Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?
4.7.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Millaisia tuloksia voi luvata toimitusjohtajalle tai johtoryhmälle, jos mainontaa ei hetkeen ole tehty, tai kokeilussa on esimerkiksi uusia kanavia? Tai jos yrityksen tilanne on sellainen, että kampanjan tulisi onnistua esimerkiksi myynnillisesti heti ensimmäisellä kertaa? 

Näitä kysymyksiä miettii moni. Mainonnassa onnistuminen edellyttää kuitenkin aina tekemistä, ja mikä tärkeintä, tehdyistä kampanjoista oppimista. Joskus käy niinkin, että mainoskampanja tuo päivänvaloon tärkeitä asioita, esimerkiksi oston esteitä, jotka jäisivät muuten piiloon. 

”Vain tekemällä oppii” pitää mainonnassa paikkansa

Yleisin mainontaan liittyvä kysymys on varmasti “mitä tällä saa” tai “millaisia tuloksia tulen tekemälläni investoinnilla saamaan”. Kysymys on hyvä ja tärkeä, mutta paraskaan asiantuntija ei pysty vastaamaan siihen varmasti. Ei, vaikka tietäisi budjetin, kohderyhmän ja mainonnan tavoittavuudenkin. 

Miksi tuloksia on niin vaikea ennustaa? Siksi, että niihin vaikuttavat mm. 

  • Kohderyhmän ennakkoasenne – tunteeko kohderyhmä mainostettavaa tuotetta tai yritystä vielä yhtään, tai onko mielikuva positiivinen
  • Mainosviesti ja viestin tavoite– onko se ymmärrettävä ja yksiselitteinen, ja ohjaako se siihen, mihin pyritään; toimintaan tai tietoisuuden rakentamiseen
  • Se, mihin mainonnasta ohjataan – onko verkkosivu riittävän myyvä, onko myymälään helppo tulla, osaako henkilökunta auttaa kiinnostuneita oikein

Siksi ainoa tapa oppia varmistamaan mainonnan tuloksellisuus on aloittaa kampanjointi ja katsoa, miten se vaikuttaa, ottaa opit talteen ja suunnitella seuraava kampanja niiden avulla. 

Kyse ei ole mistään “tuurilla ne isotkin laivat seilaavat” -tyyppisestä latteudesta, vaan yksinkertaisesti siitä, että ennen tulosten ennustamista on tiedettävä lähtötilanne. Kun lähtötilanne on dokumentoitu ja mainontaa aletaan sen jälkeen tehdä pitkäjänteisesti ja tuloshakuisesti – budjetista riippumatta –, tapahtuu kehitystä lähes vääjäämättä. Ja jos ei mitään tee, ei useimmiten mitään saakaan. 

Kampanjan aikainen seuranta näyttää lähtötilanteen

Mainonnan kumppanit raportoivat mainosten näkyvyyden ja saavutetut kontaktit, mutta liiketoimintavaikutusten seuraaminen on aina mainostajan tehtävä.

Seurannassa täytyy tietysti huomioida kampanjan tavoite: onko kyse tietoisuuden ja mielikuvan rakentamisesta, vai ohjaako mainonta enemmänkin liidien hankkimiseen, myynnin tukeen, suoraan yhteydenottoon tai ostamiseen. 

Seurannassa tärkeimpiä havainnoitavia asioita ovat mm. nämä:  

  • Mitä tapahtuu kampanjan ollessa käynnissä, entä sen jälkeen?
  • Tuliko mainonnassa esitetylle tuotteelle tai palvelulla aiempaa enemmän kysyntää?
  • Jos tuli, niin mihin asti kysyntä jatkui?

Kiinnostuksen kehitystä kannattaa seurata sekä yhteydenottojen, verkkosivun kävijöiden että myymäläasioinnin osalta – näin pysyt kärryillä myös erilaisten asiakkaiden mieltymyksistä ja siitä, miten mainos on mediasta riippumatta vaikuttanut. 

Mielikuvia ja tietoisuutta sekä asiakkaiden suhtautumista tuotteeseen tai palveluun voidaan tutkia erityyppisillä kyselytutkimuksilla kampanjoinnin jälkeen.

Jos näkyvää kiinnostusta ei syntynyt, täytyy mainonnan viestejä tarkistaa ja tarkentaa. Oliko viesti helppo ymmärtää? Mainonnassa onnistuminen vaatii myös yrityksen muiden toimintojen sujuvaa toimintaa. Onnistunut mainonta on siis monen eri asian summa myös sisäisesti.

Dokumentointi mahdollistaa mainonnan kehittämisen 

Jotta tiedot pysyisivät muistissa seuraavien kampanjoiden suunnittelua varten, on tärkeää ottaa liiketoiminnassa näkyneiden muutosten tiedot talteen tulevaisuutta varten. 

  • Yksinkertaisimmillaan kampanjan dokumentaatioon kannattaa kirjata muistiin:
  • kampanjan pääviesti (esim. “Remontit tällä alueella -15% seuraavan kuukauden ajan”),
  • kampanja-aika, käytetyt mediat ja budjetti
  • kampanjan aikana ja esim. seuraavan 2 kuukauden aikana tulleiden yhteydenottojen tai ostojen määrä
  • syntyneiden kauppojen määrä, ja niistä tullut tulo – näin seuraat, maksoiko kampanja itsensä takaisin.

Jos yhteydenottojen ja kauppojen määrää voi verrata samantyyppiseen ajankohtaan, jolloin ei vielä kampanjoitu, aina parempi: näin näet, millainen vaikutus kampanjalla todennäköisesti on ollut. 

Kun dokumentoit mainonnan tulokset talteen, voit hyödyntää niitä tulevien kampanjoiden suunnittelussa. Voit seuraavaa kampanjaa hahmotellessasi esimerkiksi pyytää asiantuntijalta näkemystä siitä, miten vaikutuksia voitaisi kasvattaa, tai laskea mainosbudjetin muuttamisen todennäköistä vaikutusta tuloksiin. 

Vinkki: kokeile ensin alueellista, kohdennettua kampanjaa yhdessä tai kahdessa mediassa. Ota siitä opit talteen, muokkaa ja terävöitä viestiä, ja laajenna kampanjaa opitun perusteella. 

Saat meiltä apua sekä budjetointiin että suunnitteluun, ja lisäksi tarvittaessa myös mainosten tuotannon.

Kampanjoita tehdessä on kuitenkin syytä muistaa, ettei mikään tapahdu tyhjiössä: ulkoiset tekijät, kuten markkinoilla tapahtuvat muutokset, kilpailijoiden toimet ja muuttuvat asenteet, jopa säätila, voivat vaikuttaa kampanjan tulokseen. Eli vaikka kampanjan toistaisi aineistoiltaan samana, se ei ole tismalleen samanlainen, koska maailma ja tilanne kampanjan ympärillä muuttuu jatkuvasti. 

Yllättäväkin tulos voi olla hyvä tulos – esimerkkejä mainonnan avulla huomatuista oston esteistä

Mainonta lisää asiakkaiden kiinnostusta, joten joskus se tuo näkyville myös aiemmin huomaamattomia oston esteitä. 

Esimerkki 1: mainoksista klikataan sivustolle, mutta kävijät häipyvät

Jos kampanja herättää kiinnostusta klikkien muodossa, mutta kävijät häipyvät verkkosivulta nopeasti pois, on todennäköisesti aika päivittää sivusto joko sisällön, teknologian tai molempien osalta. 

Huolehdi että mainonnasta ohjatulla sivulla jatketaan samaa viestiä, jotta kävijän kokemus pysyy yhtenäisenä. Jos mainoksessasi on tarjous, toista sama tarjous heti sivun alussa. Kerro sitten lisää tuotteestasi tai palvelustasi, mitä hyötyä siitä on ja miten sen voi hankkia.

Esimerkki 2: yhteydenotot ja kiinnostus eivät käänny kaupaksi

Jos asiakkaat löytävät myymälään, verkkosivuille tai vaikkapa soittamaan, mutta kauppoja ei synny, voi kyse olla hinnasta, hankalista ehdoista tai esimerkiksi liian pitkistä toimitusajoista. Jos näin käy, kannattaa selvittää asiakkailta, mikä sai heidät luopumaan hankinnasta. Tämäkin on markkinoijalle arvokasta tietoa, joka kannattaa jakaa muiden yrityksen päättäjien kanssa. 

Esimerkki 3: mainonnan kohderyhmä ei vastaakaan todellista kohderyhmää

Etenkin silloin, jos mainontaan liittyviä päätöksiä joutuu pohtimaan yksin, on helppo tehdä oletuksia, jotka eivät pidä paikkaansa. Tiedäthän: “nuoret eivät katso televisiota”, “eläkeläisiä ei tavoita verkossa”, tai “b2b-päättäjät lukevat vain talousalan lehtiä”. Jos mainontaa ajetaan tyystin väärissä kanavissa, jää oikean kohderyhmän kiinnostus todennäköisesti laimeaksi. 

Avuksi kannattaakin hankkia kumppani, jolla on käytössään dataa asiakkaiden mediankäytöstä ja kokemusta myös siitä, miten tietoja kannattaa hyödyntää erilaisissa ja erikokoisissa kampanjoissa. 

Haluatko oppia välttämään mainonnan sudenkuopat ja oppia lisää tuloksellisen mainonnan tekemisestä? Tuloksellisen mainonnan pelikirja antaa eväitä tavoitteelliselle markkinoijalle.

Lataa maksuton pelikirja

 

Tagit

Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland