Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
      • Verkkokauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B markkinointi
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Kaikki toimialat
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2025
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.
9.6.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Epävarmoina aikoina tukeudutaan tuttuihin, luottaviin brändeihin, jotka nousevat mieleen ensimmäisinä, kun tarve hankintoihin herää. Pitkäjänteinen panostaminen brändiin kannattaa, sillä ostoprosessi alkaa muistista, ei hakukoneesta.

Pitkän tähtäimen kasvu ja brändin kilpailukyvyn varmistaminen lyhyen tähtäimen menestyksen kanssa on tärkeä tasapainottaa. Brändiä on vaikea rakentaa ilman lyhyen tähtäimen onnistumista. Millaisia näkökulmia tässä tasapainottelussa tulisi huomioida?

Kasvu syntyy satunnaisesti ostavista asiakkaista

Vanha totuus siitä, että 20 % asiakkaista tuo 80 % myynnistä, ei useimmiten pidä paikkaansa. Paljon ostavista syntyy harvoin kasvua, sillä saturaatiopiste voi olla jo lähellä. Kasvu syntyy useimmiten suuresta joukosta asiakkaita, jotka ostavat harvoin tai satunnaisesti. Uusien potentiaalisten asiakkaiden tunnistaminen ja aktivointi kannattaa nyt, kun moni kuluttaja on avoin vaihtoehdoille. Sanoman Suomalaisen kuluttajan ostokäyttäytyminen -tutkimuksen* mukaan 71 % suomalaisista harkitsee kulutuspäätöksiään entistä tarkemmin.

Markkinointiviestinnän tulee sisällöllisesti heijastella kuluttajalle relevantteja teemoja ja kertoa, kuinka brändi voi auttaa juuri nyt. Tarjoa tietoa ja tunnetta, ja hyödynnä luovuutta vaikuttavuuden maksimoimisessa, erottuvan ja tunnepitoisen suhteen rakentamisessa.

Medioiden määrällä on väliä

Seuraa omaa ja kilpailijoittesi panostustasoa. Optimoi riittävä taso ja kasvata tarvittaessa investointeja nostaaksesi markkinaosuutta. Varmista riittävä peitto kohderyhmässä hyödyntämällä monimediaratkaisuja. Kampanjan medioiden määrällä on monen kansainvälisen ja myös Sanoman omien tutkimusten mukaan selkeä myönteinen vaikutus kampanjan aikaansaamaan mielikuvaan ja aktivointitehoon. Useassa eri kanavassa nähty mainonta muistetaan paremmin ja tuo parempia tuloksia.

Kasvun ja tuloksellisuuden avain on, että tavoitat laajasti koko asiakaspotentiaalisi. Kohdenna, mutta älä kutista. Sanomalla on tarjolla runsaasti relevanttia dataa ja kohdennusmahdollisuuksia. Esimerkiksi Mukautetut yleisöt -palvelumme look-a-like-mallinnuksen avulla voidaan Sanoman verkostosta hakea kuluttajia, jotka ovat yrityksen nykyasiakkaiden kaltaisia, ja kohdentaa mainontaa heille.

Yhdistä erilaisia mittaamisen tapoja

Kokonaisvaltaisen mittariston rakentaminen ei ole helppoa, nopeaa tai halpaa, mutta se on kriittistä päätöksenteon tueksi. Pitkän tähtäimen mielikuvan rakentaminen ja nopeaa myyntiä aktivoivien toimenpiteiden tulee olla tasapainossa. Toimenpiteitä kannattaa mitata yhdistämällä erilaisia mittaamisen tapoja.

Digitaalisia attribuutiomallinnuksia käytetään paljon, mutta niiden tarjoama tieto on suppeaa ja johtopäätökset vääristyneitä, sillä ne eivät huomioi pitkän aikavälin toimenpiteiden vaikuttavuutta. Attribuutiomallit kertovat käytännössä, mitä tapahtui juuri ennen mitattavaa tapahtumaa, mutta näiden tietojen pohjalta ei pitäisi vetää suoraa johtopäätöstä mainonnan toimenpiteiden vaikuttavuudesta lisämyyntiin.

Ota talteen nämä kahdeksan vinkkiä tulokselliseen markkinointiin:

1. Panosta brändiin 

Vahvasta brändistä ollaan valmiita maksamaan korkeampaa hintaa.

2. Aktivoi uusia potentiaalisia asiakkaita 

Kasvu tulee tyypillisesti vähän tai harvoin ostavista.

3. Hyödynnä luovuutta – tarjoa tietoa ja tunnetta

Tunteisiin vetoavalla mainonnalla on suurin vaikutus ihmisten mieliin ja tätä kautta muistiin. Yhtenäinen luova toteutus kasvattaa mainonnan vaikuttavuutta. Kun sekä taktinen sisältö että brändimainonta toimivat saman tunnistettavan konseptin alla ja ohjaavat mielikuvaa yhtenäiseen suuntaan, jokaisen toimenpiteen vaikuttavuus kasvaa.

4. Optimoi panostustasot

SOV (share of voice) korreloi tyypillisesti markkinaosuuden kasvun kanssa. Panostamalla mainontaan kilpailijoitasi enemmän saat markkinaosuutta ja jättämällä panostamatta vaarannat kilpailukyvyn. Matalampi panostus mediaan johtaa hidastuvaan kasvuun ja jättää nopeasti haavoittuvaksi kilpailijoiden toimenpiteille**.

5. Hae tehoja monikanavaisuudesta

Monikanavaisuus vaikuttaa tutkitusti positiivisesti mainonnan muistamiseen ja aktivointitehoon***.

6. Kohdenna fiksusti – hyödynnä tukena relevanttia dataa ja konteksteja

Kun kohdennat, älä kuitenkaan kutista potentiaalista yleisöä liikaa.

7. Mittaa markkinoinnin kokonaisuutta

Erota pitkän tähtäimen tuloksellisuuden ja lyhytjänteisen tehokkuuden mittarointi.

Viimeisenä vielä tärkein, kahdeksas vinkki:

8. Älä leikkaa budjetteja vaan optimoi niitä 

Ne yritykset, jotka panostavat markkinointiviestintään taloudellisen epävarmuuden aikana, selviävät voittajina.

Lähteet: *Suomalaisen kuluttajan ostokäyttäytyminen 12 / 2024, Sanoma B2B Insight. **Why advertisers need to keep spending in a recession (WARC 2022). ***Sanoman monimediatutkimusten analyysi.


Tutustu myös: 

Tuloksellisuus on meidän peli

Data ja kohdentaminen

Asiakasymmärrys ja insight

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma B2B:n uusi mainonnan konsepti korostaa markkinointiviestinnän tuloksellisuuden merkitystä

    ”Tuloksellinen markkinointi on yhteistyötä, tavoitteiden ymmärtämistä sekä jatkuvaa mittaamista ja kehittämistä”, sanoo Director, B2B Marketing Leena Koskinen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Voiko tylsästä aiheesta tehdä mielenkiintoista markkinointia?

    No todellakin voi! Jenni Lieto nostaa kolme keinoa Sanoma Content Studion sisältömarkkinointiwebinaarista.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Miten seurata markkinoinnin tuloksia ja vaikutuksia liiketoimintaan?

    Markkinointi on aina investointi, joten sen tuottoa ja vaikutuksia liiketoimintaan tulee seurata. Lataa simppeli taulukko, jonka avulla koostat ja seuraat markkinoinnin tärkeimpiä tunnuslukuja ja KPI-mittareita.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista verkkokauppamarkkinointia datan avulla

    Sanoman datayhteistyö ja oman asiakasdatan hyödyntäminen kiihdyttävät yhdessä verkkokaupan asiakasuskollisuutta ja myynnin kasvua. Verkkokaupan markkinointistrategi Mia Lähdesalmi ja Datan Business Manager Veli-Matti Nurmela avaavat, miten dataa kannattaa hyödyntää.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    29.4.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland