Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Budjetin ääripäät – suunnittele mainonta budjetin mukaan

Miten markkinointibudjettia käytetään, kun sitä on vähän tai hieman enemmän? Nappaa vinkit erilaisiin budjetteihin.
budjetin_aaripaat
3.4.2020
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Markkinointibudjetteja on erilaisia: osa yrityksistä käyttää markkinointiin ja mainontaan rahaa ainoastaan silloin, kun on pakko tehdä jotain, kasvuhakuisilla yrityksillä taas on joka kuukaudelle allokoitu sunnitelmallinen budjetti, jossa on tilaa kampanjoille ja yllätyksillekin. 

Mitä sitten tulisi ottaa huomioon, kun suunnittelee markkinointia erilaisille budjeteille? Tässä Sanoman Aluemyyntijohtaja Sami Elmerannan ajatuksia kahden erilaisen “budjettiääripään” mainonnan suunnitteluun.

Kun budjettia on “mahdollisimman vähän”

Jos liiketoiminta vetää eikä yrittäjällä ole erityistä kiinnostusta kasvattaa yritystä, voi hyvin vähäinenkin markkinointi riittää normaalioloissa mainiosti. 

Tilanne kuitenkin muuttuu, jos kilpailukentällä tai asiakkaiden arjessa tapahtuu jotain, mikä laittaa suunnitelmat uusiksi. 

Esimerkiksi koronaviruksen aiheuttama kriisi oli tilanne, jonka aikana markkinointia tarvittiin. Yllätysten varalle on hyvä jättää hiukan pelivaraa budjettiinkin. Tämän päivän ja huomisen liiketoiminta täytyy turvata aina – markkinointi auttaa  pysymään asiakkaiden mielissä. 

1. Budjetti kohderyhmän mukaan

Niin kuin normaalissakin budjetoinnissa, täytyy ihan ensimmäisenä laskea, minkä kokoinen kohderyhmä on ja paljonko heille myyminen voi parhaimmillaan tuottaa. Mikä on maksimimäärä ihmisiä, jotka viesti tavoittaa? Millä alueella kannattaa markkinoida, onko käytössä some-yleisö tai rekisteri, joka jo tuntee yrityksen ja sen palvelut?

Sen jälkeen lasketaan budjetti, paljonko mainontaan ylipäänsä on fiksua laittaa ja määritellään, miten sen käytetään. Napakalle, rajatulle kohderyhmälle voi tehdä alueellista digimainontaa jo joillain sadoilla euroilla. Mitä isommaksi kohdennusalue kasvaa tai mitä isompi massa ihmisiä täytyy tavoittaa, sitä enemmän rahaakin tarvitaan.

2. Media yleisön mukaan

Mainonnan kanavien valinnan kannalta ratkaiseva kysymys on, missä medioissa oma kohderyhmä alueellisesti pyörii. 

Printti on lisännyt suosiotaan, lehteä pysähdytään lukemaan keskittyneesti. Aikakauslehdet kestävät aikaa, niitä selaillaan useaan otteeseen. Sanomalehden rooli uutisten välittäjänä on edelleen tärkeä, etenkin iäkkäämmille ikäluokille. Printtimainontaa voi myös tehdä hyvin tehokkaalla budjetilla. 

Uusien somekanavien haltuun otto on aina oma hommansa. Panosta yhteen tai kahteen tärkeimpään kanavaan, ole läsnä ja kasvata seuraajakuntaasi.

Lisäksi tärkeä huomio: some-mainonnan budjettien ja kampanjoiden kulutuksen kanssa kannattaa olla tarkkana. Yleiset, laajalle kohdennetut mainokset voivat olla  yllättävän kalliita. Toisaalta, pienellä summalla voi päästä esiin hyvinkin tuloksin kun kohdennat oikein ja suunnittelet viestit huolella kanavan mukaisesti. Kohdennuksiin ja mainosbudjetin kulutukseen kannattaa siis kiinnittää huomiota!

3. Ota remarketing mukaan, se toimii ja on kustannustehokasta

Uudelleenmarkkinointia kannattaa tehdä kanavariippumattomasti, jos vain suinkin mahdollista. Remarketing- eli uudelleenmarkkinointikohdennusta voi tehdä mm. Sanoman medioissa, Facebookissa ja Googlessa. Jokainen näistä edellyttää omaa seurantapikseliään verkkosivuille, mikä täytyy ottaa huomioon ennen kampanjan buukkaamista. 

Remarketing-mainontaa näytetään ainoastaan sivustolla käyneille, eli lähtökohtaisesti asiakkaat ovat jo tuttuja mainostavan yrityksen ja sen tuotteiden kanssa. 

4. Jokakertainen muistutus: verkkosivusto kuntoon ennen mainonnan aloittamista

Kun mainonnalla ohjataan liikennettä sivustolle, täytyy verkkosivuston olla viesteiltään kunnossa ja pikseleiden paikoillaan, jotta sivustolla käyneistä ihmisistä voidaan muodostaa kohderyhmiä esimerkiksi uudelleenmarkkinointia varten. Tämä voi olla tuntua hankalalta, mutta Googlen palveluista löytyy kuitenkin suhteellisen selkeät ohjeet ja ammattiapua voi pyytää sekä digimainonnan ammattilaisilta että verkkosivujen toteuttajalta tai ylläpitäjältä. 

Verkkosivuston lisäksi Googlen MyBusiness -palvelu kannattaa ottaa haltuun. Laita kuntoon ainakin karttapalvelut, noutopisteet aukioloaikoinaan ja kuvat. Palvelu on aika pitkälle maksuton ja mainonnalliset laajennukset on helppo ottaa tarvittaessa käyttöön.

Suunnitelmallinen budjetti mahdollistaa jatkuvan mainonnan 

Jatkuvan markkinoinnin investointeja ei kannata ajaa alas, vaikka eteen tulisi muutoksia suunnitelmiin. Jatkuva mainonta on tehokasta ja takaa yrityksesi mielessä pysymisen. Kohdenna käytössä oleva budjetti tarkasti ja tutki, mitkä kanavat tuovat tulosta ja mistä tavoitat asiakkaat, jotka ovat kaikkein kiinnostuneimpia ja aidosti tarvitsevat palveluitasi. 

1. Tunnista asiakkaat, jotka ovat lähimpänä ostamista

Tutki siis tavat, joilla voit tunnistaa, että vastaanottaja on osoittanut jo jotain kiinnostusta toimialaan, sen palveluihin tai yritykseesi. Jos olemassa on tavalla tai toisella tunnistautuneita asiakkaita, kannattaa heille tarjota myös sisältöä, jonka avulla voit tunnistaa asiakkaan kiinnostuksen asteen. Asiakastarinat, hinnastot ja mahdollisuus pyytää tarjousta tai etäpalaveria myyjän kanssa ovat hyviä keinoja – etenkin, jos kyseessä on yhtään monimutkaisempi tuote tai asiantuntijapalvelu.

2. Uudelleenmarkkinoi – myit sitten kuluttajille tai yrityksille.

Budjetissa kannattaa varatua myös remarketingiin eli uudelleenmarkkinointiin. Omia viestejä ja mainosversioita voi näyttää esimerkiksi asiakkaille, jotka ovat käyneet tutkimassa hinnastosivuja. Remarketing-pikseleistä mainitsinkin jo edellä. Kannattaa huolehtia, että mukana ovat kaikki ne mediat, joissa uudelleenmarkkinointia halutaan tehdä. 

3. Erottuva mainonta puhuttelee

Ihmisen viettävät aikaansa päivän mittaan useissa kanavissa ja medioissa. Erityyppisiin mainosmuotoihin kannattaa panostaa mahdollisuuksien mukaan. Valtaosa markkinoi verkossa bannereilla. Jos budjetti mahdollistaa, niin panosta erottuvaan sisältöön: videoihin, animaatioihin, radioon, ja ääneen. Toki kohderyhmän mieltymykset pitää suunnittelussakin ottaa huomioon.

Käytä mahdollisuuksien mukaan aikaa sisällöntuotantoon, tai osta ammattitaitoa yrityksen ulkopuolelta. Jos on tehnyt mainontaa ja markkinointia aina samalla tavalla, mieti kannataako jatkaa sitä, vaan olisitko rohkea ja hakisit uutta näkemystä markkinointiin?

4. Anna analytiikan auttaa päätöksenteossa

Vaikka tekisit valtakunnallista bisnestä, niin aina kannattaa miettiä ja arvioida oikeita fokusalueita suhteessa panostuksiin. 

Onko olemassa maantieteellisiä alueita, joilla pystyt tekemään nopeampaa kauppaa helpommin ja tehokkaammin? Ovatko joistain medioista saapuvat asiakkaat valmiimpia ostamaan tai onko heidän keskiostoksensa tai asiakasuskollisuutensa parempi? Näitä asioita voi tutkia vertaamalla verkkosivuanalytiikkaa CRM- tai muuhun asiakasdataan. Aina, kun muutoksia tehdään, täytyy niitä seurata.

Ota käyttöösi markkinoinnin suunnittelijan työkalupakki. Sen avulla määrittelet tavoitteet datapohjaisesti, teet muokattavan suunnitelman vaikka koko vuodelle ja seuraat kampanjoidesi pitkän tähtäimen suorituskykyä!

Lataa tästä

Tagit

Aikakausmedia Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Syyskauden HS Teemat syventyvät Eliel Saariseen, metsään ja kuninkaallisiin

    HS Teema on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä aikakauslehti tietoa ja sivistystä rakastaville. Teema syventyy yksi aihe kerrallaan yhteiskuntaan, kulttuuriin, tieteeseen ja historiaan.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoman tuottama Yhteishyvä palkittiin vuoden asiakasmediana Editgaalassa

    Sanoman ja S-ryhmän välillä on tiivis strateginen kumppanuus, josta Yhteishyvän menestys on ollut tärkeä osa kokonaisuutta.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n syksyn 2023 ohjelmistossa on monipuolinen kattaus uutuuksia ja tuttuja suosikkeja

    Pitkä odotus palkitaan, kun fanien vuosia odottama Amazing Race Suomi nähdään syksyllä Nelosella ja Ruudussa. Yksi syksyn kiinnostavimmista uutuuksista on ympäri maailmaa supersuosituksi noussut uutuusformaatti, tosielämän murhamysteeripeli Petolliset.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.5.2023
    Lue lisää
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Lisää hyvinvointia ja irtiottoja arjesta – Me Naiset ja Gloria uudistuivat

    Me Naiset, suomalaisnaisten tavoittavin puheenaihemedia, ja Gloria, Suomen suurin kansainvälisen tason muotilehti, tarjoavat laatuaikaa lukijoilleen.

    Tagit

    Aikakausmedia
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Mitalisadetta Native Advertising Awards -kilpailusta

    Kansainvälisen natiivimainonnan kilpailun Native Advertising Awardsin ehdokaslistalla oli kuusi työtä Sanomalta. Näistä viisi pokkasi palkinnon Kööpenhaminassa järjestetyssä tilaisuudessa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    11.5.2023
    Lue lisää
  • Kansainvälistä huomiota Sanoman sisältömarkkinoinnille

    Sanoman sisältömarkkinoinnin UPM:lle toteuttamat sisällöt ovat yltäneet arvostetun Digiday Content Marketing Awards -kilpailun shortlistalle kahdessa kategoriassa.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    5.5.2023
    Lue lisää
  • Mitä on sisältömarkkinointi — ja miksi sen tekeminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt?

    Kun ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu, myös markkinoinnin keinovalikoiman on muututtava. Sisältömarkkinointi tarjoaa merkityksellisen ja asiakkaita brändiin sitouttavan vaihtoehdon perinteisen “osta osta” -mainonnan rinnalle.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
    Sisällöntuottaja kuvaamassa uutta videota.
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland