Tuoksuista, muistoista, unelmista ja onnistuneista digimainoksista – niistä on Mokkamaan menestystarina tehty

Mokkamaan tarunhohtoinen matka alkoi kesällä 2006, kun 24-vuotias Joensuun yliopistosta valmistunut Pekka Laine oli uuden haasteen edessä. Hänen oli sovitettava yhteen kaksi näennäisesti etäistä asiaa, jotka olivat filosofin koulutus ja työllistyminen.
Ihan jokainen ei olisi päätynyt seuraavaan yhteentulemaan: Laine perusti Joensuun kävelykadulle herkkupuodin ja kahvikabinetin.
Kuten mies itse toteaa, Mokkamaa on hänelle niin unelmien täyttymys kuin koulutuksen ja tee-harrastuneisuuden yhdistävä työpaikkakin. Kymmenien tee-lajikkeiden lisäksi puodissa myydään korkealaatuisia erikoiskahveja sekä käsityönä valmistettuja artesaani-suklaita. Ja kuten kuvitella saattaa, kahvista, teestä ja suklaasta syntyvä tuoksu on huumaava.
"Melkein jokainen, joka astuu sisään liikkeeseen, mainitsee putiikin hurmaavasta tuoksusta, sekä siitä, miten tänne on aina yhtä ihana palata”, Pekka kertoo iloisesti.
Ei mikään ihme; hajumuistin on arvioitu olevan yksi ihmisen pitkäkestoisimmista muisteista. Sekään ei ihmetytä, että Laine päätyi lopulta perustamaan oman myymälän, onhan mies kotoisin Hämeenlinnasta ja siten nuuhkinut koko nuoren ikänsä vielä siihen aikaan kaupungin keskustassa sijainneen kahden herkkupuodin tuoksuja.
Tuoksumuistot eivät siis ole vuosien varrella haalenneet vaan pikemminkin ohjanneet eteenpäin elämän polulla.
Yksikään yritys ei ole liian pieni, etteikö sitä voisi markkinoida
Palataan tuoksumuistoista kuitenkin hetkeksi takaisin maan pinnalle ja annetaan asiakaspäällikkömme Mari Lindforsin katkaista yleisimmän harhaluulon siivet pienten yritysten markkinoinnista, heti kättelyssä.
“Lähes päivittäin joku yrittäjistä tuskailee oman yrityksen olevan liian pieni markkinoitavaksi Sanoman kaltaisen isomman tahon medioissa”, Mari kertoo ja jatkaa: “tämä on kuitenkin turha huoli, sillä pienelläkin budjetilla voi tehdä voitokkaan tuloksen, kunhan kampanjan suunnittelee huolellisesti.”
Ja juuri näin tehtiin ja tapahtui Mokkamaan kohdalla: Toukokuussa 2019 aloitettiin klikkihintainen mainonta 350€ budjetilla, josta suurin osa kohdistettiin äitienpäivän ja valmistujaisjuhlien sesonkeihin. Onnistuneen panostuksen jälkeen budjetti tuplattiin saman vuoden joulusesonkiin.
Yhteenveto: Toukokuusta joulukuuhun (2019) käytetty mainosbudjetti oli yhteensä 950€, joka tuotti keskimäärin lähes 100 000 alueellisesti kohdennettua mainosnäyttöä sekä reilut 160 sivustokäyntiä kuukaudessa. Mokkamaan esimerkki onkin yksi parhaita kertomaan siitä, miten pienelläkin budjetilla voi saavuttaa todella hyviä tuloksia!
Kopioi askelmerkit ja kaava menestykseen: RON CPC + CPM + REMA
Tehokas markkinointi ei ole salatiedettä vaan puhdasta ammattitaitoa ja kohderyhmien tuntemista – sekä Sanoman laajan verkoston hyödyntämistä kaiken mainonnan pohjana.
“Yhteistyö on sujunut oikein mainiosti! Marilta on tullut oikein sopivia ehdotuksia, mikä on ollut tosi hyvä juttu, sillä en itse ole markkinoinnin ammattilainen. On helppoa luottaa osaavan tekijän ehdotuksiin, mutta on myös ollut mukava saada itse päättää, mihin lopulta lähtee mukaan”, Pekka toteaa.
Mokkamaan menestyksen avaimet:
1. KLIKKIHINTAINEN RON CPC | Mokkamaa aloitti markkinoinnin klikkihintaisella Sanoma RON CPC:llä, jossa bannerimainontaa ajetaan läpi Sanoman kattavan verkoston. Näkyvyyttä on siis tarjolla runsaasti.

Ensimmäinen lähtö tehtiin toukokuulle: Mainoksissa nostettiin äitienpäivän ja valmistujaisjuhlien herkullisia lahjaideoita alueellisen kampanjan muodossa. Lisäksi asiakkaita ohjattiin mainonnan avulla niin verkko-ostoksille kuin käymään paikan päällä liikkeessäkin.
2. YLLÄPITOMAINONTA | Taktisten eli sesonkipohjaisten kampanjoiden lisäksi käynnistettiin pienen budjetin ylläpitomainonta, jonka toteutusmuodoksi valittiin myöskin klikkihintainen bannerimainonta.
Jatkuvalla syötöllä pyörivän mainoksen tarkoituksena on muistuttaa ihmisiä brändin olemassaolosta ja tuoda tasaista liikennettä niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälään. Kyseinen mainonnan muoto toimi niin hyvin, että siitä tehtiin kiinteä osa Mokkamaan vuotuista mainontaa.

3. MUISTUTUKSENA REMARKETING | Vuoden 2020 lopulla Mokkamaalla innostuttiin kokeilemaan remarketingia eli uudelleenmarkkinointia, jolla tavoitetaan tehokkaasti ne asiakkaat, jotka jo ovat vierailleet verkkosivustolla.

4. KOHDENNETTU CPM | Kohdennetun CPM-mainonnan avulla tavoitettiin intohimoiset kahviharrastajat; 8 päivän ajan mainosta näytettiin 1500 kertaa päivässä Joensuun seudun "kahvihulluille". Mokkamaan joulusesongin mainosbudjetista kampanja nipisti vain muutaman satasen.
Joulusesonkiin 2021 valittiin uutena mainosmuotona huomiota herättävän kokoinen ja brändäävä Digikokosivun banneri, jota näytettiin alueellisesti intressikohdennuksella eli kiinnostuksen kohteen mukaan kuluttajille, jotka sopivat “coffee lovers” -profiiliin. Kokeilu osoittautui menestykseksi ja sai aikaan Mokkamaan historian kahvinmyyntiennätyksen.

Uusia tuulia ja tuoksuja: tämän vuoksi jokaisen yrittäjän kannattaa kokeilla klikkipohjaista CPC-mainontaa
Klikkipohjaisilla digimainonnan ratkaisuilla mainostat paikallisesti Suomen suosituimmissa verkkomedioissa ja maksat silti ennakkoon sovitun budjetin mukaisesti ainoastaan mainoksen klikkausmääristä – vaikka todellisuudessa mainoksen näkeekin aina useampi henkilö.
Mainonta on siis paitsi edullista myös tehokasta, sillä näkemällä mainoksen asiakkaalle syntyy aina yhdenlainen muistijälki. Ja jokainen muistijälki on aina yhden askeleen lähempänä konversiota eli kaupan syntymistä.
Sanoma RON CPC on turvallinen mainosmuoto erityisesti pienen budjetin mainostajille, sillä kampanja toteutetaan aina ennalta sovitun mainosbudjetin mukaisesti, jolloin mainostaja välttyy yllätyskuluilta.
Myös Pekka on samoilla linjoilla mainonnan kannattavuudesta ja sen jatkosta:
“Jatketaan Roudan ehdottomasti samaan tapaan, olen ollut tähän malliin tyytyväinen. Tietenkin, jos tuoksun vielä saisi mukaan mainontaan niin silloin oltaisiin Mokkamaan sydämessä!”
Tiesitkö, että klikkipohjaista mainontaa voi käyttää myös rekrytoinnissa?