Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ostoprosessi alkaa muistista, ei hakukoneesta

Tie kuluttajan sydämeen kulkee muistin kautta, joten panostus muistiin kannattaa aloittaa heti, muistuttavat Paula Hernetkoski ja Leena Koskinen.
10.8.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Leena kertoo illasta, jolloin istui Mannerheimintien ruuhkassa iäkkään äitinsä kanssa. Ohittaessaan Stockmannin äiti innostui jakamaan muistoja tavaratalosta, jota hän vuosien varrella kutsui usein myös toiseksi kodikseen. Myös edessä ajava Mersu kirvoitti positiivisia mielikuvia. ”Pääsisinpä joskus vielä Mersun kyytiin”, äiti totesi. 

Leenan äiti on 87-vuotias ja sairastaa Alzheimerin tautia. Hän ei useinkaan muista lastenlastensa nimiä, mutta lempikauppansa ja autonsa kylläkin. Brändit luovat parhaimmillaan hyvin voimakkaita, tunnepitoisia muistoja, jotka vaikuttavat meihin syvästi jopa vuosikymmeniä asiointi- tai ostokokemuksen jälkeen. Lähdimme yhdessä pohtimaan, miten tämä asema saavutetaan.  

Tie kuluttajan sydämeen kulkee muistin kautta 

Mainonnan tärkein tehtävä on vaikuttaa muistiin. Brändi, joka muistetaan, on brändi, jota ostetaan. Tai kääntäen: ilman muistijälkeä on brändillä heikko lähtökohta vaikuttaa kohderyhmän käyttäytymiseen, erityisesti kun ymmärretään, että valtaosa ostopäätöksistä tapahtuu intuitiivisesti tai autopilotilla, ilman rationaalista päätöksentekoa. “Branding is about building memories. Brands reside in people’s memories, everybody’s memories, whether you're a B2B buyer, a B2C buyer: it doesn’t matter,” totesi myös Ehrenberg-Bass instituutin professori Jenni Romaniuk kesän 2022 Cannes Lions -festivaaleilla1. 

Kilpailukyky saavutetaan useissa kohtaamisissa, joissa syntyy muistoja. Kilpailuetu varmistetaan synnyttämällä jatkumo kohtaamisia, jotka voimistavat muistijälkeä ja vahvistavat samalla mielikuvaa haluttavimpana brändinä. Brändin ”suhteellinen koko” kuluttajan mielessä kuvastaa sen tulevaisuuden potentiaalia (mental market share, MMS) ja korreloi tutkitusti voimakkaasti markkinaosuuden kanssa8. 

Listasimme muutamia keskeisiä näkökulmia, jotka on syytä huomioida, kun halutaan varmistaa paikka kuluttajan sydämessä. Tie sinne kulkee muistin kautta.  

1. Tärkein hakukone on tarpeen herätessä pääsi sisällä 

Ihminen on kuluttajan roolissa laiska. Kun tarve herää, halutaan tuote tai palvelu yleensä heti ja helposti. Koska suosikkiasemaa ei ansaita hetkessä, on mainontaa ajateltava maratonmatkana, ei pikajuoksuna: brändimainonnan rooli on luoda pitkäjänteisesti perustaa tulevalle myynnille laajassa potentiaalisessa yleisössä. Taktisen mainonnan rooli on aktivoida ne, joilla tarve ostaa tai käyttää kategoriaa on aktiivinen juuri nyt. Vain pienellä osalla potentiaalisista ostajista on ostoikkuna auki mainonnan kohtaamisen hetkellä – valtaosa edustaa tulevaa kasvua. 

Voimakkaan, positiivisen muistijäljen luominen on tärkeää myös siksi, että ihminen on taipuvainen suosimaan ennakkokäsityksiään tukevaa informaatiota. Tämä vahvistusharhaksi kutsuttu vinouma (confirmation bias) näkyy ostokäyttäytymisessä mm. siinä, että etsimme ja uskomme helpommin tuttavien suosituksia jo suosimistamme brändeistä ja klikkaamme hakukoneessa niitä linkkejä, jotka tukevat ennakkokäsityksiämme. Jos luotan saksalaisiin autoihin ranskalaisia enemmän, olen taipuvainen etsimään tätä mielikuvaa tukevaa tietoa. 

Valmius maksaa pohjaa tyypillisesti hyvin tunnepitoisiin mielikuviin ja muistoihin tuotteen tai palvelun merkityksestä ja hyödyistä, asiakaskokemuksesta ja statuksesta. Nämä mielikuvat ja muistot voivat olla todellisia tai kuviteltuja. Mainonta on tärkeässä roolissa odotusten luomisessa, muistijäljen rakentamisessa ja muistuttamisessa, kun tarve herää.  

