Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel
Markkinoinnin vuosisuunnitelma vie kohti tavoitteellista ja mitattavaa markkinointia, joka tukee yrityksen tavoitteita, kasvua ja asiakaspitoa.
Tässä artikkelissa:
Mikä on markkinointisuunnitelma ja miten se tehdään?
Markkinointibudjetti ja sen laatiminen
Markkinointisuunnitelman tekeminen käytännössä
Aloita markkinoinnin tavoitteista
Markkinoinnin kohderyhmät
Markkinoinnin toimenpiteet: tavoitteista suunnitelmaksi
Esimerkkejä markkinointisuunnitelmasta
Markkinointisuunnitelmasta vuosikelloksi ja kampanjasuunnitelmiksi
Mikä on markkinointisuunnitelma ja miten se tehdään?
Markkinointisuunnitelma on kaikenkokoisten yritysten tärkein työkalu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän ohjaamiseen. Markkinointisuunnitelman tehtävä on liiketoiminnan tavoitteiden tukeminen, ja markkinointisuunnitelma on kuvaus keinoista, joilla se tapahtuu.
Suunnitelma tehdään yleensä kalenterivuodeksi tai tilikaudeksi kerrallaan – silloin puhumme markkinoinnin vuosisuunnitelmasta, tai markkinoinnin vuosikellosta. Suunnittelu aloitetaan yleensä jo hyvissä ajoin edellisenä vuotena ja suunnitelmaa tarkennetaan tarvittaessa esimerkiksi kvartaaleittain.
Markkinoinnin vuosikello- ja suunnittelupohja on hyvä työkalu vuosisuunnitelman tekemiseen:
Ota maksuton vuosikellopohja ja markkinointisuunnitelma-excel käyttöösi!
Markkinointisuunnitelma sisältää tiedot:
- markkinoinnin tavoitteista
- niihin liittyvistä kohderyhmistä
- keinoista kohderyhmän tavoittamiseen
- viesteistä, joilla heidät vakuutetaan
- markkinointibudjetista.
Tavoitteet ovat suunnitelman tärkein osa – reittiä ei voi piirtää tietämättä, mihin haluaa päätyä. Siksi markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen kannattaa paneutua yhdessä myynnin ja yrityksen johdon kanssa.
Kohderyhmien muodostamiseen ja tavoittelemiseen kannattaa hyödyntää tutkimustietoa. Suomalaisten asenteita ja mediankäyttöä tutkitaan jatkuvasti, ja esimerkiksi me Sanomalla tarjoamme tuoretta tietoa ja asiakasymmärrystä markkinoijien käyttöön. Muista kiikaroida myös omaan yleisöön. Mainonnan onnistumisen kannalta on tärkeää tunnistaa omat yleisöt ja kanavat, joissa potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaansa. Omia yleisöjä voi myös usein hyödyntää luomalla heistä mukautettuja kohderyhmiä mainontaa varten.
Markkinointiviestien muodostaminen kumpuaa tavoitteista: millaisia asioita yrityksen tuotteista ja palveluista tulisi jäädä asiakkaiden mieleen? Onko tulossa esimerkiksi lanseerauksia tai sesonkikampanjoita, jolloin asiakkaat halutaan ohjata yrityksen pariin erityisen tehokkaasti?
Lue myös - Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus: tällainen on markkinoijan vuosi
Markkinointibudjetti ja sen laatiminen
Markkinointibudjetin laatiminen kannattaa tehdä tavoitteiden ja keinojen pohjalta: paljonko tavoitteiden toteuttaminen vaatii investointeja – niin rahaa kuin aikaakin. Syytä on myös miettiä, millainen määrä euroja markkinoinnin toimenpiteiden tukemana tulisi kassaan vuoden aikana kilahtaa.
Kuulostaa selkeältä ja suoraviivaiselta. Todellisuus on kuitenkin lähes aina valintojen tekemistä: aikaa ja rahaa ei useinkaan ole käytettävissä rajattomasti, ja siksi markkinoinnin budjetointi ja suunnittelu vaatii tiukkoja päätöksiä ja priorisointia.
Markkinointibudjetin tehokas hyödyntäminen edellyttää markkinoinnin suunnitelmallisuutta: selkeää tavoitteiden asettamista ja tiekarttaa tavoitteiden täyttämiseksi.
Markkinointisuunnitelman tekeminen käytännössä
Millaista tietoa markkinointisuunnitelman tekemiseen tarvitaan? Seuraavassa muutamia vinkkejä suunnitelman juoksutukseen ja konkretiaan.
Aloita suunnittelu markkinoinnin tavoitteista
Kuten jo aiemmin totesimme, toimivat markkinoinnin suunnittelun tärkeimpänä pohjana liiketoiminnan tavoitteet. Oikeiden taktiikoiden ja lähestymistapojen valinnan savotta selkeytyy, kun kartalla näkyy selkeä maali, jota kohti on tarkoitus edetä.
Millaisia nämä tavoitteet sitten ovat? Suurin osa yrityksistä tavoittelee kasvua tai vähintäänkin liiketoiminnan ylläpitoa. Liiketoiminnan tavoitteita ovat usein esimerkiksi:
- tunnistettu euromääräinen kasvu
- tietty määrä uusia asiakkaita joko tietystä segmentistä tai tietylle tuotteelle
- asiakaspito eli se, että olemassa olevat asiakkaat pysyvät palveluiden piirissä paremmin
Yrityksen liiketoiminnan tavoitteista johdetaan markkinoinnin tavoitteet. Aiotteko lanseerata kokonaan uuden tuotteen tai tavoitella laajempaa kohderyhmää olemassa olevalla tarjoamalla? Jos tavoitteenanne on asiakaspito, millaista tukea se vaatii markkinoinnilta ja asiakasviestinnältä?
Markkinoinnin kohderyhmät
Tavoitteiden yhteydessä pulpahtavat pohdittavaksi myös markkinoinnin kohderyhmät. Mistä asiakasryhmistä kasvua saadaan? Mikä asiakasryhmä sinun tulisi voittaa puolellesi? Kun pohdit, millaisia kohderyhmiä yrityksesi tavoittelee ja selvität, onko jokin näistä erityisen potentiaalinen yrityksesi tavoitteiden kannalta, olet jälleen askelta pitemmällä priorisoinnissa ja suunnittelutyössä.
Kirjaa ylös myös se, miten tuotteesi tai palvelusi auttaa kyseistä asiakasryhmää. Näin löydät oikeat kohderyhmän ja ehkä jopa heille sopivimman viestikärjen. Tutustu myös tapoihin kohdentaa mainonta juuri oikeille kohderyhmille - Lataa kohdennetun mainonnan opas!
Markkinoinnin toimenpiteet: tavoitteista suunnitelmaksi
Hyvän taustatyön avulla toimivan markkinointisuunnitelman laatiminen on helpompaa. Kun maali on kirkkaana mielessä, helpottuu reitin piirtäminen huomattavasti. Kampanjoiden ajankohdat, mediavalinnat ja viestit ponnistavat suoraan edellisistä askelista – markkinoijan tehtävänä onkin siis tavoitteiden yhdistäminen tehokkaimpiin toimenpiteisiin.
Jos mukana on uusia kohderyhmiä, kannattaa valita muutamia erilaisia lähestymistapoja ja testata rohkeasti, mikä tuo parhaat tulokset. Markkinoinnissa onnistuminen edellyttää aina tekemistä ja tehdyistä kampanjoista oppimista. Lue lisää artikkelista: Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja
Lue myös: Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin.
Katso markkinointia aina myös kokonaisuutena
Markkinointia tulee aina katsoa pitkällä aikavälillä toteutettavana kokonaisuutena. Lyhyet, yksittäiset kampanjat ovat toki hyvä alku, mutta ajatuksella tehty markkinointisuunnitelma ja pidemmälle mietityt toimenpiteet tuovat pitkäkantoisempia tuloksia.
Vaikka pikavoittojakin syntyy, yhdellä kampanjalla ei räjäytetä galakseja.
Jokainen kampanja on erilainen ja tulokset vaihtelevat: mukaan mahtuu luonnollisesti niin hittejä kuin huteja. Saaduista opeista otetaan kuitenkin aina koppia ja tuloksia hyödynnetään tulevissa kampanjoissa.
Esimerkkejä markkinointisuunnitelmista eri tilanteissa
Tässä pari esimerkkiä siitä, millaisia toimenpiteitä eri tilanteissa voi kokeilla:
Esimerkki 1: yritys haluaa kasvattaa tunnettuuttaan ja sesonkimyyntiään
Tiukassa kilpailussa brändin merkitys on huima. Tietääkö kohderyhmä yrityksesi olemassaolosta ja millainen mielikuva heillä teistä on? Kääntyvätkö asiakkaat puoleesi kun tarve yllättää? Tässä tapauksessa brändiä ja mielikuvaa kehittävä mainonta isoissa medioissa on kokeilemisen arvoinen ratkaisu. Huolellisesti suunnitellut ja ajoitetut kampanjat täyttävät tilauskirjat tärkeille sesongeille.
Lue markkinointikampanjan esimerkki: Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
Esimerkki 2: Lanseerauksesta pitkäjänteiseen tekemiseen
Uusi yritys tai palvelu täytyy ensin saattaa yleisön tietouteen. Lanseeraukseen kannattaa panostaa niin aikaa, resursseja kuin budjettia. Mieleenpainuvan lanseerauksen jälkeen kannattaa jatkaa suunnitelmallista markkinointiviestintää ja lähteä rohkeasti kokeilemaan toimivimpia kombinaatioita.
Lue esimerkki suunnitelmallisesta markkinoinnista: Rohkea markkinointimix kiritti Kiinteistönvälitys Otson kärkeen
Markkinointisuunnitelmasta vuosikelloksi ja kampanjasuunnitelmiksi
Miksi markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello ovat niin toimivia työkaluja? Ensinnäkin ne auttavat tarkistamaan, että markkinoinnin toimenpiteet ja kampanjat tähtäävät täyttämään yrityksen liiketoiminnalle asetetut tavoitteet.
Markkinointitiimin arkea helpottaa myös se, että muualla yrityksessä ymmärretään markkinoinnin rooli yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Perinpohjainen vuosisuunnitelma tavoitteineen ja mittareineen auttaa näyttämään koko organisaatiolle läpinäkyvästi, mihin eri toimenpiteillä pyritään.
Visuaalinen vuosikello, jossa kampanja- ja toimenpidekalenteri näkyvät yhdellä silmäyksellä auttavat hahmottamaan aikatauluja ja tarvittavia resursseja. Ja kun toimenpiteiden budjettiallokaatio päivittyy suoraan excel-riveiltä, pysyy myös budjettipiirakka ajan tasalla.
Ota maksuton vuosikellopohja ja markkinointisuunnitelma-excel käyttöösi!
Juttelemme mielellämme kanssasi markkinointisuunnitelmistasi. Varaa maksuton sparrivartti asiantuntijamme kanssa, niin pallotellaan ideoita yhdessä!