Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Tuoksuista, muistoista, unelmista ja onnistuneista digimainoksista – niistä on Mokkamaan menestystarina tehty

Tämä on onnistumistarina siitä, kuinka Mokkamaa aloitti digimainonnan toukokuussa 2019 pienellä budjetilla Sanoman kanavissa, tuplasi panoksen saman vuoden joulukuussa ja triplasi sen seuraavan vuoden aikana.
Mokkamaa kansikuva
31.3.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Mokkamaan tarunhohtoinen matka alkoi kesällä 2006, kun 24-vuotias Joensuun yliopistosta valmistunut Pekka Laine oli uuden haasteen edessä. Hänen oli sovitettava yhteen kaksi näennäisesti etäistä asiaa, jotka olivat filosofin koulutus ja työllistyminen.

Ihan jokainen ei olisi päätynyt seuraavaan yhteentulemaan: Laine perusti Joensuun kävelykadulle herkkupuodin ja kahvikabinetin.

Kuten mies itse toteaa, Mokkamaa on hänelle niin unelmien täyttymys kuin koulutuksen ja tee-harrastuneisuuden yhdistävä työpaikkakin. Kymmenien tee-lajikkeiden lisäksi puodissa myydään korkealaatuisia erikoiskahveja sekä käsityönä valmistettuja artesaani-suklaita. Ja kuten kuvitella saattaa, kahvista, teestä ja suklaasta syntyvä tuoksu on huumaava. 

"Melkein jokainen, joka astuu sisään liikkeeseen, mainitsee putiikin hurmaavasta tuoksusta, sekä siitä, miten tänne on aina yhtä ihana palata”, Pekka kertoo iloisesti.

Ei mikään ihme; hajumuistin on arvioitu olevan yksi ihmisen pitkäkestoisimmista muisteista. Sekään ei ihmetytä, että Laine päätyi lopulta perustamaan oman myymälän, onhan mies kotoisin Hämeenlinnasta ja siten nuuhkinut koko nuoren ikänsä vielä siihen aikaan kaupungin keskustassa sijainneen kahden herkkupuodin tuoksuja. 

Tuoksumuistot eivät siis ole vuosien varrella haalenneet vaan pikemminkin ohjanneet eteenpäin elämän polulla.

Yksikään yritys ei ole liian pieni, etteikö sitä voisi markkinoida

Palataan tuoksumuistoista kuitenkin hetkeksi takaisin maan pinnalle ja annetaan asiakaspäällikkömme Mari Lindforsin katkaista yleisimmän harhaluulon siivet pienten yritysten markkinoinnista, heti kättelyssä.

“Lähes päivittäin joku yrittäjistä tuskailee oman yrityksen olevan liian pieni markkinoitavaksi Sanoman kaltaisen isomman tahon medioissa”, Mari kertoo ja jatkaa: “tämä on kuitenkin turha huoli, sillä pienelläkin budjetilla voi tehdä voitokkaan tuloksen, kunhan kampanjan suunnittelee huolellisesti.”

Ja juuri näin tehtiin ja tapahtui Mokkamaan kohdalla: Toukokuussa 2019 aloitettiin klikkihintainen mainonta 350€ budjetilla, josta suurin osa kohdistettiin äitienpäivän ja valmistujaisjuhlien sesonkeihin. Onnistuneen panostuksen jälkeen budjetti tuplattiin saman vuoden joulusesonkiin.

Yhteenveto: Toukokuusta joulukuuhun (2019) käytetty mainosbudjetti oli yhteensä 950€, joka tuotti keskimäärin lähes 100 000 alueellisesti kohdennettua mainosnäyttöä sekä reilut 160 sivustokäyntiä kuukaudessa. Mokkamaan esimerkki onkin yksi parhaita kertomaan siitä, miten pienelläkin budjetilla voi saavuttaa todella hyviä tuloksia!

Kopioi askelmerkit ja kaava menestykseen: RON CPC + CPM + REMA 

Tehokas markkinointi ei ole salatiedettä vaan puhdasta ammattitaitoa ja kohderyhmien tuntemista – sekä Sanoman laajan verkoston hyödyntämistä kaiken mainonnan pohjana.

“Yhteistyö on sujunut oikein mainiosti! Marilta on tullut oikein sopivia ehdotuksia, mikä on ollut tosi hyvä juttu, sillä en itse ole markkinoinnin ammattilainen. On helppoa luottaa osaavan tekijän ehdotuksiin, mutta on myös ollut mukava saada itse päättää, mihin lopulta lähtee mukaan”, Pekka toteaa.

Mokkamaan menestyksen avaimet:

1. KLIKKIHINTAINEN RON CPC | Mokkamaa aloitti markkinoinnin klikkihintaisella Sanoma RON CPC:llä, jossa bannerimainontaa ajetaan läpi Sanoman kattavan verkoston. Näkyvyyttä on siis tarjolla runsaasti. 

Mokkamaa banneri

Ensimmäinen lähtö tehtiin toukokuulle: Mainoksissa nostettiin äitienpäivän ja valmistujaisjuhlien herkullisia lahjaideoita alueellisen kampanjan muodossa. Lisäksi asiakkaita ohjattiin mainonnan avulla niin verkko-ostoksille kuin käymään paikan päällä liikkeessäkin.

2. YLLÄPITOMAINONTA | Taktisten eli sesonkipohjaisten kampanjoiden lisäksi käynnistettiin pienen budjetin ylläpitomainonta, jonka toteutusmuodoksi valittiin myöskin klikkihintainen bannerimainonta.

Jatkuvalla syötöllä pyörivän mainoksen tarkoituksena on muistuttaa ihmisiä brändin olemassaolosta ja tuoda tasaista liikennettä niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälään. Kyseinen mainonnan muoto toimi niin hyvin, että siitä tehtiin kiinteä osa Mokkamaan vuotuista mainontaa.

Mokkamaa mainos 2

3. MUISTUTUKSENA REMARKETING | Vuoden 2020 lopulla Mokkamaalla innostuttiin kokeilemaan remarketingia eli uudelleenmarkkinointia, jolla tavoitetaan tehokkaasti ne asiakkaat, jotka jo ovat vierailleet verkkosivustolla.

Mokkamaa banneri 3

4. KOHDENNETTU CPM | Kohdennetun CPM-mainonnan avulla tavoitettiin intohimoiset kahviharrastajat; 8 päivän ajan mainosta näytettiin 1500 kertaa päivässä Joensuun seudun "kahvihulluille". Mokkamaan joulusesongin mainosbudjetista kampanja nipisti vain muutaman satasen.

Joulusesonkiin 2021 valittiin uutena mainosmuotona huomiota herättävän kokoinen ja brändäävä Digikokosivun banneri, jota näytettiin alueellisesti intressikohdennuksella eli kiinnostuksen kohteen mukaan kuluttajille, jotka sopivat “coffee lovers” -profiiliin. Kokeilu osoittautui menestykseksi ja sai aikaan Mokkamaan historian kahvinmyyntiennätyksen.

Mokkamaa mainos 3

Uusia tuulia ja tuoksuja: tämän vuoksi jokaisen yrittäjän kannattaa kokeilla klikkipohjaista CPC-mainontaa

Klikkipohjaisilla digimainonnan ratkaisuilla mainostat paikallisesti Suomen suosituimmissa verkkomedioissa ja maksat silti ennakkoon sovitun budjetin mukaisesti ainoastaan mainoksen klikkausmääristä – vaikka todellisuudessa mainoksen näkeekin aina useampi henkilö. 

Mainonta on siis paitsi edullista myös tehokasta, sillä näkemällä mainoksen asiakkaalle syntyy aina yhdenlainen muistijälki. Ja jokainen muistijälki on aina yhden askeleen lähempänä konversiota eli kaupan syntymistä. 

Sanoma RON CPC on turvallinen mainosmuoto erityisesti pienen budjetin mainostajille, sillä kampanja toteutetaan aina ennalta sovitun mainosbudjetin mukaisesti, jolloin mainostaja välttyy yllätyskuluilta.

Myös Pekka on samoilla linjoilla mainonnan kannattavuudesta ja sen jatkosta: 
“Jatketaan Sanoman kanssa ehdottomasti samaan tapaan, olen ollut tähän malliin tyytyväinen. Tietenkin, jos tuoksun vielä saisi mukaan mainontaan niin silloin oltaisiin Mokkamaan sydämessä!”

Tiesitkö, että klikkihinnoiteltua mainontaa voit ostaa myös itse? Tutustu helppoon tapaan ostaa itse mainontaa Sanoman digimedioihin.

Lue lisää Ad Managerista

Haluatko lisää tämän kaltaista sisältöä?

Tilaa Sanomista sinulle -uutiskirje.

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland