Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2025
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Tietopankki
  3. Oppaat ja työkalut

Lyhyt oppimäärä markkinoinnin termeihin

Mitä tarkoittaa TRP, RTB, APV tai CPC?

Meneekö sinullakin sormi suuhun markkinoinnin termien viidakossa? Ei ihme, aiheen ympärillä vilisee hurja määrä erilaisia termejä ja lyhenteitä. Tässä lyhyt oppimäärä käyttöösi!
 

 Markkinoinnin kohdentaminen
Lue lisää
Markkinoinnin mittaaminen
Lue lisää
Videomainonta
Lue lisää
Ohjelmallinen ostaminen
Lue lisää

Markkinoinnin kohdennukseen ja kohdeyleisön rajaukseen liittyviä termejä

Alueellinen kohdennus

Digitaalisessa mainonnassa käytetty kohdennustapa, jolloin mainokset näkyvät tietyllä alueella sijaitsevien ihmisien päätelaitteilla. Sanoman digitaalisen mainonnan kohdentaminen on uniikkia ja tarkinta Suomessa, koska se perustuu IP-osoitteen sijaan käyttäjän GPS-sijaintiin. Lue lisää täältä.

Behavioral Targeting

Käyttäjän aiempaan toimintaa sivustolla (esim. sivuvierailut, selailtu sisältö, haut, klikit, ostot) voidaan käyttää mainonnan kohdennuksen sääntöinä.

Behavioral Retargeting

Käyttäjälle näytetään mainoksia tämän aiempien sivuvierailujen perusteella.

CLV (Customer Lifetime Value)

Asiakkaan elinkaaren arvo. Kaikki tuotot, jotka saadaan asiakkaalta asiakassuhteen elinkaaren aikana. 

Demografinen tarkennus

Demografiatietoon perustuva kohdennus. Voi olla yhdistelmä käyttäytymistä, demografiatietoja, sijaintia ja ohjelmistollisia tietoja.

OBA, Online Behavioral Advertising

Selainkäyttöön perustuvaa kohdennettu mainonta.

Päätelaitekohdennus

Mainonta voidaan kohdentaa erikseen tietyille päätelaitteille, kuten esimerkiksi iPhonelle, iPadille, Androidille.

RFM-matriisi 

Recency eli kuinka kauan asiakkaan viimeisimmistä tilauksesta on aikaa, Frequency eli kuinka usein asiakas on ostanut sekä Monetary eli asiakkaan keskiarvotilauksen suuruus

Sijaintiin perustuva kohdennus

Myös geokohdennus ja Geographic Targeting. Menetelmä, jolla käyttäjälle esitetään sisältöä, joka voi perustua IP-tunnistukseen tai rekisteröitymistietoihin. Esimerkiksi maa, kaupunki, postinumero, yritys tai ip-osoite.

Sisältöön perustuva kohdennus

Myös Contextual Targeting. Sisällön kohdentaminen määrättyihin aihealueisiin perustuen. Määritellään kontekstuaalisen teknologian avulla.

Uudelleenkohdennus

Myös retargeting ja remarketing. Käyttäjälle näytetään mainoksia tämän aiempien sivuvierailujen perusteella.

Lue lisää - Mainonnan monipuoliset kohdentamisen mahdollisuudet

Markkinoinnin mittaamiseen liittyviä termejä

APV, Average Page View

Keskimääräinen sivunäyttöjen määrä per kävijä.

Bounce rate

Kuinka monta prosenttia sivulle saapuvista ei jatka eteenpäin sivuston sisällä toiselle sivulle, vaan poistuu muualle.

CAC, Customer Acquisition Cost 

Asiakashankinnan kulu. 

COS, Cost of Sale

Myynnin kulu.

CPA, Cost per Action

Hinta per toiminto eli yhden toiminnon, esim. verkkokaupasta tapahtuvan tilauksen, aikaansaamiseksi tarvittu kustannus.

CPC, Cost per Click

Klikin hinta eli yhden klikin hankintaan käytetty kulu. CPC on yksi digimainonnan toimivuuden mittareista.

CPM, Cost per Mille

Myös CPT, Cost per Thousand. Bruttokontaktihinta, eli hinta per tuhat mainosnäyttöä. Näyttöperusteisesti myytävän mainonnan perusyksikkö. Mainontaa ostetaan tuhannen mainosnäytön erissä.

CTR, click-through rate

Käyttäjä klikkaa mainosta, jonka linkki ohjaa käyttäjän mainostajan omalle sivulle.

CVR, Conversion Rate

Myös konversio, konversioaste. Suhdeluku, joka kertoo miten iso osa mainosnäytöistä tai klikkauksista johtaa toimenpiteisiin, kuten tilaukseen. Konversio voidaan myös laskea sivuston käyttäjämäärästä, jolloin katsotaan miten iso osa sivuston käyttäjistä tekee tilauksen.

Mainosnäyttö

Myös impressio. Mainoksen näyttömäärä riippumatta siitä, onko mainosta klikattu vai ei. Sivun latautuminen siten, että mainoskin latautuu ja käyttäjällä on mahdollisuus nähdä mainos (ks. sivulataus). Kampanjan mainosnäyttöjen määrä kertoo, kuinka monta kertaa mainosta on kaiken kaikkiaan näytetty.

Näyttöperusteinen myynti

Sovitaan etukäteen tietty näyttömäärä, esimerkiksi 150 000. Usein asetetaan myös toistokontrolli. Voidaan määritellä tarkka aikaväli, milloin mainosta näytetään, mutta voidaan myös sopia, että mainosta näytetään niin kauan, kunnes sovittu näyttömäärä tulee täyteen. Samassa mainospaikassa voi näkyä usean eri mainostajan mainoksia vuoronperään.

OTS, Opportunity to See

Kuinka monta kertaa mainos on keskimäärin ollut mahdollista nähdä. Kuvaa kävijöiden suhdetta sivulatauksiin. 

ROMI-mallinnus

Return on marketing investment, eli  miten paljon markkinointiin investoidut eurot ovat tuottaneet myyntiä, katetta tai liikevaihtoa.

Sivulataus

Myös sivunäyttö, Page Impression. Sivun latautuminen selainikkunaan. Mainos ei välttämättä lataudu joka kerta kun sivu ladataan. Sivu latautuu, kun käyttäjä saapuu sivulle tai päivittää sivun. Latauksiin lasketaan mukaan myös automaattiset lataukset, joita käyttäjä itse ei ole aktiivisesti aiheuttanut.

Lue lisää - Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

Muuta digimarkkinoinnin termistöä

Automatic Trading

Display-mainonnan automaattinen kauppa ja sen mahdollistava teknologia.

Display-mainonta

Bannerimainonta, mainosaineisto, joka näytetään määrätyllä mainospaikalla digitaalisessa ympäristössä. Voi olla tekstiä, kuvaa tai liikkuvaa kuvaa.

Ohjelmallinen ostaminen

Online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut kaikenlaisen online-näkyvyyden (display, mobiili, video) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin.

Natiivimainonta, natiivimainos

Median keinoja ja muotoja hyödyntävää mainossisältöä. Natiivimainos voi sijaita myös painetussa mediassa.

RON, Run-of-Network

Läpi verkoston. Samaa mainosta näytetään useamman sivuston muodostamaan verkostoon kuuluvilla sivustoilla.

RTB, Real Time Bidding

Verkkomainonnan osto- ja myyntimalli, jossa kaupankäynti tapahtuu reaaliajassa mainoshuutokaupan kautta.

Lue lisää - Digitaalinen markkinointi: mitä se on ja mihin se sopii?

Kattava sanasto löytyy IAB:n sivuilta 

Ohjelmallisen ostamisen termit ja lyhenteet

DSP

Demand Side Platform (ostojärjestelmä), kuten Adform, Display & Video 360 tai Mediamath. Julkaisijan inventaaria ostetaan suoraan DSP-järjestelmien kautta, jolloin ostajina toimii yleensä mediatoimisto tai mainostaja itse. Voit hyödyntää kaikkia yleisimpiä DSP-järjestelmiä mainonnan ostamiseen Sanomalta.

SSP

Supply Side Platform, myyntijärjestelmä. Julkaisijoilla on käytössään omat myyntijärjestelmät, joiden avulla he tarjoavat inventaarinsa ostettavaksi. Myyntijärjestelmät on integroitu ostajien DSP-järjestelmiin. Sanoman SSP-järjestelmä on displayssa Xandr ja videossa FreeWheel.

DMP

Data Management Platform, datanhallintajärjestelmä on datapankki joka järjestelee ja säilöö dataa käytettäväksi muun muassa mainonnan kohdentamisessa. Datanhallintajärjestelmien avulla voi myös ostaa ja myydä kävijäsegmenttejä mediaympäristöstä riippumatta. Lue lisää Sanoman datasegmenteistä.

RTB

Real-time Bidding, reaaliaikainen huutokauppa. RTB:ssä mainosnäyttö huutokaupataan reaaliaikaisesti millisekunneissa. Kaikki Sanoman ohjelmallisen ratkaisut perustuvat reaaliaikaiseen huutokauppaan.

eCPM

Toteutunut hinta tuhatta mainosnäyttöä kohden. Mainosnäytöt kaupataan CPM-hinnoittelun mukaisesti. Laskukaava eCPM:lle on mainonnan kulut / mainosnäytöt * 1000.

Viewability

Mainonnan näkyvyys;  iAB:n määritelmä viewabilitylle on, että mainoksen täytyy näkyä 50 % yhden sekunnin ajan käyttäjän näytöllä. Isommille mainosmuodoille standardi on 30 % 1 sekunti.

vCPM

Toteutuneiden tuhannen näkyneen mainosnäytön hinta. vCPM: laskukaava on mainonnan kulut / näkyneet mainokset (Viewable impressions) * 1000

First party data

Omaa dataa, jota voi hyödyntää mainonnan kohdentamisessa. Data voi olla esimerkiksi asiakkaan dataa, jota on kerätty verkkosivustolta tai CRM-järjestelmästä.

Second party data

Kumppanin data, kuten median dataa. Kampanjoita luotaessa ostaja voi hyödyntää median dataa esimerkiksi ristiinkohdentamalla omaan dataan tai hyödyntämällä dataa prospektoinnissa.

Third party data

Ostajat voivat hyödyntää kampanjansa kohdentamisessa kolmannen osapuolen datantarjoajien kohdennusmahdollisuuksia, joilla ei ole suoranaisesti yhteyttä asiakkaaseen tai mediaan.

Myös media voi toimia kolmannen osapuolen datatarjoajana DMP:n kautta, jolloin media myy pelkkää dataa mediaympäristöstä riippumatta. Sanoma pyrkii tekemään mainonnasta mahdollisimman näkyvää kuluttajalle, kuitenkin pitäen hyvän käyttökokemuksen mielessä. 

PMP

Private Marketplace, yksityinen markkinapaikka. Useat mediat tarjoavat inventaariaan suljetussa markkinapaikassa, joilloin heillä on parempi kontrolli muun muassa inventaaria hyödyntäviin ostajiin ja mainostajiin. Private marketplacessa Inventaaria myydään diilien avulla. Suurin osa Sanoman ratkaisuista on myytävissä PMP:n kautta.

Diili

Diilit ovat suljetussa markkinapaikassa hyödynnettäviä paketointeja, jotka julkaisija on luonut omasta inventaaristaan. Diilin avulla ostaja pääsee ostamaan julkaisijan verkostoa. Diiliin määritellään ostettava inventaari ja ostaja jolle diili tehdään. Lisäksi diiliin voidaan lisätä esimerkiksi dataa tai muita kohdennuksia. Jokaisella diilillä on oma uniikki ID-tunnus.

Diiliin voi myös määritellä hinnan, mutta Sanoman diilirakenne on tyypillisesti hieman erilainen. Suurin osa Sanoman inventaarista ostetaan diilien kautta. Lue lisää hinnoittelustamme.

Deal ID

Numerokoodi, joka yhdistää mediatilan myyjän ja ostajan. Jokaisella diilillä on oma uniikki Deal ID tunnisteensa, ja se on kytketty DSP:n seat id:hen. Diilinumero voi olla esimerkiksi asiakas-, ratkaisu- tai toimistokohtainen.

OpenRTB

Avoin markkinapaikka. Kaikille mainostajille avoin markkinapaikka josta voi ostaa ilman Deal ID -koodia. Myös Sanoman inventaaria on ostettavissa OpenRTB:n kautta. Verkosto on avoin kuitenkin vain hyväksytyille kumppaneillemme.

Ohjelmallisen ekosysteemi

Ohjelmallisessa mainonnassa on pääsääntöisesti kaksi osapuolta: myynti- ja ostopuoli. Kun kuluttaja navigoi julkaisijan sivustolle, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmälle pyynnön osallistua huutokauppaan. DSP vastaa siihen hintatarjouksella, mikäli ostajan kampanjamääritykset vastaavat tarjottuun näyttöön. Mikäli näytöstä on muitakin tarjouksia, käydään SSP-puolella huutokauppa, jolloin korkeimman tarjouksen antanut voittaa näytön toiseksi korkeimmalla hinnalla.

Lue lisää - Ohjelmallinen ostaminen  selkokielellä: mitä, miten ja miksi?

Videomainonnan termit

Completion rate

Kuinka suuri osa videomainoksesta katsotaan. Sanomalla maksat vain loppuun asti katsellusta videomainonnasta. 

CPV, Cost per View

Hinta per videon katselu. Kustannus per katselu (CPV, Cost Per View) on hinnoittelumalli, jossa määrittelet hinnan jonka olet halukas maksamaan, kun joku näkee videomainoksesi YouTubessa. Tavallisia display-mainoksia veloitetaan näyttöjen mukaan (CPM), mutta CPV:llä maksat vain kun joku katsoo mainoksesi. Yleinen mittari In-banner-videomainonnassa.

Instream-videomainonta

Mainoskatkoilla tai ohjelman sisässä näytetty videomainonta.

Lineaarinen videomainonta

Videomainonta, jota näytetään jaksoittain videosisällön välissä (esim. television mainostauot sekä preroll-, midroll- ja postroll-mainokset).

Outstream-videomainonta

Mainospaikoilla näytetty videomainonta.

Overlay-banneri

Interaktiivinen mainos, joka esitetään sijoitettuna varsinaisen videosisällön päälle.

Postroll-mainos

Loppuspotti, videomainos, joka näytetään varsinaisen videosisällön jälkeen.

Power roll

Videomainos, johon liittyy overlay-banneri

PPP, Price per Play

Mainostaja maksaa videon katselun perusteella.

Preroll-mainos

Myös etuspotti. Videomainos, joka näytetään ennen varsinaista videosisältöä. Voivat olla eri pituisia tai skipattavia. 

TRP, target rating point

myös terppi. Bruttopeitto kohderyhmässä (%) eli kampanjaan kuuluvien ohjelmien/spottien peittojen summa, kun puhutaan kohderyhmästä.

Viewability

Kuinka suuri osa ostetuista näytöistä tulee nähdyksi. Nähdyksi määritellään mainos, josta näkyy vähintään 50 % pikseleistä yhden sekunnin ajan (display), 30 % pikseleistä yhden sekunnin ajan (iso display-mainos, joka ei mahdu laitteen näytölle kokonaan) ja 50 % pikseleistä kahden sekunnin ajan (videomainos).

VOD

Video on demand, videotoistopalvelu.

SVOD

Subscription video on demand, tilattava videotoistopalvelu, jossa on kiinteä kuukausimaksu.

TVOD

Transactional video on demand, tilattava videotoistopalvelu, jossa maksetaan kustakin katselusta erikseen.

AVOD

Advertising / Ad based video on demand, videopalvelu, joka on kuluttajille ilmainen ja rahoitetaan mainostuloilla.

Lue lisää - Miten ja miksi tehdä videomainontaa?

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland