Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.
Leena Koskinen artikkelikuva
17.4.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

E. Jerome McCarthy loi jo 1960-luvulla koko markkinointialaa muuttaneet 4P:tä ja markkinointimix -ajattelun. Näin oppien valossa itsekin valaistun 90-luvulla Runeberginkadulla. Opiskelujen jälkeisen työelämän reilut 25 vuotta markkinointitehtävissä ovat osoittaneet, että 4P-malli (product, price, place, promotion) ei ole vanhentunut yli 50 vuoden aikana vaan on yhtä relevantti tänä päivänä kuin ilmestyessään. 

30 vuotta myöhemmin Robert F. Lauteborn esitti oman versionsa ja muunnelman 4P:n mallista. Tätä hänen versiotaan kutsuttiin 4C:n malliksi (customer value, customer cost, communication ja convenience), joka oli määritelty myyjän sijaan asiakkaan näkökulmasta. Jostain syystä tämä 4C:n malli ei ole noussut vastaavanlaiseen menestykseen kuin edeltäjänsä.

Eka Ruola lanseerasi perinteisen 4P:n tueksi vuonna 2021 neljä uutta P:tä, jotka hän mainiosti nimesi emotionaalisiksi P:ksi McCarthyn luoman funktionaalisen 4P-mallin kylkeen. Ruolan neljä P:tä (people, purpose, platform ja passion) korostaa asiakaskokemuksen elinehtoa menestykselle, brändin merkityksellisyyden ja kerronnan alustan tärkeyttä sekä intohimoa ajaa näitä asioita. Allekirjoitan täysin myös nämä emotionaaliset P:t.

Haluaisin nostaa esille ja keskusteluun kaksi uutta, tai ainoastaan ehkä vähemmän esillä ollutta, P:tä McCarthyn funktionaalisten ja Ruolan emotionaalisten P:n lisäksi. Kutsutaan näitä kahta P:tä sosiaalisiksi P:ksi.

Ensimmäinen markkinoinnin sosiaalinen P on personnel ─ markkinoinnin tärkein kohderyhmä

Väitän, että markkinoinnin tärkein kohderyhmä on oma henkilöstö. Kaikki kaupalliset yritykset, joissa on enemmän kuin yksi työntekijä, havahtuvat siiten, että menestyäkseen täytyy voittaa oma henkilökunta puolelleen. Usko oman yrityksen tuotteisiin tai palveluihin on kriittistä. Aitous ja intohimo myyvät. 

Olen itse kokenut muun muassa Hartwallin vuosien aikana, että kun saa myynnin ja koko yrityksen hurmaantumaan uuteen tuotteeseen, kategoria voi kasvaa ensimmäisen vuoden aikana jopa 60 % ja voittaa Vuoden elintarvike -palkinnon. Koko henkilöstön merkitys myös edellä mainittuun asiakaskokemukseen on kriittinen, on sitten kyse logistiikasta, laskutuksesta, asiakaspalvelusta tai mistä tahansa muusta yrityksen osa-alueesta.

Henkilöstön puolelleen saaminen voi parhaimmillaan synnyttää lähes taikuutta. Tämän ovat tiedostaneet myös kansainväliset jätit. Unileverin Omo-brändin slogan ”dirt is good” on jalkautettu omalle henkilöstölle todella konkreettisesti. David Arkwright, entinen Global OMO Brand Director, käytti yli puolet ajastaan siihen, että paikalliset bränditiimit kokivat itse kuluttajainsightin eli käytännössä leikkivät mudassa, loivat taidetta ja pelasivat ulkopelejä, eli tekivät kaikkea sellaista, joista ei voi selviytyä puhtain vaattein. Tässä esimerkkiä myös meille suomalaisille markkinoijille.

Toinen markkinoinnin sosiaalinen P on partners – yksin voimme tehdä niin vähän 

Viisaus ei asu yhdessä ihmisessä. Sen totesi myös Steve Jobs: ”Great things in business are never done by one person. They are done by team of people”. Tällä joukkiolla ihmisiä Jobs eittämättä viittasi myös kumppaneihin.

Väitän, että moni markkinoija voisi hyödyntää kumppaneita vieläkin enemmän ja menestyä entistä paremmin. Kun kaikki markkinoijat ymmärtäisivät ammentaa sen mittavan ammattitaidon, tiedon ja intohimon, mitä kumppaneissa asustaa, työnteko olisi menestyksen lisäksi myös paljon hauskempaa. Tämän olen kokenut sekä markkinoijan että kumppanin roolissa. Omalla uralla isoimmat menestykset eivät koskaan ole tulleet yksin, eivätkä helposti. 

On kyse sitten luovasta kumppanista, mediatoimistosta, mediasta tai tutkimustoimistosta, kehotan kysymään enemmän, pyytämään apua useammin ja haastamaan tiukemmin. Hinkatkaa yhdessä niin kauan kuin on tarpeen lopputulos sellaiseksi, johon kaikki uskovat. Näin myös hyväksytään, että myös mahdollinen epäonnistuminen on yhteinen. 

Kumppanuus ei tässä kontekstissa tarkoita tasa-arvoista parisuhdetta. Kumppanuus edellyttää markkinoijalta johtajuutta. Hän on se, jonka haasteeseen haetaan ratkaisua, joka osoittaa luottamusta ja kylvää innostuksen siemenen. Hän on myös se, joka tekee lopulta päätöksen. 
Ehdotan, että seuraavaan markkinointistrategiaan tai toimintasuunnitelmaan otetaan nämä kaksi markkinoinnin sosiaalista P:tä mukaan, mikäli niitä ei ole siellä vielä huomioitu. Näin olemme taas yhden askeleen lähempänä menestystä.

Kirjoittaja on markkinointiin ja brändin rakentamiseen p….n intohimoisesti suhtautuva henkilö, jolla on kokemusta markkinoijan, toimiston sekä median puolelta.
 

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sekasin ja vapaa huolista niin ku Barbie

    Cha cha cha. Länsimaisen estetiikan valtavirta on kääntymässä minimalismista värikkäämpään ja moninaisempaan suuntaan, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    7.6.2023
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
  • Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

    Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä ruokatrendit toimituksessa juuri nyt puhuttavat.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet ja annamme työkalut markkinointisuunnitelman tekemiseen.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Digiratkaisut
    Julkaistu
    30.3.2023
    Lue lisää
    markkinointisuunnitelma
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland