Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ohjelmallinen ostaminen selkokielellä: mitä, miten ja miksi?

Haluatko ymmärtää ohjelmallista ostamista paremmin? Ovatko termit hämärän peitossa, etkä ole 100 % varma siitä, miten prosessi toimii?
17.8.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Tässä artikkelissa kertomme perusteista lähtien, mistä mainonnan ohjelmallisessa ostamisessa oikein on kyse. Lukaise siis artikkeli läpi tai kliksuttele sisällysluettelosta siihen kohtaan joka sinua kiinnostaa.

  1. Mitä ohjelmallinen ostaminen on?
  2. Miten se toimii käytännössä?
  3. Ohjelmallisen ostamisen plussat ja miinukset
  4. Ohjelmallisen ostamisen minisanakirja

Mitä ohjelmallinen ostaminen on?

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on kaikessa lyhykäisyydessään sitä, että mainonnan ostaja ja mediatilan myyjä hoitavat järjestelmän ja automaation välityksellä osan siitä dialogista, jota normaalisti käydään kasvokkain.

Käytännössä siis ostaja määrittää omassa järjestelmässään tiettyjä reunaehtoja, joiden perusteella hän haluaa ostaa mainostilaa. Järjestelmä etsii näihin spekseihin sopivat mainospaikat automaattisesti.

Myyjäpuolella puolestaan määritellään reunaehdot myytävälle mainosinventaarille eli sille, kuka mainontaa voi ostaa, mitä voi ostaa ja millä hinnalla.

Kun ostajan ja myyjän järjestelmät löytävät yhteisen sävelen, osto menee läpi ja mainos ilmestyy näkyviin mediamyyjän tarjoamassa verkostossa.

Oikea introvertin unelma, eikö?

Miten ohjelmallinen ostaminen pelittää käytännössä?

Ostajan näkökulmasta prosessi on suht suoraviivainen. 

Kaikki lähtee siitä, että ostajalla on banneri- tai videomainos, jonka hän haluaa näkyviin eri medioissa. 

Ohjelmallisessa ostamisessa hän hyödyntää tähän erillistä ostojärjestelmää, jossa tyypillisesti valitaan keinoksi joko 1) avoimen huutokaupan tai 2) diilin tietyn julkaisijan kanssa.

Sen jälkeen ostaja määrittää kampanjan tavoitteiden pohjalta erilaiset reunaehdot sille, missä mainonta näkyy ja millä perusteella sitä optimoidaan. 

Eri järjestelmissä on erilaisia mahdollisuuksia, mutta käytännössä ostajan kannattaa tehdä ainakin seuraavat valinnat:

  • Millä perusteilla hän haluaa järjestelmän optimoivan mainontaa. Esim. mainosnäytön hinta, klikin hinta, missä mainonta on oikeasti näkynyt jne.
  • Käytettävät mediat eli missä mediaympäristöissä mainoksen halutaan näkyvän. Avoimessa huutokaupassa nämä määritykset täytyy tehdä manuaalisesti, mutta diilejä hyödyntämällä ostajalla on varmuus kampanjaan valituista medioista. Esimerkiksi tekemällä diilin Sanoman kanssa, mainos näkyy vain Sanoman tarjoamissa verkostoissa, kuten Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa ja niin edelleen. 
  • Mikä on kampanjan tavoite eli onko tavoitteena kehittää brändiä vai tehdä taktisia kampanjalähtöjä.
  • Millaista dataa mainonnassa halutaan hyödyntää. Käytetäänkö kohdennuksessa esimerkiksi yrityksen omaa dataa, myyjän tarjoamia valmiita kohderyhmiä vai kolmannen osapuolen dataa.
  • Mikä on kampanjan budjetti eli paljonko rahaa se saa kokonaisuudessaan kuluttaa.

Ohjelmallisen ostamisen plussat ja miinukset

Milloin sitten kannattaa panostaa ohjelmalliseen ostamiseen, ja milloin taas hankkia mainostilaa perinteikkäin keinoin? Listasin alle oleellisimmat plussat ja miinukset. 

Plussat

Ohjelmallinen ostaminen ei vaadi sitoutumista mihinkään. Ostaja voi ostaa niitä mainospaikkoja joita sillä hetkellä on myytävänä, siihen hintaan jonka hän on valmis maksamaan.

Näkyvyys koko mainosinventaariin. Ostaja voi helposti ja nopeasti optimoida mainontaa mainosverkostoriippumattomasti sinne, missä mainonta parhaiten toimii.

Monipuoliset kohdennusmahdollisuudet. Kohdeyleisöjen rakentamiseen voi hyödyntää paitsi yrityksen omaa dataa (kuten verkkosivu- tai CRM-data), myös julkaisijan ja kolmansien osapuolten dataa.

Reaaliaikainen näkymä tuloksiin. Ostaja voi seurata kampanjaa omalla painollaan ja tehdä nopeita muutoksia mikäli kampanja ei toimi. Sen vuoksi testaaminen ja optimointi on helppoa ja nopeaa.

Tiivistettynä: näiden ominaisuuksien ansiosta ohjelmallinen ostaminen on oikein käytettynä kätevä keino sijoittaa mainonnan eurot sinne mistä niistä saa parhaan vastineen.

Miinukset

Kaikella on nurja puolensa, ja myös ohjelmallisessa ostamisessa on omat haasteensa.

Ostojärjestelmä ei ole rakettitiedettä, mutta se vaatii kuitenkin tiettyä osaamista tai rahat saattavat valua kankkulan kaivoon. Jos et siis tiedä mitä teet, kannattaa ainakin varmistaa, että sinulla on tarvittavat diilit käytössäsi tai harkita ohjelmallisen kokeilua kumppanin kanssa. Muuten et välttämättä saa rahoillesi haluamaasi vastinetta. Jos kaipaat apua, voit aina olla yhteydessä programmatic@sanoma.fi.

Ostojärjestelmät eivät osaa ottaa huomioon medioiden laadukkuutta. Jos kampanja optimoidaan alhaisen klikkihinnan perusteella, järjestelmä todella etsii halvimman klikkihinnan – mediaympäristöstä riippumatta. Mikäli ostaja ei siis ole tarkkaavainen ja tee kampanjan näkyvyydelle tarkempia manuaalisia määrityksiä tai suoraa diiliä mediamyyjän kanssa, mainos saattaa päätyä pyörimään paikkaan jossa sen ei haluttaisi pyörivän.

Opi lisää ohjelmallisesta mainonnan ostamisesta:

  • ​​​​​​Lue täältä, miten varmistat että käytät ohjelmallisen mainonnan budjettisi mahdollisimman tehokkaasti.
  • Ohjelmallinen ostaminen Suomessa: tutustu IAB:n ohjelmallinen ostaminen -raporttiin!

Ohjelmallisen ostamisen minisanakirja

Ohjelmallisen ostamisen kenttä on täynnä jargontermejä, joten tässä vielä lyhyt sanakirja, josta voit tarkistaa eri termien tarkemmat selitykset. Mikäli jokin muu markkinoinnin termi on vielä hämärän peitossa, voit tutustua tarkempaan listaan täältä.

Avoin huutokauppa: Lähtökohtaisesti kaikille ostajille avoin huutokauppa, jossa kuka vain voi ostaa mainontaa ohjelmallisesti. Avoimesta huutokaupasta ostettaessa ostajan tulee itse määritellä, missä mainosverkostoissa ja millä sivustoilla mainoksen halutaan pyörivän.

Suljettu huutokauppa eli diilit: Suljettu huutokauppa on myyjän suljettu markkinapaikka, johon pääsee vain tekemällä erillisen diilin myyjän kanssa. Näin ostajalle voidaan taata että hänen mainoksensa näkyvät laadukkaissa mediaympäristöissä. Vastaavasti myös myyjä tietää kuka hänen sivuillaan mainostaa. Diilejä pidetään yleisesti turvallisempana tapana ohjelmallisen mainonnan ostamiseen.

Mainosinventaari: Mainosinventaari koostuu kaikista julkaisijan määrittelemistä ostettavissa olevista mainospaikoista tai -näytöistä. Ohjelmallisessa mainonnassa ostajalle tarjolla oleva mainosinventaari vaihtelee käytettävien kohdennusten ja kilpailutilanteen mukaan.

Mainosverkosto: Mainosverkostoilla tarkoitetaan mediamyyjien inventaaria, joka kattaa julkaisijan koko verkoston. Esimerkiksi meillä Sanoman tapauksessa se tarkoittaa kaikkia ohjelmalliseen mainontaan saatavilla olevia medioita, kuten Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat sekä muut sivustot ja videoverkostot. Mainosverkosto voi myös olla myös esimerkiksi yksittäinen keskustelufoorumi tai vaikkapa niistä koostuva verkosto.
 
Demand Side Platform (DSP): Ostajan ostojärjestelmä, jolla voi ostaa mediatilaa ohjelmallisesti. DSP-järjestelmien kirjo on laaja, ja niiden ominaisuudet vaihtelevat.

Supply Side Platform (SSP): Julkaisijan eli median myyntijärjestelmä, jossa mediamyyjä hallitsee omaa mainosverkostoaan ja myy mainosnäyttöjä.

Data Management Platform (DMP): Alusta johon kerätään dataa ja yhdistetään sitä keskenään segmenteiksi mainonnan kohdentamista varten. DMP voi olla käytössä sekä datan myyjällä (kuten esim. julkaisijalla) että mainostajalla itsellään.

Ensimmäisen osapuolen data: Ostajan omaa dataa, joka on kerätty esimerkiksi verkkosivustolta tai CRM:stä.

Kolmannen osapuolen data: Ulkopuolisen lähteen dataa, jota kolmannen osapuolen toimija ei ole itse alunperin kerännyt, vaan hankkinut eri lähteistä ja esimerkiksi segmentoinut myytäväksi.
  
Viewability: Mainonnan näkyvyys eli kuinka moni on nähnyt mainoksen. Se on yksi merkittävistä ohjelmallisen ostamisen toimivuuden metriikoista, jota tyypillisesti hyödynnetään mainontaa optimoidessa.

Programmatic guaranteed: Ohjelmallisen mainonnan ostotapa, jossa ostaja ostaa julkaisijan myymää mainosinventaaria takuunäyttöinä. 

Real time bidding (RTB): digitaalisen mainonnan kaupankäyntiä, jossa mainostilan ostaminen tapahtuu reaaliaikaisessa huutokaupassa. 
 

Tiedätkö mihin ohjelmallisen ostamisen mainoseurosi kuluvat?

Lue lisää täältä!

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland