Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja
Olen markkinoinnin urallani aikanaan saanut kouluarvosanan ylimmältä johdolta perustuen heidän arvioonsa siitä, miten onnistunut markkinointikampanja oli. Silloin toki elettiin vielä aikaa, jolloin markkinoinnin ROMI-mittaukset eivät olleet kovin kehittyneet.
Uskon, että tänäkin päivänä – kehittyneemmistä mittausmenetelmistä huolimatta – markkinointijohtaja saattaa olla organisaatiossa edelleen tilanteessa, jossa hän joutuu perustelemaan markkinoinnin investointeja perustuen puutteellisiin mittaustuloksiin. Markkinoinnin eri keinojen vaikutusta yrityksen tulokseen ei ymmärretä, tai markkinoinnin positio on jämähtänyt yrityksessä hyvin operatiiviseen rooliin.
Väitän, että edelleen liian usein markkinointijohtaja on operatiivinen toteuttaja, kun hän voisi olla strateginen kasvun ja asiakasymmärryksen arkkitehti. Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli. Ilman markkinoinnin näkemystä strategian asiakaslähtöisyys jää vajaaksi.
Markkinointi muuttuu ja tulee muuttumaan valtavasti tekoälyn myötä. Muutos tuo mukanaan kyvykkyydet rakentaa ketterästi ja tehokkaasti ekosysteemejä, jossa always on -markkinoinnin tekeminen ja kampanjat, teknologia, data ja inhimilliset kyvykkyydet eri organisaatioista muodostavat kokonaisuuden, joka digitaaliseen kauppaan yhdistettynä kehittää koko yrityksen bisnestä. Kyvykkyys tuottaa kokonaisvaltaisia markkinointiratkaisuja, jotka ratkovat liiketoiminnan keskeisiä ydinhaasteita ja tuottavat kattavia kaupallisia tuloksia, kasvaa.
Miksi toimitusjohtajan kannattaa ottaa markkinointijohtaja mukaan strategiaan? − ei vain toteutukseen
Mitä toimitusjohtaja saa, jos ottaa markkinointijohtajan strategiapöytään:
Asiakasnäkemyksen: markkinointijohtajalla on sormet asiakkaan pulssilla. Markkinointijohtaja tuo pöytään asiakasymmärrystä kilpailuedun vahvistamiseksi. Mitä asiakkaat odottavat meiltä, missä on vielä tunnistamatonta potentiaalia ja miten sen saavutamme? Ja miten voimme erottautua kilpailusta rakentamalla vahvaa brändipositiota.
Kasvun ajurit: brändin ja markkinoinnin investoinnit tukevat suoraan myyntiä ja kannattavuutta.
Innovaatioita: markkinointijohtaja näkee, miten uudet ideat resonoivat markkinoilla. Kaupallisen mallin uudistaminen voi syntyä markkinoinnista.
Yhtenäisen tarinan: strategia ja asiakasviesti kulkevat käsi kädessä, mikä nopeuttaa toimeenpanoa.
Tämä kaikki toki edellyttää sitä, että markkinointijohtaja on valmistautunut ottamaan roolin strategisten näkemysten tuomiseen yrityksen tulevaisuudesta ja kasvusta − ja keskittyy vähemmän toimenpiteisiin.
Kun yritykset hyödyntävät Sanoman kaltaisen toimijan tutkimustietoa, kohderyhmien käyttäytymisen ymmärrystä ja kanavien vaikuttavuutta koskevaa dataa, strategia ei perustu pelkkään oletukseen vaan mitattuun todellisuuteen. Kehitämme ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaitamme näkemään, miten myös media voi olla kasvun ja muutoksen moottori – ei vain kanava.
Kun dataa, tutkimusta ja markkinan syväymmärrystä yhdistetään markkinointijohtajan näkemykseen, syntyy strategia, joka resonoi asiakkaissa ja näkyy tuloksissa.
Kirjoittaja vastaa Sanoman B2B-myynnin ja -markkinoinnin kokonaisuudesta.
Katso myös:
Tuloksellisuus on meidän peli – kolme tärppiä tulokselliseen markkinointiin
Aiemmin aiheesta: