, kannattaa mediavalikkoa lähteä laajentamaan.
  • Kasvavan yrityksen markkinoinnin budjetti kannattaa laskea prosentteina liikevaihdosta. Markkinointi on aina investointi, eli sijoituksen täytyy tuottaa asiakkaita ja katetta yritykselle.
  • Takuuvarmoja markkinointikeinoja tai mainoskanavia ei valitettavasti ole olemassakaan. Kannattaa muistaa, että niin pienten kuin suurienkin yritysten mainonta nojaa kokeiluihin ja oppimiseen. Riskejä voi onneksi minimoida fiksulla suunnittelulla. 

Kun olet valmis siirtymään teoriasta käytäntöön, tule mukaan Mainonnan starttikurssin pariin. Tällä maksuttomalla kurssilla opit perusteet, mm. valitsemaan ja rajaamaan kohderyhmiä ja muodostamaan tehokkaan mainosviestin. 

Tutustu Mainonnan starttikurssiin!

Uuden yrityksen markkinoinnin aloittaminen: kotisivut kuntoon

Näin 2020-luvulla aloittaville yrittäjille on onneksi jo selvää, että toimivat kotisivut ovat koko lailla ehdoton edellytys yritystoiminnalle. Palveluiden haku on siirtynyt verkkoon, joten teknisesti toimiva ja asiakkaille tietoa tarjoava sivusto tarvitaan. Kotisivujen ei tarvitse olla laajat: yksinkertainen, selkeä ja asiakaskokemus edellä suunniteltu sivusto riittää mainiosti. 

Kotisivuja teettäessä kannattaa kiinnittää huomiota myös sivuston helppoon päivittämiseen: on tärkeää, että viestejä ja ajankohtaisia asioita voi viedä asiakkaiden tietoon ilman viikkokausien odottelua tai teknistä säätöä.

Google-mainonta tarjoaa vetoapua pienyritysten asiakashankintaan

Miten pieni yritys sitten markkinoi itsensä asiakkaiden silmien eteen? Hakukonelöydettävyys ei aina riitä, joten usein viisasta on ostaa hakutulospaikkoja Google-mainonnalla: jos SEM eli hakusanamainonta on rakennettu fiksusti, voi sillä lunastaa paikan hakutulosten kärjestä paikallisesti tai tarvittaessa valtakunnallisestikin. 

Hakusanamainonta on usein kustannustehokasta, mutta on syytä mainita myös varoituksen sana: joillain toimialoilla kilpailu hakusanoista on todella kovaa. Koska Google-mainonnan hinta perustuu huutokauppaan, saattavat suositut hakusanat karata hinnaltaan niin korkealle, ettei niistä kannata lähteä kilpailemaan. 

Lue vinkimme kuinka voit vaikuttaa hakusananmainontasi laatuun.

Lataa Google-ads opas ja onnistu hakusanamainonnassasi.

Aloittavan yrityksen Facebook-mainonta rakentaa tunnettuutta ja tuo asiakkaita

Facebook tavoittaa valtaosan suomalaisista, ja FB-mainonnan voi ohjelmoida pyörimään myös Instagramissa. Mainonnan tavoitteen voi määritellä jo kampanjaa rakentaessa, ja hinta pohjautuukin siihen, montako kertaa asetettu tavoite kampanja-ajan aikana täyttyy. Facebook-mainonnan ostaminen onnistuu itse tai kumppanin avulla, eli joustoa löytyy. 

Facebookissa on helppoa kokeilla eri tyyppisiä viestejä, ja kanavassa toimii myös visuaalisuus. Sen avulla voi testata, kiinnostuvatko asiakkaat enemmän esimerkiksi avajaistarjous-tyyppisestä mainonnasta, vai brändillisemmästä kerronnasta: vaikkapa henkilökunnan intohimosta ja asenteesta kertovista viesteistä. 

Lue kuinka Eiran Tukku sai kymmeniä uusia yritysasiakkaita Facebook-mainonnan avulla.

Klikkihinnoiteltu digimainonta tuo liikennettä kotisivuille

Sosiaalisen median ja Googlen lisäksi asiakkaita on helppo löytää suomalaisten käyttämiltä, isojen ja suosittujen medioiden sivustoilta. Niillä liikkuu valtava määrä ihmisiä selailemassa esimerkiksi päivän uutisia, useita kertoja vuorokaudessa. Mainonta vaikkapa Ilta-Sanomien tai paikallisen sanomalehden verkkosivuilla on oiva tapa rakentaa tunnettuutta ja tuoda kävijöitä tutustumaan kotisivujen kautta yrityksen tuotteisiin tai palveluihin. 

Klikkihinnoiteltu kampanja on kustannustehokas, sillä hinta määräytyy klikattujen mainosten mukaan: kampanjaa ajetaan niin pitkään, että sovittu kävijämäärä on klikannut mainoksesta verkkosivuille. Mainontaa voi kohdentaa kävijöiden kiinnostuksen kohteen tai vaikkapa kaupungin mukaan. 

Lue miten Vetokoukku Tampere Oy on hyödyntänyt Sanoman mainosmuotoja ja tuplannut liikevaihtonsa edellisvuodesta.

Näin rakennat kasvua mainonnan keinoin: kasvavan yrityksen markkinoinnin kustannukset ja budjetointi

Pienyrityksen markkinoinnin kustannukset – tai enemmänkin investoinnit – voi laskea yrityksen liikevaihdon mukaan. Kovaa kasvuvauhtia hakevat yritykset saattavat sijoittaa mainontaan jopa 10% vuosittaisesta liikevaihdostaan. Suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten tyypillinen markkinointi-investointi on kuitenkin usein pienempi, noin 2-5% välillä. 

Yrityksen kasvaessa kasvaa myös mahdollisuus sijoittaa markkinointiin ja mainontaan. Se onkin viisasta: jatkuva kasvu edellyttää asiakasvirtojen hallittua kasvua. Budjetin kasvamisen myötä pienikin yritys voi kokeilla uusia mainonnan kanavia ja medioita. Vaikka yritys ei hakisikaan kovaa kasvua, jo olemassa olevien asiakkaiden ja asiakasmäärän ylläpitäminen vaatii panostuksia mainontaan.

Uusien medioiden hallittu kokeilu alkaa kohdentamisesta: keitä tavoitellaan, ja mistä heidät saa todennäköisimmin ja tehokkaimmin kiinni. Hyviksi havaittuja viestejä kannattaa käyttää myös uusissa medioissa, ja kokeilla aluksi pienemmällä budjetilla. 

Pienen budjetin mainonnassa ja kokeiluissa on tärkeää muistaa yksi sääntö: lyhyt, erottuva kampanja on aina parempi kuin budjetin venyttäminen pitkälle aikavälille. Kun mainokset saavat riittävästi toistoa napakalla aikajanalla, on mainonnan teho myös helpompi todentaa. 

Mokkamaa aloitti digikampanjoinnin alle 1 000 euron budjetilla, hyvin tuloksin. 

Lue asiakastarina

4 tärkeää ohjetta pienyrityksen asiakashankintaan, markkinointiin ja mainontaan

Pienyrityksen mainonnassa onnistuminen syntyy kokeiluista ja järkevien riskien ottamisesta. Tässä muutama vinkki, joiden avulla vältät valtaosan suurimmista sudenkuopista: 

Opettele verkkoanalytiikan alkeet eli Google Analyticsin perusteet

Verkkosivujen kävijämäärät, kehitys ja kävijöiden toiminta sivustolla kertovat mainonnan toimivuudesta. Maksuton Google Analytics näyttää, mistä asiakkaat tulevat, millä sivuilla he käyvät ja kauanko aikaa he viettävät sivustollasi. Ota myös UTM-parametrit käyttöösi.

Varaa aikaa suunnitteluun – edes vähän

Suunnitelmallisuus auttaa etenkin silloin, kun aika on kortilla. Kun tiedät, milloin asiakkaat tarvitsevat yrityksesi palveluita tai tuotteita erityisen paljon, pystyt suunnittelemaan sesonkeihin sopivaa mainontaa jo etukäteen. Asiat eivät unohdu, kun kirjaat suunnitelmat ylös ja asetat esimerkiksi kalenterimuistutuksia varauksia varten. Ota myös käyttöösi maksuttomat oppaamme ja työkalut!

Ajattele asiakaskokemusta ja toimi sen mukaan

Asiakaskokemus on asiakkaan ja yrityksen kaikkien kohtaamisten summa. Siihen vaikuttavat tietysti yrityksen henkilöstön käytös, tai vaikkapa verkkokaupan ostamisen helppous, mutta myös yrityksen mainonta. Mainonnassa kannattaa nostaa esiin ja vahvistaa niitä hyviä asioita, joita asiakkaat ovat jo yrityksesi kanssa kokeneet.

Jos aika ja kädet loppuvat kesken, pyydä rohkeasti apua

Aloittavan yrityksen mainonnassa ja kasvuyrityksen markkinoinnissa on usein samanlainen pulmatilanne: tehtävää olisi vaikka kuinka paljon, mutta tunnit vuorokaudessa eivät tahdo riittää. Apua kannattaa pyytää ajoissa. Osallista työntekijät mukaan suunnitteluun ja delegoi rohkeasti. Ota yhteyttä, tarjoamme juttutuokion asiantuntijamme kanssa, maksutta ilman taka-ajatuksia.

Tutustu Kasvupalveluumme, joka on pienille ja keskisuurille yrityksille suunniteltu ja hinnoiteltu markkinoinnin palvelu. Kasvupalvelun lähtökohtana on, että markkinointi tuottaa liiketoiminnalle merkityksellisiä, konkreettisia tuloksia.

Palvelu sisältää mainontaa Facebookissa ja Instagramissa, Googlessa sekä Sanoman medioissa ja tuloksia seurataan reaaliajassa päivittyvältä kasvuraportilta.

Tutustu Kasvupalveluun

Vai haluatko tehdä itse? Tutustu helppoon tapaan suunnitella ja ostaa itse mainontaa Sanoman digimedioihin.

Lue lisää Ad Managerista

Haluatko lisää tämän kaltaista sisältöä?

Tilaa Sanomista sinulle -uutiskirje.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Mitä on mainonta – muodot, mediat ja hinnoittelu vuonna 2026

    Tässä artikkelissa käymme läpi mainonnan perusasioita: mainonnan tehtäviä, mainonnan muotoja, mainonnassa käytettäviä medioita ja mainonnan hinnan muodostumista. Teksti on pitkä, mutta toivottavasti sitäkin avaavampi. Tervetuloa mukaan!

    Tagit

    Aikakausmedia Alueellinen mainonta Digiratkaisut TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    1.12.2025
    Lue lisää
    Ryhmä oransseja megafoneja joista yksi sininen on korkein
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland