Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!
1. Zero-click content tarkoittaa, että kukaan ei aio tulla saitillesi
Zero-click content tarkoittaa sitä, että yhä enenevässä määrin ihmiset eivät aio klikata sivulta tai alustalta toiselle. Yksi tätä kehitystä kiihdyttävä muutos ovat erilaiset AI-yhteenvedot ja -koosteet, jotka tekevät jatkoklikkailusta turhempaa. Sisällön pitääkin pystyä tarjoilemaan kaikki olennainen siinä kanavassa ja formaatissa jota yleisö suosii.
Sanomaansa ei onneksi tarvitse enää tunkea viiteen sekuntiin tai pikkuruiseen banneriin. Somealustat suosivat entistäkin pitempiä videoita (Instagram testaa parhaillaan 20 minuutin reelsejä) ja natiiviartikkeleissa pystyy kertomaan tosi paljon.
Jos siis olet julkaisemassa sisältöä, josta ihmisen olisi tärkeä klikata eteenpäin nähdäkseen olennaisen, olet suunnitellut sisältösi väärin. Ei hätää, tällaisessa sisältökonseptoinnissa olemme huippuja, pyydä apua täältä!
2. AI tuli, luo sinä arvoa tuottamalla uniikkia uutta sisältöä
Jo yli puolet netin englannin kielellä julkaistusta sisällöstä on AI-liejua (englanniksi AI slop). Kun tekoäly nyt ryhtyy luomaan tämän sisällön perusteella uutta tuotosta, kannattaa miettiä miten tästä massasta voi erottua. Mikään hakumetodi – tai kovin moni ihminenkään – ei tule arvostamaan kierrätyksen kierrätyksenä syntynyttä tavaraa kovin korkealle.
Maailmassa, jossa kotisivujen sisällöt suunnataan tekoälyhakukoneille, kasvaa sen sisällön arvo, joka tuo tilanteeseen jotain uutta ja uniikkia. Onko teillä asiantuntija, joka osaa kertoa jotain ihan uutta alaltanne? Voisiko aihettanne lähestyä täysin uudesta näkökulmasta? Tällainen sisältö on nyt tosi arvokasta.
AI:ta kannattaa sitten hyödyntää esimerkiksi siihen, mikä on ennen ollut liian työlästä, vaikeaa tai kallista: versioimaan sisältöä eri kanaviin, eri kielillä ja eri kohderyhmille.
3. Viihteellinen sisältöstrategia vetää nyt
Nyt puhutaan viihteellisestä sisältöstrategiasta. Mitä se oikein tarkoittaa?
Se tarkoittaa sitä, että otetaan lähtökohdaksi kohderyhmän ilahduttaminen, inspirointi ja osallistaminen. Se on suunnitelma, jossa asiakaspolusta tehdään sisällön avulla niin kertakaikkisen kiva ja koukuttava, että se johtaa konversioon.
Tämä on sukua pelillistämiselle, josta puhuttiin taannoin paljon, mutta nyt siinä on positiivinen tvisti. Miten hauskaa!
Alkuun pääsee jo sillä, että kysyy itseltään tätä: miten voisimme ilahduttaa meidän potentiaalisia asiakkaita? Maailmassa, joka on täynnä synkkiä uutisia, toimii nyt tällainen sisältö.
Haluatko tietää kaikki 10 sisältömarkkinoinnin trendiä vuodelle 2026?
SANOMA CONTENT STUDIO
Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.