2. Muistijälki syntyy tunteen kautta 

Tunnepitoinen viesti vaikuttaa tutkitusti suoraviivaisemmin muistiin. Tämä pätee myös mainontaan – vahvat tunnekokemukset vaikuttavat tiedon tallentumiseen ja muuttavat näin ajattelua ja käyttäytymistä. Tämän osoittaa esimerkiksi laaja analyysi lähes 5 000 Cannes Lions -mainoskilpailuun vuosina 2011–2019 lähetetystä ja palkitusta mainoksesta mainonnan tehokkuus -kategoriassa: tunnevaikuttaminen on ensisijainen luova strategia, kun halutaan muuttaa kuluttajakäyttäytymistä tai varmistaa brändin elinvoimaisuus pitkällä tähtäimellä1.  

Ei ole kuitenkaan yhdentekevää millaisia tunnereaktioita pyrimme herättämään. Aivotutkijat ovat osoittaneet, että vaikka negatiivisesti latautuneen mainonnan avulla voidaankin herättää kiinnostusta ja aktivoida myyntiä, on positiivisia tunteita herättävä mainonta merkittävästi vaikuttavampaa liiketoimintamittareilla mitattuna. Esimerkiksi vastuullisuusmainonnan suhteen on havaittu, ettei syyllistävä sisältö toimi yhtä vaikuttavasti kuin mainonta, joka inspiroi positiivisella tavalla muutokseen2. 

On siis kriittistä miettiä, millaista tunnekokemusta brändi tarjoaa ja millaiseen sävyyn se puhuu. Parhaimmillaan tunne syntyy jaettuna elämyksenä. Aktivoi siis keskustelua ja pöhinää, riko konventioita, kerro tarinoita, luo iloa ja yllätyksiä. Brändit, joista puhutaan, myös muistetaan. Yhteisten mediankulutushetkien arvo näkyy juuri siinä, miten ne luovat jaettuja ja näin voimakkaita kokemuksia brändien parissa. 

3. Jatkuvuus ja pitkäjänteisyys kantavat hedelmää  

Tunnekokemuksia myös tarvitaan säännöllisesti lisää. Muista siis pitkäjänteisyys ja yhtenäisyys: yksittäisistä kohtaamisista saadaan muistin kannalta paras teho irti, kun ne tunnistetaan saman brändin allekirjoittamiksi. Voi kestää jopa vuosia, että mainonnalla tavoiteltava tunne välittyy täysin kuluttajalle. Pitkäjänteisyyttä vaaditaan myös mediainvestointien valossa – brändin muistijälki syntyy ja vahvistuu useissa kohtaamisissa ja edellyttää toistoa7. 

Juuri nyt on erityisen tärkeää muistaa pitkäjänteisyys sekä brändin erottuvuuden ja arvon kommunikointi, sillä kuluttaja harkitsee ostojaan yhä enemmän. Erityisen kriittistä tämä on voimakkaan kilpailun toimialoilla, kuten esimerkiksi kuluttajatuotteiden verkkokaupassa.  

Sanoman huhtikuussa toteuttaman Kulutuspulssi-kyselyn mukaan 75 % suomalaisista harkitsee nykyisiä ostotottumuksiaan tarkemmin3. Harkintaa lisää ennen kaikkea kasvava säästöpaine, ja toisaalta halu tehdä yhä vastuullisempia ostopäätöksiä.  

4. Mittareiden tulee reflektoida mainonnan ydintehtävää  

Suoraa, nopeaa reaktiota mittaavat digitaaliset attribuutiomallit eivät huomioi pitkän aikavälin toimenpiteitä ja antavat näin vääristyneen kuvan mainonnan tuloksellisuudesta. Paljon on pitänyt tapahtua ennen tuotteen päätymistä ostoskoriin. Oikea kysymys liittyy juuri muistamiseen: Olemmeko harkintalistalla? Olemmeko onnistuneet luomaan muistikuvia ja oikeaa mielikuvaa?  

Ei kuitenkaan riitä, että brändi on muistissa harkintalistalla tai ensimmäisenä mielessä – sen on oltava haluttava ja linkityttävä hetkiin, joissa se on relevantti. Kategorian ykkösasema ei riitä kertomaan brändin myyntipotentiaalista – voit olla vahvana mielessä myös vääristä syistä. Parempi olisikin kysyä minkä brändin kuluttaja ostaisi juuri nyt? 

Top-of-Mindin seuraamisen lisäksi myös lojaliteetin seuraaminen voi johtaa harhaan. Monella toimialla vaihtelunhalu kumpuaa ihmisen luontaisesta halusta kokeilla ja oppia uutta. Kosmetiikka on hyvä esimerkki: kevään trendivärien saapuminen kauppaan aiheuttaa tarpeen kokeilla uutta. Koska brändilojaliteettia ei ole tai sen sitouttava merkitys ei välttämättä kumuloidu myynniksi kaikilla toimialoilla, on muistuttamista tehtävä pitkäjänteisesti.  

Muistijäljen vahvistumisen näkökulmasta keskeistä on myös luovan toteutuksen toimivuuden analysointi. Ei riitä, että sisältö viestii oikeita asioita – tulee myös ymmärtää millaisia tunteita luova toteutus herättää kohdeyleisössä. Luovan merkitys nousee yhä keskeisempään rooliin tulevaisuudessa, kun AI-työkalujen avulla tuotettujen sisältöjen määrä kasvaa. Miten varmistat poikkeuksellisen hyvän laadun erottuvuuden ja tunnevaikutuksen kannalta? 

5. Optimoi muistamista jo suunnittelupöydällä  

Millaisia tekijöitä on syytä huomioida markkinointiviestinnän suunnittelussa, kun pyritään maksimoimaan mainonnan vaikutus muistiin? 

Ensiksi:

Mitä henkilökohtaisemmaksi sisältö koetaan, sitä todennäköisempi on sen vaikutus muistiin ja tätä kautta toimintaan6. Tämä edellyttää syvällistä ymmärrystä asiakkaidemme maailmasta – mikä kiinnostaa ja liikuttaa eri asiakassegmenttejä? Sanoma voi kumppanina auttaa sekä asiakasymmärryksen tuottamisessa että tiedon hyödyntämisessä sisältöjen ja kanavaratkaisujen suunnittelussa ja toteuttamisessa. 

Toiseksi: 

Hyödynnä kontekstin voimaa – se vaikuttaa merkittävästi muistamiseen. Laaja kansainvälinen tutkimus kertoo, että kontekstin hyödyntäminen lisää muistettavuutta jopa 40 %. Emotionaalinen sisältö vaikuttaa muistiin parhaiten silloin, kun mainoksen teema yhdistyy mediakontekstin teemaan, informatiivinen sisältö silloin, kun mainoksen asiasisältö linkittyy journalistisen sisällön pääviestiin4. 

Kolmanneksi: 

Tunnistettavat luovat ratkaisut ja omistettavat brändielementit kuten tunnusmelodiat, logot ja värit edesauttavat muistijäljen vahvistumista. Nämä palauttavat brändin mieleen nopeasti ja mainonta toimii tehokkaammin myös muistamisen näkökulmasta. Sulje silmäsi hetkeksi ja mieti sitä tunnelmaa, minkä jäätelöauton melodia synnyttää. 

Neljänneksi: 

Älä säästä yhtä voimakasta tunnehetkeä loppuun – tunnepitoisia hetkiä kannattaa tarjota heti alussa ja jatkaa läpi mainoksen. Mitä useampi tunnehetki (emotíonal peak) toteutuksessa tarjoillaan, sitä voimakkaampi on sen vaikutus muistiin5.  

Yleisesti, ja erityisesti epävarmuudessa, tukeudutaan tuttuihin ja luotettaviin brändeihin, jotka nousevat mieleen ensimmäisinä, kun tarve herää. Tutkimukset osoittavat, että ne brändit, joilla on paikka pitkäkestoisessa muistissa ovat brändejä, jotka myös menestyvät myynnillisesti5. Ne houkuttelevat enemmän asiakkaita, ovat vähemmän hintaherkkiä, sitouttavat asiakkaansa ja kasvavat laajentumalla uusille markkinoille tai uusiin kategorioihin. Panostus muistiin kannattaa aloittaa heti.  

Kirjoittajia Paula Hernetkoskea ja Leena Koskista yhdistää intohimo ja uteliaisuus muistiin, markkinointiin ja kuluttajakäyttäytymiseen. Leena tulee viemään äitinsä Stockan 8. kerrokseen kahville tänä kesänä, vaikka tämä tapahtuma ei todennäköisesti enää jääkään hänen muistiinsa. 

Lähteet: 

  1. Ehrenberg-Bass: How to link advertising to memories, WARC Event Reports (2022)
     

  2. What we know about using emotion, WARC Best Practice (2022)
     

  3. Sanoma Kulutuspulssi IV (2023)
     

  4. Context can significantly impact ad memorability, WARC (2021)
     

  5. The neuroscience of memory: Emotion and memory in branded content. Research on WARC (2018)
     

  6. Measuring advertising’s effect on mental availability, International Journal of Marketing Research, Vol 63, No. 5 (2021)
     

  7. What we know about differentiation and salience, WARC Best Practice (2022)
     

  8. Linking attention to mental availability: Early Findings, WARC Exclusive (2021) 

Katso myös: 

Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland